زمان مناسب برای داشتن بچه ای دیگر

زمان مناسب برای داشتن بچه ای دیگر

زمان مناسب برای داشتن بچه ای دیگر

كسی غیر از شما نمی‌تواند به این سؤال سخت پاسخ دهد. برخی می‌گویند این پرسش حتی از تصمیم گیری در مورد به دنیا آمدن اولین بچه هم مشكل‌تر است. تنها صحبت از داشتن یك بچه نیست، بلكه مسئله تغییرخانواده در میان است. با به دنیا آمدن فرزندی دیگر باید به این فكر كنید كه چطور حضور او سبك زندگی، اقتصاد، كار، روابط و البته سایر فرزندانتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. و اگر حرف‌های كوچه و بازار را گوش كنید، اضافه شدن یك نفر به اعضای خانواده به معنای دوبرابر شدن وظایف مادر و پدر است.

البته، به عدد تمام آدم ها، از پزشكان و دانشمندان گرفته تا دوستان و همسایه‌هایتان، در خصوص زمان مناسب بچه‌دار شدن و تعداد مطلوب افراد خانواده اختلاف نظر وجود دارد. مزایا و مضرات را سبك سنگین كنید و بعد تصمیم خود را بگیرید. جهت مشورت با دیگران راجع به این موضوع مهم، به یكی از این تابلوهای اعلانات ما سری بزنید: بهترین زمان برای بچه دار شدن؛ زندگی با خانواده بزرگ؛ والدین تك فرزند. این مطالب را بخوانید تا بهتر دریابید كه قبل از بچه دار شدن چه چیزهایی را باید در نظر گرفت.


اغلب مردم بیشتر از آن كه نگران داشتن یا نداشتن فرزندی دیگر باشند، در تصمیم‌گیری برای زمان بچه‌دار شدن مجدد دچار تردید می‌شوند. بسیاری نیز می‌خواهند بدانند فاصله زمانی مناسب (برای والدین و كودكان) میان تولد دو بچه چقدر است. آیا بهتر این است كه بچه¬ها بلافاصله یكی پس از دیگری متولد شوند و همبازی باشند و شما در كمترین زمان از مسئولیت بزرگ كردن آنها فارغ شوید، یا اینكه میان تولد آنها فاصله بیندازید تا بتوانید در حق هر یك توجه كافی و مراقبت لازم را به عمل آورید؟
محققین سعی كرده‌اند به این سؤال پاسخ دهند. البته با قاطعیت نمی‌توان گفت كه هر زن باید دوتا سه سال میان تولد بچه‌ها فاصله بیندازد، اما مطالعات بسیاری این فاصله زمانی تقریبی را مناسب می‌دانند. از این رو اغلب خانواده‌ها فاصله زمانی فوق را در تولد فرزندانشان رعایت می‌كنند: طبق آمار مؤسسه آلن گوتماخر در زنان آمریكایی، متوسط فاصله زمانی میان اولین و دومین تولد حدود 30 ماه است.

در اینجا خلاصه‌ای از تحقیقی كه در خصوص فاصله زمانی مناسب میان تولد بچه‌ها به عمل آمده، ارایه می‌شود:

• بر اساس تحقیقی كه اخیراً در ژورنال انجمن پزشكی آمریكایی به عمل آمده است، اگر فاصله دو بارداری كمتر از 18 ماه یا بیشتر از پنج سال باشد، احتمال اینكه فرزند دوم نارس یا كم وزن به دنیا بیاید یا به دلیل كوچك بودن، مادر نتواند او را در رحم خود نگه دارد، افزایش می‌یابد. محققین چنین استدلال می‌كنند كه اگر فاصله زمانی بین دو تولد خیلی كوتاه باشد، ممكن است بدن مادر نتواند فشار روانی و مواد غذایی از دست رفته در حاملگی اول را جبران كند؛ و اگر فاصله زمانی زیاد باشد، مشكل این است كه زنان پس از وضع حمل به تدریج قدرت باروری خود را از دست می‌دهند.
• طبق نتایج تحقیقی كه در ژورنال پزشكی نیو اینگلند انتشار یافته، به نظر می‌رسد كه بهترین فاصله زمانی برای آبستنی مجدد پس از تولد آخرین فرزند، 18 تا 23 ماه باشد. پزشكان دریافته‌اند نطفه ی نوزادانی كه ظرف كمتر از شش ماه پس از تولد بچه ماقبل خود بسته می شود، 40 درصد بیشتر احتمال تولد نارس یا كم وزنی دارد. همچنین نوزادانی كه نطفه شان بیش از 10 سال پس از تولد كودك ماقبل خود بسته می‌شود، دو برابر بیشتر با خطر تولد زودرس مواجه هستند.
• تحقیقی مشابه در دانشگاه كالیفرنیا در سان فرانسیسكو به این نتیجه رسیده كه فاصله زمانی مناسب میان تولد نوزادان، 24 تا 35 ماه است. نوزادانی كه كمتر از این زمان نطفه شان بسته می‌شود، بیشتر با كم وزنی در هنگام تولد مواجه شدند.
• طبق نظر جنی كیدویل، پروفسور مطالعات خانواده در دانشگاه تنسی در ناكس‌ویل، با در نظر گرفتن روابط كودكان با والدین بهترین زمان برای تولد مجدد هنگامی‌ است كه اولین فرزند یك یا چهار سال سن دارد. وی می‌گوید بچه‌هایی كه كمتر از یك سال سن دارند، هنوز هیچ حسی نسبت به جایگاه انحصاری خود ندارند، بنابراین كمتر نسبت به كودك نورسیده ابراز خشم می‌كنند و كودكان بالای چهار سال از زمان كافی برای لذت بردن از توجه مادر و پدر به خود بهره مند بوده‌اند. به علاوه آنها به سنی رسیده‌اند كه دیگر زندگی خود را دارند.

برای تصمیم گیری درمورد داشتن فرزندی دیگر، چه موارد دیگری را باید در نظر گرفت؟


البته علم و دانش تمام انتخاب¬هایی را كه می‌كنیم، به ویژه آنهایی را كه با عشق و علاقه در ارتباط هستند، به ما تحمیل نمی‌كند. بنابراین در اینجا موارد دیگری ذكر می‌شود كه بهتر است برای تصمیم گیری در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.



دیگر فرزند یا سایر فرزندانتان چند سال سن دارند؟


هر چند محققینی كه در بالا از ایشان سخن رفت، پیشنهاد می‌كنند در صورتی كه كودك زیر 6 سال دارید، بهتر است كه حامله نشوید. با این وجود، برخی افراد حد میانه را پیش می‌گیرند. برخی دوست دارند تا حد ممكن میان تولد فرزندان فاصله بیفتد؛ در این حالت بچه‌ها زمان كافی را با والدینشان خواهند بود و می‌توانند تاثیر تولد فرزندی دیگر را دریابند و حتی راجع به آن صحبت كنند. عده¬ای دیگر بر این باورند كه اگر بچه‌ها با فاصله كمی‌ از همدیگر به دنیا بیایند، می‌توانند برای یكدیگر هم بازی شوند. همچنین در این حالت بچه‌های شما همه با هم بزرگ می‌شوند و دیگر مجبور نخواهید بود مابقی عمرتان را صرف بزرگ كردن فرزندانتان بكنید. به صحبت این مامان‌ها گوش دهید و خودتان تصمیم بگیرید.


• سوزان و.، كه مدیر یك شركت انتشاراتی است، می‌گوید "بین دو پسر من سه سال و نیم فاصله هست و فكر می‌كنم كه این زمان عالی باشد. وقتی پسر كوچكم به دنیا آمد، پسر بزرگترم دیگر نیازی به عوض كردن پوشك و كهنه نداشت، بنابراین متوجه شدم كه دوست دارم بچه دیگری داشته باشم. آنها كاملاً در مراحل اجتماعی و رشدی متفاوتی قرار دارند، بنابراین رقابت چندانی میان آنها وجود ندارد. آنها واقعاً از بودن با هم لذت می‌برند."


• ژانت ل.، مدیر تبلیغات كه برای بار سوم حامله شده است، می‌گوید "بین فرزند اول و دومم سه سال و نیم فاصله هست. این كار به من وقت كافی برای رسیدگی به بچه اولی را داد. به نظر من هرچه فاصله بین تولد بچه‌ها بیشتر باشد بهتر است؛ چون كه در این صورت آنها به مراتب مستقل‌تر خواهند بود و می‌توانند ورود كودك تازه را به لحاظ روحی و عاطفی تحمل كنند. دلم می‌خواست بین بچه دوم و سومم فاصله بیشتری می‌افتاد. بین آنها تنها 2 سال فاصله است. از اینكه باید دو بچه را همزمان تروخشك كنم، وحشت دارم. داشتن دو بچه كه مراقبت كردن ازشان وقت زیادی را می‌گیرد، می‌تواند به لحاظ فیزیكی نیز دشوار باشد و این نگرانم می‌كند.


• "بین سه فرزند بزرگم هركدام یك سال و نیم فاصله هست. هر چند وقتی كه همه آنها نوزاد بودند خیلی برایم سخت بود، اما به دلایلی این فاصله¬ی كم عالی بود. آنها واقعاً یكدیگر را سرگرم می‌كردند و با هم صمیمی‌ باقی مانده‌اند. من خودم یكی از چهار فرزند خانواده‌ام هستم و واقعاً می‌خواستم كه احساس داشتن خانواده بزرگ را دوباره احیا كنم."


چگونه تولد یك تازه وارد سبك زندگیتان را تغییر خواهد داد؟

آیا با دیگر فرزندانتان زندگی آرامی‌دارید؟ آیا به خوبی به بچه‌هایتان می‌رسید؟ آیا همگی در طول شب به راحتی می‌خوابند؟ شاید با همسرتان به نقطه‌ای رسیده‌اید كه می‌توانید دوباره برای با هم بودن وقت صرف كنید. شاید مجدداً به سر كار برگشته‌اید و آن را دوست دارید. وقتی به داشتن بچه‌ای دیگر فكر می‌كنید، این عوامل مهم را در نظر بگیرید. فراموش نكنید كه یك نو رسیده كنترل زندگی شما را به دست خواهد گرفت. ببینید وقت و انرژی كافی برای یك نوزاد را دارید و فرزندانتان نیز آمادگی روبرو شدن با واقعیت حضور یك نوزاد در خانه را دارند یا خیر. شاید در نهایت تصمیم بگیرید كه همان یكی كافی است.


وضعیت مالی تان چگونه است؟

حرفی در این نیست كه پول همه چیز نیست، اما بی گمان وقتی مجبور هستید خانواده‌ای را اداره كنید به آن نیاز خواهید داشت. با توجه به این كه هزینه تامین غذا، پوشاك، مسكن و بهداشت هر كودك مبلغ چشمگیری را بخود اختصاص می دهد، قبل از اینكه تصمیم بگیرید حامله شوید به مقداری پول بیشتر در بودجه ماهانه خود نیاز دارید. همچنین لازم است وضعیت كاری خود را نیز در نظر بگیرید. وقتی بچه دوم یا سوم به دنیا می‌آید، برای بسیاری از زنان ادامه كار تمام وقت یا پاره وقت مشكل تر می‌شود. اگر لازم باشد، آیا می‌توانید كارتان را رها كنید یا در صورت حفظ شغلتان می‌توانید هزینه پرستار بچه را بپردازید؟
استفانی ن.، مدرس كالج می‌گوید "دخترم تقریباً 4 سالش است و ما به دلیل نگرانی برای تامین هزینه‌ها هنوز بچه دیگری نداریم. وقتی بچه اولمان به دنیا آمد پول چندانی نداشتیم؛ بنابراین، معنی نداشتن عایدات كافی برای پرداخت هزینه‌ها را خوب درك می‌كنیم. به همین دلیل می‌خواهیم برای فرزند دوممان خود را بهتر از قبل آماده كنیم. وقتی پای بچه دیگری در میان است، پول بسیار حائز اهمیت است. شغل، دیگر مسأله مهمی‌است كه باید در نظر گرفت. من یك سال تمام بعد از تولد دخترم را در خانه ماندم. باز هم دوست دارم همین كار را برای فرزند دومم انجام دهم. ما تصمیم داریم باز هم بچه دار شویم؛ فقط درباره زمان آن مطمئن نیستیم. حس می‌كنم برای این كار كمی‌دیر شده است."


چند سالتان است؟

متاسفانه سن والدین و به ویژه زنان در بچه‌دار شدن حائز اهمیت است. اگر سنتان 38 سال است و می‌خواهید دو بچه دیگر داشته باشید، از این نعمت بی‌بهره هستید كه بتوانید بین تولد آنها سه سال فاصل بیندازید. اما اگر 30 ساله هستید و مشكل سلامتی خاصی ندارید كه حاملگی را با مشكل مواجه كند، در آن صورت از زمان بیشتری برخوردار هستید. با همسر خود راجع به مسأله سن صحبت كنید: بسیاری از مردم تصویر روشنی از اینكه تا چند سالگی می‌خواهند بچه دار شوند، در ذهن خود دارند.


آیا با همسر خود توافق دارید؟

گاهی اوقات یكی از زوجین آمادگی بچه دار شدن را دارد و دیگری آماده این كار نیست. مشكل است كه زوجین بتوانند همیشه با هم موافق باشند. حل این مسأله كار ساده‌ای نیست، اما گام اول این است كه در مورد تفاوت‌هایتان صحبت كنید. بنشینید و با همدیگر در خصوص دیدگاه¬هایتان بحث كنید. ممكن است نتوانید در همان لحظه چیزی را حل كنید، اما در عوض به درك بیشتری از همدیگر نائل می‌شوید. همچنین در این موقعیت مشورت كردن با دیگران نیز می‌تواند سودمند واقع شود.


قلبتان چه می‌گوید؟

حتما می‌توانید بنشینید و حساب و كتاب كنید كه می‌خواهید بچه‌دار شوید یا نه. اما این مورد از آن نوع تصمیم گیری هایی است كه توسط قلب آدم گرفته می‌شود، بنابراین به صدای قلبتان گوش كنید. اگر بچه دیگری می‌خواهید و همسرتان نیز با شما موافق است (در صورتی كه قبلاً صاحب یك فرزند هستید)، هیچ زمانی بهتر از حالا نیست.

منبع : سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2014-09-03 19:50:49منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
14278





نظر شما در مورد مطلب زمان مناسب برای داشتن بچه ای دیگر چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سایت همسریابی بدون همسر
سایت همسریابی بدون همسر

آیا مردان در دوران عقد باید نفقه پرداخت کنند
آیا مردان در دوران عقد باید نفقه پرداخت کنند

چند دقیقه کنار فرد مبتلا به کرونا باشیم، کرونا می گیریم
چند دقیقه کنار فرد مبتلا به کرونا باشیم، کرونا می گیریم

درد پهلو بعد از سزارین
درد پهلو بعد از سزارین

تاثیر داروهای ضد افسردگی بر رابطه زناشویی
تاثیر داروهای ضد افسردگی بر رابطه زناشویی

چه چیزهایی در ظاهر زنان برای مردان جذاب است
چه چیزهایی در ظاهر زنان برای مردان جذاب است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12954

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290717

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام