مقایسه‌ کردن زمینه‌ ساز دروغگویی کودکان

مقایسه‌کردن، زمینه‌ساز دروغگویی کودکان

مقایسه کردن کودک با سایر دوستان وی یا کودکان اقوام و حتی خواهر و برادرهایش کمکی به فرزند شما نمی‌کند، بلکه بر عکس می‌تواند اثرات منفی اي بر رفتار وي داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، مقایسه، اعتمادبه نفس آنها را به شدت خدشه‌دار کرده و باعث می‌شود احساس حقارت کنند. باوجود این، بسیاری از والدین وقتی می‌بینند فرزندشان به خوبی بچه‌های دیگر نیست، دست از مقایسه‌ كردن نمي‌كشند و مدام كودك‌شان را با كودكان ديگر در كفه ترازوي سنجش و مقايسه قرار مي‌دهند.
براي رهايي از اين رفتار غلط کافی است به خود بقبولانید که فرزند شما، موجودی مستقل و آزاد است که راه رشد و شیوه زندگی خودش را دارد و خواهد داشت. بعضی‌ها، این اصل را همان روزی که روی صفحه مانیتور سونوگرافی، جنسیت کودک‌شان معلوم می‌شود، می‌پذیرند. این کودک قرار نیست همه خواسته‌های شما را موبه‌مو اجرا کند؛ همان‌طور که شما، خواسته‌های والدین‌تان را موبه‌مو انجام ندادید. بنابراين با اين رفتار و حركت با دست خود به فرزندتان آسيب نرسانيد.
در زیر به دلایل مهمی اشاره می‌کنیم که به شما نشان می‌دهند مقایسه كردن كودكان با يكديگر كار درستي نيست و چه عواقبي مي‌تواند در پي داشته باشد.

مقایسه‌کردن، زمینه‌ساز دروغگویی کودکان


انتظار و توقع بیش از حد از کودکان و مقایسه آنها با دوستان و همسالان در زمینه‌های گوناگون، یکی از علت‌های دروغگویی محسوب می‌شود. والدینی که انتظارات بیش از حد توان و استعداد کودکان داشته باشند و آنان را زیر فشار قرار دهند، کودکان را به دروغگویی وامی‌دارند. والدین باید توجه داشته باشند که مقایسه کردن بچه‌ها در هر سنی کار غلطی است که سبب خودکم‌بینی کودک شده و سرخوردگی ایجاد می‌کند و این باعث می‌شود کودک، برای فرار از مقایسه شدن، در حقیقت از والدینش فرار کند و این یعنی خطر! پس، باید به یاد داشته باشید که هرگز، بچه‌ها را با هم مقایسه نکنید.

مقایسه باعث خشم کودک می‌شود


مقایسه‌های مستقیم باعث عصبانی شدن بچه‌ها می‌شود. وقتی برایشان مشخص می‌شود که به اندازه کافی خوب نیستند، نه‌تنها حس تلخی و ناراحتی نسبت به شما پیدا می‌کنند بلکه نسبت به آن خواهر و برادر یا دوست هم همین حس ناراحتی و عصبانیت در آنها ایجاد می‌شود.


مقايسه باعث خودخواهی مي‌شود
برعکس این مقایسه ها هم همین‌طور است. عاقلانه است که فرزندتان را به طریق مثبت هم با دیگران مقایسه نکنید.
دوست دارید فرزندتان طوری بزرگ شود که تصور کند از بقیه آدم‌ها برتر است؟ تحسین کردن بچه‌ها کار خوبی است اما باید مراقب باشید که به طور مداوم به آنها نگویید که از بقیه بچه‌ها بهتر و بالاتر هستند. اگر بخواهید آنها را خودخواه و متکبر بار بیاورید هیچ لطفی در حق‌شان نکرده‌اید. مقایسه کردن فرزندتان با دیگران تصویری منفی از خودش به او می‌دهد. پدر یا مادر بودن یک مسابقه نیست و لازم نیست به بقیه والدین نشان دهید که فرزندتان چقدر بهتر از بقیه است.

سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2016-02-03 08:44:23منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
7771





نظر شما در مورد مطلب مقایسه‌ کردن زمینه‌ ساز دروغگویی کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سردرگمی در انتخاب همسر و ترس از افزایش سن
سردرگمی در انتخاب همسر و ترس از افزایش سن

اهداف انحرافی در ازدواج
اهداف انحرافی در ازدواج

آزمایشهای ضروری قبل از بارداری
آزمایشهای ضروری قبل از بارداری

رژیم غذایی مناسب در دوران کرونا
رژیم غذایی مناسب در دوران کرونا

ارائه خدمات جنسی در مراکز مشاوره غیر مجاز
ارائه خدمات جنسی در مراکز مشاوره غیر مجاز

الزامی شدن گواهی سلامت قبل از ازدواج
الزامی شدن گواهی سلامت قبل از ازدواج










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15473

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266293236

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام