کنجکاوی جنسی کودکان و دغدغه والدین

واکنش والدین به کنجکاوی جنسی کودکان

Parental reactions to sexual curiosity of children

متاسفانه بروز رفتارهای جنسی از سوی کودکان اغلب توسط والدین واکنشهای نامناسبی به دنبال داشته واین برخوردهای نامناسب معمولا به تکرار رفتارها از سوی کودک دامن زده و در مواردی در او بدل به عادت می‌شود که در این مرحله قطعا ترک عادت کار دشواری خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز اینکه در اینگونه موارد برخورد مناسب از سوی والدین چگونه باید باشد پرسشی است که روان‌شناسان ومشاوران تربیتی پاسخگوی آن هستند.

دکتر الهه میراخورلی روان‌ شناس تربیتی در این خصوص به خبرنگار سلامت نیوز گفت:«معمولا کودکان از همان سنین پایین شروع به کنجکاویهای جنسی در خصوص اندام تناسلی خود کرده و به بررسی تفاوتهای جنسی با جنس مخالف می‌پردازند. این مساله امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد ولی مهم این است که والدین برخورد مناسب با این کنجکاویها از خود نشان بدهند.»


پرت کردن حواس کودک


وی در پاسخ به این پرسش که رفتار مناسب با کودکانی که با آلت تناسلی خود بازی می‌کنند چیست عنوان کرد: «اصولا کودکان به دلیل کنجکاوی و لذتی که از این کار به آنها دست می‌دهد،با آلت تناسلی بازی می‌کنند و ممکن است بارها اینکار را تکرار کنند و مهم این است که نحوه برخورد والدین چگونه باشد.در این زمینه والدین باید از برخورد خشن با کودک خودداری کنند.»

وی ادامه داد :« بهترین کار حفظ آرامش و سوال کردن از کودک درخصوص اندامهای بدن او است به این صورت که زمانیکه کودک را در این حالت می‌بینند،او را متوجه اندامهای دیگر بدنش بکنند و اسامی آنها را از او بپرسند.البته لازم است که در کنار همه اندامها نام اندام تناسلی را هم به او بگوییم تا او با این اندام هم آشنا باشد. این مساله هیچ ایرادی ندارد و کاملا صحیح است.در واقع با این کار به او فهمانده اند که این اندام هم مانند سایر اندامهای بدن است .»

وی گفت: « اگر کودک این رفتار را زیاد انجام ‌دهد وبرای او لذت بخش شود به شکل عادت در خواهد آمد و بهتر است بدون انجام رفتارهای خشن تنها حواس کودک را پرت کنند و نحوه پرت کردن حواس کودک بستگی به سن کودک دارد.اگر کودک دو تا سه سال است تنها باید ذهن او را متوجه فعالیتی دیگر کرد و اگر در سنین بالاتری است باید به او گفت که این کار درستی نیست و نباید به اندام تناسلی دست بزنی و هیچ گونه توضیح اضافه و برخورد خشن نباید صورت بگیرد.»


رفتارهای غلط والدین


وی در خصوص اشتباهاتی که والدین مرتکب می‌شوند افزود: والدین به اشتباه در مواردی خود زمینه‌های بروز این حرکات را فراهم می‌کنند . یکی از این کارها رها کردن کودک به تنهایی در حال بازی است .کودک ممکن است دچار بی حوصلگی شده و نداند چه فعالیتی انجام دهد و این مساله باعث می‌شود به سمت این کار برود و با توجه به لذتی که ایجاد می‌کند ممکن است تبدیل به عادت در او شود. دومین اشتباه زمانی است که کودک در هنگام شب خیلی زود به رختخواب فرستاده می‌شود ودر حالیکه خوابش نمی‌آید.این امر باز موجب سر رفتن حوصله کودک شده وموجب می‌شود در خلوت به این کار دست بزند.

چاره کار این است که کودک را در زمان بازی به مدت طولانی رها نکرده و در مواقع خواب زمانی به رختخواب بفرستند که کودک واقعا خسته است.»


این روان شناس تربیتی ادامه داد:«تمام کودکان کنجکاوی جنسی دارند که به اشکال مختلف بروز می‌دهند از جمله لمس آلت تناسلی دیگران که این رفتارها طبیعی است. تنها رفتار والدین مساله را غیرطبیعی خواهد کرد.والدین اصولا در این زمان مشوش شده و رفتار خشن بروز می‌دهند.درحالیکه اصلا نیازی به این کار نیست و تنها باید حواس او را پرت کرد.

بازیهای جنسی برای همه کودکان اتفاق می‌افتد و رفتار غلط والدین باعث می‌شود پاسخ مناسب به کنجکاویهای کودک داده نشود و کودک نسبت به موضوع حساس تر و کنجکاوتر شود ومنجر به احساس گناه در آنها شود.کودکان باید متوجه باشند که هرگاه در اتاق بازی می‌کنند پدر و مادر به آنها توجه دارند و در نتیجه کمتر به سراغ این بازیها بروند.


پرهیز از فرستادن کودک بالای دوسال به حمام با والد مخالف


وی خاطر نشان کرد:« نکته لازم به ذکر این است که از دوسالگی به بعد بهتر است کودک با والد مخالف به حمام نرود. این کار اشتباه است اگرچه که کنجکاوی در این سنین طبیعی است لیکن والدین نباید شرایط را برای فرزند جهت کنجکاوی بیشتر مساعد کنند.این کار به نوعی تحریک و جلو انداختن سن بلوغ است.

لمس آلت کودک توسط والدین به منظور بازی با او بسیار نادرست است چرا که کودکان از همان بدو تولد انرژی جنسی دارند و با این کار لذت می‌برند لذا تا حد امکان حتی در زمان شست و شوی کودک باید از لمس این ناحیه خودداری کرد.»

ماهواره،روابط صمیمی والدین،پوشش نامناسب


دکتر میراخورلی در خصوص دلایل افزایش هوش جنسی کودکان گفت:« رفتارهای جنسی و حتی بلوغ در کودکان نسبت به سابق جلو افتاده است. علت این امر علاوه بر مسائل تغذیه‌ای،یک سری محرکات است که در محیط کودک وجود دارد و در واقع او را تحریک به بروز رفتارهای جنسی زودرس می‌کند .برنامه‌های نامناسب تلوزیونی،رفتار نامناسب والدین در حضور فرزندان،پوشش نامناسب والدین چه پدر و چه مادر،عدم توجه به بازیهای کودکان با یکدیگر و غفلت والدین به این بازیها نقش مهمی در بروز رفتار جنسی از سوی کودکان دارد.زمانیکه کودکان به حال خود رها شوند،بسیار زودتر از موعد متوجه تفاوتهای جنسی یکدیگر شده و اقدام به رفتارهای جنسی می‌کنند.»

وی افزود: «البته منع آگاهیهای جنسی به کودک کار صحیحی نیست لیکن باید به شیوه درستی باشد. زمانیکه کودک با اندام جنسی کودک دیگر آشنا شده و بازیهای جنسی می‌کند باید به او متذکر شد که هر فرد اندامهای خصوصی دارد که نباید در معرض دید فرد دیگر قرار دهد و اجازه دست زدن به اندام را به افراد دیگر بدهد. »


به کودک آگاهیهای جنسی بدهید


این استاد دانشگاه در خصوص پاسخ به پرسشهای جنسی کودکان اظهار داشت: « طفره رفتن از دادن پاسخ به کودک اشتباه است و باید به تمامی سوالات کودک پاسخ داده شود زیرا اگر والدین این پاسخها را ندهند،دیگران به آنها پاسخ خواهند داد و چه بسا بطور عملی این پاسخ را بدهند که این به مراتب بدتر است .والدین باید متناسب به سن کودک به سوالات او پاسخ بدهند و یا آگاهی‌های جنسی لازم را به آنها بدهند. برای مثال به کودکی که در سنین پایین تر است پاسخها باید خلاصه وکوتاه باشد ولی هیچگاه دروغ در آنها نباشد و کودک را با واقعیت آشنا کنند.»


وی در پایان افزود:« به دلیل شرمی که نسبت به مسائل جنسی وجود دارد معمولا والدین از همان ابتدا از دادن پاسخهای درست راجع به مسائل جنسی طفره می‌روند و سعی می‌کنند تا جای ممکن فرزندان را نا آگاه نگاه دارند . درحالیکه کودک آنقدر کنجکاوی می‌کند تا پاسخ را بدست آورند پس چه بهتر که والدین آگاهیهای جنسی را با کمک روان شناس به کودک منتقل کنند و اجازه ندهند کودک به منظور کسب پاسخ برای کنجکاویهای خود به رفتار غلط دست بزند.موکول کردن این اطلاعات به سنین مدرسه کار درستی نیست و بهتر است قبل از سنین مدرسه صورت بگیرد

منبع : سلامت نیوز

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

کنجکاوی کودک در روابط زناشویی والدین

آموزش مسائل جنسی به کودکان

دکتر بازی در کودکان و کنجکاوی جنسی آنها

 

این مطلب در تاریخ 2016-02-17 08:12:53منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
9150





نظر شما در مورد مطلب واکنش والدین به کنجکاوی جنسی کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




افکار و باورهای اشتباه در ازدواج
افکار و باورهای اشتباه در ازدواج

با کسی آشنا شدم برای ازدواج ازم میخواهد باهاش بروم خانه
با کسی آشنا شدم برای ازدواج ازم میخواهد باهاش بروم خانه

7 بیماری رایج مقعدی
7 بیماری رایج مقعدی

رایج ترین دغدغه جنسی در مردان
رایج ترین دغدغه جنسی در مردان

مصرف شیشه باعث توهم خیانت همسر میشود
مصرف شیشه باعث توهم خیانت همسر میشود

امراض روحی و روانی طلاق
امراض روحی و روانی طلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6725

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284488

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام