تاثیر سیگار و مواد مخدر بر باروری مردان

تاثیر سیگار و مواد مخدر بر باروری مردان

The effects of smoking and drugs on male fertility

تاثیر انواع مواد مخدر بر باروری مردان، در این مقاله به تاثیر مصرف سیگار،ماریجوانا،روان گردانها و ... بر ناباروری مردان می پردازیم

تاکنون ازمایش کاملی بر روی انسان برای نشان دادن اثرات اعتیاد به مخدر شیشه و اکستاسی بر روی اسپرم انجام نشده است

اما آزمایشات بر روی مدل های حیوانی که نتایج ان بیش از 95 در صد در انسان هم صادق  می باشد نشان داده است مصرف ماده مخدر متامفتامین (شیشه)باعث ایجاد التهاب در لوله ای منتقل کنی منی در بیضه مردان و کاهش سرعت و مقدار اسپرم و  افزایش فرم های غیر طبیعی اسپرم و اپوپتوز (مرگ زود رس ) سلول های سازنده اسپرم در بیضه می شود

اثرات متامفتامین بر روی بیضه و اسپرم درست مشابه با اثرات اعتیاد به ماده مخدر اکستاسی (متیل اندوکسی مت امفتامین ) است

مصرف اکستازی علاوه بر اثرات فوق بر روی اسپرم و بیضه باعث تغییرات و ایجاد انومالی(اشکال غیر طبیعی ) بر روی DNA موجود در اسپرم هم می شود

کشیدن ماریجوانا – و حشیش- روی شکل و کیفیت اسپرم مردها اثر می گذارد.

به گزارش سایت «فاکس نیوز»، محققان عوامل متعددی که ممکن است روی باروری مردها اثر بگذارند –مثل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، پوشیدن لباس زیر تنگ و…- را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که کشیدن ماریجوانا تنها عادتی است که به شدت روی اسپرم ها اثر مخرب می گذارد و آنها را به شکل غیر عادی در می آورد.

البته در این تحقیق، دلیل اینکه چرا ماریجوانا روی اسپرم تاثیر می گذارد، مشخص نشده. نکته دیگری که این محققان در بررسی بیش از ۲ هزار مرد در کیلینیک های باروری در انگلیس بدان دست یافتند، این بود که در تابستان، احتمال اینکه اسپرم مردها حالت غیرعادی داشته باشد، بیشتر است. البته دانشمندان گرما را دلیل این اتفاق نمی دانند و دراز بودن روزها و تغییرات هورمونی را بیشتر عامل آن می دانند. نتیجه این بررسی در مجله «Human Reproduction» منتشر شده است.

تاثیر مصفر دخانیات(سیگار) بر نا باروری مردان

متخصصان می‌گویند مردانی که در سن باروری قرار دارند و می‌خواهند صاحب فرزند شوند باید از استعمال سیگار خودداری کنند زیرا سیگار کشیدن آسیب جدی به اسپرم‌ها می‌زند و باعث افت توانایی اتصال اسپرم و تخمک شده و به همین جهت میزان باروری را کاهش می‌دهد.

در سال‌های اخیر ناباروری به ‌صورت یکی از بزرگ‌ترین و شایع‌ترین مشکلات زوجین درآمده است و در این میان میزان باروری مردان طی دهه اخیر همواره رو به کاهش بوده است.

ناباروری به‌ صورت ناتوانی یک زوج برای باردار شدن پس از یک‌سال تلاش برای بچه‌دار شدن تعریف می‌شود.

در کل جامعه حدود 51 درصد زوجین از ناباروری شاکی هستند که از این میان سهم مردان در ناباروری حدود 53 درصد است. 40 درصد دلایل ناباروری به زنان برمی‌گردد و بقیه علت‌ها به هر دوی زن‌ و مرد مربوط می‌شود.

ناباروری در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مانند مشکلات مربوط به تولید اسپرم و انتقال اسپرم مشکلات مربوط به تولید اسپرم منجر به کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شوند که این کاهش تعداد اسپرم‌ها یکی از دلایل عمده ناباروری مردان در جامعه امروزی است و عوامل متعددی مانند تغییرات هورمونی، داروها، مواد مخدر، الکل، کافئین زیاد، سیگار و آسیب‌های وارد به بیضه‌ها باعث ایجاد این حالت می‌شوند.

ترک سیگار:

سیگار علاوه بر تمام مضراتی که دارد، مقدار اسپرم را نیزکاهش میدهد.گاهی مقدار اسپرم افراد سیگاری حدود 22 درصد کمتر از سایرین است.

سیگار با كاهش حجم مایع منی و شمارش اسپرم و افزایش اشكال غیرطبیعی اسپرم و كاهش حركات (به عبارتی از طریق تاثیر گذاری بر روی همه پارامترها) در روند كاهش باروری  تاثیرگذار است.

سیگار باعث افزایش سلولهای التهابی در مایع منی و حتی تاثیر در DNA و ژنوم اسپرم می‌شود. بنابراین نه تنها سیگار نخستین علت سرطان مثانه و عاملی برای بروز بیماریهای قلب و عروق است بلكه مشخصا در كاهش باروری مردان و زنان نیز موثر است.

اطرافیان افراد سیگاری نیز از مضرات سیگار بی بهره نخواهند بود و آثار سوء سیگار بر باروری همسر افراد سیگاری قابل توجه است. این در حالیست كه بیش از دو سوم افراد سیگاری از عوارض سیگار بر كاهش قدرت باروری خود هیچ اطلاعی ندارند.

تاثیر سیگار وابسته به دوز و طول مدت مصرف آن است. سیگار در میزان نشاط و شادابی فرزندان متولد شده نیز بی تاثیر نیست.

سیگار با تاثیر بر روی شریان و ورید بافت اندام تناسلی باعث اختلال عملكرد جنسی در مردان می شود و به عملكرد جنسی آنان آسیب می‌رساند.

دود سیگار بر روی عروق آلت تناسلی نظیر عروق سایر ارگانهای بدن (قلب و مغز) اثر گذاشته و با رسوب مواد سمی دود سیگار كارایی عضو در اثر كاهش جریان خون مختل می شود و بدین ترتیب فعالیت این ارگان‌ تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مصرف سیگار باعث ناتوانی جنسی در مردان می‌شود و انزال زودرس از حالات رخ داده شده در مردان است.

كاهش قدرت باروری و عوارض حین بارداری هم از دیگر آثار سوء به اثبات رسیده در عالم پزشكی است پس بیاییم دوباره و بیشتر بیندیشیم و با ترك استعمال دخانیات خطرات استفاده از این محصولات را كاهش دهیم .

دود سیگار، بدن را به صورت مداوم در معرض تشعشعات پلونیوم 201 قرار می دهد و این ماده رادیواکتیو هم موجب ایجاد اشکال غیر طبیعی اسپرم در مردان و ناباروری در آنان می شود

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

روشهای ساده برای افزایش اسپرم

افزایش قدرت باروری در مردان

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2016-02-15 19:39:26منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
31843





نظر شما در مورد مطلب تاثیر سیگار و مواد مخدر بر باروری مردان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




کدام شهرها دیر ازدواج می کنند کدام شهرها زود
کدام شهرها دیر ازدواج می کنند کدام شهرها زود

چطور دعواهای نامزدی را پایان دهیم؟
چطور دعواهای نامزدی را پایان دهیم؟

نحوه کاهش درد زایمان طبیعی
نحوه کاهش درد زایمان طبیعی

آمار مبتلایان به کرونا در ایران-11 فروردین
آمار مبتلایان به کرونا در ایران-11 فروردین

برای آنکه حساس و زودرنج نباشیم چه کنیم
برای آنکه حساس و زودرنج نباشیم چه کنیم

ایران در حال پیر شدن
ایران در حال پیر شدن










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12288

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290051

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام