فرزندم دوستم ندارد

فرزندم دوستم ندارد
فرزندم بهم میگوید دوستم ندارد ؟ بچم مدام میگوید مرا دوست ندارد چکار کنم و چطور با او رفتار کنم
 
دلایل عدم علاقه کودکان به والدین : اکثر فرزندان والدین خود را دوست دارند و این علاقه نتیجه مهربانی و محبت والدین به فرزند است.
در صورتی که نیازهای آنها تأمین نشود ، حس تنفر از والدین در آنها شکوفا می شود. همواره پدر و مادر فرزند خود را دوست دارند و این عشق ذاتی است زیرا که آنها را به دنیا آورده اند ، ولی این به تنهایی برای فرزندان کافی نیست .

دلایل عدم علاقه کودکان به والدین

 

شرایط دلخواه

فرزندان به دنبال تأمین نیازهای خود هستند . هر چه بزرگتر می شوند ، انتظارات و نیازهای آنها نیز نمایان تر می شود . اگر پدر و مادر به درستی آنها را درک نکنند و نیازهای عاطفی و مادی آنها تأمین نشوند و در ادامه محدودیت هایی را برای آنها مقرر کنند ، نارضایتی فرزند آغاز می شود و به تدریج این نارضایتی ، تبدیل به تنفر می شود! آنها انتظار دارند که والدین در هر صورت به رشد شخصیتی آنها نیز اهمیت بدهند.

تأثیر شرایط محیطی

علت دیگر تنفرگرایی فرزند ، اثرات شرایطی است که والدین برای آنها فراهم می کنند. همانطور که آنها در محیط بیرون تأثیر پذیر هستند ، شرایط و جو منزل هم بر آنها موثر است . خیلی از والدین ، با بحث و جدل و استرس های متوالی در منزل ، فرزند را تحت فشار روحی قرار می دهند. با این اوضاع آنها نمی توانند به درستی بر درس یا فعالیتهای مفید خود در منزل تمرکز کنند.
همچنین با وجود شرایط نه چندان مناسب محیط بیرون از منزل ، همچون ، افراد و دوستان ناباب که آنها را همیشه به راه خطا می کشانند ، فرزند خود را در تنگنا می بیند و در این حالت است که اهانت و بی حرمتی به والدین ، از جانب او آغاز می شود و آنها را اشخاصی خودخواه و بدون ملاحظه می خواند.
 

وقتی فرزندم به من می گوید مرا دوست ندارد،با او چگونه رفتار کنم؟


این اتفاق هنگامی می افتد که کودک از پدر یا مادر خود عصبانی است و فریاد می زند که"من ترو دوست ندارم" مثلا در موقعیتی که مادر به او اجازه نمی دهد دو تا بستنی بخورد یا عروسک یا اسباب بازی را که می خواهد برای او نمی خرد چون کودک نمی تواند به درستی احساساتش را بروز دهد و خواسته هایش را با دلایل قانع کننده مطرح کند،فریاد می کشد و با گفتن آن جمله اعتراض و ناراحتی خود را نشان می دهد.
پدر و مادرانی هستند که این حرف کودک خردسالشان را به دل می گیرند و ناراحت می شوند چون آنها همیشه مشغول مراقبت از او هستند و به او فکر می کنند و از خود بخاطر او می گذزند و از عصبانیت فرزندشان عصبانی می شوند و به او اجازه نمی دهند او این حرف را دوباره تکرار کند(این مشکل بین والدین دارای تیپ شخصیتی احساسی و کودکان احساسی شدیدتر است چون حساسترند).
اما راه حل: فرزند شما حق دارد که احساسات و خشم و عصبانیتش را بروز دهد،چون او راه دیگری بلد نیست و اگر ما زیاد مقاومت کنیم ممکن است او دست به خشونت بزند و با گاز گرفتن یا لجبازی کردن یا نشنیدن حرف والدین و ... واکنش نشان دهد اما اگر اجازه بروز پیدا کند کم کم راه های بهتری هم برای بروز با کمک و راهنمایی شما پیدا می کند، اگر شما مثل والدین خودتان ناخودآگاه عمل نکنید و عصبانیتتان را کنترل کنید و او را قضاوت نکنید.
*می توانید به او بگویید به جای گفتن آن جمله می تواند مثلا بگوید"از دستت عصبانی هستم،از چیزی که گفتی خوشم نمی یاد"و ...
*ضمنا کودکان خیلی اوقات از شما الگو می گیرند و چون شما خودتان در کودکی به او شاید گفته باشید که "چون این کار رو کردی دوستت ندارم"یا شنیده باشد که گفته باشید"من از فلانی خوشم نمی آید". طبیعی است که او هم این کار را بکند و به شما آن جمله را بگوید پس الگوی بهتری باشیم و به او با آرامش بگویید"می دانم که الان از دستم خیلی عصبانی هستی،تو دوست نداری من به تو بگویم که چه کاری باید انجام بدهی "وقتی کودک آرامش شما را ببیند،او هم بهتر و مناسبتر عمل می کند.
 
منبع: http://wikimatn.ir-mardoman.net
این مطلب در تاریخ 2018-04-28 07:54:11منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
9931





نظر شما در مورد مطلب فرزندم دوستم ندارد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




آنچه در روابط دوستی مانع ازدواج می شود
آنچه در روابط دوستی مانع ازدواج می شود

شروط لازم برای ازدواج
شروط لازم برای ازدواج

رابطه استرس قبل بارداری و جنسیت فرزند
رابطه استرس قبل بارداری و جنسیت فرزند

آزمايش هايي براي تشخيص ناباروري
آزمايش هايي براي تشخيص ناباروري

آیا افسردگی خود به خود خوب می شود؟
آیا افسردگی خود به خود خوب می شود؟

پدیده همسر فروشی
پدیده همسر فروشی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14559

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292322

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام