حکم نزدیکی در شب و روز تاسوعا و عاشورا

حکم نزدیکی در تاسوعا و عاشورا

حکم نزدیکی جنسی با همسر در روز عاشورا چیست؟جمع در تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد ؟

نزدیكی با همسر در شب یا روز عاشورا و ایام محرم و صفر اشكالی ندارد.احترام نگه دارد بهتر است. یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه، نزدیکی با همسر در شب یا روز عاشورا چه حکمی دارد؟
پاسخ:

نزدیكی با همسر در شب یا روز عاشورا و ایام محرم و صفر اشكالی ندارد.احترام نگه دارد بهتر است.

سوال : سلام ،  اگر شوهری در روز عاشورا از همسر خود بخواهد که با او هوآغوشی کند همسرش باید چه کند؟ آیا شوخی کردن با همسر در این روز گناه دارد  ؟البته نه درحد جماع کردن. اگر از مردمایع منی بیرون آید؟ اگر گناه است برای جبران چه باید بکنند؟
پاسخ:
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامی! گرچه طبق بعضى از روایات، مجامعت و نزدیكى با همسران در ایام و ساعاتى نامناسب است و این روایات در كتابهاى معتبره (حدیثى و فقهى) شیعه موجود و در آنها حكمت و فلسفه این دستورات تا حدودى تشریح شده است، اما باید بدانید كه این مورد از آن موارد محسوب نمی شود؛ لذا مجامعت با همسر در غیر از ایام حیض و نفاس و در حال احرام و روزه یا موارد ثانوی دیگر از نظر شرعی حرام نیست.
«مجامعت در ماه های محرم و صفر و ایام شهادت و سوگواری اهلبیت علیهم السلام حرمت شرعی ندارد، بلی این یك نوع احترام به پیشوایان دینی محسوب می شود، همچنان كه معمولاً افراد در مرگ عزیزانشان به احترام آنها مدتی از مجامعت كناره می گیرند.»

– آداب عزاداری در ماه محرم:

درست است كه یكی از آداب در ماه عزا و غم این است كه باید مقدارى از لذائذ زندگى را كه از خوردن و نوشیدن، آمیزش جنسی و حتی خوابیدن و گفتن بدست مى‏آید، ترك نموده (مگر آن كه لازم باشد) و دیدار با برادران دینى را ترك كرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهد و مانند كسى باشند كه پدر یا فرزند خود را از دست داده است
اما در هر صورت آنچه مهم است، این است كه نباید در این میان گناهی صورت بگیرد، مثلاً ممكن است انسان حتی در عاشورا نیاز جنسی پیدا كند كه یك نیاز طبیعی و مقدس در انسان است و عقل حكم می كند: «معصومین(ع) فدا شدند تا ما از گناه دست برداریم، حال مبادا ما هم در این روز به حرامی مبتلا نشویم!»
اما به هر حال در روایات نسبت به كسانی كه در حالت طبیعی و عادی هستند و نیاز جنسی شان فعال نشده است، توصیه شده است از مسایل دنیوی پرهیز كنند.امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «در روز (عاشورا) از كارهای لذتبخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن همان غذایی خورده شود كه سوگواران می خورند.»(1)
– نگاه شرعی به مسأله:
از نگاه شرعی هم باید گفت: «ارتباط جنسی در ایام عزاداریها اشكالی ندارد.»(2)
– حاصل سخن اینكه:
1- نزدیكی و آمیزش با همسر در شب یا روز شهادت معصومین علیهم السلام حرام نیست. ولی در صورتی كه ضرورت ندارد، بهتراست احترام كنید و این كار را به زمان دیگری تأخیر بیندازید.
2- ماه محرم و دهه عاشورا كه به حضرت سیدالشهدا (ع) اختصاص دارد آغاز مى شود. در یكى از زیارت هاى امام حسین(ع) كه از امام صادق(ع) روایت شده است، آن حضرت با اشاره به قبر حضرت سیدالشهدا(ع) به درگاه خداى متعال عرض مى كنند: «وَ بَذَل مُهجَتَه فِیك لِیستَنقِذَ عِبادَك مِنَ الجَهالَة وحَیرَة الضَلالَة»(3) خون [قلب] خود را در راه تو داد تا بندگانت را از نادانى و سرگشتگى گمراهى برهاند. این عبارت امام صادق(ع) به این مطلب تصریح دارد كه هدف امام حسین(ع) از بذل جان این بود تا بندگان خدا را از جهل و گمراهى نجات دهند.
اما در این مسأله دقت داشته باشید كه امام حسین(ع) برای اینكه بشر از جهالت خارج شود و مبتلا به گناه نشوند، خون قلب خود را به بشریت اهدا كرد. پس با توجه به این نكته، هنگامی كه بین دو مساله تردید داشتیم، باید جانب حرمت را كنار گذاشت؛ در اینجا هم وقتی شوهر درخواست ارتباط زناشویی می كند و ممكن است كه از نیاز برخواسته باشد، واجب است به درخواست مشروع او پاسخ داد تا مبادا به گناه -كه موجب به درد آوردن قلب امام حسین ع می شود- دچار شود. پس شما نه تنها كار حرامی مبتلا نشده اید. بلكه هنگام درخواست شوهر عمل واجبی انجام داده اید.
پی نوشت ها:
1. محمدی ری شهری، میزان الحكمه، قم، انتشارات دارالحدیث، ج8، ص3783.
2. سوال از دفتر رهبری به شماره 7743232.
3. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی(ره)، زیارت اربعین.
موفق باشید.
منبع : پاسخگو
 
این مطلب در تاریخ یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
پاسخ به مسائل شرعی
تعداد بازدید
399276





نظر شما در مورد مطلب حکم نزدیکی در تاسوعا و عاشورا چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




توافقات مهم قبل از ازدواج
توافقات مهم قبل از ازدواج

با شکست در عشق چه باید کرد ؟
با شکست در عشق چه باید کرد ؟

مو زدائی با روش لیزر درمانی
مو زدائی با روش لیزر درمانی

رابطه بین طول انگشت و طول آلت تناسلی
رابطه بین طول انگشت و طول آلت تناسلی

از کجا بفهمیم فردی دروغ می گوید
از کجا بفهمیم فردی دروغ می گوید

رواج سندروم سیندرلا در دختران و زنان ایرانی
رواج سندروم سیندرلا در دختران و زنان ایرانی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15354

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266293117

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام