مهارتهای لازم در روابط عاطفی و ازدواج

مهارتهای مهم در روابط عاطفی و ازدواج

مهارت ارتباطی برای درون‌گراها و برون‌گرا‌ها متفاوت است. با اینکه 48 درصد جوامع درونگرا هستند، مهارت‌های ارتباطی را برونگراها به جامعه القا می‌کنند و به نیمی از مردم احساس ناتوانی در ارتباط القا می‌شود! مردم فكر می‌كنند در شرایطی می‌توانند مهارت ارتباطی خوبی را تجربه كنند كه مثل برون‌گرا‌ها پر سر و صدا باشند؛ این طرز فكر اشتباه است. درون‌گرا‌ها هم می‌توانند به این مهارت مجهز شوند بدون اینكه نیاز به شیطنت‌های برون‌گرا‌ها داشته باشند. اگر درون‌گرا باشید ممكن است با آرامش بیشتری منظورتان را برسانید، برون‌گرا هم كه باشید ممكن است با حرف زدن بیشتری منظورتان را برسانید؛ پس مهم انتقال پیام است. دانستن این مهارت برای یك انتخاب و یك ارتباط درست بسیار لازم است.

با خودت چند – چندی؟!

وقتی شما در رابطه‌ای عاطفی هستید، داشتن مهارت انتخاب بسیار به شما كمك می‌كند. مهارت انتخاب یعنی تبدیل کردن رابطه عاطفی به سطح بالاتر یعنی همسری و این فرایند نیاز به مدیریت دارد. در یک رابطه مسلما یك مقدار انحصارطلبی دوجانبه هم وجود دارد. بعد شناخت حاصل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسید كه ترجیح می‌دهید این ارتباط به شكلی پایدار‌تر ادامه پیدا كند؛ یعنی از فرآیند یك ارتباط دوستی ساده خارج می‌شوید.

در مهارت انتخاب شما قبل از اینكه كسی را انتخاب كنید باید ببینید با خودتان چند – چند هستید! یعنی خودتان در كدام ایستگاه زندگی ایستاده‌اید. تصمیم‌تان برای ادامه زندگی چیست؟ مثلا می‌خواهید زیر ۳۰ سالگی بچه‌دار شوید یا نه؟ پس باید فلسفه ازدواج داشته باشید. بعد در راستای آن فلسفه، به این فكر كنید كه چه كسی به افق ذهنی شما نزدیك‌تر است. خیلی‌ها آدم‌های خوبی هستند، دوست‌های خوبی هم هستند اما مناسب ازدواج نیستند. بله، دردناك است!

برای یك انتخاب درست این موارد را در نظر بگیرید:

- یك چرایی برای خودتان تعریف كنید. اینكه چرا می‌خواهید ازدواج كنید؟ - ویژگی‌های شخصیتی خودتان را بشناسید. - در‌‌نهایت فلسفه ازدواج خودتان را كه با فلسفه ازدواج فرد دیگری متفاوت است را بدانید.

ملاک های من چه باشند؟

اگر كسی انتخاب خوبی كرده و می‌خواهد آن را به ازدواج تبدیل كند، باید چند نكته مهم را بداند:  - لازم است از نظر شما آن فرد مطلوبیت فیزیکی و جنسی در یك حد متوسط رو به بالا برای‌تان داشته باشد. - مطلوبیت دلی و هیجانی هم مهم است. البته لازم نیست الزاما عاشق همه وجناتش باشید و چه بهتر هم كه نباشید؛ چون اگر عاشق باشید شاید به شناخت درستی از ویژگی‌های شخصیتی او نرسید. -شرایط مالی‌تان بهتر است با هم متناسب باشد. اگر هم یك طرف از نظر مالی بالا‌تر است، باید هر دو طرف جنبه زندگی با فردی متفاوت از نظر فرهنگ اقتصادی را داشته باشند. سبك خرج كردن‌تان باید با هم هماهنگ باشد. - سبك دینداری‌تان باید به هم بخورد و شبیه هم به زندگی و خدا و پیغمبر بنگرید، اگر شریعت برای یکی از شما خیلی مهم است برای دیگری نیز مهم باشد یا اگر یکی اهل مطالعات دینی است، به نظر دیگری مضحک نیاید.اگر شما اهل روزه و نماز هستید، این موضوع برای همسرتان با ارزش باشد. - احتمالا همه می‌دانیم که تشابه خانواده‌ها بسیار بسیار مهم است و عملا با انتخاب یک نفر، خانواده او را نیز برمی‌گزینیم.

ازدواج خوب، ساختنی است

هرقدر هم كه دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند به هر حال قرار است وارد یك خانواده جدید شوند. ما معتقدیم و آمارهای خوبی داریم که نامزدی كوتاه مدت مناسب است، چون جایی برای بازگشت وجود دارد. البته اگر خانواده ایرانی این قضیه را بپذیرد، بنابراین خانواده مهم است، اما وسواسی هم به این موضوع نگاه نكنید. حداقل اینكه باید احترام شما در آن خانواده محفوظ باشد. اگر به عنوان عروس وارد خانواده‌ای می‌شوید، باید حواس‌تان به عروس‌های بزرگ‌تر باشد. اگر هم داماد هستید حواس‌تان به دامادهای قبلی باشد. مثلا اگر عروس سوم یك خانواده هستید، نباید برای عروس‌های قبلی خانواده شاخ‌بازی در بیاورید. درنهایت اینكه ازدواج تمام لوازم یك قرارداد اجتماعی را دارد. یعنی اگر یك اشتباه كنید، باید تاوانش را هم پس بدهید. این قرارداد، رابطه زناشویی امن، رابطه صمیمی خوب و تعهد به همراه دارد. ازدواج خریدنی نیست، بلكه كاملا ساختنی است. هوش زیادی هم نمی‌خواهد؛ تنها رفتاری عاقلانه می‌طلبد. شباهت سبك زندگی خانواده‌ها معیار مناسبی برای محك زدن خانواده فردی است كه انتخاب شماست؛ هر چه شباهت‌ها بیشتر، بهتر.

ارزش‌ها را تا چه اندازه چك كنید؟

در مرحله انتخاب باید یك سری كلیات را باید در نظر بگیرید. سطح احترام، قوانین اجتماعی، خانواده، بهداشت شخصی، معاشرت و... بخش كمی از این ارزش‌ها را عیان می‌كند. در ازدواج قرار نیست دو نفر درست مثل هم فكر كنند. اگر شما متفاوت از انتخاب‌تان فكر می‌كنید این تفاوت باید برای او قابل احترام باشد، یعنی باید موضوعی باشد كه بتوانید هضم‌اش كنید و با هم دچار چالش‌های اعصاب خردكن نشوید. در نهایت اینكه با كسی باید ازدواج كرد كه بتوان با او به سازگاری رسید. شاید گفتن این جمله كمی سخت باشد، اما شما گاهی باید انتخاب كنید كه با یك آدم متوسط ازدواج كنید یا مجرد بمانید.

باید ارزش‌های آن طرف را به خودش و ارزش‌های خودتان را به او یادآوری كنید. درست مثل یك مذاكره. به طرف مقابل‌تان ویژگی‌های خوب رابطه را یادآوری كنید. البته باید رابطه خیلی شفاف باشد كه بشود در مورد این مسائل صحبت كرد. بعد به این فرد بگویید كه ببین سه سال دیگر بس است، بیا كمی جدی‌تر فكر كنیم. اما اگر پاسخ طرف مقابل این بود كه شما و این رابطه خیلی خوب است اما من فعلا قصد ازدواج ندارم، این فرد را كنار بگذارید تا موقعیت‌های بعدی را از دست ندهید. خیلی وقت‌ها باید كسی را كه دوست دارید برای رسیدن به اهدافی بزرگ‌تر كنار بگذارید.

منبع:تبیان

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

مهارتها و آموزشهای لازم جهت ازدواج

در دوره نامزدی چه باید کرد

دوران آشنایی قبل از ازدواج چگونه باشد

توانایی های لازم برای ازدواج موفق

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-07-07 08:03:31منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
20193





نظر شما در مورد مطلب مهارتهای مهم در روابط عاطفی تا ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اهمیت عقاید دینی و تفکرات دو طرف در ازدواج
اهمیت عقاید دینی و تفکرات دو طرف در ازدواج

بین انتخاب دختر مورد علاقه و نظر خانواده مانده ام-مشاوره ازدواج
بین انتخاب دختر مورد علاقه و نظر خانواده مانده ام-مشاوره ازدواج

دلایل تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری
دلایل تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری

تشخیص بارداری از ترشحات واژن
تشخیص بارداری از ترشحات واژن

جملاتی که نشانه اعتماد به نفس پایین است
جملاتی که نشانه اعتماد به نفس پایین است

افزایش خشونت علیه مردان
افزایش خشونت علیه مردان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10578

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288341

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام