تفاوت ها و ویژگی های دوران کودکی و نوجوانی

تفاوت دوران کودکی با نوجوانی

1- کودکی اول:

کودکی اول 6 سال اول زندگی یک کودک را شامل می شود .عمده ترین ویژگی که از نظر روان شناسی برای این دوره برشمرده شده است ، ویژگی ناپیروی می باشد . به عبارت دیگر در این دوره کودک از کسی تبعیت نمی کند و در این دوره مسئولیت پذیر نیست.

این دوره با هفت سال اول حدیث معروف حضرت پیامبر (ص)که دوره ی سیادت و سروری نامیده شده است ، مطابقت می کند.لازم است به این نکته ی مهم توجه کنیم که برداشت نادرست از حدیث یا متون روان شناسی ممکن است کار تربیت کودک را دچار مشکل کند .نا پیرو بودن و سرور بودن با امر و نهی کردن در جهت آموزش مهارت های زندگی و حد و مرزهابه فرزندان مغایرتی ندارد چرا که 6 سال اول از حساس ترین مراحل رشد کودک می باشد و شخصیت در این مرحله شکل می گیرد .بدنبال امر و نهی های والدین  وجدان اخلاقی کودک شکل گرفته  و ارزش ها و ضد ارزش ها به کودک شناسانده می شود .

مشاوره با کودکان زیر 6 سال به علت رشد ناکافی مهارت های کلامی و فرایندهای ذهنی  به صورت غیر مستقیم می باشد .تست نقاشی کودکان یکی از ابزار های تشخیصی بوده و مشاوره در غالب موارد شامل توصیه به والدین در جهت ایجاد ارتباط مطلوب با فرزند می باشد .در جلسات مشاوره تکنیک های رفتار درمانی در جهت ایجاد یا افزایش رفتار های مطلوب وکاهش یا خاموش سازی رفتارهای نامطلوب به والدین آموزش داده می شود..در این مرحله روی آموزش مهارت های زندگی از طریق والدین به فرزندان تاکید می شود.

2-کودکی دوم:

6سال دوم زندگی یعنی دوره ی دبستان ،کودکی دوم خوانده می شود .ویژگی بارز کودکان در این دوره ی سنی دگرپیروی می باشد به دلیل این ویژگی است که شروع مدرسه و آموزش رسمی پس از 6 سالگی می باشد . این دوره با هفت سال دوم حدیث حضرت پیامبر(ص) یعنیدوره ی عبودیت مطابقت دارد.هر چه سن کودک بیشتر می شود مهارت های کلامی و فرایند های ذهنی رشد یافته تر می شود و امکان مشاوره مستقیم با کودک بیشتر می شود . آن چه که لازم است در این دوره به آن پرداخته شود و دارای اهمیت قابل توجه می باشد پیشگیری از وابستگی کودکان به والدین در انجام کارهای درسی و شخصی می باشد.

3- دوره نوجوانی

نوجوانی از حدود 12 سالگی شروع شده و تا 18 سالگی ادامه می یابد .بعضی از روانشناسان نوجوانی را به دو دوره مجزا شامل نوجوانی اول و نوجوانی دوم تقسیم کرده اند . نوجوانی اول یعنی سنین 12 تا 15 سالگی با دوره ی راهنمایی تحصیلی مطابقت دارد . و نوجوانی دوم یعنی سنین 15 تا 18 سالگی با دوره ی دبیرستان مطابقت دارد.ویزگی بارز این دوره از نظر روان شناسی خود پیرو بودن نوجوان می باشد .نوجوان دوست دارد که مستقل از بزرگسالان عمل کند و دوست دارد که استقلال و موجودیت او توسط بزرگسالان زندگی او تایید شود.این دوره با هفت سال سوم حدیث حضرت پیامبر (ص)یعنی دوره ی وزارت و مشورت مطابقت دارد.

با شروع دوره راهنمایی یا نوجوانی دانش آموز به صورت مستقیم مورد مشاوره قرار می گیرد و نهایتا" توصیه های لازم به والدین هم ارائه می شود.در این دوره ی سنی جلسه ی مشاوره با حضور خود نوجوان شروع می شود .وقتی که مشاور جلسه را با خود نوجوان شروع می کند در حقیقت استقلال او را به رسمیت شناخته و او را مسئول نتیجه ی رفتار های خودش دانسته است . علاوه بر این اعتماد نوجوان به مشاور بیشتر می شود چرا که صحبت های مشاور را ناشی از سفارشات والدین به مشاور نمی داند و امتیاز دیگر این است که از سوگیری و گمراهی مشاور به جهت صحبت های والدین در مورد نوجوان پیشگیری می شود.

در مشاوره با نوجوان تاکید می شود که به وسیله مشاوره شناختی ، انگیزه درونی کنترل رفتار و به عبارتی خودکنترلی افزایش یابد و نوجوان مسئولیت رفتارها و عواقب احتمالی آنها را بپذیرد.

مقاله از : سلمان مسعود

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

علائم و نشانه های بلوغ زودرس

وظایف والدین در حفظ سلامت جنسی فرزندان

چگونه کودک با شخصیت تربیت کنیم

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-07-13 08:51:36منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
21242





نظر شما در مورد مطلب تفاوت دوران کودکی با نوجوانی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ترفندهای زنانه برای جذب جنس مخالف
ترفندهای زنانه برای جذب جنس مخالف

چگونه نامزدم را فراموش کنم
چگونه نامزدم را فراموش کنم

نحوه استفاده از بیبی چک-babychek
نحوه استفاده از بیبی چک-babychek

نشانه های اولیه ابتلا به بیماری ایدز (HIV)
نشانه های اولیه ابتلا به بیماری ایدز (HIV)

افکار بسیار تلخ و منفی دارم
افکار بسیار تلخ و منفی دارم

استفاده از عبارت اگر منو دوست داشتی در دعواهای زوجین
استفاده از عبارت اگر منو دوست داشتی در دعواهای زوجین










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8851

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286614

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام