چطور کودکان را تحسین کنیم

چطور کودکان را تحسین کنیم

والدین موظف هستند کارهای درست فرزندشان را تصدیق کنند و این کار چیزی بیش از «آفرین» گفتن است.

توصیف را جایگزین تحسین سنجشی کنید


بیشتر والدین برای تحسین فرزندانشان از واژه‎هایی مثل «خوبه»، «قشنگه»، «عالیه» و مانند این‎ها استفاده می‎کنند. این کلمات اگرچه بار هیجانی مثبتی دارد اما پیام دقیق و واضحی به کودک منتقل نمی‎کند. روش بهتر و درست‎تر تحسین کردن این است که آن‎چه را می‎بینید یا حس می‎کنید، توصیف کنید. فرزندتان بعد از شنیدن این توصیف، می‎تواند خودش را تحسین کند. یعنی اگر فرزندتان اتاقش را تمیز کرد، به‎جای «چه دختر خوبی»، بگویید «می‎بینم که کار این جا تمام شده، اسباب‏بازی‎ها توی قفسه چیده شده و کتاب‎ها مرتب سر جایشان است». توصیف‎ باعث می‎شود فرزندتان به توانایی‎های خودش آگاه‏تر شود، شما هم هر روز با این توصیف‎های ساده می‎فهمید که توانایی‎‏های ‏او در چه حدی است و از این یادآوری هر دو بهره خواهیدبرد. از طرف دیگر شادیِ «چه دختر خوبی» با شنیدنِ «امروز دختر بدی بودی» از بین خواهدرفت؛ اما احساسی که تحسین توصیف‎گونه به فرزندتان می‎دهد برای همیشه در ذهنش می‎ماند. هربار که کار خوب او را به این شیوه تصدیق می‎کنید، او یک ویژگی خوب درباره خودش کشف می‎کند؛ منظم، بااراده، سازگار و ... . احساس موفقیت حاصل از این لحظات برای همیشه در ذهن کودکتان حفظ می‎شود تا در زمان ناامیدی و تردید به آن مراجعه کند و بداند در گذشته کاری انجام داده که از آن احساس غرور کرده‎است.

با این همه، ممکن است تحسین‎های شما به فرزندتان احساس خوبی بدهد اما او همچنان برای انجام کارهایش اعتمادبه‎نفس کافی نداشته‎باشد. اگر فرزندتان از شکست می‎ترسد و برای انجام هر کاری دایم نگران است و همه جزئیات را بارها بررسی می‎کند، با استفاده از همان شیوه توصیفی به او کمک کنید:
* وقتی فرزندتان ناراحت است، ناراحتی‎اش را کوچک جلوه ندهید. به‎جای جمله «این که ناراحتی نداره»، بگویید «خیلی ناراحت‎کننده است که مدت زیادی برای موضوعی کار کنی و نتیجه چیزی نباشه که انتظارش رو داشتی». این توصیف به او احساسِ درک‎شدگی و آرامش می‎دهد.
* اشتباه های فرزندتان را به‎عنوان بخشی از روند یادگیری بپذیرید و اگر می‎خواهید به اعتماد‎ به نفس او آسیبی نرسد، از شیوه توصیف برای گوشزد کردن آن‎ها استفاده کنید نه توبیخ. به‎این صورت که اگر برای مثال فرزندتان قبل از رسیدن به خانه بسته ذرتش را توی خودرو باز کرده، به‎جای «بچه شکمو! نمی‎تونستی یه کم دیگه صبر کنی؟» می‎توانید بگویید «تمام ماشین پر از ذرت شده، باید جاروبرقی کشیده بشه» و اجازه بدهید خودش خودرو را تمیز کند.

پیشنهادهایی برای تحسینی تأثیرگذار


1- تحسین باید با موقعیت و میزان توانایی فرزندتان هماهنگی داشته‎باشد. زمانی که به فرزند کم سن‎وسالتان می‎گویید «می‎بینم که هر روز مسواک می‎زنی»، او احساس غرور می‎کند درحالی‎که همین جمله برای فرزند نوجوانتان توهین‎آمیز خواهدبود.
2- در تحسین‎هایتان هرگز به ضعف‎ها و شکست‎های گذشته فرزندتان اشاره نکنید و توجه تان بیشتر روی توانایی‎های فعلی او باشد. یعنی به‎جای «اصلا فکر نمی‎کردم در این امتحان موفق بشی ولی تو موفق شدی» بهتر است بگویید «می‎دانم که برای موفق شدن در این امتحان خیلی تلاش کردی».
3- توجه کنید که نشان دادن علاقه بیش از حد به کاری، می‎تواند در تمایل فرزندتان به انجام دادن آن کار اختلال ایجاد کند؛ هیجان مداوم و توجه زیاد والدین به عملکرد فرزندان، باری بر دوش آن‎ها می‎گذارد. وقتی فرزندتان هر روز از شما می‎شنود که «تو نابغه‎ای! حتما باید در مسابقات نقاشی شرکت کنی»، فکر می‎کند که شما زیادی از او انتظار دارید.
4- وقتی یکی از رفتارهای فرزندتان را تحسین می‎کنید، او بارها آن را تکرار خواهدکرد. در واقع تأثیر تحسین بسیار زیاد است و باید آن را در مواقع خاصی به‎کار برد. پس اگر نمی‎خواهید فرزندتان هر روز از نرده‎ها بالا برود به او نگویید «تو خوب می‎دانی که چطور از ماهیچه‎هایت برای بالارفتن استفاده کنی».
5- حواستان باشد به‎جای تحسین فرزندتان، هوش و توانایی خودتان را ستایش نکنید. وقتی به فرزندتان می‎گویید «تعجبی نداره. من می‎دونستم که تو می‎تونی این جایزه رو ببری»، درواقع بیشتر به علم لایتناهی خودتان اعتبار می‎بخشید تا موفقیت فرزندتان. او پیش خودش فکر می‏کند: «از کجا می‎دانست؟ چرا من نمی‎دانستم؟»

برگرفته از کتاب «چگونه با فرزند خود گفت‎وگو کنیم؟»، نوشته «ادل فابیر» و «الیان مازلیش»

منبع: روزنامه خراسان

 
این مطلب در تاریخ 2017-09-10 09:59:58منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
2241





نظر شما در مورد مطلب چطور کودکان را تحسین کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نکات مهم هنگام ازدواج برای پیشگیری از طلاق
نکات مهم هنگام ازدواج برای پیشگیری از طلاق

خواستگاری سنتی بهتر است یا مدرن
خواستگاری سنتی بهتر است یا مدرن

اختلال رابطه جنسی در خواب
اختلال رابطه جنسی در خواب

مراحل دریافت گواهی سلامت پرده بکارت
مراحل دریافت گواهی سلامت پرده بکارت

راه های بالا بردن اعتماد به نفس
راه های بالا بردن اعتماد به نفس

طلاق و آثار سوء آن به روی فرزندان
طلاق و آثار سوء آن به روی فرزندان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14832

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292595

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام