مهارت‌های لازم برای 18 سال به بالا

مهارت‌های لازم برای 18 سال به بالا

 

 این تابستان شاید برای من و شما، تابستانی مانند سال‌های قبل باشد اما برای گروهی از افراد، این تابستان زمانی استثنایی است که احتمال دارد تا سال‌ها بعد آن را به خوبی به یاد بیاورند و این گروه 18 ساله‌هایی هستند که امسال کنکور داده اند و قرار است در انتهای این تابستان، مسیر جدیدی را در زندگی‌شان آغاز کنند اما این مسیر جدید تنها ورود به دانشگاه نیست، شاید بهتر باشد آن را زمان ورود به دنیای بزرگ سالان توصیف کنیم. عبور از مرز 18 سالگی و ورود به دنیای بزرگ سالان کار ساده‌ای نیست که شما یا هر فرد دیگری به آسانی از عهده آن بر بیایید. برای این منظورلازم است توانایی بیشتری در برخی مهارت‌ها کسب کنید؛ مهارت‌هایی که به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را بهتر پیگیری کنید.

1-برنامه‌ریزی بر مبنای اولویت‌ها

در طول تحصیل در مدرسه به شما برنامه آموزشی ثابتی داده می شد و در عین حال ارزیابی چند باره مواد آموزشی به شما کمک می‌کرد تا آمادگی بهتری برای امتحان پایان سال داشته باشید. در کنار آن به صورت معمول دانش‌آموزان زمان بیشتری را در خانه صرف می کنند و خانواده‌ها نیز نظارت بیشتری بر کار آن‌ها دارند اما با ورود به دانشگاه، داستان متفاوت است. بخش زیادی از مدیریت زمان در دست شماست و در صورتی که مهارت کافی در برنامه‌ریزی نداشته باشید، شکست در رسیدن به اهداف هیچ عجیب نیست.

نکته: بنابراین در برنامه‌ریزی‌های خود همیشه اولویت‌بندی‌هایتان را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که برخی فعالیت‌ها برای شخص ما ضروری هستند مانند درس خواندن در دوره دانشجویی یا حتی خوابیدن. اما برخی فعالیت‌ها ضروری نیستند ولی دوست داریم آن ها را انجام دهیم مانند صرف وقت در فضای مجازی. اولویت‌بندی بر مبنای ضرورت، یکی از ساده‌ترین اما در عین حال فراموش‌شده‌ترین نکات است.

2-نه گفتن به وقت ضرورت

به احتمال زیاد شما نیز درخصوص اهمیت توانایی نه گفتن، زیاد شنیده‌اید. جدای از این‌که نه گفتن به برخی رفتارهای آسیب‌زا مانند همراهی در سیگار کشیدن یا امتحان ماده مخدر گل می‌تواند شما را از آسیب‌های زیادی حفظ کند، لازم است یاد بگیرید به برخی پیشنهادهای خوب نیز در زمان لازم نه بگویید. به عنوان مثال همراهی دوست در کوهنوردی رفتاری مثبت است اما قابل پیش‌بینی است که روز قبل از تحویل پروژه، انتخابی اشتباه است. یادتان باشد بعد از ورود به دنیای بزرگ سالان لازم است شما با توجه به اهداف شخصی و اولویت‌هایی که بر مبنای آن‌ها مشخص کرده‌اید، به گزینه‌هایی که برای‌تان مطرح می‌شود پاسخ دهید و هر چه بتوانید به موارد غیرضروری بیشتری جواب رد بدهید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.

نکته: بسیاری از ما می‌دانیم نداشتن جسارت کافی یکی از موانع مهم بر سر راه نه گفتن در زمان لازم است اما شاید تعداد کمتری از ما بدانیم کمال‌گرایی نیز می‌تواند گاهی تله‌ای باشد که باعث می‌شود نتوانیم در وقت ضرورت نه بگوییم. افراد کمال‌گرایی که دوست دارند تجارب متنوعی کسب کنند و از خود انتظار زیادی دارند، احتمال بیشتری دارد که به درخواست‌های دیگران، پیش از ارزیابی واقع‌بینانه، پاسخ مثبت دهند.

3-مدیریت هیجانات ناخوشایند

در واقع بعد از ورود به دانشگاه بسیاری از افراد تازه در ارتباط با هم‌کلاسی‌های خود متوجه می‌شوند که ارتباط با برخی افراد می‌تواند چقدر آزاردهنده باشد. قسمت کلافه‌کننده ماجرا هم آن جاست که دانشگاه‌ها مانند دبیرستان‌ها ناظم ندارند تا شما بتوانید شکایت برخورد بد هم‌کلاسی تان را گزارش کنید. دست و پنجه نرم کردن با چنین مسائلی کار آسانی نیست. از طرفی فشارهای تحصیلی نیز بیشتر از قبل است و این وضعیت می‌تواند برای بسیاری کلافه‌کننده باشد. در آخر نیز موضوع دوری از خانواده در افرادی که برای تحصیل به شهر دیگری رفته‌اند، مسئله‌ای پرتنش است. با توجه به همه این موارد، بهتر است بدانید افزایش اضطراب بعد از ورود به دانشگاه هیچ عجیب نیست اما برای مدیریت این فشار، چند فعالیت لذت‌بخش و آرامش‌دهنده برای خودتان در نظر بگیرید. بهتر است برای مدیریت هیجانات منفی در روزهای سخت، روش‌های آرام‌سازی را هم یاد بگیرید و در آخر فراموش نکنید وقتی احساس فشار زیادی می‌کنید، هر چه زودتر کمک بگیرید، عوارض منفی این شرایط بر سلامت روان و جسم شما کمتر خواهد بود.

نکته: یکی از نیازهای ضروری در زندگی که گاهی اوقات فراموش و به آن کم‌لطفی می‌شود، نیاز به تفریح است. یادتان باشد تفریح می‌تواند به شما انرژی مضاعفی برای تکمیل فعالیت‌ها در سایر بخش‌ها بدهد و حتی خلاقیت شما را تقویت کند. پس حتی در سخت‌ترین شرایط نیز زمانی را برای انجام یک فعالیت مفرح (ولو خیلی کوتاه و در حد نیم ساعت) در نظر بگیرید تا بتوانید به شکل بهتری از پس مدیریت هیجانات منفی خود برآیید.

بیشتر بدانید: اصول آموزش جنسی به نوجوانان

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده

این مطلب در تاریخ 2019-08-24 10:02:19منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.8
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
1338





نظر شما در مورد مطلب مهارت‌های لازم برای ورود به سن بزرگسالی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




عوامل زمینه ساز در ایجاد روابط نا سالم میان دختر وپسر
عوامل زمینه ساز در ایجاد روابط نا سالم میان دختر وپسر

علت عدم توجه به معیارها در انتخاب همسر
علت عدم توجه به معیارها در انتخاب همسر

روش موثر برای بزرگ شدن پستان ها
روش موثر برای بزرگ شدن پستان ها

قاعدگی نا منظم
قاعدگی نا منظم

چطور فردی را از خودکشی منصرف کنیم
چطور فردی را از خودکشی منصرف کنیم

خواستگاری های عجیب افراد مشهور (سلبریتی) ایران
خواستگاری های عجیب افراد مشهور (سلبریتی) ایران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

145

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266463798

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام