احکام شرعی در زمینه مسائل جنسی و زناشویی - سری دهم

احکام شرعی زناشویی

احکام شرعی زناشویی،پاسخ به سوالات  شرعی زناشویی،سوالات شرعی در زمینه جنسی

سوالات شرعی مطرح شده در زمینه مسائل زناشویی توسط کاربران عضو پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

سوال نام مرجع تقلید پاسخ
با سلام چگونه خون استحاضه را از خون حیض تشخیص دهیم؟ آیا در پایان دوره عادت ماهیانه لک بینی استحاضه محسوب می شود؟ به مجرد یا متاهل بودن نیز مربوط می شود؟ آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام- با توجه به طولاني و متعدد بودن احکام در اين زمينه، لطفاً به توضيح‌المسايل امام خميني از مسئله شماره 478 (ابتداي «اقسام زنهاى حائض») تا مسئله شماره 507 (انتهاي «مسائل متفرقه حيض») مراجعه نماييد.
به نام خدا سلام رابطه با همسر از راه مقعد بدون دخول و فقط برای لذت وارضا ایا جایز هست یا خیر آیت الله جوادی آملی به نام خدا و با سلام- از حضرت آيت الله جوادي آملي در اين زمينه فتوايي صادر نشده است.
سلام بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه، اگر لکه بینی داشته باشیم آیا می توانیم غسل گرفته و روزه بگیریم؟در صورتی که در ماه رمضان تا قبل از اذان صبح نتوانیم غسل طهارت بگیریم برای حکم نماز و روزه مان چیست؟ آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام-يکى از خون‌هايى که از زن خارج مى‏‌شود، خون استحاضه است. و زن را در موقع ديدن خون استحاضه، مستحاضه مى‏‌گويند./ استحاضه سه قسم است: قليله و متوسطه و کثيره. استحاضه قليله آن است که خون، پنبه‏‌اى را که زن داخل فرج مى‏‌نمايد سوراخ نکند و از طرف ديگر ظاهر نشود. استحاضه متوسطه آن است که خون در پنبه فرو رود و از طرف ديگر ظاهر شود، ولى به دستمالى که معمولاً زن‌ها براى جلوگيرى از خون مى‏‌بندند، جارى نشود. استحاضه کثيره آن است که خون از پنبه به دستمال جارى شود./ در استحاضه قليله بايد زن براى هر نماز يک وضو بگيرد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده، آب بکشد و بنابر احتياط واجب پنبه را عوض کند يا آب بکشد./اگر پيش از نماز يا در بين نماز، خون استحاضه متوسطه ببيند، بايد براى آن نماز غسل کند./در استحاضه کثيره علاوه بر کارهاى استحاضه متوسطه که در مساله پيش گفته شد، بايد براى هر نماز دستمال را عوض کند، يا آب بکشد و يک غسل براى نماز ظهر و عصر و يکى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد، و بين نماز ظهر و عصر فاصله نيندازد. و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر دوباره غسل کند. و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد، بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد./ مستحاضه متوسطه و کثيره که بايد وضو بگيرد و غسل کند، هر کدام را اول به جا آورد، صحيح است. ولى بهتر آن است که اول وضو بگيرد./احتياط واجب آن است که زن مستحاضه در تمام روزى که روزه است، به‏ مقدارى که مى‏‌تواند از بيرون آمدن خون جلوگيرى کند./روزه زن مستحاضه‏‌اى که غسل بر او واجب مى‏‌باشد، در صورتى صحيح است که در روز غسل‌هايى را که براى نمازهاى روزش واجب است، انجام دهد. و نيز بنابر احتياط واجب بايد غسل نماز مغرب و عشاى شبى که مى‏‌خواهد فرداى آن را روزه بگيرد به جا آورد. ولى اگر براى نماز مغرب و عشا غسل نکند و براى خواندن نماز شب پيش از اذان صبح غسل نمايد و در روز هم غسل‌هايى را که براى نمازهاى روزش واجب است به جا آورد، روزه او صحيح است./ اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و عمداً غسل نكند، يا اگر وظيفه او تيمم است تيمم نكند، روزه‏‌اش باطل است./ اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براى غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان يا قضاى آن را بگيرد، بايد تيمم نمايد و روزه‏‌اش صحيح است./اگر زن بداند خونى که از او خارج مى‏‌شود خون زخم نيست و شرعا حکم حيض و نفاس را ندارد، بنابر احتياط واجب بايد به دستور استحاضه عمل کند. بلکه اگر شک داشته باشد که خون استحاضه است‏ يا خون‌هاى ديگر، چنانچه نشانه آن‌ها را نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد کارهاى استحاضه را انجام دهد./ اگر زن نزديك اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد، يا بعد از اذان بفهمد كه پيش از اذان پاك شده، روزه او صحيح است. در صورتي که براي غسل وقت نباشد بايد تيمم بدل از غسل نمايد.
سلام شرایط روزه در مسافرت چیست؟ چه زمانی مسافرت کنم که مجبور به شکستن روزه خود نشوم؟ آیا اگر شب در راه باشم و صبح بعد از اذان به مقصد برسم روزه ان روز بر من واجب است یا نمی توانم بگیرم؟ آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام- اگر روزه‏‌دار بعد از ظهر مسافرت نمايد، بايد روزه خود را تمام كند، و اگر پيش از ظهر مسافرت كند، وقتى به حد ترخص برسد، يعنى به جايى برسد كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود، بايد روزه خود را باطل كند، و اگر پيش از آن روزه را باطل كند، بنابر احتياط كفاره نيز بر او واجب است./ اگر مسافر پيش از ظهر به وطنش برسد، يا به جايى برسد كه مى‏‌خواهد ده روز در آن جا بماند، چنانچه كارى كه روزه را باطل مى‏‌كند انجام نداده، بايد آن روز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست./ اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد، يا به جايى برسد كه مى‏‌خواهد ده روز در آن جا بماند، نبايد آن روز را روزه بگيرد.
فال گرفتن چه حکمی دارد؟ چرا در فال برخی از گفته ها درست از آب در می ایند؟ یعنی چگونه ممکن است؟ چرا که خیلیها صحت اطلاعات داده شده را تایید می کنند. آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام- در اين زمينه اطلاعات چنداني ندارم و اعتقادي هم به اين گونه امور ندارم و البته به طور کامل نيز رد نمي‌کنم. همان طور که مي‌دانيد ما در رياضيات مبحثي داريم به نام آمار و احتمالات. بسياري از درست درآمدن جواب اين کارها بر همين اساس است. يا اين گونه که شنيده‌ام مبتني بر اصول روان‌شناسي است که با نگاه کردن به چهره طرف هنگام گفتن نتيجه فال آنچه که مورد رضايت طرف است را بازگو کرده و از حالات او مي‌فهمند که آيا درست گفته و يا اشتباه گفته‌اند که در صورت اشتباه بودن به نحوي زيرکانه آن را اصلاح مي‌کنند و يا در اغلب اوقات مسايل کلي که معمولاً همگان با آن درگير هستند را بيان مي‌کنند و از پرداختن به جزييات طفره مي‌روند. شنيدم که مردي ادعا مي‌کرد مي‌تواند جنسيت فرزند آينده که شايد در هفته اول انعقاد بود را پيش‌گويي کند. وقتي به او مراجعه مي‌کردند جنسيتي را مي‌گفت (پسر يادختر) و نام مادر و تاريخ مراجعه آن‌ها را در دفتري جلو آن‌ها ثبت مي‌کرد ولي جنسيت را خلاف آن چه گفته بود مي‌نوشت. اگر جنسيت حدس زده درست از آب در مي‌آمد که مشکلي نبود و مردم اعتقادشان به آن شخص بيشتر مي‌شد ولي اگر خلاف در مي‌آمد و اعتراض مي‌کردند بلافاصله از روي نام مادر و تاريخ به دفتر مراجعه مي‌کرد و مي‌گفت من در آن زمان به شما گفته بودم که مثلاً پسر است ولي شما اشتباه شنيده‌ايد و اين هم مدرکش و آن دفتر را به آن‌ها نشان مي‌داد. از اين مثال‌ها فراوان سراغ دارم. البته همان گونه که در ابتدا نيز گفتم نمي‌توانم به طور قطع به يقين آن را نيز رد کنم ولي بايد همواره مراقب شيادان و سوء استفاده کنندگان از اعتقادات و يا عدم آگاهي مردم باشيد.
با سلام در صورتی که مرجع تقلید نداشته باشیم و از احکام مشترک استفاده کنیم حکم نماز و روزه ما چسیت؟ در صورتی که مراجع تقلید را نشناسیم که انتخاب کنیم یا به انها اعتماد نداشته باشیم چه باید بکنیم؟ آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام- هر انسان مکلف مي‌تواند از چهار طريق به تکاليف و وظايف ديني خود عمل نمايد. الف) يقين: که موارد آن غالباً از ضرورييات دين است. ب) اجتهاد: يعني ه دست آوردن احکام دين از راه‌هاي آن که بايد سال‌ها درس خوانده و آشنا به مباني و مسلط بر منابع باشد. ج) احتياط: يعني بايد بين مراجع از مرجعي که سخت‌ترين حکم را در آن عمل خاص دارد تقليد نمايد که ممکن است در يک مسئله از مرجع شماره يک و در مسئله ديگر از مرجع شماره دو و ... تقليد کرده و مرجع تقليد ثابتي ندارد. به عبارت ديگر اگر مرجعي کاري را حرام و مرجع ديگر جايز مي‌داند بايد آن کار را انجام ندهد. د) تقليد: يعني عمل به دستورات مجتهد جامع‌الشرايط. (مانند پيروي از دستورات دکتر هنگام بيماري). حال اگر کسي يکي از اين چهار روش را براي انجام اعمال نداشته باشد اعمالش صحيح نيست. پس شما بايد با تحقيق و مشاوره از افراد امين، آگاه و خبره نسبت به تعيين مرجع تقليد خود در اسرع وقت اقدام نماييد. انجام اعمال بدون داشتن مرجع تقليد مانند خود درماني بدون مراجعه به پزشک است که آثار سوء فراواني دارد که ممکن است علاوه بر آن که بيماري را بهبود نمي‌بخشد موجب شدت آن و با ابتلا به بيماري‌ها و مشکلات ديگر شود.
با سلام آیا مذهبی بودن یک خانواده و در مقابل عدم اعتقادات پایدار در خانواده دیگر برای ازدواج مشکل ایجاد می کند؟ آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام- شک نکنيد که مشکلات زيادي به وجود مي‌آيد و هر چه زندگي بيشتر ادامه يابد اين مشکلات بيشتر نمود پيدا مي‌کند. مخصوصاً در تربيت فرزند و ... بسياري از افراد در همين صفحه سوألات فراواني در ارتباط با تکليف‌شان در برابر همسرشان که اعتقادي به جنبه‌هاي عملي دين ندارد مي‌پرسند. از مشکلات‌شان در خصوص اجبار همسر در انجام ندادن فرايض ديني، از حلال نبودن درآمد شوهر، از نارضايتي و نگراني بابت تربيت فرزندان که زير نظر مادري غير مذهبي رشد مي‌کنند و ... مي‌گويند. هم کفو بودن همسران فقط در جنبه‌هاي مالي، اجتماعي، تحصيلي و امثال اين‌ها نيست. يکي از بزرگ‌ترين وجوه هم کفو بودن وجه اعتقادي است. زيرا انسان‌ها به طور معمول مي‌توانند از بسياري از ايده‌آل‌هاي دنيوي و مادي خود چشم‌پوشي کنند ولي در برابر اعتقادات خود همواره محکم بوده و سرسختي نشان مي‌دهند و به سادگي نمي‌توان اعتقادات يک نفر که با روح او عجين شده است را تغيير داد. انسان‌ها به راحتي براي حفظ و دفاع از آرمان‌ها و اعتقادات خود از جان مايه مي‌گذارند. پس بايد از چنين ازدواجي چشم‌پوشي کرد.
از منظر اسلام قیافه و ظاهر مرد چقدر در انتخاب همسر نقش دارد؟ آیت الله خمینی به نام خدا و با سلام- ملاک‌هاي اصلي ازدواج از نظر اسلام: 1 . پارسایی و دین‌داری 2. فضایل و ارزش‌هاي اخلاقی 3. صلاحيت خانوادگي 4. خصوصيات جسمي (زیبایی و ...) 5. خصوصیات اقتصادی (در حدي که مرد مسئوليت پذير بوده و براي تأمين معاش خانواده تلاش کند.) 6. ويژگي‌هاي اجتماعي مي‌باشد. اما در مورد زيبايي (هر دو طرف) بايد گفت: زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها مورد توجه قرار گیرد نه بطور مستقل، چرا که زیبایی بدون در نظر گرفتن معیارهای مهم برای تداوم ازدواج مثل اخلاق، عفت و ... می‌تواند آسیب‌زا باشد. البته منظور از زيبايي چهره‌اي بدون عيب و نقص نيست، بلکه چهره‌اي است که طرفين بتوانند با آن به راحتي کنار بيايند نه آن که آن را تحمل کنند. و مورد ديگر در باره زيبايي اين است که ايجاد ميل و علاقه متقابل و بر طرف شدن نياز‌هاي جنسي، مبتني بر احساس زيبايي زن و مرد نسبت به يكديگر است. و نکته آخر اين که بر اساس منابع اسلامي، زيبايي و جذابيت مردان در عقل و فرزانگي آنان قرار داده شده است. به‌ اين جهت تأكيدي بر زيبايي ظاهري مردان، به عنوان معياري براي همسر گزيني صورت نگرفته، ولي به طور کلي بايد گفت از آن جايي که مردان بيشتر تحت تأثير زيبايي قرار مي‌گيرند بهتر است زن زيباتر از مرد باشد تا ازدواج از دوام و پايداري بالاتري برخوردار گردد.
آیا در زمانی که مایع غیر منی به نام مذی که بی رنگ است از انسان خارج شود و بدن سست نشود آیا روزه و انجام واجبات دینی باطل است یا نه؟ آیت الله مکارم شیرازی به نام خدا، با سلام- اگر مني نباشد مبطل روزه و ساير اعمال نبوده و در صورت انجام استبراء بعد از ادرار، نجس هم نيست.
با سلام من خیلی خوابهای پریشان می بینم و بعضی وقتا می بینم که کسی با نیت پلیدی دنبالم افتاده یا میخوان بهم تجاوز کنن! چطور می توانم از این خوابها رهایی یابم؟ آیا دیدن این ندوع خواب دلیل خاصی دارد؟ آیت الله خمینی به نام خدا، با سلام- متأسفانه از تعبير خواب و مسايل مربوط به آن اطلاعاتي ندارم. ولي به نظر مي رسد که بيشتر مربوط به شرايط روحي شما باشد. پيشنهاد مي‌کنم موضوع را با يک مشاور مطرح کنيد.
با سلام سوالی که داشتم در مورد غسل است .من زمانی که روزهای اخر عادت ماهانه ام هست گاهی اوقات همسرم ازم میخواد رابطه داشته باشم و من چون نمیتونم رد کنم و دلم میسوزه قبول میکنم حالا من ک هنوز عادت هستم باید بذارم تا عادتم تمام شود تا غسل جنابت و هم غسل حیض ؟یا میتونم غسل جنابت کنم ؟ آیت الله مکارم شیرازی به نام خدا، با سلام- اولاً رابطه جنسي (دخول) در هنگاه عادت ماهانه حرام و گناهان کبيره و موجب وجوب کفاره خواهد شد و علاوه بر اين‌ها مضرات جسمي آن براي طرفين اثبات شده است. همسر شما مي‌تواند از راه‌هاي ديگري غير از دخول از شما طلب لذت جنسي کند. شما اگر دل‌تان براي او مي‌سوزد بايد مانع اين کار او شويد چون دچار عواقب شوم گناه و تمرد از فرمان الهي در اين دنيا و جهان آخرت خواهيد شد. پس بهتر است از هم اکنون در در اولين روز ماه مبارک هستيم از گناهان گذشته خود توبه کرده که در اين ماه درهاي رحمت الهي به سوي بندگان گشوده است و دعا و استغفار زودتر اجابت مي‌شود. در ضمن شما مخير به انجام دادن و يا تعويق غسل جنابت هستيد.
سلام آیا پسر حق داره به صورت دختر قشنگ نگاه کنه ؟چرا بعضی دخترایی که مذهبی هستن در اولین باری که پسر میره خواستگاری روی خودشون محکم میگیرن آیا بخاطر اینه که هنوز چیزی معلون نیست؟اگه دختری با تقوا باشه خیلی ولی زیبایی زیادی نداشته باشه چکار کنیم .البته من روایتی هم از رسول الله دیدم مبنی بر اینکه اگر کسی برای زیبایی با دختری ازدواج کنه به مطلوب نخواهد رسید و اگر به خاطر مال خدا او را به همین امر وا میگذارد پس به خواستگاری زنی بروید که دین دار باشد . و از یک روحانی هم سوال کردم گفتن روایات بر دین داری تاکید کردن.حالا میخوام بگم خب بعضی ها رو میشه تحمل کرد اونهایی رو که نمیشه چی ؟باز هم باید حساب رو بر دین داری گذاشت مگر زن نباید به لحاظ ظاهر هم مرد را ارضاء کند؟البته من خودم دنبال دختر با دین هستم که یک زیبایی معمولی حداقل داشته باشه و در مورد زیبایی به این نتیجه رسیدم که باید معمولی باشه.با تشکر آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- بله مرد حق دارد صورت و اندام عمومي همسر آينده‌اش را نگاه کند ولي مشروط بر اين که به مراحل آخر نزديک شده باشند نه اين که در اولين جلسه دختر خودش را براي پسر نمايان کند. دوست من تجربه نشان داده که زيبايي بعد از مدتي عادي شده و شما به چيزي که زياد اهميت نمي‌دهيد زيبايي همسرتان مي‌باشد. و ساير محاسن او شما را بيشتر جذب خواهد کرد. چه دختران زيبا روي فراواني را سراغ داريم که زندگي ناموفق و منجر به طلاق داشته‌اند. البته اين گفته‌ها به معني هم نيست که زيبايي ناديده گرفته شود بلکه بدان معناست که نبايد جزو اصول اوليه و معيارهاي اصلي باشد. تقوا، پاکدامني، سيرت زيبا، قانع بودن، تفاهم در پارامترهاي اصلي و معيارهايي اين چنيني از اصول تحکيم بناي خانواده هستند. موفق باشيد.
سلام اگر بیماری داشته باشیم باید قبل ازدواج بگیم؟مثل واریکوسل یا استخوان اضافه در پا یا هر مریضی دیگه .این دو تا مثال چون خودم داشتم گفتم البته کولیت عصبی هم دارم ولی اینها هیچکدومش شدید نیست.برای واریکوسل هم دکتر گفته زیاد جدی نیست.یا علی آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- هر بيماري که در رابطه شما با همسرتان اخلال ايجاد کرده و مسير زندگي را با بن‌بست و يا سختي مواجه مي‌کند بايد گفته شود. از طرف ديگر شما خودتان را جاي همسرتان بگذاريد. آيا شما دوست داريد که همسرتان اگر يکي از اين مشکلات را داشت شما را مطلع مي‌کرد يا خير؟ در هر صورت هر چه را براي خود مي‌پسنديد براي ديگران نيز بپسنديد. صداقت و روراستي يکي از شرايط اصلي ازدواج و تداوم آن است.
با سلام خوردن آبی که در هنگام تحریک از پستان میاد اشکال دارد؟ آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- اگر براي بدن ضرر نداشته باشد بلااشکال است. ولي آبي که از دستگاه تناسلي زن يا مرد مي‌آيد نبايد خورده شود.
سلام برای ریختن منی باید از زن اجازه گرفت که کجا ریخته شود؟اگر زنی تمایل به ریختن منی در درون واژن نباشد مانعی دارد؟با تشکر آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- ريختن مني در فرج زن نياز به اجازه او ندارد و بعضي از مجتهدين قبلي ريختن در خارج از فرج را منوط به اجازه زن مي‌دانستند. اگر او راضي به بيرون ريختن مني باشد مانعي ندارد.
میگویند که مردها خویشتن داری کنند تا زنها به ارگاسم برسند و بعد مرد انزال پیدا کند حالا با این کار آیا به مرد آسیب وارد نمیشود؟آیا این کار درست است؟ آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- پرسش شما مربوط به واحد پزشکي است.
اینکه میگویند در موقع همبستری به عورت یکدیگر نگاه نکنند منظور چه موقعی است ؟موقع دخول یا از همان لحظه همبستری .در صورتی که زن و شوهر حق دارند به بدن یکدیگر نکاه کنند. یا اینکه میگویند در هنگام جماع عریان بودن مکروه است یعنی چه؟التماس دعا آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- منظور هنگام دخول و شروع رابطه جنسي است و گر نه حتي لمس و بوسيدن عورت همسر هم کراهت ندارد. فرو بردون اعضا بدن در فرج همسر نيز بلااشکال است ولي از دخول غير از اعضا بدن منع کرده‌اند. منظور از عدم عريان بودن هم احتمالاً درآوردن تمامي لباس‌هاست و مي‌گويند بهتر است تکه‌اي از لباس در بدن باقي باشد. و از حکمت آن بنده بي خبرم.
باسلام من مدتی هست که عاشق دخترخاله ام شدم وفقط ما ازطریق پیامک درارتباط هستیم آیا مشکلی شرعی وجود دارد آیت الله خامنه ای به نام خدا، با سلام- تمام ارتباط چه شرعي و چه غير شرعي از يک رابطه ساده و عاري از هر نوع آلودگي شروع مي‌شود. در مثل مناقشه نيست ولي از قديم گفته‌اند که «تخم مرغ دزد شتر دزد مي‌شود» يعني اين که پس از مدتي رابطه شما عميق‌تر شده و ممکن است به گناه آلوده شود. ضمن اين که اگه در اين پيامک‌ها سخنان تحريک آنيز زده شود و يا منجر به گناه شود در هر دو صورت حرام است. چه بهتر که جريان را با خانواده خود در ميان بگذاريد و با اطلاع آنان رابطه منطقي که منجر به شناخت و احياناً ازدواج مي‌شود را شروع کنيد.
با سلام و خسته نباشید سوالی که داشتم اینه که کسی که مزاجش گرمه با کسی که مزاجش سرده چجوری هست برای ازدواج؟؟؟ و اینکه اگر بشه اون سردی رو برطرف کرد چی؟؟؟ ممنون آیت الله مکارم شیرازی به نام خدا، سلام- پرسش شما مربوط به بخش مشاوره است لطفاً از آن طريق اقدام فرماييد.
من با خانمی چند روز صیغه شدم از طرف خانواده..آیا تماس جنسی ما با هم اشکالی داره؟ مثلا رابطه دهانی... و سوال دومم اینه که با نزدیکی به ماه رمضان آیا لب گرفتن و خوردن سینه نامزدم شرعا روزه رو باطل میکنه یا خیر؟ ممنون آیت الله وحید خراسانی به نام خدا، سلام- اگر ازدواج‌تان موقت است بستگي به شرايط حين عقد و رضايت طرف مقابل دارد و اگر از اين بابت محدوديتي نباشد بلااشکال است. ولي اگر ازدواج شما دايمي است هيچ گونه محدوديتي در اين زمينه نداريد. در هنگام روزه اگر شيئي که داخل دهان مي‌شود آغشته به موادي مانند رژ لب، آب دهان، مواد خوراکي و ... نباشد (حتي شوري ناشي از عرق) و اگر هم آغشته باشد فرو داده نشود اشکال ندارد مشروط بر آن که آن جسم وقتي از دهان بيرون مي‌آيد چون آغشته به بزاق دهان فرد است بايد خشک شده و مجدداً وارد دهان گردد. به عنوان مثال اگر شما لب‌ تان را با زبان مرطوب کرديد تا هنگامي که رطوبت قبلي بر روي لب‌ها هست نمي‌توان مجدداً به لب زبان زد. اين موضوع براي اجزاء بدن همسر نيز صادق است.
سلام آیا برای مرد متاهل جایز است به خاطر تنوع طلبی و تفریح ازدواج موقت نماید؟ آیت الله خامنه ای به نام خدا، سلام- از نظر شرعي بله ولي از نظر اخلاقي خير.
سلام خسته نباشید کد سوال قبلی من 154 بود منظورم من همان رو به قبله خوابیدن است.رو به قبله خوابیدن یعنی چی؟! خوابیدن به چه صورت باشد رو به قبله محسوب می شود؟ آیت الله خمینی به نام خدا، سلام- سنت است كه انسان بر دست راست رو بقبله بخوابد و دست راست را زير و بگذارد و بر دست چپ خوابيدن و بر رو خوابيدن مكروه است ، چنانچه از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه خواب بر چهار قسم است ، پيغمبران بر پشت ميخوابند و ديده هاى ايشان بخواب نميرود و منتظر وحى پروردگار خود ميباشند، مؤ من بر دست راست ميخوابد رو بقبله ، پادشاهان و فرزندان ايشان بر دست چپ ميخوابند كه آنچه خورده اند گوارا شود، شيطان و برادران او و هر ديوانه و مبتلائى بر رو در افتاده ميخوابد. در حديث معتبر ديگر فرمود كه آدمى بر رو نخوابد و هر كه را بينيد كه بر رو خوابيده است او را بيدار كنيد و مگذاريد بر آنحال ، فرمود كه هر گاه كسى اراده خواب كند، بايد كه دست را بر زير جانب راست رو بگذارد، بدرستيكه نميداند كه از اين خواب بيدار خواهد شده يا نه . احاديث در فضيلت خوابيدن بر دست چپ بسيار وارد شده است .
سلام خسته نباشید کد سوال قبلی من 151 هست ؟ منظورم اینه که تخت خواب زن و شوهر در مقابل قبله باید به چه صورت باشه که موقع سکس گناهی نداشته باشه و اینکه انتخاب مرجع تقلید به چه صورته؟ آیت الله خمینی به نام خدا، سلام- رو به قبله جماع کردن حرام نيست ولي کراهت دارد. شما مي‌توانيد آداب جماع را در کتاب حليه‌المتقين مرحوم علامه مجلسي مطالعه کنيد. ********* اما در خصوص شرايط مرجع تقليد و روش انتخاب آن: از مجتهدى بايد تقليد کرد که مرد، بالغ، عاقل، شيعه دوازده امامى، حلال زاده، زنده و عادل باشد. و نيز بنابر احتياط واجب بايد از مجتهدى تقليد کرد که حريص به دنيا نباشد و از مجتهدين ديگر اعلم باشد، يعنى در فهميدن حکم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد. ********** مجتهد و اعلم را از سه راه مى‏توان شناخت: اول: آن که خود انسان يقين کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دوم: آن که دو نفر عالم عادل که مى‏‌توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا اعلم بودن کسى را تصديق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند. سوم: آن که عده‌‏اى از اهل علم که مى‏‌توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان پيدا مى‏‌شود، مجتهد بودن و يا اعلم بودن کسى را تصديق کنند. ********* به دست آوردن فتوى يعنى دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: شنيدن از دو نفر عادل که فتواى مجتهد را نقل کنند. سوم: شنيدن از کسى که مورد اطمينان و راست‌گوست. چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتى که انسان به درستى آن رساله اطمينان داشته باشد.
آیت الله خامنه ای در نوبت پاسخدهی
سلام کسي که دچار عادت هاي بد جنسي(مانند استمنا و يا هيجانات جنسي) بوده است،به دليل اينکه ممکن است و اين احتمال وجود داشته باشد که عقيم شده باشد و يا امکان تولد فرزند از او نباشد آيا مي تواند آزمايش اسپرموگرام که مستلزم استمنا مي باشد را در آزمايشگاه تحت نظر پزشک انجام بدهد تا تحت درمان قرار بگيرد؟ و آسيب ها و مضرات را جبران کند؟ (مقام معظم رهبري) آیت الله خامنه ای به نام خدا، سلام- اگر پزشکي از نظر تخصص داراي صلاحيت بوده و پايبند به رعايت احکام شرعي باشد، تشخيص بر اين امر دهد و براي به دست آوردن نمونه مني راهي به جز استمناء نباشد (اگر متىأهل هستيد، همسرتان مي‌تواند براي شما استمناء نمايد.) و قصد و نيت فقط درمان باشد نه مواردي مانند حصول اطمينان و ... اشکالي ندارد. البته در آزمايشگاه‌ها روش‌هاي ديگري به غير از استمناء براي به دست آوردن نمونه مني وجود دارد.(مانند خوراندن داروهايي که آستانه تحريک‌پذيري انسان را به شدت پايين آورده و با کوچک‌ترين تحريک و بدون انجام دادن عملي مني بيرون مي‌آيد.)
سلام خسته نباشید رو به قبله خوابیدن برای زن و شوهر به چه صورت باید باشه؟ و اینکه اگر دخول انجام نشه اما زن ارضاء شده باشه آیا برای زن غسل جنابت واجبه یا خیر؟ در ضمن من و همسرم مرجع تقلیدی نداریم اما مسائل شرعی و رعایتش برامون مهمه آیت الله خمینی به نام خدا، با سلام- منظورتان را از نحوه خوابيدن به درستي متوجه نشدم. لطفاً توضيح بيشري ارائه دهيد. اگر همراه با ارضاء شدن و اوج لذت جنسي مايعي از زن بيرون بيايد غسل بر او واجب مي شود ولي اگر مايعي بيرون نيايد غسل واجب نيست. هر انسان مکلف در خصوص احکام دين موظف است که يا مجتهد باشد و به نظرات خود عمل کند و يا مقلد مرجع جامع الشرايط باشد و به نظرات او عمل نمايد و يا به احتياط عمل کند (يعني در هر مسئله به فتواي مرجعي که سخت‌تر فتوا داده عمل نمايد.) در غير اين صورت اعمالش صحيح نيست و به وظيفه خود عمل نکرده است.
با سلام در صورتی که روزه باشیم و در لحظات نزدیک افطار حائض شویم، حتما باید روزه ی خود را بشکنیم؟ آیا روزه مان باطل می شود و باید قضای آن را بگیریم؟ آیت الله خمینی به نام خدا، با سلام- بله روزه باطل مي‌شود و قضاي آن واجب است.
باسلام ايادست زدن زن ومرد به الت تناسلي در هنگام جماع مشكلي دارد?اگر اين كار به دليل ارزاطرف مقابل انجام شود چه حكمي دارد?اياليسزدن وبوسيدن الت تناسلي زن به دليل رسيدن به اوج لذت جهت جماع مشكل دارد حال انكه دراين حال همسر ارزاشود چه حكمي دارد باتشكر از راهنماييتان آیت الله مکارم شیرازی به نام خدا، با سلام- 1. لمس آلت همسر اشکال ندارد. 2. استمناء همسر براي همسر با هر روشي اشکال ندارد. 3. بوسيدن و ... آلت تناسلي همسر مشروط بر اين که مايعات مترشحه از آن بلعيده نشود اشکال ندارد و در اين صورت ارضاء همسر نيز بلااشکال است.
به چه دلیل بعد از غسل جنابت برای خواندن نماز نیازی به وضو نیست؟ آیا در صورتی که نیت غسل طهارت کنیم باید مجددا غسل دیگری انجام دهیم؟ آیا بعد از عادت ماهیانه برای داشتن رابطه جنسی نیاز به غسل داریم؟ آیت الله خمینی به نام خداٰ با سلام- جواب سؤال اول:اين مورد از دستورات اسلام است و يک عمل تعبدي است. جواب سؤال دوم: بايد براي هر غسل نيت خاص آن غسل را داشته باشيم. مثلاً براي غسل جنابت، نيت غسل جنابت لازم است و براي غسل حيض هم نيت غسل حيض. البته مي‌توان براي چند غسلٰ، يک غسل انجام داد مشروط بر آن که نيت انجام همه آن‌ها را قبل از شروع به غسل داشته باشيم. با غسل به نيت طهارت نمي‌توان نماز خواند. جواب سؤال سوم: بنابر احتياط مستحب قبل از غسل، جماع نکنيد و اگر مي‌خواهيد قبل از غسل جماع کنيد بايد آلت تناسلي را از خون حيض پاک کرده و آن را آب بکشيد.
مناسب ترین زمان برای نزدیکی چه موقع است و چه کار کنیم که مشکلی برای نماز خواندنمان پیش نیاید؟ به ویژه نماز صبح که در صورت نزدیکی باید برای آن غسل کنیم! آیت الله خمینی به نام خداٰ با سلام- هر کس بايد بر اساس شرايط زندگي خود در اين باره تصميم بگيرد و نسخه‌اي از پيش تهيه شده وجود ندارد.
داشتن خط چشم برای وضو چگونه است؟ آیا باید پاک شود؟ اگر با سرمه یا مداد معمولی باشد هم باید پاک شود؟ در مورد ریمل چشم نیز لطفا راهنمایی بفرمائید. آیت الله مکارم شیرازی به نام خداٰ با سلام- هر چيزي که مانع رسيدن آب وضو يا غسل به بدن شود مبطل آن‌ها بوده و بايد قبل از انجام آن‌ها پاک شود. ريمل، خط چشم، رژ لب و ... همگي مانع رسيدن آب به بدن هستند.
اگر کسی با دیدن فیلم یا با صحبت کردن با جنس مخالف تحریک شود، باید غسل کند؟ اگر با در مراحل آشنایی قبل از ازدواج باشد و با ابراز احساسات طرف مقابل تحریک شود چه حکمی دارد؟ آیت الله وحید خراسانی به نام خداٰ با سلام- هر عملي که باعث تحريک و يا به گناه کشيده شدن انسان شود حرام است. اين حرمت شامل ديدن فيلم‌هاي تحريک آميز نيز مي‌شود. شما بايد در ارتباطات خود با نامحرم به گونه‌اي عمل کنيد که احتمال بروز گناه در آن نباشد. غسل جنابت به مردان در سه حالت واجب مي‌شود: دخول آلت تناسلي او در آلت تناسلي زنانه و يا مقعد او، بيرون آمدن مني به هر مقدار و به هر وسيله و دخول آلت تناسلي در مقعد او (مفعول واقع شدن)
آیا گرفتن دست کسی که بسیار دوستش داشته باشیم و قصد ازدواج با وی را داریم گناه است؟ در صورتی که خود را نتوانیم کنترل کنیم چکار کنیم؟ ارتباطات قبل از ازدواج تا چه حدی جایز است؟ آیت الله جوادی آملی به نام خداٰ با سلام- لمس نامحرم در هر صورت حرام و گناه است و شرع مقدس عدم کنترل و ... را توجيهي براي ارتکاب به گناه نمي‌داند. اگز مي‌خواهيد با دختر مورد نظر خود در قبل از ازدواج آشنا شويد ودر مراودات حضوري احتمال ارتکاب گناه وجود دارد مي‌تونيد با شخص ديگر به ملاقات او برويد و يا مراوده حضوري را قطع کرده و به صورت غير حضوري مراوده داشته باشيد. ارتباط با نامحرم بدون ترس از گناه و نداشتن مفسده، در حد ضرورت اشکال ندارد.
در صورتی که نتوانیم روزه های قضای خود را تا ماه رمضان بعدی بگیریم، حکم آن چیست؟ اگر اگر از ماه رمضان بعدی بگذرد چه؟ کفاره دارد؟ آیت الله خمینی به نام خداٰ با سلام- اگر بر اثر بيماري روزه‌ها را نگرفته‌ايد و بيماري شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد، قضاي روزه‌ها از گردن شما ساقط و کفاره آن واجب مي‌شود. ولي اگر در اثر سهل انگاري، روزه‌هاي قضا شده را تا ماه رمضان آينده نگيريد مرتکب معصيت شده و علاوه بر دادن کفاره بايد قضاي آن‌ها را نيز به جا آوريد.
چه کار کنیم که نمازهای صیحمان قضا نشود؟ چگونه اراده خود را قویتر سازیم؟ آیت الله خمینی به نام خداٰ با سلام- اول اين که شب‌ها زود بخوابيد. دوم دعاهايي در کتب ادعيه در اين خصوص آمده است. سوم از خدا بخواهيد تا شما را ياري کند و به او متوسل شويد. چهارم از اطرافيان بخواهيد تا شما را به طريقي براي نماز صبح بيدار کنند (تلفن، حضور بر بالين و ...) پنجم کتاب‌هايي را در زمينه اثرات ترک نماز و مخصوصاً نماز صبح تهيه و مطالعه کرده تا به عمق آثار سوء ناشي از ترک آن واقف شويد.
آیا فکر کردن به معاشقه با کسی که قصد ازدواج با وی را داریم گناه است؟ آیت الله سیستانی به نام خداٰ با سلام- اگر مفسده‌اي نداشته و ترس از گناه نيز نباشد اشکال ندارد. ولي اين کار اصولاً اخلاقي نيست و از آن نهي شده است و بهتر است ترک شود چون احتمال عدم ازدواج و شرطي شدن ذهن نيز وجود دارد.
با سلام خود ارضایی در دختران چگونه است و چه زمانی غسل بر آنها واجب می شود؟ آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- حرمت خود ارضايي در دختران مانند پسران است و هر دو گناه و از گناهان کبيره است. بانوان به دو صورت جنب شده و غسل جنابت بر آنان واجب مي‌شود. 1. دخول آلت مرد در آلت تناسلي و يا مقعد 2. هنگام رسيدن به اوج لذت جنسي مايعي از آنان بيرون بيايد
سلام آيا معاشقه و عشق بازي(نه دخول و جماع) در دوران حائض بودن همسر حرام است...؟ يا منظور از حرام بودن جماع در دوران حيض است؟ آیت الله خامنه ای به نام خداٰٰ، با سلام- هرگونه استفاده جنسي (بدون دخول) از همسر در دوران حيض اشکال ندارد و حرمت آن تنها شامل دخول است.
با سلام عرض خسته نباشید خدمت شما کارشناس محترم بنده وقتی در رابطه جنسی با همسر هستم موقع ارضا شدن بعنی همون لحظاتی که دیگه ارگاسم هست از آلت جنسی همسرم بیرون میارم آلتم رو با دست خودم روی آلتم می کشم چه حکمی دارد آیت الله خامنه ای به نام خدا، با سلام- استمناء يعني بيرون آوردن مني با اعضاي بدن خود. حال اگر اين عمل با اعضاي بدن همسر انجام شود اشکال ندارد.
سلام آداب شرعي و اسلامي معاشقه با همسر در دوران عقد چيست..؟ البته منظورم معاشقه است نه جماع و دخول. چون بيشتر مطالب و آدابي که هست براي جماع است...اما آداب معاشقه و تنوع در آن؟ مقاله.اي يا مطلبي در اين زمينه ميخوام. در دوران عقد چون چون امکان دخول نيست،با چه.آدابي بايد شروع کرد؟ با چه.آدابي بايد به.معاشقه خاتمه داد؟ آیت الله خامنه ای به نام خدا، با سلام- آداب خاصي در روايات سراغ ندارم و اين احتمالاً به اين موضوع برمي‌گردد كه در فرهنگ جوامع هم عصر با ائمه اطهار دوراني به نام عقد وجود نداشته تا اين موضوع مبتلابه جامعه باشد و براي آن آدابي بيان بفرمايند. اما كتاب‌هايي در اين زمينه وجود دارد ولي بنده نام مشخصي در ذهنم نيست. البته مقالاتي در همين سايت آمده كه مفيد هستند.
با سلام، اگر همسرم دوش را بالای سرم بگیرد و خودش با دستهایش نقاط مختلف بدن من را بشوید، غسل صحیح است؟ آیت الله سیستانی به نام خدا، با سلام- در غسل و وضو تمام كارها از جمله ريختن آب و شستشو بايد توسط خود شخص انجام گيرد و گر نه وضو و غسل باطل است.

 

جهت ارسال سوالات زناشویی باید عضو سایت شوید ( جهت عضویت روی اینجا کلیک کنید )

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

احکام شرعی زناشویی سری نهم

احکام رابطه زناشویی در ماه رمضان

مستحبات و مکروهات رابطه زناشویی

حکم شرعی تامین نشدن نیاز جنسی زن توسط شوهر

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-07-07 08:53:15منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
پاسخ به مسائل شرعی
تعداد بازدید
41517





نظر شما در مورد مطلب احکام شرعی زناشویی-بخش دهم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مشکلات دختران و پسران در روابط دوستی
مشکلات دختران و پسران در روابط دوستی

سوالات دختر در خواستگاری
سوالات دختر در خواستگاری

سیزده دشمن میل‌ جنسی
سیزده دشمن میل‌ جنسی

بارداری بعد از سقط جنین
بارداری بعد از سقط جنین

شناخت تیپ شخصیتی همسر
شناخت تیپ شخصیتی همسر

گفتگو با یک ترنس-مسیر تغییر جنسیت در ایران
گفتگو با یک ترنس-مسیر تغییر جنسیت در ایران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14410

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292173

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام