نحوه آموزش دستشویی رفتن به کودک

نحوه آموزش دستشویی رفتن به کودک

شاید برای والدینی که انتظار دارند آموزش استفاده از لگن دسشویی یک فرآیند طولانی مدت و سختی باشد، اینکه کودکتان بتواند ظرف چند روز – یا حتی یک شب- به راحتی از لگن دستشویی استفاده کند، باورنکردنی باشد.
اما آموزش سریع برای بسیاری از والدین جواب می‌دهد. این شیوه، شیوه جدیدی است. روان‌شناسان ناتان اچ آزرین (Nathan H. Azrin) و ریچارد‌ام فاکس (Richard M. Foxx) در سال ۱۹۷۴ کتابی را منتشر کردند که همه چیز از آنجا شروع شد، کتاب: آموزش رفتن به دستشویی در کمتر از یک روز (Toilet Training in Less Than a day).
از آن زمان، کار‌شناسان زیادی شیوه‌های سریع آموزش رفتن به دستشویی را منتشر کردند. در اینجا ما به شرح شیوه «آموزش استفاده از لگن دستشویی در ۳ روز» پرداخته‌ایم که در برنامه کودکان نوپای بدون پوشک جولی فلوم (Julie Fellom) به طور خلاصه آمده است و در خصوص نحوه استفاده از آن گام به گام راهنماییتان کرده‌ایم.
مساله‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که استفاده از این روش یا سایر شیوه‌های آموزش سریع دستشویی رفتن به این معنی نیست که کودکتان ظرف چند روز به طور کامل آموزش می‌بیند. بلکه موفقیت در این شیوه یعنی اینکه کودکتان بیشتر از دستشویی استفاده می‌کند تا از پوشک، اما ممکن است باز هم به طور تصادفی دستشویی کند و شما باید در بخش‌های مختلف این فرآیند به او کمک کنید.
کمک به کودکتان به منظور آموختن کامل استفاده از لگن دستشویی به طور مستقل و گام‌های آموزشی از قبیل نحوه پایین و بالا کشیدن شلوارش، خالی کردن لگن دستشویی و شستن دست‌هایش، به احتمال زیاد به چندین ماه تلاش پیاپی نیاز دارد (و برخی از مهارت‌ها، از قبیل پایین و بالا کشیدن شلوار بدون کمک، برای کودکان نوپای کم سن امکان پذیر نخواهد بود).
بهتر است این سه روز را آغاز فرآیندی مداوم بدانید. مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که هیچ راه «صحیحی» برای آموزش استفاده از لگن دسشویی وجود ندارد، به جز راهی که برای شما و خانواده‌تان موثر باشد.


برنامه نوپایان بدون پوشک


فلوم، معلم پیش دبستانی سانفرانسیسکو برنامه نوپایان بدون پوشک را در سال ۲۰۰۶ بعد از آموزش استفاده از لگن دستشویی به بیش از ۱۰۰ کودک آغاز کرد. انگیزه اصلی او این است که از طریق کمک به والدین در آموزش استفاده از لگن دستشویی به کودکانشان در سنین پایین‌تر، پوشک‌های یک بار مصرف را از مکان دفع زباله دور کند. فلوم می‌گوید شیوه او می‌تواند برای کودکان ۱۵ ماهه موثر باشد و در کودکان کمتر از ۲۸ ماه بیشترین تاثیر را دارد.
برای شرکت در برنامه او والدین (و یا یکی از والدین به همراه یک فرد بالغ حمایت کننده مانند پدر یا مادربزرگ یا پرستار) در کلاس شبانه ۲ ساعتی شرکت می‌کنند. سپس هریک از والدین ۳روز آخر هفته در خانه به کودکشان آموزش می‌دهند. فلوم می‌گوید یک یا دو هفته پس از این آخر هفته طولانی، بچه‌ها می‌توانند با اعتماد به نفس از لگن دستشویی استفاده کنند و خیلی کم و به طور تصادفی دستشویی می‌کنند یا اصلاً چنین اتفاقی نمی‌افتد.


اول: آماده آموزش هستید؟


شیوه فلوم نیازمند تعهد، تمرکز و صرف زمان است. در این شیوه به مدت ۳ ماه بعد از آغاز آموزش، نباید هنگامی که کودکتان در خانه است، به او شلوار بپوشانید و وقتی بیرون یا در مهد کودک است، فقط شلوار گشاد بدون شورت بپوشد.
فلوم می‌گوید: پوشاندن پوشک و شلوار‌های مخصوص آموزش در هنگام چرت نیمروزی یا خواب شبانه ایرادی ندارد، اما اگر زیاد به آن‌ها تکیه کنید مانع پیشرفت این فرآیند خواهید شد.
اگر واقعاً می‌خواهید این شیوه موثر واقع شود فقط باید برهنه باشد و در ۳ ماه اول آموزش هرگز درخانه نباید شلوار بپوشد.
با این حال برخی از والدین نمی‌توانند این شرط را قبول کنند و به دنبال شیوه‌هایی نزدیک به این روش هستند. برای مشاهده نکاتی برای این گونه والدین، به بخش پیشنهادات که در پایین این مقاله آمده است رجوع کنید.


آنچه که برای آموزش آخر هفته‌تان نیاز دارید


شما به لگن دستشویی مخصوص کودک (بهتر است در هر یک از مناطق اصلی خانه که وقتتان را در آنجا سپری می‌کنید، به اضافه هر یک از دستشویی‌های خانه، یک لگن دستشویی بگذارید) و کلی آب یا آبمیوه رقیق شده و خوراکی که باعث ادرار کردن شود (یا خوراکی شور که او را تشنه کند مانند کراکر، چیپس و یا غذاهای حاوی آب زیاد از قبیل هندوانه و بستنی یخی) نیاز خواهید داشت.
همچنین تجهیزاتی برای تمیز کردن دستشویی کردن تصادفی او (از قبیل کهنه، مایع پاک کننده و سطل پلاستیکی) و چندین جفت شلوار گشاد برای زمانی که از خانه بیرون می‌روید.
اختیاری: اگرچه می‌توانید از لگن دستشویی مخصوص کودک استفاده کنید، اما خوب است یک لگن فشرده مسافرتی تهیه کنید تا بتوانید آن را با خودتان بیرون ببرید.
برای محافظت در برابر رویدادهای ناگهانی خوب است یک حوله کوچک یا یک تشکچه جاذب در اتومبیلتان قرار دهید. برخی از والدین از محصولاتی مانند پد ادرار استفاده می‌کنند، اما فلوم توصیه می‌کند از پوست گوسفند استفاده کنید. آن را دو نیم کنید سپس به اندازه صندلی ماشین ببرید، در این صورت یک تشکچه قابل شستشو و بسیار جاذب خواهید داشت.
اگر مکان زندگیتان سرد است، شاید لازم شود بخاری و نیز زانو بند یا گرم کن ساق پا، دم دست داشته باشد تا هنگامی که در خانه برهنه می‌گردد، گرم بماند.

نحوه آموزش استفاده از لگن دستشویی

یک یا چند ماه قبل از شروع:
ببنید که آیا کودکتان علائمی از آمادگی برای شروع آموزش را دارد یا نه. از نظر فلوم این یعنی کودک هر بار ۲ یا بیش از دو ساعت خشک بماند، خودش بخواهد که از لگن دستشویی استفاده کند، با پوشک کردن مخالفت کند و هر روز در زمان‌های معینی مدفوع کند. فلوم ترجیح می‌دهد که این شیوه را در کودکان زیر ۲۸ ماه استفاده کند، او می‌گوید بعد از این سن بچه با آموزش استفاده از لگن دستشویی بیشتر مخالفت می‌کنند، اما او با کودکان بزرگ‌تر هم کار می‌کند.
فلوم می‌گوید: «این شیوه در کودکان زیر ۲۸ ماه نسبتاً تضمین شده است، هرچه بیشتر به ۳ سالگی نزدیک‌تر شوند تاثیر آن کمتر می‌شود.»
برنامه زمانیتان را پاک کنید و برای تعطیلات طولانی آخر هفته یعنی ۳ روز کامل برنامه ریزی کنید. فعالیت‌های منظم آخر هفته را حذف کنید و از اینکه شریک آموزش دهنده‌تان حداقل دو روز کامل برای کمک به شما در کنارتان است اطمینان حاصل کنید.
می توانید با بازیهای عروسکی چگونگی انجام کار را همراه با شعر به وی آموزش دهید.


1 هفته قبل از شروع:
یک بسته پوشک به کودکتان نشان دهید و برایش توضیح دهید که از ۴ شنبه (یا هر زمانی که برای شروع آموزش ۳ روزه‌تان تعیین کرده‌اید)، دیگر نیازی به پوشک نخواهد بود و اینکه می‌تواند برهنه و بدون پوشک باشد. این را به عنوان یک پیشرفت جالب و هیجان انگیز ارائه کنید؛ برای مثال به او بگویید: «وقتی تمام این‌ها کنار بروند دیگر نیازی به پوشک شدن نداری و می‌توانی لخت باشی.»
فلوم می‌گوید: «یکی از دلایل تاثیر خوب این شیوه و اینکه چرا این شیوه نوپایان بدون پوشک نام گذاری شده است این است که کودکان دراین سن عاشق برهنه بودن هستند. آن‌ها اهمیتی به آموزش استفاده از لگن دسشویی نمی‌دهند، بلکه هدفشان این است که برهنه و بدون پوشک باشند.»


روز اول آموزش استفاده از لگن دستشویی


همین که کودکتان بیدار شد شما هم از رخت خواب بلند شوید. او را از کمر برهنه کنید. شما و فرد کمکیتان به نوبت حواستان به او باشد تا ببینید که آیا نیازی به ادار یا مدفوع کردن دارد. در صورت نیاز به دستشویی، او را به نزدیک‌ترین لگن دستشویی ببرید.
در تمام روز به او خوراکی شور یا غذای آبکی و مایعات زیادی بدهید تا زیاد به دستشویی نیاز پیدا کند.
هر بار که در استفاده از لگن دستشویی موفق شد، موفقیت او را جشن بگیرید – یعنی اگر مقداری از ادرار یا مدفوعش یا حتی چند قطره از آن در لگن دستشویی ریخته شد.می‌توانید از او تعریف کنید و غیره. کودکان بعد از ۱۰ تا ۱۲ بار موفقیت آن را یاد گرفته و دیگر بدون کمک از آن استفاده می‌کنند.
اگر به طور اتفاقی دستشویی کرد، نگویید: «ایرادی ندارد» به جای آن با صدایی ملایم و ناراحت بگویید «باید تو لگن جیش کنی» و با قرار دادن دستتان روی دست او به او کمک کنید تا پاکش کند. اما به خاطر این مساله سرش داد نزنید یا او را شرمنده نکنید؛ این اتفاق‌ها عادی است.
قبل از خواب به او بگویید که وقت رفتن به دستشویی است (هرگز از او سوال نکنید زیرا معمولاً پاسخ او نه خواهد بود). قبل از اینکه کودکتان بخوابد او را پوشک کنید، مگر اینکه مطمئن باشید که جایش را خیس نخواهد کرد.


روز دوم آموزش


دستور العمل‌های روز اول را دنبال کنید. تنها تفاوت آن بار روز اول این است که در روز دوم می‌توانید بعد از ظهر یک ساعت با هم بیرون بروید. صبر کنید تا کودکتان در لگن دستشویی کند، سپس فوراً راهی بیرون شوید تا بفهمد که قبل از بیرون رفتن از خانه باید به دستشویی برود با این شیوه می‌توانید به کودکتان بیاموزید که قبل از بیرون رفتن از خانه باید فوراً دستشویی کند.
وقتی بیرون می‌روید، شلوار‌های گشاد به او بپوشانید؛ بدون لباس زیر، بدون پوشک، شلوار آموزش یا زیر پوش. هدف شما این است که او تصادفی خود را خیس نکند، چه در خانه باشید و چه در بیرون از خانه و اینکه مجبور نباشید بیرون از لگن استفاده کنید، ولی با این وجود لباس یدکی با خود داشته باشید چون ممکن است در برخی مواقع زیاد خوش شانس نباشید.
فلوم توصیه می‌کند که برای گردش بعد از ظهر به اطراف خانه‌تان بروید و سوار ماشین نشوید. نزدیک خانه‌تان پیاده روی کنید (حتی فقط دور بلوکتان) یا به پارک نزدیک خانه‌تان بروید. با خودتان یک لگن مسافرتی ببرید تا در صورت نیاز کودکتان از آن استفاده کند، اما به این زودی نیاز به دستشویی پیدا نخواهد کرد.


روز سوم آموزش


دستورالعمل‌های روز اول را دنبال کنید، اما روز سوم می‌توانید صبح یک ساعت با خانواده بیرون بروید و یک ساعت هم عصر. هر بار قبل از بیرون رفتن از خانه از او بخواهید که از لگن دستشویی استفاده کند.
هنگام بیرون رفتن به او شلوار گشاد بپوشانید بدون زیر پوش، لگن مسافرتی و لباس هم همراه‌تان ببرید.
نکاتی برای موفقیت در آموزش استفاده از لگن دسشویی
والدینی که این شیوه را استفاده کرده‌اند، برای تاثیر گذاری این شیوه توصیه می‌کنند:
آنتجی: «فکر کنید که نمی‌توانید از این شیوه بازگردید. برای موثر واقع شدن این شیوه باید بگویید که دقیقاً خودش است در این سه روز باید کاملاً به انجام آن متعهد باشید.»
ترزا: «خیلی به آن فکر نکنید و نگران نباشید. این شیوه خیلی ساده‌تر از آنچه که ما فکر می‌کردیم، پیش رفت. اگر می‌دانستم که اینقدر آسان است زود‌تر اقدام می‌کردم. با استفاده از شیوه فلوم کاملاً ترسمان از آموزش استفاده از دستشویی از بین رفت».
انتجی: «فضای این کار را شبیه میهمانی کنید چون یک چیز هیجان انگیز برای کودکانتان است».
جنین: «فکر می‌کنم من ترجیح می‌دهم که سه روز به خودم عذاب بدهم نه چند ماه».

سایر شیوه‌های آموزش استفاده از لگن دستشویی

اگر به شیوه‌های سریع علاقمند هستید، در زیر چند شیوه به جای شیوه فلوم آمده است که می‌تواند این فرآیند را برایتان بهتر کند:

ازجایزه‌استفاده کنید، از قبیل برچسب، خوراکی یا قول خرید لباس زیر بچه‌های بزرگ.

به جای اینکه کودکتان را با خودتان به دستشویی ببرید، برای نشان دادن این فرآیند از عروسک استفاده کنید.

برای کمک از وب سایت‌ها و کتاب‌های کارشناسانی مانند نارمین پارپیا ( Narmin Parpia) و تری کرین(Teri Crane ) استفاده کنید.

 

نکات تکمیلی

قابل توجه پدر و مادرهایی که کودکشان 2 تا 3 سال دارد

دستشویی رفتن، کاری که افراد بزرگسال و کودکان پس از 3 یا 4 سالگی به‌راحتی انجام می‌دهند را باید طی مراحلی به فرزند کوچکمان آموزش دهیم. برای پیگیری روندتکامل کودک در زمینه‌های رفتاری، در این مقاله به همین موضوع یعنی آموزش دستشویی رفتن به کودک پرداخته‌ایم. آشنایی با نکات زیر می‌تواند شما را در شیوه آموزش تواناتر کند.

1. آموزش توالت رفتن کودک زمانی باید آغاز شود که بدن کودک از نظر جسمی آمادگی پذیرش داشته باشد. یعنی در ابتدا کودک باید از خیس و یا کثیف شدن خویش آگاه شود تا سپس بتواند ادرار یا مدفوع را کنترل کند.

2. کامل شدن کنترل ادرار و مدفوع در کودکان شامل کنترل مدفوع در شب و سپس در روز، کنترل ادرار در روز و سپس در شب است.

3. بیشتر کودکان بین دو تا سه سالگی آمادگی پذیرش کنترل ادرار و مدفوع را در روز و شب به دست می‌آورند ولی تعداد کمی نیز شاید در 20 ماهگی به این آمادگی برسند. بنابراین آموزش را زودتر شروع نکنید و زمانی که احتمال موفقیت شما و کودکتان زیاد است آموزش را آغاز کنید.

4. آموزش توالت رفتن را ابتدا به صورت تئوری شروع کنید. کودک باید از بدن خود آگاهی یابد و درباره چگونگی به وجود آمدن و خروج ادرار و مدفوع برایش توضیح دهید (کودک باید بداند که ادرار و مدفوع بخشی از بدن او نیست).

5. نام اشیا، محل‌ها و دستورات ساده را برای او توضیح دهید.

6. برای کودک توالت‌های پلاستیکی (لگن) تهیه کرده و گهگاه پیشنهاد استفاده از آن را به جای پوشک یا کهنه به او بدهید.

7. به کودک حداقل یک کلمه، اشاره و یا علامت در هنگام داشتن ادرار و یا مدفوع برای خبر کردن یاد بدهید.

8. زمانی که کودک خیسی یا کثیفی خودش را اعلام کرد او را به سرعت به توالت برده لباس، کهنه و یا پوشک او را تعویض کرده و از اینکه به شما خبر داده از او تشکر کنید. در ابتدا خیس و یا کثیف بودن او را نادیده گرفته و او را به دلیل خبر کردن تشویق کنید.

9. کودک را به دلیل آنکه کارهایش را به تنهایی انجام می‌دهد تشویق کنید. این عمل موجب مستقل شدن کودک می‌شود.

10. برای آنکه کودک نسبت به اعمال خود آگاه شود به او بگویید به شلوار خیس و یا کثیفش دست زده و یا آن را ببیند. در حین مدفوع کردن برای او توضیح دهید که مشغول چه کاری است و نام این کار چیست. به تن داشتن لباس خیس و یا کثیف برای کودک ناراحت کننده است. اجازه دهید کودک این ناراحتی را تجربه کند زیرا ناراحتی کودک انگیزه خوبی برای کنترل ادرار و مدفوع و در نتیجه استفاده از توالت خواهد بود.

11. کودک باید مسوولیت کارهای خود را به عهده بگیرد برای مثال برای شستن لباس زیر یا شلوار کثیفش از او کمک بگیرید.

12. اگر کودک شما به راحتی راه رفته، می‌دود و می‌تواند اشیا را جابه‌جا کند ولی قادر به پوشیدن و در آوردن لباسش نیست باید این اعمال را به او آموزش دهید. به طور مطلوب آموزش مهارت‌های خودیاری چون پوشیدن و درآوردن لباس، شستن دست‌ها و... به کودک باید در این زمان انجام شود (به یاد داشته باشید که آموزش شستن دست‌ها بیش از حد لازم نباشد.)

13. اگر کودک در طول روز نیاز به توالت رفتن دارد، به او بگویید چند ثانیه صبر کرده و سپس به توالت برود. اینکار موجب تمرین کنترل ادرار در کودک می‌شود.

14. در صورتی که کودک از محل توالت، صدای سیفون و... می‌ترسد ترس‌ها را در او از میان ببرید. او باید محل قرار گرفتن ادرار و مدفوع را ببیند و خودش سیفون را بکشد. کودک را برای صحبت کردن درباره ترس‌هایش تشویق کنید. این کار به شما به‌منظور درک بیشتر و حل مسایل کودک کمک می‌کند.

15. کودک را به طور آزمایشی روی توالت بنشانید تا بفهمد که درون آن نمی‌افتد. از یک اسباب‌بازی مخصوص برای تشویق کودک به این کار استفاده کنید.

16. توالت باید به راحتی در دسترس کودک بوده تمیز و برای او جالب باشد (برخی والدین از مکان توالت برای تنبیه کودک استفاده می‌کنند. این کار موجب ناامن شدن محل توالت برای کودک شده و او در آنجا احساس ترس می‌کند).

17. زمانی که کودک در شلوار خود مدفوع کرده، محل قرار گرفتن مدفوع در توالت را به او نشان دهید. در این صورت کودک جایی را که مدفوع باید انداخته شود بهتر می‌شناسد.

18. گاهی اوقات کودکان هنگام دفع احساس درد می‌کنند. خوردن غذاهای فیبردار مانند انواع سبزی‌ها و میوه‌ها و آشامیدن مایعات موجب شلی مدفوع و راحتی دفع می‌شود. برای کودکانی که از آشامیدن خودداری می‌کنند مصرف غذاهایی مانند سوپ مفید خواهد بود در نتیجه عمل دفع در ذهن کودک دردناک محسوب نمی‌شود.

19. هنگامی که کودک خودش را در توالت می‌شوید حساسیت‌های بی‌مورد نشان ندهید. زیرا در برخی کودکان توجه منفی والدین بیشتر از توجه مثبت آنها تاثیر داشته و منجر به تکرار رفتار نامناسب در کودک می‌شود. بدیهی است که تکرار رفتار نامناسب کودک برای جلب توجه والدین صورت می‌گیرد.

20.  از استحمام کودک بلافاصله بعد از خیس و یا کثیف شدن او خودداری کنید زیرا برخی از کودکان یاد می‌گیرند که حمام کردن درست بعد از این عمل خواهد بود.

منابع : parsegard.com - seemorgh.com

این مطلب در تاریخ 2014-09-17 08:54:54منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
19089





نظر شما در مورد مطلب نحوه آموزش دستشویی رفتن به کودک چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




توافقات مهم قبل از ازدواج
توافقات مهم قبل از ازدواج

ازدواج با پسر معتاد
ازدواج با پسر معتاد

بلعیدن مایع منی - دیدگاه علمی پزشکی و دیدگاه شرعی
بلعیدن مایع منی - دیدگاه علمی پزشکی و دیدگاه شرعی

دلایل درد زیاد قاعدگی
دلایل درد زیاد قاعدگی

ضریب هوشی  IQ ایرانان چقدر است
ضریب هوشی IQ ایرانان چقدر است

پسرهای مجرد رو به افزایش
پسرهای مجرد رو به افزایش










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6783

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284546

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام