آموزش تصویری معاینه سینه در منزل

آموزش تصویری معاینه سینه

معاینه سینه خانم ها،معاینه فردی سینه،آموزش معاینه پستان،معاینه شخصی سینه زنان

یکی از اقداماتی که به زنان کمک می کند تا در مراحل اولیه سرطان پستان آن را شناسایی کنند و با اقدام به موقع ، سرطان خود را درمان کنند معاینه سینه ها می باشد. این معاینه به راحتی توسط فرد در منزل  قابل انجام است و نیاز به دانش یا اطلاعات تخصصی خاصی ندارد. بطور معمول توصیه می شود خانمهای بالای سی سال این معاینه را ماهیانه انجام دهند ولی در هر سنی قابل انجام است.

در واقع خودآزمایی یا معاینه توسط خود فرد، یکی از روش‌های تشخیص زودرس سرطان پستان است و چون نیازی به صرف وقت و هزینه ندارد و براحتی در منزل قابل انجام است، می‌تواند به تشخیص و درمان زودرس مخصوصا در افرادی که وسایل تشخیصی پیشرفته مانند ماموگرافی در دسترس ندارند، کمک کند.

برای معاینه فرد می تواند در مقابل اینه، زیر دوش در حمام و بصورت خوابیده روی زمین آنرا انجام دهد. از نظر زمان پایان دوره عادت ماهانه به عنوان بهترین زمان انجام معاینه توصیه می شود ولی در سایر ایام نیز قابل انجام است.

مراحل معیانه سینه

 

1 . نگاه کردن که علائم ظاهری را مشخص می‌کند.

2 . لمس کردن که توده‌ها را تشخیص می‌دهد.

مرحله اول: ابتدا در جلوی یک آینه پهن بایستید و به سینه‌های خود در 4 حالت:

1 . دست‌ها بالای سر

2 . دست‌ها به کمر زده

3 . دست‌ها در کنار بدن آویزان

4 . خم شده به سمت جلو

به دقت نگاه کنید و در صورت وجود هرگونه علامت غیرعادی مانند فرورفتگی پوست، فرورفتگی نوک سینه یا زخم‌های مزمن یا پوسته پوسته شدن نوک سینه یا حالت پوست پرتقالی سینه توجه کنید. (شکل 1 تا 3)‌

مرحله دوم: به پشت بخوابید و دست سمتی را که می‌خواهید معاینه کنید، زیر سر بگذارید و با قسمت نرم بند آخر انگشتان دست مقابل، تمام سینه را معاینه کنید (شکل 5 و 6.) نسج پستان را به آرامی روی قفسه سینه با حالت دورانی بلغزانید.

نسج سینه را مانند یک ساعت در نظر بگیرید و تمام قسمت‌های آن را معاینه کنید (مطابق شکل 6)‌

این کار را می‌توانید در حمام و در حالت ایستاده نیز انجام دهید. (شکل 7)‌

در انتها نوک سینه را به آرامی فشار دهید تا از بودن یا نبودن ترشحات نوک سینه مطلع شوید.

در صورت لمس توده‌ یا سفتی در سینه یا ترشح از نوک سینه، بدون اضطراب و نگرانی به پزشک مراجعه کنید، زیرا در بسیاری از موارد این علامت‌ها مربوط به بیماری‌های خوش‌خیم سینه است و درمان آنها بسیار راحت است.

مراحل معیانه سینه

روش دیگر برای معاینه سینه ها

به پشت بخوابید و دستتان را زیر سرتان بگذارید. این وضعیت باعث می شود تا بافت پستان تا حد ممکن روی قفسه سینه گسترده شود و در نتیجه به کمترین ارتفاع ممکن برسد. در این حالت لمس کردن کلیه بافت و تشخیص توده ها آسانتر و دقیق تر است.
سه انگشت وسط دست دیگر را در کنار هم نگه دارید و با نوک آن ها در سینه به دنبال توده ها بگردید. سعی کنید با حرکات کوچک دیره ای به اندازه یک سکه که روی همدیگر می افتند، بافت پستان را کاملا حس کنید.
برای تشخیص دقیق، از سه سطح فشار استفاده کنید. اول با فشار کم، بافت نزدیک به پوست را بررسی کنید. بعد با فشار متوسط بافت درونی را حس کنید و در نهیت با فشار بیشتر، به بررسی بافت نزدیک به قفسه سینه و استخوان های دنده بپردازید.

به یاد داشته باشید که یک برآمدگی در انحنای پایینی هر پستان طبیعی است. اول هر نقطه از پستان را با هر سه فشار مورد آزمیش قرار دهید و سپس به سراغ نقطه بعدی بروید.

برای حرکت در طول پستان پینشهاد می شود که جهت حرکت خود راز بالا به پایین انتخاب کنید. یعنی اول یک خط فرضی از زیربقل تا وسط جناغ در نظر بگیرید و بافت پستان را از بالا به پایین در مسیر آن بررسی کنید و بعد از رسیدن به حدنهایی پایین پستان، خط فرضی را کمی به سمت داخل بدن حرکت دهید و دوباره از بالا شروع کنید.

فراموش نکنید که در حین آزمایش، باید همه پستان بررسی شود و حتی بهتر است کمی بالا و پیین آن را نیز مورد آزمایش قرار دهید. یعنی حد پایین و بالای پستان را دنده ها و استخوان ترقوه (زیر گردن) در نظر بگیرید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این شیوه بررسی، باعث می شود بیشترین حجم بافت پستان مورد آزمایش قرار بگیرد و هیچ محلی از قلم نیافتد. همین مراحل را برای پستان دیگر نیز تکرار کنید.

پس از اتمام بررسی هر دو پستان، روبروی آینه بایستید و کف دست هایتان را به آرامی روی باسن فشار دهید.

این شیوه ایستادن باعث کشیده شدن عضلات سینه و در نتیجه در معرض دید قرار گرفتن بهتر سینه ها می شود. حالا با نگاه کردن به پستان ها هر تغییری در اندازه و شکل یا وجود لکه ها روی آن را تشخیص دهید.

در صورتی که علاقمند به بررسی زیربقل ها هستید، آن ها را در وضعیتی بررسی کنید که ایستاده اید و دست ها را فقط به اندازه ای بلند کرده اید که دسترسی به زیربقل هایتان برای انگشت های دست دیگر فراهم باشد.

توجه مهم : این شیوه خودآزمایی با شیوه های قدیمی تر کمی متفاوت است و این تفاوت حاصل آخرین مطالعات و بررسی های علمی است. به هرحال کلیت مساله، بررسی بافت برای یافتن توده ها است. اگر احساس می کنید با روشی دیگر، دقیق تر به همه بافت دسترسی دارید، از آن استفاده کنید.

توجه مهم تر : فراموش نکنید که احساس هر توده را سریعا با پزشک در میان بگذارید.
اگر مشکلی در پستان پیدا شد چه باید کرد؟
در صورت مشاهده هر گونه تغییری در پستانتان، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید، خواه این مشکل در قسمت داخلی پستان، پوست آن و یا نوک پستان باشد. طبیعی است که در چنین مواقعی احساس نگرانی نمایید، اما سعی کنید به خاطر داشته باشید که از هر ۱۰ توده‌ای که در پستان پیدا میشود ۹ تای آن غیرسرطانی است.
حتی اگر توده‌ای که در پستان شما وجود دارد سرطانی هم باشد، شکی نداشته باشید که تشخیص زودرس و به موقع و درمان مناسب آن، باعث افزایش احتمال معالجه کامل آن خواهد شد.

معاینه پستان توسط پزشک


پزشک ابتدا پستان‌های شما را نگاه خواهد کرد و این در حالی خواهد بود که دستهای شما به حالت عادی در طرفین قرار دارد.

سپس پزشک از شما خواهد خواست که دستهایتان را به بالای سرتان ببرید و در آخر نیز از شما می‌خواهد که دستهای خود را به طرفین کمتر خود فشار دهید. با مشاهده پستان در چنین حالتهایی، پزشک اغلب می‌تواند تغییراتی که در پستان وجود دارد را کشف نماید.

سپس شما باید بر روی تخت دراز کشیده و دستهایتان را زیر سرتان قرار دهید تا پزشک بتواند پستان شما را معاینه کند.
اگر در طی معاینه، پزشک متوجه وجود توده‌ای در پستان شود، معایناتش را در آن نقطه بیشتر متمرکز کرده و سعی می‌کند با نگشتانش، اندازه توده را مشخص نماید. بعد از معاینه پستانها، پزشک معمولاً غدد لنفاوی زیر بغل و آنهایی که در قسمت تحتانی گردن قرار دارند را معاینه می‌کند.

به یاد داشته باشید که :

پس از ۲۰ سالگی، زنان باید درباره خودآزمایی پستان (BSE) اطلاعات کسب کنند و نسبت به وضعیت طبیعی پستان هایشان آگاهی داشته باشند و هرگونه تغییر جدید را هرچه زودتر به متخصص اطلاع دهند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر، از جمله پیدا شدن یک توده یا تورم، خارش پوست یا لکه روی پستان، درد یا تو رفتن نوک پستان، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست یا نوک پستان یا مشاهده ترشحاتی غیر از شیر از پستان باید برای تشخیص دقیق تر با سرعت به مشاور پزشکی خود مراجعه کنید.

به هرحال در یاد داشته باشید که در اکثر مواقع تغییرات پستان حاصل سرطان نیستند ولی احتیاط همیشه لازم است.

پس از مشاهده هر یک از این موارد، فرد باید برای تشخیص دقیق تر به متخصص رجوع کند. متخصص باتجربه می تواند تشخیص دهد که تغییر ایجاد شده خوش‌خیم است یا بدخیم. آنها برای این تشخیص از آزمایش های دیگری هم استفاده خواهند کرد و اگر کوچکترین احتمالی بدهند که با سرطان پستان مواجه هستند، از بافت پستان شما بیوپسی به عمل خواهند آورد.

بدون شک، آزمایش فیزیکی پستان بدون استفاده از ماموگرافی احتمال نادیده گرفته شدن بعضی سرطان ها در مراحل ابتدایی را باقی خواهد گذاشت.

برعکس جریان هم صادق است؛ ممکن است سرطانی در مراحل ابتدایی با ماموگرافی قابل تشخیص نباشد در حالی که با خودآزمایی یا بررسی فیزیکی توسط دکتر قابل تشخیص باشد.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

بازنشر : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

درد سینه در خانمها نشانه چیست

ترشحات سینه خانم ها

روشهای افزایش سایز سینه

دلیل علاقه مردان به سینه زنان

افتادگی سینه

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-05-10 07:36:20منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
121316





نظر شما در مورد مطلب آموزش تصویری معاینه سینه ها چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج اینترنتی
ازدواج اینترنتی

ازدواج آسان و مزایای آن از نظر اسلام
ازدواج آسان و مزایای آن از نظر اسلام

علت تغییر رنگ ادرار
علت تغییر رنگ ادرار

عوامل موثر بر اندازه آلت تناسلی مردان
عوامل موثر بر اندازه آلت تناسلی مردان

زن و مرد چطور حس بهتری بهم بدهند
زن و مرد چطور حس بهتری بهم بدهند

طلاق در کدام سنین بیشتر است
طلاق در کدام سنین بیشتر است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4726

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282489

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام