هورمون عشق باعث دروغ گفتن میشود

هورمون عشق باعث دروغ گفتن میشود

هورمون اکسی‌توسین معمولا با عشق و اعتماد گره خورده، اما محققان دریافته‌اند که افراد دارای مقادیر بالای این هورمون برای دستیابی به منافع خود، بیشتر و ساده‎تر دروغ می‎گویند.

نتایج تحقیقی جدید نشان می‌دهد هورمون اکسی‌توسین که دانشمندان آن را با محبت و عاشقی مرتبط می‌دانند، احتمالا باعث می‌شود که افراد در مورد علایق خویش در ازدواج یا گروهی که در آن قرار دارند، دروغ بگویند.


دانشمندان با انجام یک بازی که برنده آن مقادیری پول دریافت می‎کرد، به این نتیجه رسیده‎اند افرادی که مقداری اکسی‌توسین را از طریق تزریق دریافت کرده‎اند، بیشتر از کسانی که دارونما دریافت کرده بودند، احتمال دارد دروغ بگویند تا بتوانند برنده بازی شوند.


وقتی که مردم عاشق می‌شوند ،غلظت هورمون اکسی‎توسین در خون به شدت افزایش پیدا می‌کند. این امر در هنگام شیردهی مادران هم رخ می‌دهد که به تقویت پیوند بین مادر و فرزند کمک می‌کند.
در بخشی از این تحقیق ، دانشمندان از 60 مرد سالم که به نیمی از آنها این هورمون و به نیم دیگری از انها دارونما خورانده شده بود، خواستند که نتایج یک بازی شیر و خط را با استفاده از یک سکه مجازی پیش‌بینی کرده و یافته‌های خود را گزارش دهند. اگر آنها این نتایج را درست حدس می‌زدند، 40 سنت برنده می‌شدند ولی اگر حدسشان غلط بود چیزی عایدشان نمی‌شد.
طبق این پژوهش آنهایی که سطوح زیادتری از اکسی توسین داشتند، در مقایسه با دیگر شرکت‎کنندگان که دارونما دریافت کرده بودند، با احتمال بسیار بیشتری دروغ می‎گفتند.
همچنین مردانی که این هورمون را دریافت کرده بودند، زمان کمتری را تا پیش از گزارش کردن نتایج خود صرف می‌کردند. برای آنهایی که هورمون دریافت کردند، متوسط زمان پاسخ‌دهی 2.22 ثانیه بود، در حالی که این زمان برای کسانی که دارونما دریافت می‌کردند 2.86 ثانیه بود.
اما آزمایش‌های بیشتر نشان دادند که اگر دروغ فقط در مورد علایق فرد باشد و ربطی به گروه نداشته باشد، افزایش سطح اکسی‌توسین تفاوت چندانی را در دروغگویی نشان نمی‌دهد.


شائول شالوی از دانشگاه بن-گوریون و کارستن درو از دانشگاه آمستردام در گزارش خود نوشته‌اند: «شاید انسان‌ها برای مراقبت و ارتقای سطح زندگی دیگران حقیقت را زیر پا بگذارند و رفتاری غیر اخلاقی از خود بروز دهند. ما در مقاله خود، ارتباط چنین تمایلاتی را با اکسی‌توسین نشان می‌دهیم. این هورمون یک نوروپپتید است که برای اثری که در تقویت پیوستگی و ارتباط با دیگران می‌گذارد، شهرت یافته است».


در واکنش به این تحقیق، سوزان کوئیلیام، روانشناس ارتباطات می‌گوید که نتایج این تحقیق او را شگفت زده نکرده است: «عشق همه را تسخیر می‌کند، و گاهی اوقات حتی قوانین اخلاقی را در هم می‎‏شکند. اگر شما این تجربه شگفت آور را داشته‌اید، می‌توانید از آن شخص دیگر نیز محافظت کنید. اما دروغ گفتن مکرر، حتی اگر از همسر یا گروهی که شما در آن هستید محافظت کند، کار غیر عاقلانه‌ای است. اگر معشوق شما ببیند که شما دروغ می‌گویید (حتی اگر ببیند که کاری که می‌کنید عموما به نفع او تمام می‌شود) زمانی می‌رسد که دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد. این درست شبیه ان است که معشوق شما فرد دیگری را ترک کرده باشد تا با شما باشد، در این صورت همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که برای اینکه با شخص دیگری باشد، شما را نیز ترک کند».

منبع: خبرآنلاین / سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2014-04-07 08:53:21منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
21513





نظر شما در مورد مطلب هورمون عشق باعث دروغ گفتن میشود چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




بررسی سایتهای همسریابی و ازدواج اینترنتی ( خوب یا بد )
بررسی سایتهای همسریابی و ازدواج اینترنتی ( خوب یا بد )

پیش شرطهای لازم برای ازدواج
پیش شرطهای لازم برای ازدواج

مضرات مصرف قرص LD
مضرات مصرف قرص LD

نکات لازم در خصوص زودانزالی
نکات لازم در خصوص زودانزالی

شناخت تیپ شخصیتی شما
شناخت تیپ شخصیتی شما

مرد متاهل هستم نمیتوانم رابطه 9 ساله ام با خانم دیگر را قطع کنم
مرد متاهل هستم نمیتوانم رابطه 9 ساله ام با خانم دیگر را قطع کنم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14445

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292208

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام