وقتی جشن ازدواج مهمتر از ازدواج است

وقتی جشن ازدواج مهمتر از ازدواج است

برگزاری مراسم ازدواج یکی از اتفاقات خوشایند و خاطره انگیز برای هر فردی است. اما همین اتفاق خوشایند، اکنون به یک حادثه پراسترس و پرتنش تبدیل شده است. بیراه نیست اگر بگوییم که هزینه ها و چگونگی برگزاری این مراسم گاه به یکی از موانع ازدواج تبدیل می شود یا شروع زندگی مشترک را به تأخیر می اندازد. به این ترتیب یک موضوع فرعی و حاشیه ای جای خود را به اصل داده و کنار گذاشتن آن با وجود سنت هایی که در حوزه ازدواج ریشه دوانده است، ناممکن به نظر می رسد.

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن ازدواج

با این همه هستند همسرانی که مراسم ازدواج خود را در کمال سادگی برگزار می کنند. به راستی چگونه می توان بار سنگین مراسم ازدواج را از نامزدی، سفره عقد، خرید برای عروس و داماد، برگزاری مراسم در تالار عروسی، عکاسی و فیلمبرداری گرفته تا آن چه طی سالیان متمادی به آن اضافه شده است، از روی دوش جوانان برداشت؟ شاید پاسخ به این سوال دشوار باشد اما در این مطلب تلاش کرده ایم، به بخشی از این پرسش پاسخ دهیم.

دلایل تجمل گرایی در مراسم ازدواج

به گفته عضو شورای علمی برنامه جامع خانواده پایدار، عواملی همچون جامعه پذیری معیوب، غالب شدن ارزش های مادی در اعتبار سنجی زندگی اجتماعی، بروز شکاف نسلی، ایجاد سبک های جدید زندگی، تغییر دیدگاه درباره مفهوم زندگی، ضعف در جهان بینی نسلی، گرفتار شدن در روزمرگی، چشم و همچشمی و رقابت های کاذب، کاهش مسئولیت پذیری و کاهش عقلانیت از مهم ترین دلایل گرایش افراطی به برگزاری مراسم مجلل عروسی است که بخش عمده ای از آن به دلیل تغییرات اجتماعی ناشی از سپری شدن دوره گذار در جامعه ایران شکل گرفته است.

همچنین رواج دیدگاه های افراطی درباره شادی و نشاط در مراسم عروسی به معضلات دامن زده است. طبق یک دیدگاه گفته می شود که این مراسم باید بدون هر گونه شادی و نشاط برگزار شود و دیدگاه دیگر به ایجاد شادی و نشاط به هر بهایی اعتقاد دارد و بر این اساس متأسفانه در برخی مراسم عروسی مسائل شرعی و اخلاقی نادیده گرفته می شود. درباره دیدگاه اول باید یادآوری کرد که اسلام به هیچ عنوان با شادی مخالف نیست.

نکته این جاست که در بسیاری از موارد جوانان را نهی می کنیم و به عبارتی فقط به آن ها می گوییم چه نکنند. در صورتی که باید به جوانان این آموزش را بدهیم که چه کارهایی بکنند تا هم اخلاق و شرع را رعایت کرده باشند و هم اصل شادی و نشاط پابرجا مانده باشد.مسئله مهم دیگری که درباره شادی در مراسم عروسی باید مطرح شود این است که از آن جا که شادی و نشاط برای جوانان در جامعه نهادینه نشده است، به مصداق «یک شب که هزار شب نمی شود» عمل می کنند و برای شادی در مراسم ازدواج حد و مرزی قائل نمی شوند.

در واقع برای حل این معضل چاره ای نداریم جز این که ساختار و نظام حاکم بر اجتماع را به گونه ای اصلاح کنیم که شادی و نشاط نهادینه شود و به جوانان متذکر شویم که شادی و نشاط هم چارچوب مشخصی دارد.

دکتر حسنی با تأکید بر این که جامعه ما ظرفیت بالا رفتن آگاهی های عمومی را دارد، تأکید می کند: سواد عمومی ظرف سال های گذشته در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است و اگر عزم جدی در سطح فردی و اجتماعی و در میان سیاست گذاران به وجود آید، تمامی آداب و رسوم دست و پا گیر و نادرست، اصلاح پذیر است. همچنین تلاش برای ایجاد برابری در ازدواج نیز از اقدامات نادرستی است که باید اصلاح شود. در حوزه ازدواج باید بر هم افزایی تأکید کنیم نه برابری خواهی.

 

در واقع زن و مرد دو موجود مستقل هستند که یکدیگر را تکمیل می کنند و قرار نیست به دنبال تساوی باشند. بنابراین باید تلاش فردیت و استقلال یکدیگر را به رسمیت بشناسند و زمینه رشد هم را فراهم کنند.تمامی الگوهای اجتماعی قابل بازسازی است و از آن جا که هیچ امری به اندازه ارائه الگوهای صحیح و آموزش موثر نیست، لازم است الگوهای صحیح را معرفی کنیم. هم اکنون ظرفیت بالقوه ای در جامعه وجود دارد که آن را نادیده گرفته ایم. جوانان تشنه یاد گرفتن هستند و این ما هستیم که نتوانسته ایم محتوای آموزشی خوب و مفیدی را به آن ها ارائه کنیم.

 

منبع:خراسان

این مطلب در تاریخ 2014-05-03 07:08:34منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
18049





نظر شما در مورد مطلب وقتی جشن ازدواج مهمتر از ازدواج است چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تشخیص رفیق باز بودن نامزد
تشخیص رفیق باز بودن نامزد

ازدواج با همکار
ازدواج با همکار

تاثیر شغل زنان بر قاعدگی
تاثیر شغل زنان بر قاعدگی

در گرفتن فشار خون کدام عدد ملاک است
در گرفتن فشار خون کدام عدد ملاک است

13 عادت خوبی که در صورت زیاده روی می تواند بد شود
13 عادت خوبی که در صورت زیاده روی می تواند بد شود

بیشترین آمار ازدواج و طلاق مربوط به کدام مدرک تحصیلی است
بیشترین آمار ازدواج و طلاق مربوط به کدام مدرک تحصیلی است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11564

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289327

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام