آماری که پسران مجرد را ناراحت میکند

آماری که پسران مجرد را ناراحت میکن

بزودی کمبود دختر برای ازدواج

زماني بنابر اعلام هاي سازمان ثبت احوال، تعداد دختران در سن ازدواج از تعداد پسران پيشي گرفته بود و باعث نگراني دختران شده بود، آنقدر كه قصد ازدواج از پسران در اين سن، رخت بربسته بود و به خاطر تعداد كمترشان، خود را در موضع قوت مي ديدند.

 

روز گذشته اما اين سازمان بار ديگر آماري از دختران و پسران در سن ازدواج اعلام كرد، آماري كه اين بار دختران 15 تا 29 سال را در موضع قوت قرار مي دهد و به آنان قوت قلب مي دهد كه تا چهار سال آينده دو ميليون پسر اضافه بر سازمان داريم كه شايد به سختي بتوانند از ميان خيل كم جمعيت دختران، همسري براي خود برگزينند. مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور، براساس نمودارهاي جمعيتي پيش بيني كرد كه تا سال 97 اختلاف پسران در سن ازدواج كه در طيف سني 20 تا 34 سال قرار دارند نسبت به دختران در سن ازدواج كه در طيف سني 15 تا 29 سال قرار دارند، به دو ميليون نفر مي رسد.

 

علي اكبر محزون با اشاره به اينكه براساس نمودارهاي جمعيتي قبل از سال 88 تعداد دختران در سن ازدواج از تعداد پسران در سن ازدواج بيشتر بود، افزود: اين روند بعد از سال 88 تا سال 92 روند نزولي داشت و هرم سني در نمودار به شكل متقارن درآمد، به اين معنا كه جمعيت دختران و پسران در سن ازدواج تقريبا برابر شد. به مرور تعداد پسران در سن ازدواج نسبت به دختران در سن ازدواج افزايش خواهد يافت به گونه يي كه بر اساس نمودار پيش بيني مي شود كه اختلاف پسران نسبت به دختران در سن ازدواج تا سال 96 و 97 به دو ميليون نفر مي رسد. منظور آقاي مديركل از افراد در سن ازدواج، كليه افراد ازدواج كرده و ازدواج نكرده در طيف هاي سني 20 تا 34 سال براي آقايان و 15 تا 29 سال براي خانم هاست. به گفته اين مقام مسوول، كليه آقايان در سن ازدواج كشور با طيف سني 20 تا 34 شامل 12 ميليون و 70 هزار نفر مي شوند كه از اين تعداد پنج ميليون و 570 هزار نفر هرگز ازدواج نكرده اند، بنابراين 46 درصد آقايان در سن ازدواج كشور هرگز ازدواج نكرده اند، همچنين كليه خانم هاي در سن ازدواج كشور با طيف سني 15 تا 29 سال شامل 11 ميليون و 790 هزار نفر مي شوند، از اين تعداد پنج ميليون و 670 هزار خانم هرگز ازدواج نكرده اند، بنابراين 48 درصد خانم هاي در سن ازدواج كشور هرگز ازدواج نكرده اند. مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور با اشاره به اينكه هم اكنون 100 هزار خانم در سن ازدواج كه هرگز ازدواج نكرده اند بيشتر از آقايان در سن ازدواج كه هرگز ازدواج نكرده اند وجود دارد، گفت: بنابر آمار ارائه شده فوق همچنين تعداد 280 هزار آقا در سن ازدواج (شامل افراد ازدواج كرده و ازدواج نكرده) بيشتر از خانم هاي در سن ازدواج وجود دارد.
محزون همچنين در پاسخ به علل ايجاد اختلاف دو ميليون نفري پسران نسبت به دختران در سن ازدواج بر اساس پيش بيني هاي انجام شده طي سال هاي 96 و 97 عنوان كرد: علت اختلاف مربوط به دوره ها و گروه هاي سني قبلي است و به هر ميزان كه تاخير در سن ازدواج بيشتر باشد خطر تجرد قطعي و نيز اختلاف هاي ايجاد شده مربوط به تعداد پسران و دختران در سن ازدواج بيشتر مي شود.



600 ميليارد تومان، اعتبار رشد جمعيت


اما مشاور معاون نظارت راهبردي رياست جمهوري از پيش بيني 600 ميليارد تومان اعتبار در قانون بودجه سال 93 براي رشد جمعيت خبر داد. «محمدرضا واعظ مهدوي» در نشست خبري بررسي سياست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب گفت: اين اعتبار غير از تسهيلات ديگري براي رشد جمعيت است كه در اجراي طرح هاي ديگر اعمال مي شود: به طور مثال رايگان شدن زايمان طبيعي در طرح تحول نظام سلامت در راستاي اين سياست هاست. بسته سياست هاي جمعيتي فقط مربوط به باروري نيست و ابعاد ديگري را مانند پوشش بيمه هاي هزينه هاي زايمان، درمان ناباروري مردان و زنان و تقويت مهارت هاي زندگي در برمي گيرد. طي سال هاي اخير، تغيير الگوي فرزندآوري در دستور كار براي تجديدنظر قرار گرفته است. واعظ مهدوي يادآور شد: فرزندآوري قبل از انقلاب در خانواده هاي طبقات پايين و روستايي به دليل فقدان نظام اجتماعي و بهداشتي و ترس از دست دادن فرزندان، بيشتر بود و سه عامل توسعه شبكه خدمات بهداشتي و كاهش مرگ ومير كودكان، تغيير فرهنگ و شرايط زندگي اجتماعي و تاخير در سن ازدواج موجب كنترل رشد جمعيت شد. تشويق خانواده ها به فرزندآوري به تنهايي براي رشد باروري كافي نيست و بايد به عوامل تاثيرگذار در امر عدم تمايل خانواده ها به داشتن فرزند نيز توجه شود. در ابتداي دوران انقلاب، شرايط ازدواج ها بسيار آسان بود اما اكنون با پول يك پيكان نمي توان ازدواج كرد. مشاور معاون نظارت راهبردي رياست جمهوري گفت: اجراي سياست هاي رشد جمعيت كشور، زمانبر بوده و ارتباط تنگاتنگي با مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور دارد، براي افزايش باروري در كشور، كل سياست هاي اقتصادي دولت بايد سامان يابد تا شرايط عامل تصميم گيري خانواده براي فرزندآوري مانند مهار تورم، بهبود اشتغال، بالابردن جامعيت تامين اجتماعي، بالابردن سطح بهداشت و اجراي سياست دوران نخست كودكي، مهيا شود. واعظ مهدوي در خصوص تقبل كردن منابع مالي طرح از سوي دولت گفت: اگر منابع درآمدي براي اجراي سياستي پيش بيني نشود، مستلزم كسري بودجه دولت است و كسري بودجه تورم زا بوده و تورم نيز موجب كاهش خريد مردم و در نتيجه كاهش تمايل به فرزندآوري مي شود.
واعظ مهدوي با انتقاد از اصحاب رسانه كه چرا فقط به افزايش باروري در سياست هاي جمعيتي مي پردازند، افزود: به طور مثال، تامين آب از سياست هاي مهم جمعيتي است اما اصحاب رسانه با سووال هاي تك بعدي، مديران را بد عادت مي كنند كه ديد جامع نداشته باشند. اگر قرار بود سياست رشد جمعيتي منحصر به افزايش نرخ باروري باشد، رهبر معظم انقلاب فقط همان بند مربوط به باروري را ابلاغ مي كردند.



دو برابر شدن زنان در سن باروري و نصف شدن مواليد


مديركل آمار سازمان ثبت احوال كشور به ميزان رشد تعداد زنان در سن باروري اشاره كرد و گفت: در سال 65، 10 ميليون و هزار زن در سن باروري (15 تا 49 سال) در كشور وجود داشت و دو ميليون مواليد داشتيم اما اكنون جمعيت زنان بارور كشور دو برابر شده و به 23 ميليون و هزار نفر رسيده اما تعداد مواليد نصف سال 65 شده است. اكنون 11 ميليون و 240 هزار نفر (اعم از زن و مرد) در سن ازدواج هستند، 86 درصد موارد ازدواج مردان در سن 20 تا 34 سالگي و 85 درصد ازدواج زنان در سن 15 تا 29 سالگي صورت مي گيرد. اما «لاله افتخاري» هم با اشاره به در يك قدمي بودن طرح افزايش جمعيت براي تصويب در مجلس گفت: طرح يك فوريتي افزايش نرخ باروري پيشگيري از كاهش رشد جمعيت هفته آينده به همراه طرح 55 ماده يي جامع جمعيت و تعالي خانواده به مجلس مي رود. اين طرح 55 ماده و چهار فصل دارد و به موضوعات كاهش سن ازدواج، كاهش ميزان طلاق و حمايت از فرزندآوري پرداخته است. افتخاري تاكيد كرد: اين طرح نياز به تغييراتي دارد، به طور مثال در اين طرح اولويت اشتغال براي مردان است، درحالي كه اجراي آن ممكن است براي زناني كه به هر دليل نتوانسته اند ازدواج كنند، مشكلاتي را ايجاد كند. همچنين ساخت مهدكودك ها در اين طرح مورد توجه قرار گرفته اما اگر مادر تامين شود، ديگر نيازي به ساخت مهدكودك نيست و فقط زنان شاغل به مهدكودك نياز دارند كه بايد تسهيلات خاصي براي آنان در نظر گرفته شود. نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكلات اقتصادي و شغلي خانواده ها در فرزندآوري گفت: برخي از اين مشكلات در طرح جامع جمعيت ديده شده و برخي مشكلات نيز ديده نشده است. به طور مثال ساخت مسكن مناسب براي خانواده را نمي توان به صورت ضرب الاجل انجام داد، اما برخي موارد طرح را مي توان زودتر اجرا كرد.

منبع:روزنامه اعتماد / سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2014-06-05 09:13:44منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
26982





نظر شما در مورد مطلب آماری که پسران مجرد را ناراحت میکند چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




فرستادن این پیام ها بعد از اولین قرار اشتباه است
فرستادن این پیام ها بعد از اولین قرار اشتباه است

ازدواج و طلاق دهه هفتادی ها
ازدواج و طلاق دهه هفتادی ها

ارگاسم طبیعی زنان و مشکلات مربوطه
ارگاسم طبیعی زنان و مشکلات مربوطه

نحوه کاهش احتمال سقط جنین
نحوه کاهش احتمال سقط جنین

برای افسرده نشدن کی بخوابیم کی بیدار شویم
برای افسرده نشدن کی بخوابیم کی بیدار شویم

پسرهای مجرد رو به افزایش
پسرهای مجرد رو به افزایش










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4132

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266281895

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام