آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

چه کسی پول جیبی‌ام را می‌دهد؟

 

دختر و پسری که با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند، پیش از مراسم رسمی عروسی و شروع زندگی مشترک زیر یک سقف، به ناچار باید مدتی را در دوران عقد را سپری ‌کنند. دورانی که، رابطه‌ی میان دختر و پسر را مشروع و قانونی می‌سازد و فرصتی فراهم می‌آورد تا از یک طرف به شناخت نسبی از یکدیگر برسند و از سوی دیگر خود را برای زندگی مشترک آماده کنند. نکته‌ی مهم و اساسی این است که در این دوران دختر و پسر می‌توانند به شناخت بیشتری از یکدیگر دست یابند و به شناخت قبلی خود که پیش از این دوران، در مرحله‌ی انتخاب به دست آورده‌اند، عمق ببخشند تا خود را برای تفاهم و سازگاری و بالندگی مطلوب در زندگی مشترک آینده آماده کنند.

این دوران که از شیرین‌ترین و به یادمانی‌ترین دوران زندگی زوج‌های جوان است، فراز و نشیب‌های زیادی به همراه دارد و با وجود شيريني‌هايش گاه مسائل و نگراني‌هايي در ذهن عروس و داماد ایجاد مي‌کند که نمي‌دانند چطور با آن‌ها کنار بيايند.

یکی از این موضوعات که معمولاً زوج‌های جوان را با چالش روبرو‌ می‌کند، مسائل اقتصادی است. در میان مسائل اقتصادی این دوران، آن‌چه گاهی فکر بسیاری از دختر و پسرها و نیز خانواده‌های آن‌ها را به خود مشغول می‌کند این است که مخارج و هزینه‌های مورد نیاز دختر در دوران عقد بر عهده‌ی کیست؟

تفاوت فرهنگی خانواده‌ها


مشکل اصلي در اين زمينه، تفاوت نگاه‌ و فرهنگ دختر و پسر و به ویژه خانواده‌هاي آنان است. گرچه عرف بر این است که پسر در این دوران تعهدات مالی زیادی نسبت به هزینه‌های مالی دختر بر عهده نداشته باشد، اما برخی خانواده‌ها معتقدند با جاری شدن خطبه‌ی عقد تمام مخارج دختر بر عهده‌ی همسرش قرار می‌گیرد؛ چه در دوران عقد باشند و چه زندگی مشترک. بنابراین این موضوع می‌تواند موجب بروز مشکلات و درگیری‌های زیادی میان همسران و خانواده‌های آن‌ها شود. به عنوان مثال بعضی خانواده‌ها عقیده دارند، پسر باید در دوران عقد، مخارج و هزینه‌‌های دانشگاه دختر را بر عهده بگیرد. در حالی که این موضوع از جانب خانوا‌ده‌ی پسر اصلاً منطقی و مورد پذیرش نیست.

در این میان آن‌چه اهمیت دارد، تشابه فرهنگی و آداب و رسوم خانواده‌ی دختر و پسر در این زمینه است. درک این موضوع باید از دوران خواستگاری صورت بگیرد. خوب است دختر و پسر در جلسات خواستگاری و دفعات پایانی، درباره‌ی رسوم خانواده‌های‌شان با یکدیگر صحبت کنند و به تفاهم برسند. بی‌شک گفت‌وگو در مورد این مسأله می‌تواند از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کنند.

قانون و وظایف همسر


در جامعه‌ی ما معمول است زن و شوهر تا زمانی که کنار یکدیگر قرار نگرفته‌ و زندگی را زیر یک سقف شروع نکرده‌اند، به طور قانونی بعضی از وظایف را در مورد یکدیگر بر عهده نداشته باشند؛ یعنی دختر تا زمانی که خانه‌ی پدر است، هزینه‌های عمده‌‌ی او مانند مخارج دانشگاه و حتی پول جیبی‌اش را از پدر می‌گیرد. بر اساس قانون پس از رفتن دختر به خانه‌ی همسر، اگر شوهر هزینه‌ی دانشگاه را قبول کند، یعنی دختر این موضوع را از شرط ضمن عقد تعیین کرده باشد، این هزینه بر عهده‌ی همسراست وگرنه شوهر وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

اما همان‌طور که گفته شد این موضوع از خانواده‌ای به خانواده‌ی دیگر متفاوت است و آنچه اهمیت دارد رسیدن به توافق بر سر آن است. همچنین مناسب است این موضوع پیش از آن‌که باعث ایجاد مشکلات میان خانواده‌ها شود، با گفت‌وگو میان خود همسران به نتیجه قطعی و درست برسد تا مبادا بر سر مسائل اینچنینی شیرینی دوران عقد، به تلخی منجر شود.

مطلب از : خانم سمانه خمسه ای

بیشتر بدانید : رابطه زناشویی در دوران عقد

بیشتر بدانید : رفتار مناسب در فاصله عقد تا عروسی

 

این مطلب در تاریخ 2014-04-21 07:14:34منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
77342





نظر شما در مورد مطلب آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اصرار خانواده برای ازدواج مجدد
اصرار خانواده برای ازدواج مجدد

برای ازدواج چکار کنیم
برای ازدواج چکار کنیم

نشانه های تخمک گذاری
نشانه های تخمک گذاری

آیا کاندوم مانع انتقال زگیل تناسلی میشود
آیا کاندوم مانع انتقال زگیل تناسلی میشود

5 نشانه باهوش بودن، آیا شما باهوش هستید؟
5 نشانه باهوش بودن، آیا شما باهوش هستید؟

آشنائی با حقوق زنان
آشنائی با حقوق زنان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11498

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289261

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام