رفتار والدین در مقابل اعتیاد نوجوانان به موبایل

رفتار والدین در مقابل اعتیاد نوجوانان به موبایل

این حقیقت که ۵۹ درصد والدین می گویند که نوجوانان آن ها به گوشی های هوشمند معتاد شده اند عجیب نیست ، اینکه ۵۰ درصد نوجوانان به این اعتیاد اقرار کرده اند شگفت آور است.

بسیاری از والدین درباره صدمات واقعی ای که اعتیاد به تکنولوژی به نوجوانان وارد می کند ،اطمینان ندارند در حالی که اثرات بیماری زای بسیاری دارد.

از هر دو نوجوان یک نفر به تلفن همراه خود اعتیاد دارد؛ خبری کوتاه اما تکان دهنده که باعث شده شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی های تلفن همراه به فکر چاره ای برای کاهش وابستگی نوجوانان به این وسیله باشند.

پس از انتشار این آمار شرکت اپل خبر از راه اندازی اتاق فکری به منظور در نظر گرفتن راهکارهای کاهش میزان استفاده نوجوانان از تلفن همراه داد. در واقع، این شرکت به دنبال شیوه ای است برای افزایش قدرت نظارتی والدین بر کمیت و کیفیت استفاده فرزندانشان از تلفن همراه. روان شناسان بر این عقیده هستند که کارخانه های ساخت تلفن همراه باید یک سیسم هشداردهنده برای گوشی ها راه اندازی کنند که پس از مدتی به صورت خودکار تلفن همراه از دسترس خارج کند.

علاوه بر این، نصب برنامه های آموزشی روی گوشی های همراه کمک قابل توجهی به سالم سازی شیوه استفاده نوجوانان از این وسیله می کند. بی توجهی به مدت زمان استفاده از تلفن همراه و اعتیاد به این وسیله زمانی بیشتر می شود که بدانیم آن دسته از نوجوانانی که روزانه بیشتر از 5 ساعت با این دستگاه سرگرم هستند 71 درصد بیش از دیگران در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

مقایسه نوجوانان امروزی با آنهایی که در دهه 80 و 90 میلادی زندگی می کردند نشان می دهد، در گذشته نوجوانان نه تنها لذت بیشتری از زندگی اجتماعی می بردند بلکه مسئولیت پذیری بیشتری هم داشته اند. در واقع، رشد شخصیتی و شناختی نوجوانان امروزی به دلیل وابستگی بسیار به تلفن همراه نسبت به گذشته کندتر شده است. زمانی که نوجوان به جای بودن در جمع، مشارکت در کارهای خانه یا رسیدگی به امور روزمره ترجیح بدهد گوشی خود را به دست بگیرد دچار نوعی از اعتیاد شده است.

به همین خاطر، توصیه اکید می شود که والدین برای نوجوانان خود محدودیت هایی در زمینه استفاده از تلفن همراه قائل شوند. به عنوان مثال: ساعات مشخصی از روز تلفن همراه را از فرزندشان بگیرند، مدتی مشخص برای استفاده از این وسیله تعیین کنند، ممنوع کردن دست گرفتن تلفن همراه برای تمام اعضای خانواده هنگام صرف شام یا تماشای تلویزیون می تواند در کاهش وابستگی نوجوان به تلفن همراه مؤثر باشد. با این وجود، مهم ترین کار آموزش و صحبت با نوجوانان است به نحوی که حتی در صورت نبود پدر و مادر هم محدودیت های استفاده از تلفن همراه را رعایت کند.

والدین می توانند گامهای مخصوصی را برای رسیدن به این تعادل بردارند:

۱.صحبت کردن

درباره گوشی های هوشمند و اینکه چرا بچه ها باید تعادل را حفظ کنند و کارهای دیگر هم انجام دهند ،صحبت کنید.Owens  می گوید :به فرزندان خود بیاموزید تکنولوژی بد نیست اما از آن ها بپرسید که آیا تکنولوژی آنها را کنترل می کند یا آن ها تکنولوژی را؟

۲.محدودیت تعیین کنید

باهوش و زیرکانه عمل کنید گاهی کودکان برای انجام کارهای مدرسه آنلاین هستند و باقی اوقات برای تفریح آنلاین هستند. برای اوقات تفریح باید محدودیت تعیین کرد مثلا ممنوعیت استفاده از دستگاه ها سر میز غذا .

۳.یک نمونه خوب بسازید

وسایل الکترونیکی خود را کنار بگذارید . بعضی از والدین خودشان معتاد گوشی های هوشمند هستند و نیاز دارند که مجددا تعادل را در زندگی خویش به دست آورند. ۲۸ درصد نوجوانان فکر می کنند که والدینشان معتاد گوشی هایشان هستند . با توجه به نظر سنجی رسانه های عمومی ۶۹ درصد والدین اقرار کرده اند که وسایل الکترونیکیشان را حداقل هرساعت یکبار چک می کنند.

۴.به آن ها کمک کنید که توازن را بیابند

فعالیت های جایگزین دیگر را به آن ها پیشنهاد دهید. فعالیت هایی را بیابید که آن ها به تنهایی ، با دوستان یا با والدین می توانند انجام دهند .

در نهایت این نکته قابل ذکر است که تکنولوژی از بین نمی رود بلکه فراگیرتر می شود. نکته کلیدی این است که مطمئن شویم تکنولوژی همواره یک وسیله باقی می ماند و در خدمت انسان است .

 

منبع : شفقنا زندگی و zoomtech.ir

این مطلب در تاریخ 2018-01-20 09:50:08منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
9433





نظر شما در مورد مطلب رفتار والدین در مقابل اعتیاد نوجوانان به موبایل چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




پاسخ به سوالات و مشاوره ازدواج سری سوم
پاسخ به سوالات و مشاوره ازدواج سری سوم

در انتظار خواستگار خوب هستید؟
در انتظار خواستگار خوب هستید؟

بهبود زخم پس از بارداری
بهبود زخم پس از بارداری

علت عفونت ادرار در مردان
علت عفونت ادرار در مردان

درمان زود رنجی
درمان زود رنجی

رفتار زنانه که باعث دوری مردان میشود
رفتار زنانه که باعث دوری مردان میشود










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14502

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292265

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام