چرا نباید نوزادان را بوسید

چرا نباید نوزادان را بوسید

نوزاد را نبوسید،پوست نوزاد هم مستعد از دست دادن آب و حرارت است و هم مستعد ورود میکروب‌ها؛ البته هنگامی که دوره نوزادی طی شد کم‌کم پوست مراحل بلوغ را طی می‌کند و این مشکل هم حل می‌شود، اما در این دوران پوست بسیار ظریف و لطیف است و هیچ چیز مثل کهیر ناشی از پوشک و سایر مشکلات پوستی باعث کج‌خلقی آنها نمی‌شود.

پوست بسیاری از نوزادان مستعد التهابات پوستی، آکنه و جوش‌های سفید هم هست. جوش‌های نوزاد از مراحل جنینی شروع می‌شود، در زمان بارداری جنین در معرض هورمون‌های مادر قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود تولید چربی افزایش پیدا کند و غدد چربی جنین را مسدود کند که همین مساله باعث ایجاد جوش‌هایی روی بینی و لپ‌های نوزاد تازه به دنیا آمده می‌شود، این جوش‌ها بعد از چند هفته از بین می‌روند و به درمان خاص احتیاج ندارند؛ پس برای این جوش‌ها از هیچ محلول یا لوسیونی استفاده نکنید.

مشکل پوستی دیگر در نوزادان خشکی پوست است و بیشتر در نوزادانی دیده می‌شود که کمی دیرتر از موعد به دنیا آمده‌اند که با چرب کردن با روغن‌های مخصوص کودکان بعد از ریختن این پوست‌های خشک لایه‌های زیرین که سالم و نرم و به اندازه کافی مرطوب است به وجود می‌آیند و به طور حتم نباید نگران آن باشید.

دقت کنید نوزاد نباید هر روز استحمام شود چون این کار موجب از بین رفتن چربی‌های روی پوست و در نهایت خشک‌تر شدن پوست می‌شود، بهتر است برای جلوگیری از این مساله در نهایت 2 تا 3 بار در هفته فرزندتان را حمام کنید و بعد از شست‌وشوی او بدنش را با روغن بچه یا روغن زیتون به‌طور کامل چرب کنید.

شست‌وشوی نوزاد باید با آب 37 درجه یعنی مطابق با دمای بدن باشد و او نباید بیشتر از 3 یا 4 دقیقه در آب غوطه‌ور باشد چون اگر زمان بیشتر از این شود، پوست حالت شکنندگی پیدا می‌کند و با کوچک‌ترین اصطکاکی دچار زخم و خراشیدگی می‌شود.

بعد از شست‌وشو، نوزاد حتما باید خوب خشک شود. به‌خصوص در ناحیه زیر بغل و گردن و تمام چین‌خوردگی‌ها‌ چون در این نواحی امکان دارد با اصطکاک و تماس پوست با پوست دچار خراشیدگی و سایش شود. در نوزادان توصیه نمی‌شود از پودر بچه استفاده کنید چون اگر تمام بدن را خوب خشک کنید نیازی به پودر برای جذب آب نیست؛ همچنین بهتر است بچه‌ها کمترین مقدار پودر تالک را استشمام کنند. ورود این ماده به ریه نوزاد می‌تواند سبب ناراحتی‌های ریوی شود. پودر‌های نشاسته‌ای هم که در بازار وجود دارند، اگرچه ناراحتی‌های ریوی ایجاد نمی‌کنند، اما منبع غذایی خوبی برای قارچ‌ها محسوب می‌شوند و با استعمال آنها بر پوست نوزادتان، زمینه بروز عفونت‌های قارچی فراهم می‌شود.

برای حفاظت از پوست نوزاد، پوشک او را بموقع عوض کنید و پس از هر بار تعویض پوشک با استفاده از دستمال‌های مرطوب مخصوص ‏یا آب ولرم و صابون، کودک را تمیز کنید و به دقت لابه‌لای چین‌های پای او را خشک کنید.

همچنین دقت کنید، لباسی که برای نوزادان استفاده می‌کنید حتما از جنس نخ باشد و هیچ‌گونه پلاستیک یا پشمی با پوست آنها در تماس نباشد تا باعث ایجاد حساسیت یا به وجود آمدن هیچ‌گونه مشکل در پوست این فرشتگان زمینی نشود. توصیه می‌شود نوزاد را نا یک ماه اول نبوسید، چون پوست او نازک است و آمادگی جذب میکروب را دارد.

منبع : چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

بوسیدن بیش از حد بچه ها مضر است

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-11-14 20:42:50منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
12089





نظر شما در مورد مطلب چرا نباید نوزادان را بوسید چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازکجا بفهمیم ازدواج موفقی خواهیم داشت
ازکجا بفهمیم ازدواج موفقی خواهیم داشت

دوران عقد چگونه باشد
دوران عقد چگونه باشد

قاعدگی دردناک-Dysmenorrhea
قاعدگی دردناک-Dysmenorrhea

ویروس کرونا تا چه مدت در ایران است
ویروس کرونا تا چه مدت در ایران است

خصوصیات مشاور خوب
خصوصیات مشاور خوب

بیش از 60 درصد زنان تهرانی از رابطه با همسرانشان رضایت ندارند
بیش از 60 درصد زنان تهرانی از رابطه با همسرانشان رضایت ندارند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11162

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288925

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام