آیا ازدواج موقت چاره نیاز جنسی است
هیچی دینی مبلغ روابط فرازناشویی نیست
به گزارش مهرخانه، محمد معصومزاده؛ عضو هیئت مدیره و رییس کارگروه دین و معرفت مؤسسه خانواده سلامتبنیان، ضمن بیان این مطلب که هیچ دین آسمانی مبلغ روابط فرازناشویی نبوده است، بیان داشت: عمر تاریخچهای روابط فرازناشویی به درازای عمر تاریخ است. حتی مجازاتهایی هم برای روابط فرازناشویی بهعنوان حکم دادگاه یا قضاوت مردم وجود داشته است که در تاریخ آمده و حتی سنگنوشتههایی هم دلالت بر این موضوع دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا میتوانیم از دین برای کنترل روابط فرازناشویی استفاده کنیم، اظهار داشت: پاسخ من این است که بله. دینداری زمانی برای ما ارزشمند است و میتوانیم آن را در جامعه قرن بیستم تبلیغ و ترویج کنیم که این دینداری به درد ما بخورد. اگر قرار نباشد دین کاری از ما راه بیندازد، مطمئن باشید که مردم از آن میگریزند. دینی که فقط یک وعده نسیهای در جهان آخرت به ما بدهد، از لحاظ روانشناسی تبعیت زیادی نخواهد شد. دین باید یک پاداش نقد به ما بدهد.
رییس کارگروه دین و معرفت مؤسسه خانواده سلامتبنیان خاطرنشان کرد: در دوران جاهلیت یک سلسله روابط فرازناشویی وجود داشت که اسلام روی آنها خط بطلان کشید. این خط بطلان نشان میدهد هیچ دین آسمانی از جمله اسلام، روابط فرازناشویی را تبلیغ نمیکند. پس اگر کسی دیندار بود، از روابط فرازناشویی فاصله گرفته است. ما باید این فرضیه را اثبات کنیم تا باعث شود مردم به دین با دید مثبتی نگاه کنند.
روابط فرازناشویی که در دوران جاهلیت وجود داشت
معصومزاده تصریح کرد: نکاح استبضاح رابطهای فرازناشویی بود که برای تقویت نسل در دوران جاهلیت انجام میشد. نکاح شرکت هم تقریباً معادل همین موضوعی است که در جامعه فعلی داریم. رابطه دیگری قبل از ظهور اسلام وجود داشت که طی آن افرادی با چسباندن برچسبی به خودشان هر رابطهای را انجام میدادند و گویا دیگر قانونی شده بود. یعنی اگر کسی چنین نامی روی خود میگذاشت، این حق را داشت که رابطه فرازناشویی داشته باشد. نکاح دیگر، نکاح شغار بود. نکاح مقت هم بدترین و تکاندهندهترین شکل نکاح در دوران قبل از اسلام و کاملاً هم مرسوم بود. در این نکاح مرد، زنان دیگر پدرش را به ارث میبرد و برادر ناتنی هم مادر او را به ارث میبرد. نکاح بدل هم در گذشته وجود داشت که حالا به آن روابط ضربدری میگویند. این نکاح ظاهراً طبق قوانین امروزی خیانت هم محسوب نمیشود؛ چون با رضایت هر چهار نفر انجام میشود. نکاح خدن هم یک رابطه پنهانی بود که دختر و پسر با هم داشتند. گویی در دوران جاهلیت این شکل رابطه کاملاً پذیرفتهشده بود؛ یعنی اگر زن و مرد یا پسر و دختری پنهانی رابطهای داشتند، حرجی به آنها نبود و مهم این بود که آبروریزی نشود.
جایگاه ازدواج موقت در دین
وی عنوان داشت: فقه اسلامی جز دو سه مورد از این نکاحها که یکی از آنها نکاح متعه بود، خط بطلان بر تمام نکاحها کشید و در آنهایی هم که تأیید کرد، تغییراتی داد. این سؤال مطرح میشود که جایگاه ازدواج موقت در دین کجاست و باید این ازدواج را تبلیغ کنیم؟ الان افراد زیادی به شکل خلقالساعه میگویند برای حل مشکلات جوانان باید ازدواج موقت را تبلیغ کنیم، اما وقتی در روایات غور میکنیم، میبینیم اینطور نیست. احادیثی داریم که به متعه و ازدواج موقت جواز داده و حتی برای آن پاداش الهی در نظر گرفته است. این روایات یک مبحث کلامی است، نه مبحثی که برای اداره جامعه از آن استفاده شود. برای اثبات حلیت متعه و مخالفتورزیدن با کسانی است که میگفتند متعه از بیخ و بن حرام است، اما احادیث زیادی هم وجود دارد که عجیب است کسی به این احادیث نمیپردازد.
احادیثی که ازدواج موقت را محدود میکنند
رییس کارگروه دین و معرفت مؤسسه خانواده سلامتبنیان بیان داشت: مردی از امام موسیبنجعفر (ع) پرسید متعه چگونه است؟ ایشان فرمودند: تو را با متعه چه کار؟ خدا که تو را از متعه بینیاز کرده است. همچنین، حدیث است که اصراری به متعه نورزید و خود را با اشتغال به آن از خانواده و فرزندانتان بازندارید تا مبادا سبب آن شود که زنان دایمی شما به کفر گرایند و از حق بیزاری جویند و آن کس را که به متعه فرمان داد نفرین و لعن کنند. و نیز روایت از امام صادق (ع) است که فرمود: رها کنید متعه را. آیا شخص شرم نمیکند که مردم او را درگیر مسایل جنسی بدانند و احساس کنند که آدم هوسبازی است؟ احادیث دیگری نیز در این رابطه وجود دارد.
معصومزاده تصریح کرد: بعد از بررسی روایات سهگانهای که در باب ازدواج موقت مطرح میشود که برخی در مورد حرمت، برخی در مورد حلیت آن و برخی بوی کراهت از آن استخراج میشود، نتیجه میگیریم متعه برای کسی توصیه میشود که توان ازدواج دایم ندارد و برای کسی که قادر به ازدواج دایم است، به هیچعنوان قابلیت تبلیغ ندارد. اگر میخواهیم رابطهای را تبلیغ کنیم، باید رابطه دایم زناشویی در قالب نکاح صحیح باشد که در تاریخ آمده است اولاد حضرت ابراهیم همین نکاحی که امروز وجود دارد را بهعنوان نکاح صحیح برمیگزیدند.