آنچه در خواستگاری باید پرسیده شود

آنچه در خواستگاری باید پرسید

هرچند در انتخاب همسر، دقت در هم کفو بودن از لحاظ اقتصادي، مذهبي، فرهنگي و ... لازم و ضروري است اما کافي نيست؛ بنابراين اگر مي خواهيد به سرنوشت هاي مشابه آن چه مطرح شد دچار نشويد، بعد از رعايت اصول هم کفو بودن که بارها در همين صفحه به آن ها اشاره شده است بايد قبل از ازدواج و در جلسات خواستگاري، تکليف خود و همسر آينده تان را با 8 موضوعي که در ادامه مطرح مي شود، مشخص کنيد. فراموش نکنيد که اين 8 موضوع، مهم ترين مسائلي است که با شروع زندگي مشترک با آن ها درگير مي شويد و اگر برنامه اي براي آن ها نداشته باشيد، خوشبختي در انتظار زندگي مشترک تان نخواهد بود!

«در کار خودم مانده ام! من از آن دسته آدم هايي بودم که براي ازدواج به هم کفو بودن خيلي اهميت مي دادم و روي خيلي از گزينه هاي ازدواجم را به علت اين که با من هم کفو نبودند، خط مي کشيدم. اما حالا و بعد از گذشت مدت کوتاهي از زندگي مشترک احساس مي کنم در انتخابم اشتباه کرده ام. نمي دانم چرا اين قدر با همسرم اختلاف سليقه و نظر داريم. نمي دانم چرا نمي توانيم در گفت و گوهايمان به جمع بندي برسيم و نمي دانم چرا يکديگر را درک نمي کنيم. به اين دليل در کار خودم مانده ام که اين قدر در انتخاب دقت کردم ولي نتيجه آن چيزي نشد که مي خواستم.»

موارد مهم در خواستگاری

آنچه را که در ابتداي اين مطلب خوانديد شايد به عنوان درددل از بعضي زن و شوهرها شنيده باشيد. هرچند در انتخاب همسر، دقت در هم کفو بودن از لحاظ اقتصادي، مذهبي، فرهنگي و ... لازم و ضروري است اما کافي نيست؛ بنابراين اگر مي خواهيد به سرنوشت هاي مشابه آن چه مطرح شد دچار نشويد، بعد از رعايت اصول هم کفو بودن که بارها در همين صفحه به آن ها اشاره شده است بايد قبل از ازدواج و در جلسات خواستگاري، تکليف خود و همسر آينده تان را با 8 موضوعي که در ادامه مطرح مي شود، مشخص کنيد. فراموش نکنيد که اين 8 موضوع، مهم ترين مسائلي است که با شروع زندگي مشترک با آن ها درگير مي شويد و اگر برنامه اي براي آن ها نداشته باشيد، خوشبختي در انتظار زندگي مشترک تان نخواهد بود!

اگر در مسئله اي به تفاهم نرسيديد

نحوه مديريت زندگي و تصميم گيري بين زن و شوهر در زندگي مشترک بايد به طور کامل مشخص و واضح باشد. اگر زن و شوهري بعد از ازدواج، بخواهند دست به کار مهمي بزنند و بعد از اين که صميمانه و بسيار منطقي با همديگر مشورت کردند به نتيجه نرسيدند، بايد مشخص شود که در نهايت چگونه مي خواهند جمع بندي کنند و تصميم نهايي را بگيرند. گاهي اتفاق مي افتد که زوجي صميمانه و منطقي با همديگر بحث مي کنند اما نمي توانند در آن شرايط همديگر را قانع و تصميم گيري کنند؛ بنابراين دختر و پسرها در جلسات خواستگاري بايد مشخص کنند که برنامه شان براي لحظاتي که گفته شد، چيست.

مسئوليت پذير هست يا نه؟

مسئولانه برخورد کردن زوجين در زندگي مشترک، بسيار مهم است و بايد قبل از ازدواج اين خصوصيت در هر 2 نفر آن ها مشخص شود. مسئوليت پذيري يعني چسبندگي داشتن به کار و اين که آيا طرف مقابل کارهاي نصفه دارد يا خير؟ يعني از آن دسته افرادي است که کارها را نصفه رها کرده، يا آن ها را به نتيجه مي رساند.آيا کاري که برعهده او است، تا انتها انجام مي دهد يا خير؟ دختر و پسر با پي بردن به چند موضوع مي توانند به مسئوليت پذيري طرف مقابل پي ببرند؛ به طور مثال دختر يا پسري که کتابي را بدون دليل تا نيمه مطالعه کرده و به حال خود رها کرده است يا دوختن لباس و بافتني را نيمه تمام گذاشته است، به احتمال زياد مسئوليت پذيري کمي دارد. توجه داشته باشيد که داشتن حس مسئوليت پذيري و مسئولانه برخورد کردن در زندگي مشترک بسيار مهم است.

ثبات رواني دارد يا نه؟

دختر و پسر بايد قبل از ازدواج از ثبات عاطفي همديگر باخبر شوند يعني بدانند که وقتي طرف مقابل عصباني مي شود، چطور خود را کنترل مي کند و نحوه بروز ناراحتي و خشم او چطور است زيرا برخي افراد از ثبات رواني برخوردار نيستند. افرادي که از ثبات رواني برخوردار نيستند، زندگي با آن ها بسيار دشوار است. دختر و پسر بايد قبل از ازدواج از روحيات همديگر باخبر شوند و بدانند که طرف مقابل شان احساساتش را چطور ابراز مي کند.

اهل رفت و آمد هست يا نه؟

برخي افراد هيچ تمايلي ندارند در جمع قرار بگيرند اما برخي برعکس، ترجيح مي دهند مدام در مسافرت، جشن يا مهماني ها در کنار خانواده يا جمع دوستان باشند. اين موضوع بايد قبل از ازدواج مشخص شود. گاهي مي بينيم که شوهر تمايل دارد در کنار خانواده يا اجتماع باشد، اما خانم هيچ تمايلي ندارد و ترجيح مي دهد همراه همسرش به مسافرت برود و يا برعکس. اين خصوصيت بسيار مهم است که دختر و پسر قبل از ازدواج بايد به آن توجه و تکليف خود را روشن کنند، زيرا نداشتن تفاهم در اين مقوله، به احتمال زياد باعث اختلافات مي شود که به جدايي مي انجامد.

ريسک پذيري تان شبيه هم است يا نه؟

گاهي افرادي وجود دارند که قدرت ريسک پذيري بسيار بالايي دارند اما با دختر يا پسري ازدواج مي کنند که کاملا محتاط است و تحمل هيچ گونه ريسکي در زندگي خود را ندارد. دختر و پسر قبل از ازدواج بايد بدانند که طرف مقابل شان چقدر قدرت ريسک پذيري دارد. در همين باره مي توان مثالي از نظر قدرت ريسک پذيري حتي از لحاظ مالي و اقتصادي، زد. به طور مثال يکي از زوجين امکان دارد تمام پس انداز خود را صرف معامله اي که نتيجه آن مشخص نيست، کند و طرف مقابل با چنين کاري موافق نباشد و درد سرهاي زيادي به وجود بيايد.

حس تحت سلطه گرفتن دارد يا نه؟

برخي دختر و پسرها سعي مي کنند که طرف مقابل خود را تحت استانداردهاي خود قرار دهند تا طبق نظر آن ها رفتار کند. در جلسات خواستگاري بايد مشخص شود که اين افراد چقدر اصرار دارند که طرف مقابل شان را وارد استانداردهاي خود کنند يا چقدر آمادگي اين را دارند که طرف مقابل را هرچه که هست، بپذيرند. بايد مشخص کنند که دقيقا چه ملاک هايي را بايد رعايت کنند تا طرف مقابل شان از آن ها راضي باشد.

به طور مثال ملاک هايي مانند اين که چطور لباس بپوشد؟ چطور برخورد کند؟ سرکار برود يا خير؟ و ... ملاک هاي بسيار مهمي است که اگر قبل از ازدواج مشخص نشود، مشکل ساز خواهد شد.

ميزان انرژي تان مثل هم است يا نه؟

برخي افراد سرشار از انرژي هستند اما برخي برعکس، حوصله و توان کمتري براي کار و حتي تفريح دارند؛

به طور مثال ممکن است يکي از همسران دوست داشته باشد که روز تعطيل خود را اين طور به پايان برساند که ساعت 5 صبح به کوه برود، بعد از آن سري به کارهاي عقب افتاده اش بزند و بعد به مهماني و قدم زدن در پارک برود اما طرف مقابلش دوست داشته باشد تا 12 ظهر بخوابد، بعدش هم تلويزيون تماشا کند. به طور طبيعي زوجين ترجيح مي دهند در کنار همسر خود اوقات فراغت شان را بگذرانند و اگر تفاهم نداشته باشند، هر روز از هم دورتر مي شوند

مقاله از : رضا کريمي-کارشناس ارشد مشاوره خانواده

منبع : روزنامه خراسان

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

اولین جلسه خواستگاری

درخواستگاری چه بپرسیم

سوالات مهم جلسه خواستگاری

پرسیدن سوالات جنسی درخواستگاری

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-08-05 08:59:13منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
21923





نظر شما در مورد مطلب آنچه در خواستگاری باید پرسید چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مزایا و معایب ازدواج با همکار
مزایا و معایب ازدواج با همکار

چرا نباید قبل از ازدواج با نامزد زندگی کرد
چرا نباید قبل از ازدواج با نامزد زندگی کرد

بیماری تخمدان پلی کیستیک
بیماری تخمدان پلی کیستیک

نشانه های قاعدگی و نحوه کاهش درد قاعدگی
نشانه های قاعدگی و نحوه کاهش درد قاعدگی

علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها
علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها

وضعیت روسپی گری در محلات جنوب تهران به مرحله هشدار رسید
وضعیت روسپی گری در محلات جنوب تهران به مرحله هشدار رسید










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

7536

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266285299

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام