آیا شما نیز از بدغذایی کودکتان رنج می‌برید؟ یا این‌که برای خوراندن اندکی غذا به کودکتان، ‌ساعت‌ها وقت خود را هدر می‌دهید؟! اگر این‌طور است بهتر است با تزئین غذای کودک خود، وی را به خوراندن انواع غذاها تشویق کنید که البته رنگ‌ها در این تزئین حائز اهمیت هستند و در این راه اولین‌چیز آن است که بدانیم چه رنگی برای کودکان جذاب است.


منصوره جوادزاده، کارشناس‌ارشد تغذیه در گفتگو با جام‌جم، در این‌باره می‌گوید: می‌توان با آرایش غذایی مثلا: (رنده کردن یک عدد گوجه فرنگی به روی غذای کودک) کودک را به خوردن تشویق و به جذب غذای آن کمک کرد.


وی در ادامه با اشاره به کاربرد مصرف ظروف رنگارنگ، (قرمز، زرد، نارنجی) آن را برای کودکان جذاب و نشاط‌آور عنوان کرد که مادر با استفاده از مواد غذایی مرتبط با فصل، می‌تواند از وجود میوه‌های رنگارنگ فصلی، در غذای کودکش بهره ببرد چرا که تحقیقات نشان می‌دهد رنگ‌های شاد علاوه بر ایجاد نشاط در کودکان، می‌تواند در «آموزش» آنها نیز موثر باشد.
جوادزاده با اشاره به نحوه چیدمان رنگی غذاها توصیه می‌کند: مادران می‌توانند با توجه به اجتناب کودک خود از مصرف میوه‌جات، با چند تکه کوچک کیوی، نارنگی، سیب و دانه‌های انار، آدمکی زیبا را آرایش کنند که خوردن آن برای کودکشان لذتبخش باشد.


وی می‌افزاید: «شیر» برای بسیاری از کودکان غیرجذاب است و گاه مادران موفق به نوشاندن ۱‌لیوان شیر در روز، به کودک خود نمی‌شوند، ولی می‌توان با افزودن مقدار کمی کاکائو یا نسکافه به آن، شیر را به رنگ کرم قهوه‌ای درآورد و با این روش کودک را به نوشیدن شیر تشویق کرد. به گفته این کارشناس‌ ارشد تغذیه، کودکان، به رنگ‌های کرم و قهوه‌ای، علاقه زیادی دارند و حتی در خوردن بستنی نیز سعی می‌کنند از نوع کاکائویی آن استفاده کنند، پس بهتر است با کمی خلاقیت و ابتکار عمل، از این رنگ در تغذیه صحیح کودک، نهایت استفاده را کرد.


والدین بدغذا


گاهی شاهد آن هستیم که والدین با تشویق‌های مکرر و پیاپی خود، سعی در خوراندن مواد غذایی، لبنیات و... به کودک خود هستند در صورتی که خود از خوردن این مواد پرهیز می‌کنند یا این‌که از تناول یا نوشیدن آن در مقابل کودک خود ممانعت به عمل می‌آورند.
جوادزاده با اشاره به این مطلب یادآور می‌شود: کودکان در نحوه غذا خوردن، خانواده و در راس آن پدر و مادر خود را الگو قرار می‌دهند و با آموزش غلطی که از سوی خانواده خود می‌بینند از خوردن برخی از مواد غذایی پرهیز می‌کنند، چرا که کودکان مذاق غذایی را با خانواده خود تجربه می‌کنند.
پس می‌توان یکی از مهمترین راه‌های کاربردی در تغذیه کودک را این‌گونه بیان کرد که از بشقاب کودک خود به عنوان «بوم نقاشی» استفاده کنیم و به کودک اجازه دهیم تا در کشیدن مناظر زیبای میوه‌ای و غذایی به ما کمک کنند.


مثلا به او کمک کنیم تا به گلچه‌های بخارپز کلم بروکلی چند بوته گل نقاشی کند و با لوبیاهای سبز درسته آب‌پز شده، برای گل‌های خود ساقه و تنه بگذارد و دانه‌های ذرت و نخودفرنگی را جایگزین گل‌های باغچه بشقاب کند یا این‌که در فصل تابستان با پوره‌های رنگارنگی که تهیه کرده‌اید، آنها را فریز و به عنوان یک نوشیدنی سرد، به کودک خود بخورانیم. جوادزاده با اشاره به ضرورت آموزش تغذیه صحیح کودک به پدران و مادران جوان در ادامه می‌افزاید: چاقی از معضلات و مشکلاتی است که امروزه بسیاری از مردم جهان را به خود درگیر کرده است در صورتی که باید این را متذکر شد که چاقی در کودکی، زمینه‌ساز چاقی در بزرگسالی است، چرا که وقتی کودکی چاق می‌شود تعداد سلول‌های چربی وی به همراه حجم سلول‌های چربی‌اش افزایش می‌یابند که در بزرگسالی فقط می‌توان حجم سلول‌های چربی وی را کاهش داد. کاهش تعداد سلول‌های چربی وی امکان‌پذیر نخواهد بود، ولی می‌توان با کاهش مصرف تنقلات و شکلات‌ها و آشنایی با فرهنگ ورزش کردن، وزن آنها را کنترل کرد.


یک توصیه مادرانه


بهتر است برای خوش‌خوراک کردن کودکان، به علایق آنها احترام بگذارید و کودکان را با خود به فروشگاه برده و در انتخاب میوه و سبزی به نظر آنها توجه کنید، چرا که تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد اگر والدین بتوانند هر طعم جدید را، حتی با اصرار ۱۰ بار به فرزندان بخورانند، آنها به این طعم عادت می‌کنند، پس ناامید نشوید و به هر وسیله که شده مواد مفید ولی نه چندان خوشمزه را با اشکال رنگارنگ به فرزندان خود بخورانید.

منبع : روزنامه جام جم