آزمایش ایدز چگونه است-مرجع کامل

آزمایش ایدز چگونه است-مرجع کامل

 

آزمایش ایدزچگونه است،تست اید، چه زمانی باید آزمایش ایدز داد طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان ابتلا به ویروس «ایدز/اچ.ای.وی» - HIV/AIDS - تا اول مهر امسال در کشور ٢٨ هزار و ٦٦٣ نفر بوده در حالیکه بیش از ٦٠ هزار ایرانی از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند.

احتمال انتقال ایدز در یک رابطه چقدر است؟

-احتمال انتقال ایدز در یک رابطه جنسی محافظت نشده (بدون کاندم)  بسیار کم می باشد (در بدبینانه ترین حالت کمتر از 1 درصد)، یعنی اگرفقط یک بار رابطه محافظت نشده داشتید زیاد نگران نباشید چون احتمال انتقال با یک بار نزدیکی با کسی که حتما مبتلا به ایدز هست بسیار کم است. اما با تعدد دفعات و تکرار رابطه و سایر عوامل نظیر بیماری های مقاربتی احتمال انتقال بسیار زیاد می شود.

ولی در یک رابطه محافظت نشده احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر هپاتیت بی (که درمان موثری ندارد) ، سوزاک ، سفلیس و کلامیدیا خیلی بالا هست. بنابراین اول از احتمال ابتلا به این بیماری ها بترسید و بعد ایدز!

در حالت های زیر فرض می کنیم که فرد مقابل 100 درصد مبتلا هست:

- احتمال انتقال از زن بیمار به مرد سالم در یک بار رابطه  واژنی حداکثر 2/ درصد و ابطه مقعدی 3/ درصد است [منبع : کتاب دکتر محرز] و  در رابطه اورال (دهنی) تقریبا صفر است . در رابطه اورال اگر آلت مرد زخم باشد  ممکن است با احتمال خیلی کم ویروس منتقل شود. پس آقایان خیالشان راحت تر باشه! ولی همیشه مراقب باشند. ایدز در کمین است!

- احتمال انتقال از مرد بیمار به زن سالم در یک بار رابطه تقریبا بیست برابر موارد بالا هست. 
خطرناک ترین حالت ، رابطه مقعدی برای یک زن هست. پس زن ها بیشتر در معرض ابتلا هستند خصوصا اگه رابطه مقعدی باشد.

-متاسفانه هپاتیت بی از راه دهن هم منتقل می شود.

- خوشبختانه سوزاک ، سفلیس و کلامیدیا با انتی بیوتیک درمان می شوند.اما ایدز و هپاتیت نه! پس همیشه مراقب باشید.

چگونگی تشخیص ابتلا به ایدز؟

- بهترین و تنها راه اطلاع از آلوده بودن به ویروس ایدز فقط و فقط آزمایش HIV AB (آنتی بادی ) به روش الیزا است. با علایم هیچ چیز قابل استناد نیست.

 

چه موقع آزمایش HIV AB به روش الیزا بدهیم؟

- به علت دوره پنجره طولانی ایدز ، بهترین زمان برای انجام آزمایش HIV AB بر اساس مصوبه وزارت بهداشت در سه مرحله با زمان های زیر می باشد:

1-  ابتدا شش هفته بعد از آخرین رفتار پر خطر.

2-  سپس سه ماه بعد .

3-  و در نهایت شش ماه بعد.

البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی کیت های آزمایشگاهی 3 هفته بعد از رفتار پر خطر هم می توان ازمایش آنتی بادی به روش الیزا داد و نتیجه قابل قبول گرفت.

اکثر کسانی که مبتلا شدن بعد از 3 الی 6 هفته وجود انتی بادی در ازمایش مشخص می شود.در برخی موارد نادر 3 ماه.

اما واسه اطمینان صد در صدی 6 ماه هست.

-دوره پنجره ایدز چیست؟

از زمانی که ویروس وارد بدن می شود و تا زمانی که در آزمایش خون نشان داده شود مدتی طول می کشد و به این دوره ، دوره پنجره ، دوره پنهان یا دوره کمون گفته می شود. متاسفانه حداکثر دوره پنجره ایدز 6 ماه در بدترین حالت و 3 هفته در بهترین حالت است. در این دوره شخص با استناد به آزمایش فکر می کند که سالم است ولی ناقل ویروس است و خطرناک ترین دوره از نظر آلوده کردن دیگران را دارد.  به همین علت سه دوره آزمایش پیشنهاد می گردد.

برای اینکه از سلامت خود یا کسی مطمئن شوید باید شش ماه بعد از آخرین رفتار پر خطر باید آزمایش گرفت و در صورت منفی بودن می توان به سالم بودن وی اعتماد کرد. با علایم به هیچ چیز ، سالم بودن یا بیمار بودن نمی توان پی برد. با خوش تیپ بودن ، پولدار بودن ، باکلاس بودن و ... نمی توان گفت که شخص مبتلا هست یا سالم. ایدز بیمار خود را انتخاب نمی کند ، بلکه شخص است که به دنبال بیماری می رود.

چه آزمایشی بدهم؟

اول این نکته را بدانید که آزمایش HIV یک آزمایش پر استرس است. اما اگر به سلامت خود شک دارید ، مرگ یک بار شیون هم یک بار. آزمایش بدهید و خیال خود را راحت کنید، خیلی از دوستان  توهم دارن که مبتلا شده اند ولی آزمایش میدن و متوجه میشن که سالم هستند. بنابراین امیدوارم که شما هم بروید و آزمایش بدهید و جواب آزمایش هم منفی (که نشانه سلامت است) باشد. همچنین جدیدا موردی را دیدم که هیچ علامتی نداشت ولی بعد از ازمایش مشخص شد که مبتلا هست! پس مثل کوه مجکم و استوار باشید و بروید ازمایش بدهید.

آزمایش قابل قبول و مطمئن ، آزمایش آنتی بادی به روش الیزا  هست. این آزمایش دقت بالایی دارد و به دنبال آنتی بادی ویروس در خون شما میگردد.. انتی بادی ، پادرزهر بدن در مقابل آنتی ژن ویروس HIV می باشد.

انواع مختلف دیگری هم از آزمایش ها هست که برخی از آنها عبارتند از:

1-  HIV AG

2-  PCR

3-  Western Blot

 

-آزمایش وسترن بلات برای افرادی هست که با روش الیزا جواب مثبت داشته اند و این آزمایش را برای اطمینان از مثبت بودن انجام می دهند. چون گاهی اوقات ممکن هست ازمایش الیزا مثبت کاذب باشد.امیدوارم که کسی نخواهد این آزمایش را انجام دهد. یا اگر داد نتیجه آن منفی باشد.

-آزمایش PCR که قیمت زیادی دارد .این آزمایش به دنبال ویروس در بدن می گردد و از انجایی که این ویروس قابلیت مخفی شدن دارد ممکن هست جواب منفی کاذب باشد. اما یک مشاور مراکز ایدز گفت " روش الیزا  بهتر از این آزمایش گرانقیمت است."

 

 

قبل و بعد از آزمایش چه اتفاقی می افتد؟ چه کسانی از جواب آزمایش من مطلع می شوند؟


در نظر داشته باشید که تست HIV فقط با رضایت خودتان انجام می شود و در صورتیکه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنید قبل و بعد از انجام آزمایش می توانید مشاوره دریافت کنید. در این مراکز یک مشاور به طور خصوصی با شما مشاوره خواهد کرد و در صورتیکه سوالی داشته باشید به سوالات شما پاسخ خواهد داد و فرصت خوبی برای بدست آوردن اطلاعات راجع به HIV و ایدز است. جواب تست شما کاملا محرمانه خواهد بود و به صورت کتبی فقط به خودتان تحویل داده خواهد شد.
به خاطر داشته باشید که آزمایش دادن فقط با رضایت و انتخاب خودتان است و صرف مراجعه به مرکز مشاوره یا تماس گرفتن یا پرسیدن سوال کسی شما را مجبور به آزمایش دادن مجبور نمی کند و در صورتیکه آزمایش بدهید جواب آن کاملا محرمانه خواهد بود.

سوال بسیاری از افراد بویژه جوانان شاید این باشد که از کجا بفهمند آیا به این بیماری مبتلا هستند یا نه و آیا با با انجام آزمایش و مثبت بودن پاسخ آن، اطلاعات بیماری شان به اطلاع عموم و خانواده می رسد و آیا از پس هزینه های انجام این آزمایش ها برمی آیند و اصلا هزینه این آزمایش ها چقدر است، آیا انجام این آزمایش ها درد دارد و انجام آن چقدر وقت می گیرد و اصلا تشخیص زودهنگام ایدز چه منفعتی دارد؟

مسوول فنی آزمایشگاه ایدز غرب تهران در پاسخ به این سوالات می گوید: اولین چیزی که افراد باید بدانند این است که برای انجام آزمایش های ایدز، حتی نام آنان نیز پرسیده نمی شود و بدون ثبت هیچگونه اطلاعات شخصی، آزمایش ها انجام می شود. دکتر «فرح بخارایی سلیم» می افزاید: آزمایش ایدز برای تشخیص این بیماری کاملا رایگان بوده و هزینه ای از مراجعه کنندگان، دریافت نمی شود. وی خاطرنشان می کند: در آزمایش های دیگر از خون افراد نمونه وریدی گرفته می شود، درحالیکه انجام آزمایش ایدز بدون خونریزی و غیروریدی بوده و فقط یک نمونه کوچک خون گرفته می شود. مسوول فنی آزمایشگاه ایدز غرب تهران می گوید: انجام آزمایش تشخیص ایدز بسیار سریع بوده و فقط ٢٠ دقیقه طول می کشد.

بخارایی سلیم می افزاید: تشخیص و درمان به موقع و سریع ایدز موجب می شود که بیماران طول عمر بیشتر و زندگی با کیفیت تری داشته باشند و از سوی دیگر از انتقال این بیماری به دیگر افراد خانواده یا جامعه جلوگیری می شود. وی تصریح می کند: به غیر از پرسنل پزشکی، افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد داشته اند یا حتی همسر معتاد دارند باید بدانند که ممکن است به ایدز مبتلا شده باشند. به هرحال، ظاهر فرد نشان دهنده ابتلا به ویروس ایدز نیست و تنها راه تشخیص، انجام آزمایش خون از نظر داشتن ویروس «اچ.آی.وی» است. مشاوره و آزمایش «اچ.آی.وی» نیز در پیشگیری و هم در مراقبت و درمان، اهمیت دارد.



برای آزمایش ایدز باید به کجا مراجعه کرد؟


اگر فردی مشکوک به ابتلای خود یا همسرش بوده یا درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره ایدز می تواند به نزدیک ترین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری محل سکونت خود مراجعه کند. در این مراکز تمام خدمات شامل آموزش، مشاوره، آزمایش ویروس «اچ.آی.وی» و ارائه وسایل پیشگیری از انتقال بیماری به صورت رایگان و با حفظ رازداری ارائه می شود. مراکز مشاوره بیماری های رفتاری تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور فعالیت کرده و دسترسی همه افراد به این مراکز به راحتی امکانپذیر است. آدرس و شماره تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با نام «مراکز مشاوره ایدز» در هر شهرستان از طریق سامانه ١١٨ قابل دستیابی است.

 

همه چیز در مورد ایدز

افزایش آمار ایدز از طریق رابطه جنسی مقعدی

علائم ابتلا به ایدز در دهان

آموزش رابطه جنسی - زوج خوشبخت

 

این مطلب در تاریخ 2015-03-10 08:57:09منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
315879





نظر شما در مورد مطلب آزمایش ایدز چگونه است-مرجع کامل چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با فردی که قبلا نامزد داشته است
ازدواج با فردی که قبلا نامزد داشته است

حساسیتهای دوران خواستگاری و آشنایی
حساسیتهای دوران خواستگاری و آشنایی

دلایل اختلال نعوظ آلت تناسلی
دلایل اختلال نعوظ آلت تناسلی

  درمان انواع بیماریهای جنسی با گیاهان دارویی
درمان انواع بیماریهای جنسی با گیاهان دارویی

افکار بسیار تلخ و منفی دارم
افکار بسیار تلخ و منفی دارم

زن جذاب از نظر مردها
زن جذاب از نظر مردها










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

22824

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266458762

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام