تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان

تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان

داشتن حیوانات خانگی ( سگ،گربه و...)چه تاثیری می‌تواند بر کودکان داشته باشد؟ این سوالی است که خیلی از صاحبان حیوانات خانگی دوست دارند پاسخ آن را بدانند. نمی‌شود منکر این شد که انسان و علی‌الخصوص بچه‌ها ذاتا کششی به سمت حیوانات دارند. بنا به گفته روانشناسان تکاملی، بچه‌ها در دوران سه ، چهار سالگی در بازی‌های دامپروری قرار دارند. آنها بر این باورند که کودکان در این سنین از بازی با جوجه‌ها، مورچه‌ها، پرندگان و گوسفندان لذت می‌برند و در اولین سال‌های زندگی علاوه بر بازی‌های تکاملی با مراقبت و نگهداری از حیوان خانگی خود، در واقع مشق مهارت‌های مراقبت و حمایت از دیگران را می‌کنند و به اين صورت در خویش احساس رضایت و مفید بودن کرده و نوعی همزادپنداری با والدین خویش پیدا می‌کنند.


این بچه‌ها در کنار حیوانات خانگی خود یاد می‌گیرند تا همچون والدین‌شان برای حیوان خود غذا تهیه کرده و مایحتاج آن را برآورده کنند این خود به گونه‌ای تمرین مهارت‌های زندگی است. به‌طور مثال داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند حس مسئولیت‌پذیری را به کودک شما آموزش دهد یا در صورت تک فرزند بودن می‌تواند او را از تنهایی درآورده و برایش یک هم‌بازی یا یک همدم و همراه باشد. داشتن حیوانات خانگی می‌تواند در نگاه کودک به زندگی تحول ایجاد کرده و او را در برقراری رابطه با دیگران یاری كند. محققان می‌گویند: کودکان می‌توانند سیگنال‌هایی از حیوانات خانگی دریافت کنند. این سیگنال‌ها باعث می‌شود کودک، احساسات دیگران را بهتر درک کند و در نتیجه در روابط خود با انسان‌های دیگر حساس‌تر و بهتر عمل كنند و از درک بالاتری نسبت به دیگر کودکان برخوردار باشد. در ضمن احساس تنهایی کمتری نیز در مقایسه با هم سن‌وسالان خود داشته باشد.


آنها می‌گویند: کودکان معمولاً تا قبل از سن سه سالگی فکر می‌کنند همه اشیای متحرک زنده‌اند، ولی بعد از مدتی متوجه می‌شوند که برخی اشیا جاندار نیستند، از این رو تا وقتی که او درک نکرده ماشین کوکی اتاقش موجود زنده نیست فرقی بین جوجه و ماشین نمی‌گذارد اما وقتی این تفاوت را متوجه شد گرفتار ترس از جوجه می‌شود. به عقیده شفایی این ترس نشانگر تکامل رشدی کودک است زیرا کودکی که از حیوانات نمی‌ترسد امکان دارد بی محابا به آن دست بزند و وقتی آن را لمس کرد، متوجه تفاوت‌های آن با حیوانات اسباب بازی‌اش شده و ناگهان بترسد. این ترس کودک نشانگر آغاز تشخیص او میان جانداران و اشیای بی‌جان است و این تجربه عینی در نهایت به کودک کمک می‌کند تا به تکامل رشد شناختی برسد. بنابراین کودک با داشتن حیوانات خانگی یک گام جلوتر خواهد افتاد. با این تفاسیر تهیه یک حیوان خانگی برای کودک مفید است اما به خاطر داشته باشید که گذشته از فواید روانشناختی حیوانات خانگی، این حیوانات ممکن است کودک شما را گرفتار معضلات جسمانی کنند. به طور مثال اگر کودک شما از بیماری‌هایی نظیر آلرژی رنج می‌برد حیواناتی مانند سگ و گربه که ذاتا آلرژی‌زا هستند می‌توانند در تشدید بیماری آنها موثر باشند بنابراین باید در انتخاب حیوان خانگی خود دقت کافی داشته باشید و قبل از انتخاب اطلاعات جامعی درباره هر یک به‌دست آورید تا در صورت داشتن این گونه بیماری‌ها صدمه‌ای به آنها نرسد.

منبع : روزنامه قانون / بازنشر : سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2016-02-13 08:03:31منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
12032





نظر شما در مورد مطلب تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مقابله با استرس در خواستگاری
مقابله با استرس در خواستگاری

اسرار زندگی مجردی مان را به نامزدمان بگوییم یا نه؟
اسرار زندگی مجردی مان را به نامزدمان بگوییم یا نه؟

ورزشهای مناسب برای درمان اختلالات جنسی مردان
ورزشهای مناسب برای درمان اختلالات جنسی مردان

عوارض مصرف قرص ال دی LD
عوارض مصرف قرص ال دی LD

سندرم اعتیاد به جوک گفتن و شوخی کردن
سندرم اعتیاد به جوک گفتن و شوخی کردن

تاثیر برخی رسم و رسومات بر کاهش ازدواج
تاثیر برخی رسم و رسومات بر کاهش ازدواج










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4375

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282138

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام