علت اضطراب در ازدواج

علت اضطراب در ازدواج

کسانی که نتوانسته اند با اضطراب و ترس ازدواج کنار بیایند ممکن است تا مرحله پارانوئید شدن(سوءظن) نیز،پیش بروند. برخی از جوانان بیشتر از آن که به عشق و صمیمیت ازدواج فکر کنند به مشکلات زندگی مشترک و یا طلاق احتمالی و رنج و عذاب ناشی از آن اندیشه می کنند. اما به راستی علت اضطراب قبل از ازدواج چیست؟


وای از روزی که نقاب بر چهره نباشد


همه می توانند با زندگی آرام و خوشایند کنار بیایند اما وای از روزی که برگ زندگی، طوری ورق بخورد که باب دل یکی از زوجین نباشد؛ بی تردید، به هنگام استرس و آشفتگی در زندگی است که می توان به شخصیت و ارزش واقعی افراد پی برد.

هر چه میزان آرامش مان در رابطه طولانی تر باشد، به احتمال بسیار از شناخت وجود حقیقی طرف مقابل مان  دور خواهیم ماند؛ از سوی دیگر، از یک طرف  دوست داریم خودمان باشیم اما از طرفی نیز دوست داریم دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم، و به دلیل همین هویت دوگانه است که هرگز نمی توانیم خود واقعی مان را آشکار کنیم.

همه می توانند با زندگی آرام و خوشایند کنار بیایند اما به هنگام استرس و آشفتگی در زندگی است که می توان به شخصیت و ارزش واقعی افراد پی برد.
معمولا زوجین جوان در ابتدای آشنایی، تأمین نیازها و انتظارات همسر را در اولویت قرار داده و صدالبته  ترجیح می دهند پای به پای دیگری هم، حرکت کنند، بدین صورت تا به جایی که مجبور نشوند و یا کسی پا روی دم شان نگذارد، می توانند خود واقعی شان را پنهان نگاه دارند. بنابراین، بسیاری از نامزدها و عقد کرده ها حال خوش امروزشان را تضمین کننده عاقبت خوش فردا روزشان  نمی دانند، چه بسا متوجه این حقیقت هستند که بسیاری از ازدواج ها بر اساس دروغگویی و یا تظاهر شکل گرفته و در نهایت نیز، مسیر زندگی مشترک به دادگاه خانواده ختم شده است، چون یکی از طرفین و یا هردو، خود را آنگونه که هستند، نشان نداده اند  و تنها به صرف خوشایندی و جلب نظر و رضایت دیگری رفتار و کلام کرده اند.

همچنین اندک نشنیده و ندیده اند حکایت زندگی هایی که بعد از ازدواج یا سالها بعد از زندگی مشترک، دو طرف کاملا افرادی متفاوت تر از آنچه می شوند که در اول روز، به نظر می آمدند، لذا، بسیاری از جوانان منتظر دیدار حقیقت واقعی زندگی مشترک شان به زمانی هستند که زیر یک سقف بروند.


وقتی دو پادشاه در اقلیمی نگنجند


معمولا آقایان به این امید ازدواج می کنند که تا آخر همان طور که هستند بمانند، در حالی که خانم ها با این آرزو تن به ازدواج می دهند که بتوانند بلافاصله بعد از ازدواج، همسرشان را تغییر دهند. از همان نخستین روز ازدواج، این طریقه از جانب هر دو طرف پیش گرفته می شود، اگرچه مراقب هستند و هوشمندانه پیش می روند تا طرف مقابل چیزی در این مورد متوجه نشود!  اما به هر حال، ماه پشت ابر نمی ماند و روزی، یکی از زوجین، عنان مدیریت می گسلد و راز پنهان دل را برملا می سازد اگر چه گاهی نیز، با گذشت زمان و رو شدن شخصیت حقیقی همسر و یا با دلسرد شدن از اهداف شخصی  مشخص می شود.


نیمه پنهانی که رخ نمایی می کند


روزهای پر استرس و مشکل ساز، بعد از ازدواج، اجتناب ناپذیر است، از فردا روز ازدواج است که هر روز و هر لحظه، چیزهای جدیدی در مورد شخصیت و منش همسرتان خواهید دانست، مخصوصا نقاط منفی، فقط زمان لازم است تا این نیروهای نامرئی وجود همسرتان، خودی نشان دهند و در این شرایط خاص است که جمله کلیشه ای " زنم/شوهرم من را درک نمی کند" در مقابل آن درک عالی و احساسی دوران نامزدی قرار می گیرد و نشان می دهد که زوجین جوان آنقدرها هم که گمان می کردند همسرشان را نشناخته اند .


ازدواج نیاز به تغییر و سازش دارد


به هر حال عالم تأهلی حال و هوای دیگری از تجرد دارد، اما به راستی چند نفر از ما ، به استثنای زمانی که نفع شخصی در میان باشد، از روی میل باطنی، پذیرای تغییرات این دنیای جدید هستیم و یا برای سازش با آن، آمادگی پیدا کرده ایم؟  معمولا کسانی که پا به دنیای تأهلی می گذارند اندکی در مورد تغییراتی که از مجرد بودن به عضوی از یک زوج بودن باید داشته باشند احساس نگرانی می کنند، چه بسا لازمه زندگی مشترک، گذشتن از استقلال شخصی و در نظر گرفتن تمایلات و نیازهای دیگری به عنوان همسر است. اگر چه افراد مطلقه نیز، از ازدواج دوباره می ترسند، چون در هراس این مطلب هستند که مبادا همان مشکلات ازدواج دیروزشان، دوباره ازدواج امروزشان را ویران کند.


آماده سازی ازدواج، پر استرس ترین دوران


چارچوب زمانی و شرایط خاص دوران پیش از ازدواج، کنار آمدن با اضطراب قبل از ازدواج را دشوار می کند، چون دوره آماده سازی ازدواج، استرس ها و مشکلات خاص خود را دارد، معمولا،در این دوران، اکثر زوج ها کاملا درگیر برنامه های جشن عروسی و ماه عسل، اجاره خانه، تهیه جهیزیه  و... هستند. از سوی دیگر، وقوع مسائل و مشکلات مالی و خانوادگی پیش بینی نشده و نبودن فرصت و زمان کافی برای استراحت و کنار آمدن با مشکلات، منجر به تشدید اضطراب قبل از ازدواج می شود.


اضطراب طبیعی که گاه ویرانگر است


اضطراب قبل از ازدواج امری طبیعی است و هر جوانی، آن را بسته به شرایط زندگی تا به زمان ازدواجش تجربه خواهد کرد، اما گاه ممکن است شدت بسیار این اضطراب منجر به بروز مشکلات و اختلافاتی بین زوج ها شود.
معمولا زوجی که احساس اضطراب می کند بسیار حساس و آسیب پذیر است و وقتی طرف مقابل متوجه این احوال نباشد و او را درک نکند، ممکن است تضادهای به وجود آمده منجر به سوء تفاهم شده و ایجاد رنجش نمایند اگر چه  گاهی نیز ممکن است جنگ و جدال ها به مانند مشکلات حاد و لاینحلی به نظر آیند که باعث بر هم خوردن رابطه زوج شود.

علایم اضطراب قبل از ازدواج


اضطراب پیش از ازدواج علایم فیزیکی و احساسی مختلف دارد، اختلالات دفع، خواب و اشتها، عدم تمرکز، تنفس سریع، ضربان قلب بالا، احساس سرگیجه و حالت تهوع، آستانه تحمل پایین، زود رنجی، به لحاظ احساسی و اجتماعی احساس طردشدگی کردن، عصبانیت های بی دلیل، از جمله نشانه های این اضطراب است.
اضطراب پیش از ازدواج علایم فیزیکی و احساسی مختلف دارد

درمان اضطراب قبل از ازدواج :


1- در كلاس هاي مشاوره ازدواج شركت كنيد. مطمئن باشيد اين كار اثرات بسيار خوبي دارد و شركت در اين كلاس ها باعث مي شود به مسائلي پي ببريد كه به علت شيفتگي پيش از ازدواج به ذهن تان خطور نمي كند

2- زوج خوشبختي را كه سالها پيش ازدواج كرده اند پيدا كنيد و با آنها در مورد راز موفقيت شان حرف بزنيد. درضمن شما مي توانيد در زمان بروز مشكلات زناشويي از نصايح اين زوج استفاده كنيد.
3- مراقب تصورات غلطي كه در مورد ازدواج وجود دارد باشيد:


الف: ازدواج يعني شادي هميشگي!


اگر شما طبيعتا انساني بدبين و غمگين باشيد ب: لزوما در اثر ازدواج تغيير رويه نخواهيد داد. البته شما مي توانيد با همسرتان رابطه اي شاد را پايه ريزي كنيد ولي رسيدن به اين هدف نياز به تلاش دارد.

ب: شما بايد تمام كارها را با همسرتان انجام دهيد!


درست است كه شما ازدواج كرده ايد ولي يادتان باشد كه با همسرتان دوقلوهاي به هم چسبيده نيستيد! اصرار بر انجام مشترك تمام كارها، عشق را نابود مي كند.


پ: شما همواره دوست همسرتان خواهيدبود!


هرچند زندگي كردن دركنار يكديگر در ابتدا هيجان انگيز به نظر مي رسد ولي به مرور زمان مشكلات خود را نشان مي دهند. مسئله مهم اين است كه با تفاوت ها كنار بيائيد.


ت: شما هرگز احساس ملال يا تنهايي نخواهيدكرد!


جالب است كه بسياري از مردم به اين علت ازدواج مي كنند كه مي خواهند زندگي خود را با ديگري تقسيم كنند. آنها مي خواهند از ملال و تنهايي فرار نمايند ولي پس از ازدواج نيز گاهي اين احساس به سراغشان مي آيد. البته اين حالت موقتي است.
منابع :سایتهای  تبیان / جهان نیوز / بیتوته
رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود
این مطلب در تاریخ 2016-04-05 18:57:22منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
12187





نظر شما در مورد مطلب علت اضطراب در ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نمی دونم منو برای دوستی می خواهد یا ازدواج
نمی دونم منو برای دوستی می خواهد یا ازدواج

اشتباهات همسران جوان
اشتباهات همسران جوان

هورمونهایی که باعث چاقی زنان می شوند
هورمونهایی که باعث چاقی زنان می شوند

دلایل کمر درد در دوران بارداری
دلایل کمر درد در دوران بارداری

شخصیت‌ شناسی از روی گل موردعلاقه
شخصیت‌ شناسی از روی گل موردعلاقه

خاطرات خنده دار خانم ها در رابطه با آقایان
خاطرات خنده دار خانم ها در رابطه با آقایان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4444

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282207

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام