خرید و فروش اسپرم از نظر شرعی

خرید و فروش اسپرم از نظر شرعی
حکم شرعی خرید و فروش اسپرم،آیا خرید و فروش اسپرم شرعا حلال است یا حرام ؟
راهکاری که چندی سر از آگهی‌ها و تبلیغات در آورده است خرید و فروش اسپرم است تا زوج‌ها علاوه بر حل مشکل ناباروری خود به ادعای این افراد سودجو مشخصات مطلوب فرزند آینده خود را از لحاظ ظاهری و ژنتیکی بدست بیاورند. خرید و فروش اسپرم در برخی از کیلینیک‌های پزشکی در مناطق متمول تهران متاسفانه به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است.
پژوهشکده رویان نیز که به عنوان بزرگترین مرکز علمی در ایران در زمینه ناباروی فعالیت می‌کند خرید و فروش اسپرم در این پژوهشکده را تکذیب می‌کند. رضا سامانی دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده رویان در ارتباط با خبری مبنی بر فروش و اهدا اسپرم در پژوهشگاه رویان، گفته بود: در پژوهشگاه رویان به‌ هیچ‌ عنوان اهدا و خرید و فروش اسپرم انجام نمی‌پذیرد.
کلینیک‌های ناباروری خاصی در تهران در این زمینه مشغول به کار شده‌اند و برای مشتریان خاص خود در این زمینه قیمت‌های خاصی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال اگر اهدا کننده اسپرم مدل، ورزشکار و یا یک بازیگر خوشتیپ باشد اسپرم‌های آنها از 25 میلیون تا صد میلیون تومان به فروش می‌رود. در این بین اسپرم افراد با ضریب هوش بالا هم تا 25 میلیون تومان به فروش رسیده است تا شاید نوزادی که از این طریق پا به عرصه حیات می‌گذارد در آینده دانشمند بزرگی شود!
این موضوع جنبه‌های بسیاری از لحاظ پزشکی، حقوقی و شرعی دارد. «نسیم آنلاین» این موضوع را از لحاظ شرعی مورد بررسی قرار داد و با ارائه سوالی به دفاتر محترم 4 مرجع معظم تقلید پرسشی در این خصوص مطرح کرد. در ادامه پاسخ مراجع معظم تقلید برای هر چه روشن‌تر شدن اذهان مخاطبان درج می‌گردد.
باسمه تعالی
با سلام و عرض تحیات وافره و آرزوی طول عمر برای آن مرجع بزرگوار
اخیرا مشاهده شده است که عده ای با قبح زدایی و سوء استفاده از موضوع اهدای اسپرم به دنبال ایجاد مراکز داد و ستد اسپرم با مبالغ سنگین هستند. این افراد که با راه اندازی دفاتری در تهران به دنبال کسب درامدهای هنگفت از این کار هستند برای جذب زوج‌های جوان و پر کردن جیبشان از اهدای اسپرم آقای بازیگر، اهدای تخمک خانم ورزشکار یا فروش اسپرم یک فوتبالیست با قیمت میلیونی می‌پردازند. سوالی که در این بین بوجود می‌آید این است که:
1. از نظر شرع مقدس چنین کاری مجاز است؟
2. با توجه به اینکه بین اهدا کننده اسپرم و دریافت کننده ازدواجی صورت نگرفته و از طرفی عمل زنا هم صورت نگرفته حکم فقهی چیست؟ اولا حلال زاده یا حرام زاده بودن بچه‌ای که به دنیا می‌آید؟ ثانیا محرمیت و ارث بین اهدا کننده اسپرم و فرزند چگونه خواهد بود؟


حکم شرعی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در خصوص خرید و فروش اسپرم


تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از این طریق فرزندی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعایت احتیاط شود.


حکم شرعی حضرت آیت الله العظمی سیستانی در خصوص خرید و فروش اسپرم


اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند ودر رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.


حکم شرعی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص خرید و فروش اسپرم


پاسخ: اسپرم به معنای اسپرمی که در منی غرق است نجس است و اگر منافع مشروعی داشته باشد مالیت داشته و قابل خرید و فروش است. البته توجه داشته باشید تلقیح نطفه بیگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود. تنها راه برای استفاده از نطفه مرد بیگانه این است که مرد موقتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عده به عقد موقت مرد مورد نظر درآید(هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیمانده مدت عقد موقت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفه ترکیب شده را در رحم او بکارند. فرزندی که متولد می شود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث می برد.
همیشه موفق باشید

حکم شرعی حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در خصوص خرید و فروش اسپرم

منبع : nasimonline.ir
این مطلب در تاریخ 2016-04-09 05:31:35منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
پاسخ به مسائل شرعی
تعداد بازدید
24503





نظر شما در مورد مطلب خرید و فروش اسپرم از نظر شرعی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




انتخاب همسر مناسب
انتخاب همسر مناسب

همه دردسرهای بیماری‌ام را در خواستگاری بگویم؟
همه دردسرهای بیماری‌ام را در خواستگاری بگویم؟

میوه ای که میل جنسی زنان را افزایش میدهد
میوه ای که میل جنسی زنان را افزایش میدهد

درد واژن حین نزدیکی
درد واژن حین نزدیکی

مشکلات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره
مشکلات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره

افزایش روابط غیر اخلاقی
افزایش روابط غیر اخلاقی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8635

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286398

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام