عوامل تاثیرگذار بر معیارهای ازدواج

عوامل تاثیرگذار بر معیارهای ازدواج

معیارهای نگه داشتنی، معیارهای دور ریختنی
بعضی ها با چنان معیارهای سطح پایینی حاضر به ازدواج می شوند که آدم فکر می کند این ها صرفاً به دنبال این هستندکه ازدواجی کرده باشند. در نقطه ی مقابل، بعضی های دیگر ازدواج نمی کنند چون حاضر نیستند با کسی به جز فردی که مطابق معیارهایشان باشد ازدواج کنند. شما کجای این طیف قرار دارید؟ گروه اول؟ گروه دوم؟ شاید هم جایی بین آنها؟
فرض کنید که می خواهید لباسی بخرید. به چند مغازه سر می زنید تا بالأخره لباس مورد نظرتان را پیدا می کنید. چرا برای خرید یک لباس این قدر وقت صرف می کنید؟ پاسخ روشن است: چون شما می خواهید لباسی را بخرید که مناسب تان باشد. این جستجو برای پیدا کردن مناسب ترین لباس از کجا می آید؟ درست است، از معیارهای شما. شما قبل از اینکه به خرید بروید معیارهایی برای لباسی که می خواهید بخرید تعیین کرده اید. مثلاً می دانید که می خواهید لباس ارزان بخرید یا گران. داشتن این معیار به شما کمک می کند تا بتوانید خرید مناسب تری داشته باشید.
با کمی اغماض، می توانیم بگوییم که ازدواج نیز  همینطور است. اگر شما برای ازدواجتان معیار داشته باشید، می توانید انتخاب بهتری بکنید. از آنجا که همه ی آدم ها به دنبال انتخاب بهتر هستند، هیچ  انسان سالمی پیدا نمیشودکه بدون هیچ معیاری اقدام به ازدواج کند. اما آفتی که در این زمینه وجود دارد این است که بعضی ها به خاطر اینکه موفق به ازدواج بشوند آنقدر معیارهایشان را پایین می آورند که هدف از ازدواج برایشان بی معنی می شود و بعضی های دیگر هم طوری به معیارهای سطح بالایشان می چسبند که کم کم موهایشان رنگ دندان هایشان را به خود می گیرند. علت این افراط و تفریط چیست؟

چرا ازدواج؟

پاسخ به سوال بالا در درجه اول به دلایلی که شما برای ازدواج کردن یا نکردن دارید بر می گردد. شکی نیست که این دلایل، چه به صورت خودآگاه باشند و چه به صورت ناخودآگاه، یکی از عوامل مهمی هستند که روی معیارهای ازدواج شما اثر می گذارند. برای مثال اگر شما بنا به یک دلیل اشتباه بخواهید ازدواج کنید و یا از آن فرارکنید، معیارهایی برای خود می تراشید که یا خیلی پایین تر از حد متعادل قرار دارند و باعث می شوند که شما هر چه زودتر از شر تجرد خلاص بشوید و یا خیلی بالاتر از آن قرار دارند و کمک می کنند تا حالا حالاها ازدواجتان را به تعویق بیندازید.بعضی از این دلایل اشتباه در زیر آورده شده اند:

برخی از دلایل غلط ازدواج کردن:

1. فرار از مشکلات خانوادگی
2. فرار از تنهایی
3. فرار از کم پولی
4. حرف مردم
5. ترس از مجرد ماندن
6. کمک کردن به طرف مقابل
برخی از دلایل غلط ازدواج نکردن:
1. ترس از تکرار تجربیات تلخ گذشته
2. ترس از صمیمیت
3. ترس از دست دادن منطقه ی امن مجردی
4. وسواس
پس در گام اول، توصیه می شود تا با شناخت بیشترِ هدفتان از ازدواج و ارزیابی درست بودن آن، زمینه ی انتخاب معیارهای مناسب را برای خودتان فراهم کنید. به جز این، عوامل دیگری هم می توانند معیارهای ازدواج شما را تحت تأثیر قرار بدهند.

عوامل تأثیر گذار بر معیارهای ازدواج

شکی نیست که دلایل ازدواج، چه به صورت خودآگاه باشند و چه به صورت ناخودآگاه، یکی از عوامل مهمی هستند که روی معیارهای ازدواج شما اثر می گذارند
معیارهای هر فرد برای ازدواج، متفاوت از فرد دیگر است علت آن هم تفاوت های فردی، فرهنگی و اقتصادی افراد است. یک دسته دیگر از علت ها هم به عوامل مربوط به جامعه برمی گردد. برای مثال، به دلیل بهای بیش از حدی که جامعه ی فعلی ما برای زیبایی ظاهری قائل است، معیار زیبایی هم به خیل معیارهای امروزی پیوسته است. با این تنوع رنگارنگ، از کجا بفهمیم که چه معیارهایی برای یک ازدواج موفق واقعاً مهمند و چه معیارهایی کم اهمیت؟

از واقعیت تا عشق

اساساً معیار داشتن چیز خوبی است، البته تا جایی که اولاً ریشه های درستی داشته باشد (که درباره آن صحبت کردیم)، دوماً اینکه بر مبنای واقعیت ها ایجاد شده باشد وسوم اینکه ارزشمند باشد.
برای اینکه معیارهای ازدواج تان بر مبنای واقعیت بنا شوند لازم است خود واقعی تان را بشناسید. همه ی ما علاوه بر خود واقعی یک خود آرمانی هم داریم یعنی کسی که نیستیم ولی دوست داریم باشیم. شاید خود آرمانی در بعضی جاهای دیگر به پیشرفت و رشد ما کمک کند ولی در ازدواج بیشتر نقش یک عامل مخرب را بازی می کند. برای مثال اگر شما درخودآرمانیتان،خودتان رافردی درسطح بسیار بالای اجتماعی و ... ببینید در حالی که یک جوان با سطح متوسط اقتصادی، خانوادگی، تحصیلی و ظاهری هستید، معیارهای درستی را برای ازدواج خود قرار نخواهید داد.
ارزشمندی معیارها هم به این بستگی دارد که آن معیار چقدر فی نفسه مهم و ارزشمند است. برای مثال سلامت روانی، پای بندی به اخلاق، تلاشگر بودن و متعهد بودن نسبت به خانواده جزء معیارهایی هستند که به خودی خود ارزشمند هستند.

این معیارها را نگه دارید، حتی اگر به قیمت تأخیر افتادن ازدواجتان باشد

اگر خودتان را مورد کاوش قرار دادید و دلایل منطقی و درستی برای ازدواجتان یافتید، اگر خیال ازدواج رویایی را کنار گذاشتید و بر مبنای واقعیت های خودتان و زندگی تان معیارهایی را قرار دادید، و اگر معیارهای ارزشمندی را برگزیدید، پای معیارهایتان بایستید. درست است که ازدواج سنت مقدسی است و دین خیلی به آن سفارش کرده است، اما این را هم مد نظر قرار دهید که منظور دین و بزرگان دینی ما ازدواج معقول و مناسب بوده است. بدون شک، به دنبال ازدواج مناسب بودن به مراتب از ازدواج عجولانه ای که عاقبتی به جز طلاق ندارد بهتر است.

این معیارها را دور بریزید، حتی اگر به قیمت تغییر دادن خودتان باشد

اگر دلایلتان برای ازدواج کردن و یا نکردن جزء دلایل غلط قرار دارند، اگر برمبنای خودآرمانی تان به دنبال یک ازدواج رویایی هستید، و اگر معیارهایی که دارید جزء معیارهای ارزشمند نیستند، هر چه زودتر خودتان را تغییر بدهید
مقاله از : راحله فلاح کارشناسی ارشد روانشناسی
منبع :  بخش کلوب ازدواج تبیان
رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود
این مطلب در تاریخ 2016-05-27 18:40:45منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
13088





نظر شما در مورد مطلب عوامل تاثیرگذار بر معیارهای ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج اینترنتی
ازدواج اینترنتی

چطور میتوان ازدواج موفقی داشت
چطور میتوان ازدواج موفقی داشت

بهترین شوینده برای از بین بردن کرونا
بهترین شوینده برای از بین بردن کرونا

عوارض جلوگیری ازانزال مردان
عوارض جلوگیری ازانزال مردان

فرآیند عمل تغییر جنسیت در ایران
فرآیند عمل تغییر جنسیت در ایران

تاثیر سردی روابط زناشویی در طلاق
تاثیر سردی روابط زناشویی در طلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11485

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289248

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام