نشانه های اختلالات هورمونی در زنان

Symptoms of hormonal imbalance in women

گاهی وقتها برخی عوامل هستند که منجر به تغییر واختلالات هورمونی در زنان می شوند
براي اينكه تعادل هورمون‌ها در بدن يك خانم حفظ شود، هيپوتالاموس و هيپوفيز مغز و تخمدان‌ها  بايد عملكرد صحيحي داشته باشند بدین ترتیب GnRH از هیپوتالاموس ترشح شده و باعث ترشح هورمون‌هاي FSH و LH می‌شود. این هورمون‌ها نیز تخمدان‌ها را تحريك می‌كنند. به اين صورت است که هر ماه يك تخمك آزاد مي‌شود، مخاط رحم پرورش پيدا مي‌كند و بعد دچار ريزش مي‌شود. اين مراحل، فيزيولوژي طبيعي عادت ماهانه را تشكيل مي‌دهد اما گاهي اوقات بعضي بيماري‌ها اين فيزيولوژي را دچار اختلال مي‌كند كه شايع‌ترين آنها بيماري‌هاي تخمدان به‌خصوص سندرم تخمدان پلي‌كيستيك است. بيماري‌هاي تيروئيد نيز چه به صورت كم‌كاري و چه پركاري معمولا خود را با اختلالات در عادت ماهانه نشان مي‌دهد.
بخشی از سلامت یا بیماری انسان‌ها به تعادل یا بر هم خوردن و اختلال در فعالیت‌های هورمونی بستگی دارد. در زنان احتمال وقوع این اختلالات را با علائمی می‌توان دریافت که هشداری است برای معاینه و در صورت نیاز، درمان پزشکی.
هورمون ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که در بدن تولید می شوند و انجام برخی از کارهای بدن را تنظیم می کنند. این مواد به مقدار بسیار اندکی در بدن وجود دارند ولی همین مقدار کم آنها می تواند اثرات بسیاری بر حفظ وضعیت طبیعی بدن داشته باشد و کمبود همین مقدار اندک یا زیاد شدن آن می تواند سبب ایجاد برخی بیماری های مهم در انسان شود.
استروژن هورمونی زنانه است این هورمون بدن زنان را برای تخمک‌گذاری آماده می‌کند. البته برخی از هورمون‌های خانواده استروژن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان‌هایی همچون سرطان سینه می‌شود.

به گزارش Science of Eating، مقادیر زیاد استروژن بخصوص آن استروژن‌هایی که برای بدن مفید نیستد بر اثر موارد مختلف همچون عوامل زیستی و محیطی مانند فشار روحی، مصرف زیاد کافئین، درمان جایگزینی هورمون، استفاده از لوازم پلاستیکی و آرایشی در بدن زنان بوجود می‌آید.


علائم اختلالات هورمون استروژن در زنان

۱-افزایش وزن شدید
۲-نگرانی و اضطراب
۳-افزایش علائم قبل از قاعدگی
۱۴-جوش
۵-حساسیت و کج‌خلقی
۶-خستگی و افسردگی
۷-قاعدگی‌های غیرطبیعی
۸-نفخ و احتباس آب در بدن
۹-سردردهای شدید قبل از دوره قاعدگی
۱۰-سرد بودن دست‌ها و پاها
۱۱-ریزش مو
۱۲-اختلال در عملکرد تیروئید
۱۳-بی‌خوابی و بدخوابی
۱۴-کاهش سوخت و ساز بدن
علاوه بر این زیاد شدن سطح استروژن در بدن زنان منجر به برخی اختلالات همچون ناباروری، سقط جنین‌های مکرر، فیبروئیدهای رحمی، آندومتریوز و همچنین ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود.

البته با پیروی از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می‌توان از افزایش سطح استروژن جلوگیری و یا آن را کنترل کرد. مواد غذایی زیر می‌توانند در این مورد بسیار مفید و موثر باشند:
سبزی‌هایی همچون اسفناج، خانواده کلم‌ها، خربزه
رزماری گیاهی
تخم کتان
ماهی به‌ خصوص ماهی قزل‌آل
منابع دیگر استروژن
موادی که در موجودات زنده مانند حیوانات و گیاهان وجود دارند و مانند استروژن ها عمل می کنند، استروژن های محیطی نام دارند. نوعی از این هورمون ها به نام فیتو استروژن ها در گیاهانی مثل شبدر، سویا و سایر بقولات، غلات کامل و بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. استروژن ها می توانند در مواد شیمیایی ساختگی که برای مقاصد مختلف روزمره به کار می روند نیز موجود باشند. آنها در خاک، آب، هوا، و غذای ما پراکنده اند. این مواد در برخی از آفت کش ها مثل د.د.ت، داروهایی چون قرص های ضدبارداری، مواد شوینده، پلاستیک ها، مواد آرایشی، مواد صنعتی و فلزات سنگین مثل جیوه، سرب و کادمیوم یافت می شوند.
منبع : باشگاه خبر نگاران
بازنشر: سلامت نیوز

 

این مطلب در تاریخ 2016-03-04 19:53:35منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
9543





نظر شما در مورد مطلب نشانه های اختلالات هورمونی در زنان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مشکلات دوران نامزدی
مشکلات دوران نامزدی

تصورات اشتباه دختران قبل از ازدواج
تصورات اشتباه دختران قبل از ازدواج

خونریزی های غیر طبیعی در زنان
خونریزی های غیر طبیعی در زنان

از کار افتادن آلت جنسی
از کار افتادن آلت جنسی

سندرم اعتیاد به جوک گفتن و شوخی کردن
سندرم اعتیاد به جوک گفتن و شوخی کردن

افزایش وام ازدواج از 10 به 15 میلیون
افزایش وام ازدواج از 10 به 15 میلیون










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4379

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282142

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام