در هوای آلوده چی بخوریم

در هوای آلوده چی بخوریم

What to eat in polluted air

هنگام آلودگی هوا چی بخوریم،تغزیه مناسب در زمان آلودگی هوا،در بیشتر روزهای سرد سال وقتی در خانه یا محل کار هوا کم می‌آوریم و به دنبال استنشاق هوای اکسیژن دار پنجره را باز می‌کنیم، بوی نامطبوعی همچون قیر، نایلون سوخته یا دود گازوئیل به مشام می‌رسد و آن زمان است که قدر همان هوای محبوس را می‌دانیم. در واقع در چنین روزهایی در و پنجره می‌‌تواند به عنوان یک سد دفاعی در مقابل ورود هوای آلوده عمل کند و توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا کمتر در سطح شهر تردد شود. ولی توصیه اصلی توجه به نوع تغذیه در روزهای آلوده است. البته این را بدانید شدت آسیبی که آلاینده‌ها به بدن وارد می‌‌کنند را نمی‌توان تنها با اصلاح نوع تغذیه جبران کرد.

اصلاح باورهای تغذیه‌ای در روزهای آلوده

این که گفته می‌شود هنگام آلودگی هوا لبنیات، سبزیجات‌ و میوه‌های با آنتی‌اکسیدان بالا بیشتر بخورید چقدر موثر است؟

مصرف لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است. لازم است بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند. اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 5/1 درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین شیر و فرآورده‌های لبنی با لینت مزاج و کمک به دفع ادرار به خروج سموم و مواد آلاینده کمک می‌کند. ضمن این که محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک با تقویت باکتری‌های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شوند.

در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند. منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.

ماهی‌های بخارپز، آب‌پز یا تنوری غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم همچون کیلکا، کولی، ساردین، خال ‌مخالی، قباد، سالمون، شاه ماهی، قزل‌آلا (حتی انواع پرورشی) و ماهی‌های آزاد در کنار میگو می‌توانند از اثرات زیان بار ترکیبات التهاب‌آور آلاینده‌ها بکاهند و مصرف آن به مبتلایان آسم، تنگی نفس و مشکلات قلبی و التهابی توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید آلرژی تنفسی بر اثر آلودگی هوا با مصرف مواد غذایی خاصی بهبود نمی‌یابد.

آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده‌ -که از طریق آلودگی هوا‌ وارد بدن می‌‌شوند - کمک می‌کند و خوراکی‌های پرچرب، پرپروتئین و غذاهای فرآوری ‌شده آماده می‌‌توانند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال‌های مضر آزاد را در بدن بالا ببرند

منبع : سلامت نیوز

 

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

برای تقویت بارداری چی بخوریم

برای افزایش میل جنسی چی بخوریم

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-12-18 20:29:07منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
4027





نظر شما در مورد مطلب در هوای آلوده چی بخوریم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




رابطه جنسی در نامزدی
رابطه جنسی در نامزدی

آیا در آزمایش پیش از ازدواج سابقه فعالیت جنسی مشخص می شود ؟
آیا در آزمایش پیش از ازدواج سابقه فعالیت جنسی مشخص می شود ؟

جراحی دستگاه تناسلی مردان
جراحی دستگاه تناسلی مردان

علائم یائسگی در مردان
علائم یائسگی در مردان

ضریب هوشی  IQ ایرانان چقدر است
ضریب هوشی IQ ایرانان چقدر است

گسترش روابط فرازناشویی در اینترنت
گسترش روابط فرازناشویی در اینترنت










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11453

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289216

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام