مشاور سنتر

اهمیت تشابه رشد عاطفی و فکری در ازدواج

اهمیت تشابه رشد عاطفی و فکری در ازدواج



میزان رشد عاطفی وثبات فکری فقط بستگی به سن شناسنامه ای نداره وعلاوه برآن، رشد روانی، اجتماعی، هیجانی، عاطفی وسن جسمانی همه از عوامل مؤثر در رشد عاطفی وثبات فکرین.


اگه يه فرد عادی به اندازه کافی رشد کرده باشه، ثبات فکری و عاطفی داره ، امکان تغيير ناگهانی در رفتار او کمه، اما در عین حالی که توی این مرحله زندگی عادات مختلف در فرد به صورت ثابتی دراومده، هنوز قابليت تطبيق وسازش دروجود او هست .


با توجه به اينکه سير طبيعی پيری وشکسته شدن ظاهری، به دلايل متعددی( منجمله زايمان) زودتر وبيشتر به سراغ خانم ها میاد، به نظرمي رسه که رعايت کردن تفاوت سنی حدود سه سال برای انتخاب همسر عاقلانه باشه.


البته اين اختلاف سنی رو فقط از لحاظ کلی می شه در نظر گرفت، یعنی اینکه تشخیص درست تناسب سنی درباره هرزوج و تفاوت سنی آنها که بیشتر یا کمتر وحتی معکوس باشه یا نه، از عهده متخصصین مراکز مشاوره برمیاد.


رشد جسمانی هم عامل مهمی در آمادگی برای ازدواجه. هر چند امروزه، ازدواج مدتها بعد از بلوغ صورت می گيره، روانشناسان زناشويی جوانان تازه بالغ رو که آمادگی واردشدن به زندگی پر مسئوليت را ندارن، صلاح نمی بينن.


مسئله قابل ملاحظه دیگه اينه که آيا اختلاف هوشی  سبب بروز اختلافات زناشوئی می شه يانه؟


از منظر خوشبختی زناشوئی این که مرد ازلحاظ هوش کمی برتر از زن باشه، خیلی درد سر ساز نیست ولی فرق زيادی ازاین نظر نبايد وجود داشته باشه، زيرا درغير اين صورت نحوه برخورد با مسائل و طرز فکر اونا با هم، هم خوانی لازمو پیدا نمی کنه. در اين زمينه رسالتی که هر فرد با توجه به قوانين وراثت درمورد فرزندانش داره روبايد جدی بگيره ونه تنها با انتخاب بد فرزندانی کودن وکم هوش پیدانکنه، بلکه با رعایت تناسب هوشی، زندگی مشترک رضایت بخش و فرزندانی فرازمند داشته باشه.
کسی که از لحاظ اجتماعی رشد کرده، روابط اجتماعی رو بهتردرک می کنه ومی دونه چطوری با ديگران بخصوص خانواده و همکاراش سازش کنه. او درک می کنه که انتظارات اجتماع ازش چيه و تا اندازه زيادی می تونه خود شو با اين توقعات تطبيق بده. همچنين آماده قبول مسئوليت بوده، به محدوديتهای خودش واقفه وبرای تکامل ورفع نواقص احتمالی پيوسته آمادگی داره تا تغييرات لازمه را درخود ومحيط اطرافش بده.


يکی دیگه از عوامل رشد، مقدار و چگونگی رشد عاطفیه، مثلاً ممکنه یه نفر سی يا چهل سال عمر کرده باشه، ولی از لحاظ رشد عاطفی، عقب مانده محسوب بشه، چنين شخصی قدرت کنترل احساسات وعواطف خودش رو نداره ودر نتيجه زندگی زناشويی او مختل می شه.


فردی که از نظرعقلی به رشد رسیده درمورد همسر، فرزند، خانواده، جامعه، مشکلات، توانمندي ها  و نيازها  نگاهی واقع  بينانه داره. فلسفه زندگی او مشخصه و به همین دلیل  می تونه از به وجود اومدن بحران های دائمی در طول زندگی وحتی پس از مرگش  جلوگيری کنه.
او به پيشرفت های فعلی خودش متکیه و زياد به گذشته هر چند هم با شکوه باشه اتکا نداره در ضمن با دیدی باز به موضوعاتی مثل شغل، ارتباطات خانوادگی، امور جنسی، عشق، ازدواج، ادامه رشد وتکامل خودش، همسرش وتربيت فرزندان نگاه می کنه.

منبع : مرکز مشاوره و ارتقاء سلامت زنان

این مطلب در تاریخ 2014-04-10 07:41:55منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
17960





نظر شما در مورد مطلب رشد عاطفی و فکری در ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




افکار و باورهای اشتباه در ازدواج
افکار و باورهای اشتباه در ازدواج

نشانه دخترانی که لگد توبخت خود میزنند
نشانه دخترانی که لگد توبخت خود میزنند

تمرین برای آب کردن چربی شکم
تمرین برای آب کردن چربی شکم

علل و راه حل روابط زناشوئی دردناک
علل و راه حل روابط زناشوئی دردناک

حرفهایی که نباید به دیگران گفت
حرفهایی که نباید به دیگران گفت

اشتباهات زنان بعد از 30 سالگی
اشتباهات زنان بعد از 30 سالگی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12071

بازدید امروز:

27501

بازدید دیروز:

266914399

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام