مشکل پسندی در انتخاب همسر و ازدواج

مشکل پسندی در ازدواج
افراد مشکل پسند برای ازدواج چکار کنند

سختگیری و دقت تا چه اندازه؟!



سختگیری در انتخاب همسر تا آن‏جا که انسان را از سهولت و سهل‏انگاری در انتخاب، باز دارد و او را به دقت لازم و مفید در این امر وادارد، بسیار به‏جا و سازنده است ؛ اسلام، درباره بسیاری از مسائل پیرامون ازدواج مثل: مهریه، جهیزیه، ثروت، تشریفات، آداب و رسوم و... به آسان‏گیری و سادگی و عدم سختگیری توصیه می‏نماید. همچنان که در روایات آمده است: «بهترین همسران، کسانی‏اند که مهریه‏شان کمتر باشد»(1)   و... اما هنگامی که سخن، در باب «انتخاب همسر» است، شخص را بر حذر می‏دارد و از او می‏خواهد که معیار و ملاک‏هایی را لحاظ کند و دقت و سختگیری لازم را برای رعایت شدن ملاک‏های واقعی در انتخاب همسر، داشته باشد، «بنگر چه گردنبندی برگردنت می‏اندازی!»(3) و نیز سفارش شده که: «از ازدواج با احمق بپرهیزید»(4) و ده‏ها مورد دیگر که معیار و ملاک‏های اسلامی را برای یک انتخاب موفق در گزینش همسر برای انسان، مشخص می‏کند. ولیکن سختگیری‏های بی‏مورد که بعضی اوقات فرد را پس از مدتی از ازدواج، بیزار می‏کند و یا موجب تأخیر در ازدواجبرای چند سال می‏شود، و همچنین سختگیری‏هایی که ناشی از یک دسته تفکرات ایده آل (آرمانی) و دور از واقعیت (خیالی) باشد، بسیار ناشایست است که انسان باید از آن دوری گزیند.



درمان سختگیری‏های افراطی در انتخاب همسر



اگر انسان در مسئله انتخاب همسر، معیار و ملاک صحیح داشته باشد، هیچ وقت دچار سرگردانی و اشتباه نمی‏شود ؛ باید بدانیم آن دقتی که در مورد انتخاب همسر، مطرح می‏شود، غیر از سختگیری‏های بی‏مورد و افراطی است ؛ چرا که هیچ وقت، همسرِ کاملِ بدون هیچ عیب و نقص و از هر جهت مطابق با میل انسان، یافت نشده و نمی‏شود.  آیا خود شما از هر جهت، بی‏عیب و نقص هستید بنا بر این در انتخاب همسر نباید خیلی آرمانگرایانه فکر کنیم ؛ هماهنگی و همفکری صد در صد با همسر آینده‏مان، امکان‏پذیر نیست و همیشه تعدادی ناهماهنگی و فاصله باقی خواهند ماند که ما باید این فاصله‏ها و ناهماهنگی‏ها را به حداقل برسانیم تا باقی آنها هم به وسیله تفاهم، گذشت، محبّت و بزرگواری، پس از ازدواج، برطرف شوند.

یکی از پیامدهای مهم سختگیری افراطی

یکی از پیامدهای مهمِ سختگیری افراطی در زمینه انتخاب همسر، تأخیر افتادن در کار ازدواج و گاهی هم منصرف شدن شخص از ازدواج و تشکیل خانواده است.این پیامد، به خودی خود، آثار بسیار منفی‏ای بر زندگی اشخاص دارد که از آن‏جمله است: 1 . ایجاد ناراحتی‏های عصبی و روانی در فرد، 2 . بروز انحرافات جنسی و فساد اخلاقی، 3 . عدم بهره‏وری از دوران شیرین و بانشاط جوانی، 4 . تزلزل پایه‏های اعتقادی و ارزش‏های دینی در فرد، 5 . عدم آرامش روحی و روانی و از دست دادن قدرت تصمیم‏گیری 6 . فاصله گرفتن از موفقیت و سعادت در زندگی و عدم بروز استعدادها.

بنا بر این، با تقویت روحیه تصمیم‏گیری، پرهیز از تفکّرات آرمان گرایانه (ایده‏آل) و آشنایی با معیارها و ملاک‏های واقعی انتخاب همسر، جلوی این‏گونه سختگیری‏های بی‏مورد و افراطی را بگیرید

دختر مشکل پسند

دختر 28 ساله مشکل پسندی هستم که هر خواستگاری را بسیار مورد سنجش و محک قرار می‌دهم و معمولاً درنهایت نیز چون نمی‌توانم به انتخاب برسم مجبور می‌شوم جواب رد بدهم یا آنکه آنان از ازدواج با من منصرف می‌شوند، این وضعیت موجب آزارم می‌شود لطفاً راهنمایی‌ام کنید:
پاسخ مشاور:

مشکل پسندی را تعریف کنید
ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل در زندگی هر فردی است که سعادت و شقاوت زندگی بعد از انتخاب، بی‌تردید به‌دست آن رقم می‌خورد، پس در نخستین گام مشخص کنید منظورتان از مشکل پسندی چیست؟ چرا خودتان را مشکل پسند می‌دانید؟ آیا خود به این نتیجه رسیده‌اید یا آنکه دیگران شما را به این عنوان لقب نهاده‌اند. شناخت این خصیصه و ابعاد آن بسیار ضروری است، چه بسا دختران امروز متفاوت از دختران دیروز اندیشه و رفتار می‌کنند و به‌طور حتم این تفاوت، هرگز در معنای مشکل پسندی قابل ترجمه نیست، چه بسا برخی از دختران بواسطه تحصیلات دانشگاهی و شاغل بودن، نظر گاهی کاملاً متفاوت از دیگر دختران همسن و سال خود به ازدواج، مرد مورد علاقه و زندگی مشترک‌شان پیدا می‌کنند که این دریافت مهم، گاهی عین حقیقت است و خواسته و انتظار بحقی محسوب می‌شود، مثلاً اگر دختری به دنبال شغل ثابت همسر آینده‌اش است و از پذیرفتن خواستگاری که مدام تعویض شغل دارد یا بیکار است، امتناع می‌کند، با دختری که خواهان ازدواج با مردی ثروتمند است و بسیار دور از ذهن و رؤیایی اندیشه می‌کند؛ توفیر بسیاری وجود دارد؛ بی‌تردید دختر اول مهم‌ترین امر را مورد توجه قرار داده و هیچ گاه نباید مورد مؤاخذه و سرزنش قرار گیرد.

خود را بشناسید
اگرچه انتخاب همسر سخت‌ترین انتخاب بوده و دقت نظر زیاد و احتیاط از شرایط بنیادین و ملزومات ضروری برای انتخاب اصلح و شایسته است اما افراط در این دو مؤلفه، نشان از ترس و وسواس دارد که بی‌شک این وضعیت چندان خوشایند نبوده و مواجهه فرد با مشکلی به نام وسواس در انتخاب را مبرهن می‌سازد. توجه به کلیات و جزئیات شخصیت و خانواده فرد مقابل صحیح است اما کند و کاو بسیار و به اصطلاح «مته به خشخاش گذاشتن» هرگز به صلاح نیست. بیش از توجه به درستی یا نادرست بودن انتخاب تان، سعی کنید معیارهای اصلی ازدواجتان را مشخص کنید؛اصالت خانوادگی، اخلاق و شخصیت، نگرش و جهان بینی، تشابه فرهنگی، طبقه اجتماعی و اقتصادی و... سپس خود را با معیارهایی که دارید محک بزنید: «من با مردی احساس آرامش و خوشبختی می‌کنم که آن فرد دارای فلان مشخصات... باشد»؛ با خودتان صادق باشید و افراط و تفریط و خیالپردازی را کنار بگذارید؛ اگر خودتان را بشناسید خواسته‌هایتان را خواهید شناخت و بر طبق شناخت از خود، دست به انتخاب خواهید زد.

از روانشناس کمک بگیرید
برای شناخت و خودآگاهی بیشتر و شناسایی معیارهای اساسی ازدواج پیشنهاد می‌دهیم با یک روانشناس مجرب به مشورت بنشینید تا با نهفته‌های درون خود یا احیاناً با خطاهای شناختی خود بیشتر آشنا شوید، یادتان باشد خودآگاهی مهم‌ترین اصل در پذیرش خود و انتخاب موفق در امر ازدواج است.
منبع: سلامت نیوز- آکا ایران
رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2017-03-05 07:00:14منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
13700





نظر شما در مورد مطلب مشکل پسندی در ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مراحل انتخاب همسر
مراحل انتخاب همسر

چطور ازدواج موفقی داشته باشیم
چطور ازدواج موفقی داشته باشیم

زنان چه روزهایی میل جنسی بالاتری دارند
زنان چه روزهایی میل جنسی بالاتری دارند

ویروس کرونا با بدن چکار می کند که باعث مرگ می شود
ویروس کرونا با بدن چکار می کند که باعث مرگ می شود

چطور با برقراری ارتباط چشمی روی دیگران تاثیر بگذاریم
چطور با برقراری ارتباط چشمی روی دیگران تاثیر بگذاریم

کنجکاوی کاربران و عدم امنیت در اینترنت
کنجکاوی کاربران و عدم امنیت در اینترنت










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10299

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288062

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام