تفاوت سرعت رشد نوزاد با شیر مادر و شیر خشک

تفاوت رشد نوزاد در تغذیه با شیر مادر و شیر خشک

نوزادانی که اولین سال زندگی را از سینه مادر تغذیه میشوند در سه الی چهار ماه نخست سریعتر رشد میکنند و بقیه اولین سال را اهسته تر به رشد ادامه میدهند. بطور میانگین نوزدان شیر مادر نسبت به شیر خشکی ها در یک سالگی وزن کمتری دارند اما وقتی دو ساله شوند فاصله کمتر میشود و هر دو تقریبا هم وزن هستند. متخصصان درباره علت این موضوع مطمئن نیستند اما میدانند که این کاملا نرمال است و مربوط به چیزی نیست.

چارتهای رشد از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا CDC وزن و قد کودکان را دنبال میکنند این چارتها بر اساس کوذکانی است که فقط شیرخشک خوردند یا ترکیبی از شیر خشک .و شیر مادر.

در ابتدا این چارتها نگرانی هایی درباره الگوی رشد کوذکان تغذیه شده با شیر مادر ایجاد کرد چون انهایی که از لحاظ درصدی پایینتر بودند تصور میشد که آهسته رشد میکنند نوزاد چه با شیر مادر تغذیه شود چه با شیر خشک، در ده درصد وزنی یا ۹۰ درصد، روی منحنی زمانی ثابت رشد میکند که بهترین مقیاس سلامت است.

امروزه کودکان کوچکتر از دو سال با استفاده از چارتهایی از سازمان بهداشت جهانی WHO سنجیده میشوند که بر اساس الگوهای رشد سلامت مخصوص کودکان شیر مادر هستند و توسط CDC و آکادامی آمریکایی بیماریهای کودکان تصدیق شده اند. چارتهای who تصدیق میکنند که الگوهای رشد میان نوزادان شیر مادر نرمال و سالم است اما وقتی چارتهای نوزادان شیر خشک استفاده شود نوزادان ابتدا آهسته وزن اضافه میکنند ولی بعدا سرعت میگیرند.

یکی از دلالیلی که نوزادان شیر مادر در یک سال  کمتر وزن اضافه میکنند این است که وقتی اشباع شوند دیگر غذا نمیخورند برخلاف کودکان شیر خشک که ترغیب میشوند تا بطری را تمام کنند و در حالی دست بکشند که بیش از انچه نیاز داشتند غذا خوردند. شیر خشک هم ترکیب پروتین متفاوتی نسبت به شیر مادر دارد که باعث میشود در متابولیسم نوزاد تغییراتی پیش اید.

مشخص نیست که ایا رشد آهسته نوزادان شیر مادر بعد از ۳-۴ ماهگی نتیجه ی شیر مادر است یا اینکه علت و معلول در جهت مخالف است. به بیان دیگر شاید اینگونه است که نوزادانی که قرار است اهسته تر رشد کنند فقط با شیر مادر راضی میشوند ولی انهایی که رشد سریعتری دارند (به دلایل ژنتیکی یا دیگر مسایل) بیشتر گرسنه میشوند بیشتر گریه میکنند و بالاطبع بیشتر شیر خشک دریافت میکنند و ناگهان ار شیر گرفته میشوند.

منبع : ninikadeh.ir

گردواری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

این مطلب در تاریخ 2015-10-12 20:49:51منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
15507





نظر شما در مورد مطلب تفاوت رشد نوزاد در تغذیه با شیر مادر و شیر خشک چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




5 شرط مهم برای روابط عاطفی
5 شرط مهم برای روابط عاطفی

دختر بی خواستگار ،چرا خواستگار ندارم ؟
دختر بی خواستگار ،چرا خواستگار ندارم ؟

راهنمای رفع مشکلات جنسی و زناشویی
راهنمای رفع مشکلات جنسی و زناشویی

تاثیر خواب بر عملکرد جنسی
تاثیر خواب بر عملکرد جنسی

مشخصات زنان حسود
مشخصات زنان حسود

نفقه چیست
نفقه چیست










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12852

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290615

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام