اهمیت سلامت جنسی

اهمیت سلامت جنسی

سلامت جنسی بسیار پر اهمیت است ،دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اختلال جنسی، اختلالی مزمن وعودکننده است که به رغم پیامدهای منفی شدید با تحریک جنسی مکرر و پیاپی ادامه می‌یابد گفت: برانگیختگی جنسی، منجر به وضعیت ‏یا حالت‏های رضایت‏بخش (سرخوشی در فاز ابتدایی) می‌شود و استرس را تسکین می‏‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی، میل شدید و عود آن به صورت مکرر در این افراد وجود دارد گفت: هنوز معلوم نیست که آیا افزایش تحریک جنسی مداوم موجب بروز تغییرات سیستم عصبی می‏‌شود یا نه؟.

شعاع کاظمی خاطر نشان کرد: بیشتر بیمارانی که از نظر متخصصان، معتاد جنسی هستند، به تحریک جنسی وابسته می‏‏‌شوند. تحریک جنسی مانند یک دارو بر روی سیستم عصبی عمل می کند که برای افراد طبیعی، به اندازه هرویین خطرناک است.

این دانشیار دانشگاه الزهرا یادآور شد: فرد مبتلا، یک شخصیت عادت‏پذیر و معتادشونده دارد و رابطه جنسی فقط واسطه‏ای است که آن را آشکار می‏‌کند.

وی افزود: گرچه مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه رفتار جنسی اجبارگونه انجام نشده، ولی محققان شیوع آن را 3 تا 6 درصد تخمین می‏‌زنند. با توجه به این که تخمین میزان شیوع، بر اساس موارد قابل تشخیص بوده است، همچنین به دلیل ماهیت پنهان و انگ و ترس ناشی از آشکار کردن و گزارش رسمی آن، احتمال می‌‏رود که تعداد افراد مبتلا بیشتر از حد انتظار باشد.



اهمیت برنامه‏‌های غربالگری در جمعیت پر خطر


شعاع کاظمی گفت: به دلیل این که احتمال مبتلا بودن به ایدز یا در معرض خطر بودن برای ابتلا به آن در این افراد بالاست، اهمیت برنامه‌‏های غربالگری در جمعیت پر خطر، توسعه سیاست‏های اجتماعی برای پیشگیری و کنترل این آسیب اجتماعی را افزایش می‏‌دهد.

این روانشناس گفت: با توجه به شواهد موجود افراد و خانواده‌‏های درگیر اختلال جنسی، به احتمال زیاد، شرایط نامناسبی را در زندگی ابتدایی (تجربه آسیب‏های مختلف جسمی، جنسی، عاطفی در دوران کودکی) خود تجربه می‏‌کنند و در صورت تداوم یافتن رفتار و بروز پیامدهای آن، با سطوح بالایی از استرس، بیکاری یا مشکلات در کار (تحصیل یا شغل)، محرومیت و مطرود شدن از جامعه، عدم حمایت اجتماعی و شیب اجتماعی (در صورت ابتلا به ایدز) مواجه می‌شوند.

وی درصد بالای 64 درصد و همزمان بودن اعتیاد به مواد و اعتیاد جنسی را از موارد افزایش آسیب پذیری دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آسیب‏ها و پیامدهای مستقیم اختلال جنسی، ضرورت و اهمیت سیاست‏های اجتماعی در زمینه پیشگیری و حفاطت از اختلال جنسی در سطح خانواده و جامعه، در راستای ارتقای سلامت، امنیت و رفاه اجتماعی اهمیت دارند.



سلامت جنسی از اولویت‏های اصلی سلامت همگانی


شعاع کاظمی خاطر نشان کرد: پس از شعله ور شدن اپیدمی ایدز در جهان، موضوع سلامت جنسی به عنوان یکی از اولویت‏های سلامت همگانی، محسوب می‏‌شود.

این دانشیار دانشگاه الزهرا گفت: بروز تغییرات فرهنگی و پیچیده‌‏تر شدن روابط و رفتارهای بشری در این خصوص، ضرورت مداخلات مبتنی بر دانش به منظور آگاه سازی، اصلاح نگرش، پیشگیری و درمان بیماری‏های مرتبط با آن افزایش یافته است.

وی یادآور شد: فراهم آوردن خدمات لازم به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جنسی افراد خانواده و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که سلامت جنسی، بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، به معنای رفاه و آسایش فیزیکی، هیجانی، روانی و اجتماعی در امور مربوط به جنسیت است.

شعاع کاظمی گفت: ممکن است افراد مبتلا به اختلال جنسی، جمعیت زیادی نداشته باشند ولی کودکانی که والدین مبتلا به اعتیاد(مواد یا جنسی) دارند، مستعد ابتلا به انواع اعتیاد و آسیب‏های روانی یا رفتاری هستند که می‏‌تواند سلامت اجتماعی، امنیت و آرامش جامعه را سلب کند و هزینه‌‏های اقتصادی، اجتماعی بسیار بالایی را به جامعه تحمیل ‏کند.

این روانشناس در پایان یادآور شد: هزینه پیشگیری از بروز اختلال یا پیشرفت آن، از طریق کنترل، درمان و بازتوانی افراد مبتلا یا در معرض خطر، بسیار کمتر از میزان مورد نیاز برای پوشش دادن کودکان و خانواده آنان یا جبران آسیب‏های احتمالی است

اختلالات جنسی

پاسخ کوتاه به سوالات محرمانه جنسی

ناتوانی جنسی مردان

شایع ترین اختلالات جنسی در بانوان

سایر اختلالات ارگاسمی

عوامل موثر در اختلال نعوظ مردان

آزمایشهای جنسی آقایان

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2014-10-18 09:51:10منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
10137





نظر شما در مورد مطلب اهمیت سلامت جنسی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چطور خانواده را به ازدواجمان راضی کنیم
چطور خانواده را به ازدواجمان راضی کنیم

چگونه در مقابل پیشنهاد روابط  جنسی نه بگوئید
چگونه در مقابل پیشنهاد روابط جنسی نه بگوئید

رابطه جنسی در بیماران قلبی
رابطه جنسی در بیماران قلبی

علائم بالا بودن هورمون زنانه و عوارض آن
علائم بالا بودن هورمون زنانه و عوارض آن

چرا همش بدشانسیم و بدمیاریم
چرا همش بدشانسیم و بدمیاریم

افزایش طلاق و فرار دختران از خانه
افزایش طلاق و فرار دختران از خانه










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11439

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289202

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام