آموزش و تشویق فرزند به روزه گرفتن

نحوه تشویق فرزند به روزه گرفتن

در ماه رمضان همه­ ی اعضای بالغ خانواده مشغول عبادت خود می­ شوند و تا حدّ زیادی از کودکان خود غافل می ­شوند. کودکان ما که تا روز قبل، پدر و مادر را پای سفره­ ی صبحانه و ناهار می ­دیدند، به یک­ باره خود را تنها می­ بیند و متوجه می ­شود که باید به تنهایی غذا بخورند. این موضوع امری است که برای آن ها ناپسند است. همچنین والدین روزه ­دار، که گرسنه و تشنه هستند، نشاط روزهای گذشته را نداشته، و توان پاسخ­ گویی به همه ­ی نیازهای فرزند خود را ندارند.

راهکار عملی برای تشویق فرزند به روزه

روزه عبادتی شیرین، و تقویت­ کننده­ ی روحیه­ ی اعتماد به نفس در انسان است. روزه موجب می­ شود تا اراده­ ی انسان در مواجهه با هوای نفسانی قوی ­تر شده و در برابر شیطان راحت ­تر بایستد.

والدین می­ توانند با مهر و محبّت، کودک خود را به نحوی در روزه­ ی ماه رمضان شریک کنند تا نه تنها فرزندشان در ماه رمضان احساس تنهایی نکند، بلکه خود را همراه پدر و مادر و دیگر بزرگ ­ترها در این عبادت بزرگ شریک ببیند.

امام صادق (علیه ­السلام) می ­فرماید: «برای روزه ­دار دو نوع شادی و فرح هست. یکی شادی هنگام افطار، و دیگری شادی در هنگام لقای پروردگار.»[۱]

شادی و نشاطی که در هنگام افطار به روزه­ دار وعده داده شده برای او محسوس است. توجه داشته باشیم که می­ توانیم برنامه ­ی روزه­ ی فرزندمان را طوری تنظیم کنیم که پایان آن در هنگام افطار باشد. فایده­ ی ویژه­ ی این کار آن است که فرزندمان با اشتیاق در آراستن سفره­ی افطار همکاری کرده و هنگام اذان مغرب، همانند ما پای سفره­ ی افطار می ­نشیند و افطار خود را در آن لحظات ملکوتی و آسمانی باز می­ کند.

توصیه های مهم در آموزش و تشویق کودکان به روزه گرفتن

۱. آماده کردن کودک برای گرفتن روزه

یکی دیگر از مهم ­ترین فوائد این روزه آن است که کودکان ما به تدریج آماد­گی روزه­داری را پیدا می­ کنند تا وقتی به سنّ تکلیف رسیدند، با این عبادت الهی بیگانه نباشند و خود را از برکات آن محروم نکنند.

۲. در نظر گرفتن توان جسمی کودک

در مورد کمّ و کیف روزه، توان جسمی کودک خود را در نظر بگیریم تا صدمه ­ای به سلامتی او وارد نشود و با تحمل گرسنگی طاقت ­فرسا از روزه گریزان نشود.

بچّه­ هایی که سنّ کمی دارند می ­توانند دو یا سه ساعت به افطار مانده روزه­ی خود را شروع کنند. بچّه ­هایی که توان بیشتری دارند می ­توانند بعد از صرف ناهار روزه­ بگیرند، و کودکانی هم که توان بالاتری دارند، بعد از میل صبحانه یا احیانا سحری، تا ظهر روزه می­ گیرند و بعد از صرف ناهار دوباره تا افطار روزه ­ی خود را ادامه می ­دهند.

۳. همراهی با کودکان هنگام صرف غذا

هنگام صرف صبحانه و ناهار، سعی کنیم کنار فرزندانمان بنشینیم تا غذای خود را با میل و اشتهای بیشتری صرف کرده و خود را پای سفره­ ی غذا تنها نبینند.

۴. تشویق کودک به روزه

می­توانیم برای روزه گرفتن فرزندان­ مان از تشویق ­های درونی و بیرونی[۲] استفاده کنیم. مثلا می ­توانیم قبل از فرا رسیدن ماه رمضان از ارزش روزه، فوائد و ثواب آن برای کودک خود بگوییم. همچنین می­ توانیم از تشویق­ های بیرونی هم نهایت استفاده را ببریم و با دادن پول و هدیه به فرزندانمان آن ها را به گرفتن روزه تشویق نماییم.

توجه داشته باشیم که به علّت مقطعی بودن روزه­ ی ماه مبارک رمضان در یک ماه سال، برخی از اشکال­ هایی که برای تشویق­ های بیرونی بیان شده است ـ مانند شرطی شدن فرزند ـ در کودکان کم سنّ و سال ما ایجاد نگردد.

۵. آموختن فلسفه ­ی روزه به کودک

هر چه سنّ کودک ما بیشتر شد و از نظر عقلی در مرتبه ­ی بالاتری قرار گرفت، به تدریج تشویق ­های بیرونی را کم­ رنگ­تر کرده و کم­کم کودک خود را متوجه فلسفه ­ی اصلی روزه که همان رسیدن به تقوی و اطاعت از دستور الهی است سوق دهیم.

۶. چشاندن شیرنی عبادت در کام کودک

توجه داشته باشیم زمانی در تربیت دینی فرزندمان موفق هستیم که بتوانیم او را با عبادت مأنوس کنیم. به عبارت دیگر صِرف گرفتن چند روز روزه به خودی خود چندان اهمیتی ندارد؛ بلکه آنچه اهمیت دارد این است که با پرهیز از افراط و تفریط شیرینی عبادت را در کام او بگنجانیم. برای رسیدن به این هدف باید اجازه دهیم خودش تصمیم بگیرد که روزه می­ گیرد یا نه! هر چند که ما باید او را یاری کنیم تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد و در این راه با اقدامات تشویقی به او کمک کنیم.

برگرفته از کتاب «آیین شکوفایی» نوشته ی «احمد نباتی»

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

چگونه دخترمان را با حجاب آشنا کنیم

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-06-17 08:54:41منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
12265





نظر شما در مورد مطلب نحوه تشویق فرزند به روزه گرفتن چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج دختر با پسر کوچکتر از خود
ازدواج دختر با پسر کوچکتر از خود

ازدواج فرد مطلقه با فرد مجرد
ازدواج فرد مطلقه با فرد مجرد

چرا دختران پرده بکارت دارند
چرا دختران پرده بکارت دارند

اهمیت مشاوره قبل از بارداری
اهمیت مشاوره قبل از بارداری

کابوس شبانه نشانه چیست
کابوس شبانه نشانه چیست

رسم و رسوم ازدواج
رسم و رسوم ازدواج










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8615

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286378

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام