ناگفته های دختران نوجوان

ناگفته های دختران نوجوان

هربار حرف می‎زنیم، می‎شنویم: هیس! الان وقتش نیست. تو رو چه به این حرف‎ها؟ اصلا درست رو خوندی؟ این جمله‎ ها را فقط دربرابر حرف‎های به ‎قول بزرگ ترها ممنوعه و سوال‎های بزرگانه نمی‎شنویم، خیلی وقت‎ها حرف‎های ساده‎ مان هم توی دهان‎مان یخ می‎کند و می‎ماسد. بعد کلمه ‎ها دیوار می‎شوند بین ما و بزرگ ترها و فاصله میان‎مان هی بیشتر و بیشتر می‎شود). خب! بالاخره باید صحبت کردن را از جایی شروع کنیم دیگر. امروز در (جوانه) فرصتش پیش آمده تا درباره نگفته‎ها گپ بزنیم. (ملیکا )، (ریحانه )، (اسما ) و (فائزه )، مهمانان 16ساله ما چیزهای مهمی برای گفتن دارند:

 اسما: (ما خیلی چیزها را نمی‎توانیم بگوییم چون می‎شنویم تو هنوز بچه‎ای، نمی‎فهمی، درک نمی‎کنی. پس مجبور می‎شویم سکوت کنیم یا کلمه‎های‎مان را توی چشم‎های‎مان بریزیم به این امید که فهمیده‎شود که نمی‎شود. بعد حرف‎های‎مان تبدیل می‎شود به فریادی که در گلوی‎مان خفه می‎شود. همیشه که این‎طوری نمی‎ماند، یک‎روز همه نگفته‎ها فوران می‎کند. برای هرکس، طوری پیش می‎آید.نگفتنی‎های من درباره علاقه‎ام به ورزش است. هندبال را دوست دارم و در مسابقات شرکت می‎کنم ولی همه با ورزش کردنم در سطح حرفه‎ای مخالف‎اند. اطرافیان بهم می‎گویند وقتی به‎جایی برسی توی تلویزیون نشانت می‎دهند و آبروی ما می‎رود. مردم می‎گویند ببین چه دختری تربیت کرده! هربار هم که می‎خواهم درباره این موضوع حرف بزنم، طوری جواب می‎شنوم که ترجیح می‎دهم سکوت کنم. شاید کسی دقیقا مشکل من را نداشته‎ باشد ولی هم‎سن‎وسال‎های من از دیده و شنیده نشدن، آزار می‎بینند)

 ریحانه: (حرف زدن برای ما، خیلی وقت‎ها سخت می‎شود چون طرف مقابل‎مان، به اندازه سن خودش فکر می‎کند. همه‎چیز را به سن خودش می‎سنجد و بلد نیست خودش را جای ما بگذارد. من یک برادر کوچک دارم. می‎دانم که رفتارم با او نباید مثل رفتارم با دوست‎هایم باشد. تجربه بچگی خودم را یادم نرفته و سعی می‎کنم رفتار او را در سن خودش بفهمم. بزرگ ترها ولی دربرابر ما این کار را نمی‎کنند. مثلا می‎گویند آن فیلم را نبین و این رمان را نخوان. دلیل اش را که بپرسی، می‎گویند چون مناسب سنت نیست. این که نشد دلیل! یعنی چی وقتی بزرگ شدی، می‎فهمی؟ من الان می‎خواهم بدانم. آن‎ها نمی‎دانند که نباید به‎جای ما تصمیم بگیرند و وقتی از چیزی منع‎مان می‎کنند، بیشتر به سمت اش جلب می‎شویم. بعد ما چه کار می‎کنیم؟ خودمان را به خواب می‎زنیم و یواشکی زیر پتو رمان می‎خوانیم).

 فائزه: (همه می‎دانند که پدرومادرها و بچه‎ها باید با هم دوست باشند ولی تا می‎خواهی حرفی بزنی، می‎گویند چه بی‎حیا! دخترها لازم دارند خیلی چیزها را به مادرشان بگویند ولی وقتی نتوانند، می‎روند سراغ دوست‎های‎شان؛ سراغ کسانی که مثل خودشان فکر می‎کنند و اندازه خودشان بی‎تجربه‎اند. نوجوان‎ها الان چون چشم‎وهم‎چشمی بین خانواده‎های‎شان زیاد شده‎است، مجبورند‌کارهایی‌انجام‌بدهند که‌دلشان‌نمی‎خواهد.‌پدرومادرها بچه‎شان را توی کلاسی ثبت‎نام می‎کنند که استعدادش را ندارد و اصلا دوستش هم ندارد. اگر هم مخالفت کند، سریع می‎گویند ما این امکانات را نداشتیم یا ما فلان کار را نکردیم و فلان اتفاق افتاد پس تو باید انجامش بدهی. همه چیزهایی را که خودشان از پسش برنیامده‎اند، از بچه‎شان توقع دارند. اصلا درباره این چیزها نمی‎شود بحث کرد. اگر اعتراضی داشته‎باشی، فوری می‎گویند از وقتی گوشی گرفته‎ای این حرف‎ها را می‎زنی. درنهایت هم کسی که باید قانع شود، تویی!) 

 ملیکا: (من هربار شروع به حرف زدن می‎کنم، بهم می‎گویند توی این سن، سیم‎هایت قاطی دارد. در نوجوانی، احساساتت بر منطقت غلبه دارد و نمی‎توانی درست فکر کنی و این‎طوری ساکتم می‎کنند. مثلا من رشته تربیت بدنی را دوست داشتم. خانواده‎ام اولش موافقت کردند و بعد گفتند باید تحقیق کنند. رفتند یک مدرسه را دیدند و گفتند نه! مدرسه خوبی نیست. باید تجربی بخوانی و پزشک بشوی. من هم مجبور شدم قبول کنم چون اجازه حرف زدن ندارم و سنم کم است و آن‎ها صلاح من را بهتر می‎دانند. از الان، استرس کنکور به جانم افتاده‎است. مشکل ما این است که بزرگ ترها مثل زمان خودشان فکر می‎کنند و با ما هم همان‎طوری رفتار می‎کنند. من وقتی حرفم شنیده نمی‎شود، قهر و لجبازی می‎کنم. کار خراب‎تر می‎شود ولی خب راه دیگری به ذهنم نمی‎رسد. تا وقتی به ما اجازه حرف زدن ندهند، مشکلات حل‎نشده باقی می‎مانند حتی اگر درباره‎شان سکوت کنیم).

این مطالب مرتبط را بخوانید :

نیازهای مهم دوران نوجوانی

نحوه تربیت جنسی نوجوانان

نویسنده : الهه توانا| روزنامه نگار / روزنامه خراسان

این مطلب در تاریخ 2019-05-23 05:58:15منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
3422





نظر شما در مورد مطلب ناگفته های دختران نوجوان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خوب و بد صیغه محرمیت در دوران نامزدی
خوب و بد صیغه محرمیت در دوران نامزدی

عدم قدرت تصمیم گیری در ازدواج
عدم قدرت تصمیم گیری در ازدواج

دیس پارونی ( مقاربت دردناک در زنان ) چیست و چه باید کرد ؟
دیس پارونی ( مقاربت دردناک در زنان ) چیست و چه باید کرد ؟

راه های جلوگیری از بارداری مرجع کامل
راه های جلوگیری از بارداری مرجع کامل

درمان زود رنجی
درمان زود رنجی

آیا مردها به چند همسری علاقه دارند ؟
آیا مردها به چند همسری علاقه دارند ؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20072

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266456010

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام