مشاور سنتر

تاثیر و مزایای بازیهای کامپیوتری در مهارتهای کودکان

تاثیر و مزایای بازیهای کامپیوتری در مهارتهای کودکان

مزایای بازیهای کامپیوتری،بازی های ویدئویی،اثرات بازی های کامپیوتری،بازیهای ویدئویی به قسمتی از زندگی روزمره بچه ها و بزرگترها تبدیل شده است. همچنین نگرانی والدین در جهت محتوای نامناسب این بازی های ویدویی جایی برا بحث در این خصوص نمی گذارد. ولی با توجه به افزایش جذابیت روز افزون آنها برای بچه ها و نوجوانان، این بازی ها ویدوئی می توانند علاوه بر سرگرمی می توانند به کودکان در موفقیت در کلاس درس کمک کنند؟

برخی از محققین معتقدند بازی های ویدوئی می توانند به کودکان ما کمک کنند. از آنجا که محققین متوجه منفعت بازی های ویدوئی شده اند، لذا سعی کرده اند تا از این بازی های ویدئویی در جهت پرورش مهارت برای موفقیت کودکان استفاده کنند. در ادامه به برخی از فواید بازی های ویدوئی در جهت افزایش یادگیری در کودکان می پردازیم.

 

تاثیر بازی های ویدئویی در خلاقیت و مهارت حل مسئله در کودکان

 

آقای دیوید ویلسونشافر، معتقد است بازی های ویدویی عالی ترین وسیله برای آموزش می باشد. به گفته ایشان، سوالی که دراینجا پیش می آید اینست که “چگونه می توان از بازی های ویدوئی به عنوان یک وسیله سازنده در منزل، مدرسه و محل کار استفاده کرد؟”

به گفته ایشان بازی های ویدئویی می تواند به کودکان در حل مشکلات و برنامه ریزی کمک کند. بازی ها نیازمند جستجو، مذاکره و برنامه ریزی برای رسیدن به مراحل بالاتر می باشند. و طراحی برای استراتژی برای رسیدن به مراحل بالاتر باعث بهتر شدن رشد مغز در کودکان می شود. پروسه شناخت قوانین و مقررات بازی و یادگرفتن چگونگی انجام بازی به یادگیری مهارت تصمیم گیری کمک می کند. در بازی های ویدوئی کودکان دائماً در حال انتخاب شخصیت های بازی و بررسی توانایی های آنها می باشند که این مسئله باعث افزایش خلاقیت در کودکان می شود. برخی دیگر از بازیها به کودکان اجازه طراحی و یا اعمال تغییرات در نقشه های بازی را می دهد که این مسئله باعث افزایش خلاقیت و یادگیری مهارتهای تکنیکی را می شود.

 

تاثیر بازی های کامپیوتری بر یادگیری دیداری در دنیای مجازی

 

احتمالاً یکی از بزرگترین مزایای بازی های ویدویی تجربه یک دنیای مجازی است. چریل‌کی معتقد است قسمتی از جذابیت بازی های ویدویی انجام کارهایی است که قادر به انجام آن در دنیای واقعی نیستیم.در بازیهای ویدوئی چیزهای غیرممکن، ممکن می شوند. برای مثال یک پسر ۱۶ ساله در کشور کره با بازی کردن بازی Line Age می تواند به یک سرمایه گذار بین‌المللی تبدیل شده، به تجارت مواد اولیه بپردازد و کالاهای مورد نیاز را در قسمت های مختلفی از دنیای مجازی خریداری کند. اساساً، چیزهایی که زمانی تنها از طریق کلام قابل بیان بود، حالا می توان آن را در دنیایی کاملاً جدید و دیداری تجربه کرد.به اعتقاد آقای شافر، از طریق این تجربه کسانی که در پی یادگیری هستند مفاهیم پیچیده را بدون از دست دادن ارتباط بین انتزاع و واقعیت متوجه شده و می توانند از این طریق برای حل مشکلات استفاده کنند.

رقابت سالم / مهارتهای رهبری

خانم اولسون معتقد است، رقابت برای بدست آوردن مقام و رتبه در کودکان به خصوص پسران امری طبیعی و سالم می باشد.

همچنین بازی های ویدویی مکانی امن را برای نشان دادن میل به رقابت برای کودکان مهیا می نماید. طبق بررسی های بعمل آمده توسط خانم اولسون، که این بررسی ها بر روی دانش آموزان و نوجوانان انجام شد، یکی از دلایل عمده آنها برای انجام بازی های ویدویی مخصوصاً در بین پسرها، رقابت با دیگران برای پیروزی است.

به منظور ایجاد رقابت دوستانه، بسیاری از بازیهای ویدویی به بازیکنان امکان انتخاب بین رهبری و پیروی را می دهند. این بازیهای ویدویی به کودکان اجازه شرکت و همکاری در رهبری یک تیم را می دهند.

 

جنبه اجتماعی

بزرگترها تمایل به انجام بازی های کامپیوتری در انزوا جلو تلویزیون و یا کامپیوتر خود دارند، این در حالی است که بازیهای ویدویی برای بچه ها حالت اجتماعی دارد. بنا به گفته خانم اولسون بازی های ویدویی محیطی است برای بچه ها برای دوست یابی. پژوهش های او نشان داده که کودکان علی الخصوص پسران به انجام بازیهای گروهی بیشتر از بازی کردن در خانه و یا بازی های آنلاین تمایل دارند. بعلاوه، او به این نتیجه رسید که کودکان با توانایی یادگیری پایین، بیشتر تمایل به پیدا کردن دوست دارند، به همین دلیل است که بازی های ویدویی را انجام میدهند.

بنابر آخرین پژوهش های انجام شده، بازیهای اکشن توانایی خواندن در کودکانی که اختلال در خواندن دارند را افزایش می دهد. تقریباً در ۱۰% کودکان یادگیری خواندن کار بسیار دشواری است.

 

کودکان ۷ الی ۱۳ سال به دو گروه تقسیم میشوند. گروه اول روزانه ۸۰ دقیقه بازیهای اکشن بازی می کنند، در حالیکه گروه دوم به بازی های ساده می پردازند. بنابر نوع بازی انجام شده توسط بچه ها مهارتهای خواندن آنها مورد تست و آزمایش قرار گرفت. نتیجه نشان داد کودکانی که بازی های اکشن انجام می دهند سریعتر و دقیق تر از بچه های دیگر می توانند بخوانند. و در آزمایش های بعمل آمده سریعتر عمل می کنند.

پژوهشگران دو چیز را پیشنهاد می دهند:

بازیهای اکشن دقت بینایی بازیکنان را افزایش می دهد.

بازی به کودکان توانایی استخراج اطلاعات حیاتی محیط اطراف را میدهد-که هر دو مهارت برای خواندن ضروری است.

منبع مطلب : سایت نی نی کده

لینک منبع : ninikadeh.ir

 

کشف و پرورش استعداد کودکان

آموزش فعالیت گروهی و مشارکت به کودکان

 

 

این مطلب در تاریخ 2015-03-17 09:54:20منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
13279





نظر شما در مورد مطلب تاثیر و مزایای بازی های کامپیوتری در کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اختلالات شخصیتی که قبل از ازدواج باید تشخیص دهید
اختلالات شخصیتی که قبل از ازدواج باید تشخیص دهید

10 واقعیت اساسی درباره ازدواج
10 واقعیت اساسی درباره ازدواج

مبتلایان به کرونا چی بخورند
مبتلایان به کرونا چی بخورند

زمان مناسب بارداری
زمان مناسب بارداری

انواع دروغ گویی و تشخیص دروغ گفتن افراد
انواع دروغ گویی و تشخیص دروغ گفتن افراد

تاثیر چشم و هم چشمی در طلاق
تاثیر چشم و هم چشمی در طلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

3071

بازدید امروز:

17266

بازدید دیروز:

266986832

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام