تاثیر رابطه جنسی بر عضلات بدن

تاثیر رابطه جنسی بر عضلات بدن
The impact of sex on muscles
یکی از سوالات متداولی که اکثر ورزشکاران، مخصوصا بدنسازها برایشان مطرح است، تاثیر رابطه‌ی جنسی بر روی عضلات بدن، و ورزش است.

معرفی هورمون های جنسی و تاثیر آنها بر بدن

۱. تستوسترون (testosterone)

تستوسترون، از هورمون‌های استروئیدی مهم موجود در بدن انسان است که اثرات آنابولیک (سازنده، و رشد دهنده) دارد. بدن هر مرد زیر ۳۰ سال، به طور متوسط، ۲۰ برابر بدن یک زن، تستوسترون تولید می‌کند. ساختمان اصلی تشکیل دهنده‌ی تستوسترون نیز، کلسترول است.

۲. دوپامین (dopamine)

دوپامین هورمونی در مغز است که با توجه به کم و زیاد شدنش، باعث افزایش یا کاهش انرژی، شادی، و بی حوصلگی در انسان می‌شود.

۳. اکسی‌توسین (oxytocin)

اکسی‌توسین نیز هورمونی در بدن است در بوجود آوردن حس آرامش، عشق، اعتماد بنفس، و … کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین هورمون‌هایی که در رفتار جامعه بسیار تاثیر گذار است و کمتر از آن یاد می‌شود.

۴. هورمون لوتئینه کننده (LH)

هورمون لوتئینه کننده هورمونی است که از بخش قدامی غده‌ی هیپوفیز آزاد می‌شود. این هورمون از دو جزء گلیکوپروتئینی ساخته شده‌است. این هورمون در رشد و بلوغ اندامهای جنسی و صفات ثانویه جنسی موثر است. ترشح این هورمون توسط هورمون آزادکننده گنادوتروپین‌ها که از هیپوتالاموس آزاد می‌شود تنظیم می‌گردد. این هورمون موجب تخمک گذاری و ایجاد جسم زرد در خانمها می‌شود. در مردان همین هورمون (ICSH) با تحریک سلولهای لایدیگ بیضه موجب ساخت و ترشح تستسترون میشود.

۵. کورتیزول (cortisol)

کورتیزول، توسط غده‌ی هیپوفیز، و در پاسخ به انواع استرس‌ها تولید می‌شود، و یکی از مضرترین هورمون‌ها برای ساخت عضله و نگهداری از آن محسوب می‌گردد. پس از اتمام رابطه و ارضای جنسی، سطح تستوسترون بدن شما، برای مدتی دچار افت شدیدی می‌شود. همچنین، بدلیل پدیدار شدن هورمون لوتئینه کننده (LH)، دوپامین نیز کاهش می‌یابد و بعد از حدود ۲۰ دقیقه، کورتیزول افزایش پیدا می‌کند. البته جای نگرانی نیست، چرا که هورمون اکسی‌توسین، تولیدش شروع می‌شود، و پس از تقریبا ۴ ساعت همه چیز به حالت نرمال خود باز می‌گردد. در طی این فرایند، پس از اینکه مهم‌ترین عامل رشد عضله، یعنی تستوسترون به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد، LH توسط غده هیپوتالاموس یا زیرنهنج تولید شده، یا اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، غده‌ی هیپوفیز دستور ترشح تستوسترون را به بیضه‌ها ارسال خواهد کرد.

تسریع فرایند تولید تستوسترون

برای تسریع فرایند تولید تستوسترون پس از ارضای جنسی، راه‌های طبیعی متعددی وجود دارد. بهترین توصیه، خواب و استراحت عمیق و کافی پس از رابطه است، چرا که به تولید هورمون رشد (GH) و ایجاد تعادل در سطح تستوسترون کمک بسزایی می‌کند. بعلاوه، خواب به کاهش کورتیزول تولید شده نیز کمک می‌کند. در ساعات پس از رابطه‌ی جنسی خود، از مصرف مواد قندی و کربوهیدراتی دوری کنید، چرا که باعث کاهش سرعت یا میزان تولید تستوسترون می‌شود. به خاطر داشته باشید که کیفیت تغذیه‌ی شما نیز در سرعت این فرایند نقش مهمی دارد. شما می‌توانید با انتخاب مواد غذایی همچون پیاز، فلفل، دارچین، و… نیز به بالا بردن سطح تستوسترون خودتان کمک کنید. یکی دیگر از راه‌های افزایش تستوسترون، انجام ورزش‌های قدرتی و شدید است. بعنوان مثال، اگر تمرین اسکات را صحیح و اصولی انجام دهید، قطعا تستوسترون بسیار زیادی ترشح خواهد شد. حتی در مواردی گزارش شده که صدای ورزشکار برای دقایقی پس از اجرای تمرین اسکات، کلفت می‌شود!

چه زمانی سطح تستوسترون طبیعی خواهد شد؟

تقریبا یک هفته پس از ارضای جنسی، سطح تستوسترون شما، بصورت خودکار به بالاترین حد خود خواهد رسید، و در صورتی که مجددا رابطه‌ی جنسی نداشته باشید، غده‌ی هیپوفیز دستور به توقف تولید تستوسترون می‌دهد.

چه زمانی پس از رابطه‌ی جنسی ورزش کنیم؟

توصیه می‌کنم که حداقل ۲۴ ساعت بعد از رابطه را برای ریکاوری در نظر بگیرید، و از اجرای تمرینات سنگین خودداری کنید. همچنین استراحت کافی و تغذیه‌ی مناسب داشته باشید، تا هم از نظر بدنی، و هم از نظر ذهنی آمادگی اجرای جلسه‌ی تمرینی بعدی خود را کسب کنید.

ورزشکارانی که استروئید استفاده می‌کنند چطور؟

استفاده بیش از حد هومورن‌های خارجی، باعث تبدیل به استروژن خواهد شد، که مشکلات خاص خود را به دنبال دارد. مانند به اصطلاح آب افتادن زیر پوست، ژنیکوماستی (سینه‌ی مردانه)، کاهش میل جنسی، و عوارض جانبی دیگر نظیر ریزش موها یا کلفت شدن صدا، یا رویش موهای زائد. ورزشکارانی که از استروئیدها استفاده می‌کنند، پس از هر بار رابطه‌ی جنسی، دوره‌ی ریکاوری سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند. در این گروه از ورزشکارها، بازگشت تستوسترون به حالت طبیعی، در زمان کم، تقریبا ناممکن است. بهمین دلیل برای ریکاوری کمبودها، آسیب بیشتری به عضلات وارد خواهد شد.

منبع: fithness magazine.ir
بازنشر : نی نی بان
این مطلب در تاریخ 2016-03-13 19:39:00منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
13097





نظر شما در مورد مطلب تاثیر رابطه جنسی بر عضلات بدن چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواجهایی که منجر به طلاق میشوند کدامند
ازدواجهایی که منجر به طلاق میشوند کدامند

وابسته شدن طرف مقابل و عذاب وجدان
وابسته شدن طرف مقابل و عذاب وجدان

آیا مردان نیز دوره هایی دارند؟
آیا مردان نیز دوره هایی دارند؟

ویاگرا: خطرناک است، با احتیاط میل شود
ویاگرا: خطرناک است، با احتیاط میل شود

آیا افسردگی خود به خود خوب می شود؟
آیا افسردگی خود به خود خوب می شود؟

آمار طلاق بر اساس سن زن و مرد
آمار طلاق بر اساس سن زن و مرد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6698

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284461

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام