آموزش جنسی به کودکان مرجع کامل

آموزش جنسی را این‌طور شروع کنید

برای اینکه درباره اعضای خصوصی صحبت کنید، ابتدا باید مفهوم را برای کودکانتان ساده کنید. مثلا می‌توانید این‌طور توضیح دهید: «همه ما وسایلی داریم که فقط برای خودمان است و کس دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. مثل مسواک. این وسایل خصوصی هستند. اعضای خصوصی بدن هم‌چنین وضعیتی دارند. یعنی همه آدم‌ها در بدنشان اعضای خصوصی دارند ولی هر کس فقط می‌تواند به اعضای خصوصی بدن خودش دسترسی داشته باشد. به او بگویید مثلا وقتی به استخر می‌روی، جاهایی از بدنت که با مایو پوشانده می‌شود عضو خصوصی تو است. علاوه بر این به او بگویید گردن و لب‌ها هم اعضای خصوصی هستند.
باید دقیقا به او بگویید که هیچ‌کس اجازه ندارد اعضای خصوصی تو را ببیند و لمس کند چون این اندام‌ها فقط مربوط به تو هستند و تو هم نباید جای خصوصی کسی را ببینی. به کودکتان یاد بدهید اگر کسی از او خواست که اندام‌های جنسی‌اش را ببیند و یا تو اندام‌های خصوصی او را نگاه کنی، باید قاطعانه نه بگوید و بدون اینکه بترسد، بلند داد بزند.
 

کودکتان را با اندام جنسی خود آشنا کنید


یک کودک تا قبل از دوران دبستان، باید اندام جنسی خود را بشناسد. بجای استفاده از اسامی این اندام‌ها، می‌توانیم از کلماتی مثل عضو خصوصی استفاده کنیم. مهم‌ترین چیزی که کودک باید بداند این است که اندام‌های جنسی‌اش در کجای بدنش قرار دارد. معمولا کودکان در سن دوسالگی به بعد کارکردهای همه اعضای بدن مثل گوش و چشم را می‌شناسند. در معرفی اعضای بدن به کودکان، می‌توان از عروسک، اطلس‌های پزشکی یا آینه استفاده کرد. یک روز پس از معرفی اعضای بدن مانند دست و پا و چشم و پرسیدن از کارکرد آن‌ها، برای فرزندتان با عنوان کردن نام علمی عضو خصوصی‌شان، شروع به توضیح دادن کنید.

هرچه سن کودک بیشتر شد، اطلاعات جنسی بیشتری در اختیار او قرار دهید


در حوزه تربیت جنسی اولین موضوعی که به کودک آموزش می‌دهیم، جنسیت است. شما به‌عنوان پدر و مادر به فرزند خود می‌آموزید که ‌شناختی از جنسیت خود داشته باشد. طبیعتا اینکه دختر هستند یا پسر را می‌دانند اما اینکه دختران و پسران چه تفاوت‌هایی باهم دارند را باید آموزش بدهید. می‌توانید از تفاوت‌های ظاهری شروع کنید و بعد بگویید همان‌طور که موها، لباس و ظاهر دختران و پسران باهم متفاوت است، عضو خصوصی‌تان هم باهم فرق دارد.

با کودکتان نقش بازی کنید


یکی از بهترین روش‌ها برای تمرین تربیت جنسی، نقش بازی است. از او بپرسید اگر کسی خواست به اندام خصوصی‌اش دست بزند، یا لباس‌زیرش را ببیند، چه‌کار می‌کند؟ مطمئن شوید که همه راهکارهایی که به او یاد داده‌اید را اجرا می‌کند. در زمان نقش بازی کردن حتما احساساتی که ممکن است فرزندتان موقع نزدیک شدن به یک غریبه داشته باشد را یادآوری کنید و با او تمرین کنید تا این احساسات مانع حفاظت او از اندا جنسی‌اش نشود. یک‌بار نقش فردی را بازی کنید که حریم خصوصی او مورد تجاوز قرارگرفته و واکنش لازم را انجام دهید و یک‌بار دیگر نقش فردی را بازی کنید که قصد دارد به حریم کودکتان نزدیک شود.

درباره راحت بیان‌کردن مسائل جنسی به او اطمینان بدهید


به کودکتان این اطمینان را بدهید که اگر با حرف یا رفتاری درباره مسائل جنسی مواجه شد، می‌تواند بدون هیچ ترسی این موضوع را با شما مطرح کند. کودکتان باید بداند این مسئله مثل یک راز بین پدر و مادر و بچه‌ها می‌ماند و بچه‌ها باید در چنین مواقعی همه‌چیز را به پدر و مادرشان بگویند. بیمارانی که به کودکان پیشنهاد جنسی می‌دهند معمولا تهدید می‌کنند که اگر بچه‌ها درباره این خواسته‌های جنسی آن‌ها حرفی به کسی بزند، اتفاقات بدی برایشان می‌افتد. شما این اطمینان را به کودک خود بدهید که هیچ‌کس نمی‌تواند او را تهدید کند. به او یادآوری کنید که شما همیشه او را دوست دارید و از او ناراحت نمی‌شوید.
کاملا صادقانه رفتار کنید و حالا که به او اطمینان دادید تا با شما حرف بزند واکنش هیجانی نشان ندهید و بجای سرزنش کردن، او را در آغوش بگیرید و از او تشکر کنید که این موضوع را با شما مطرح کرده است.

به او بگویید در این مواقع من را در جریان بگذار:

وقتی یک نفر از تو می‌خواهد که یک رفتار جنسی را به‌صورت راز نگه‌داری.

وقتی در موقعیتی هستی که احساس ناراحتی می‌کنی یا درون خودت احساس عجیبی داری
وقتی یک نفر با تو کاری می‌کند که بعدازآن حس بدی داری
وقتی کسی اندام خصوصی‌اش را به تو نشان می‌دهد
وقتی کسی می‌خواهد بی‌دلیل به بدن تو نگاه کند
وقتی کسی می‌خواهد به اندام‌های جنسی تو دست بزند
وقتی کسی می‌خواهد به اندام‌های خصوصی او دست بزنی
وقتی یک بزرگ‌تر، درباره مسائل جنسی، از تو کاری را می‌خواهد که مایل نیستی انجام دهی

نشانه‌های تهدید جنسی را در کودک دنبال کنید


شاید با تمام این تفاسیر کودکان درباره ناگواری‌های جنسی چیزی به شما نگویند. اما این مسئله حتما در رفتار آن‌ها بروز پیدا می‌کند. مثلا گوشه‌گیر و بی‌اشتها می‌شوند. کابوس‌های شبانه می‌بینند و نقاشی‌های خط خطی می‌کشند. (بچه‌هایی که مورد آزار جنسی قرارگرفته‌اند معمولا بین پا‌ها را خط‌خطی می‌کنند). همچنین باید عدم علاقه ناگهانی به یک نفر را جدی بگیرید. ممکن است کودک شما به‌یک‌باره بگوید دوست ندارد یکی از اقوام یا دوستانتان را ببیند یا از مدرسه رفتن بیزار شده است.
مهم‌ترین نکته این است که به هیچ‌کس اطمینان صد در صد نداشته باشید. مورد اعتماد‌ترین فرد برای کودک پدر و مادر هستند پس مراقبت از کودک خود را به کسی مثل همسایه، دوست و آشنا نسپارید.
 

اینفو گرافی آموزش جنسی به کودکان در فایل تصویری ذیل

دانلود فایل تصویری
آموزش جنسی به کودکان
 
این مطلب در تاریخ 2017-09-02 10:01:50منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
4625





نظر شما در مورد مطلب آموزش جنسی به کودکان مرجع کامل چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با پسر معتاد
ازدواج با پسر معتاد

کسی که دوستش دارم بخاطر یکی دیگه ترکم کرده
کسی که دوستش دارم بخاطر یکی دیگه ترکم کرده

4 وسیله در خانه که در دوران بارداری بر جنین اثر گذار است
4 وسیله در خانه که در دوران بارداری بر جنین اثر گذار است

دلایل عادت ماهانه نا منظم
دلایل عادت ماهانه نا منظم

این اختلال ها زمان خواب سراغ شما می آیند
این اختلال ها زمان خواب سراغ شما می آیند

افزایش روابط غیر اخلاقی
افزایش روابط غیر اخلاقی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15072

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292835

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام