درمان گشادی واژن

Treatment of vaginal relaxation

درمان گشادی واژن

گشادی واژن در زنان؛ علل و روشهای درمان گشادی واژن

گشادی واژن باعث بروز مشکلات و نارضایتی جنسی زوجین از مقاربت می شود

گشادی واژن در زنان، دلایل و راه حل ه


معمولا صحبت در خصوص مسائل جنسی برای اغلب خانم‌ها دشوار است، اما اهمیت و رواج بالای این موضوع، پرداختن به این مساله را ضروری می‌کند. شاید روابط جنسی مهم‌ترین موضوع مطرح بین همسران نباشد، اما رضایت جنسی نقش بسیار مهمی در زندگی زناشویی ایفا می‌کند. یکی از مشکلاتی که اغلب خانم‌ها به خاطر آن به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند، گشادی واژن است.

گشادی واژن در زنان و بروز نارضایتی جنسی

اغلب خانم‌هایی که از گشادی واژن رنج می‌برند، هنگام برقراری رابطه جنسی با همسرشان دچار استرس می‌شوند، چراکه علاقه دارند خود و همسرشان از لذت جنسی کافی بهره‌مند شوند، بنابراین خانمی که دچار مشکل گشادی واژن است، حین برقراری رابطه جنسی با همسرش مدام درگیر این ذهنیت است که آیا با وجود این مشکل همسرش رضایت کافی از برقراری رابطه جنسی را دارد یا نه؟! اگرچه اغلب خانم‌ها از مطرح کردن برخی مشکلات احساس شرم می کنند، اما نباید اهمیت این موضوع را نادیده بگیرند که اگر خانمی احساس کند، واژن او بیش‌ ازحد معمول شل و گشاد است، این موضوع روی اعتماد به‌ نفس او و ایجاد رضایت جنسی در همسرش تاثیر منفی می‌گذارد.
کسب لذت و رضایت از رابطه جنسی بر دیگر ابعاد زندگی تاثیرات مثبت و روشنی دارد، به همین دلیل بسیاری از زوجین سعی می کنند که رابطه جنسی خوبی را برای خود و همسرشان فراهم آورند. مواجه شدن با برخی از مشکلات جنسی می تواند برقراری یک رابطه مساعد و بهینه را تحت الشعاع قرار دهد. گشاد شدن واژن، یکی از آن اتفاقات ناخوشایند است که منجر به بروز مشکلات و نارضایتی زوجین از مقاربت می شود.
بسیاری از خانم ها که با مشکل گشادی واژن به پزشک مراجعه می کنند، عمده سوالاتشان از این قرار است که آیا مساله گشادی واژن ارثی است و یا اینکه بعد از ازدواج بخاطر دفعات زیاد آمیزش و یا زایمان طبیعی ایجاد می شود؟ آیا راهی برای برطرف کردن  مشکل گشادی واژن و برگرداندن واژن به حالت قبل، وجود دارد یا خیر؟ و ...

گشادی واژن و یک تصور اشتباه درباره علت آن

برخی از خانم ها به اشتباه تصور می کنند که، مقاربت زیاد باعث گشادی واژن می شود، در حالی که هیچ تحقیق علمی آن را به اثبات نرسانده است. این فرض، یکی از هزاران تصورات غلط در مورد مقاربت است که در اذهان افراد جای گرفته است. گشادی واژن بدون انجام زایمان طبیعی، علتی جز ژنتیک ندارد و گاه حتی ممکن است عدم تناسب بین آلت مرد و واژن زن (کوچک بودن آلت مرد ) علت اصلی ایجاد احساس گشادی واژن باشد.

علت گشادی واژن در زنان


از جمله علل گشادی واژن ضعف دیواره واژن، زایمان طبیعی، انجام ورزش‌های بدنسازی شدید و بلندکردن وزنه‌های سنگین است. البته گاها در مواردی نیز نسج خود واژن خانم‌ها شل‌تر از بقیه است و البته مهم‌ترین و شایع ترین عامل موثر در گشادی واژن، زایمان‌های طبیعی و عدم انجام ورزش‌های کف لگن بعد از زایمان است و باید گفت برخلاف تصور عام، داشتن روابط جنسی زیاد نقشی در بروز عارضه گشادی واژن ندارد.
برخی از خانم ها بعد از چندین بار زایمان احساس می کنند که واژن آنها کشیده و گشاد شده است و یا حتی در موقعیت هایی چون سرفه کردن، عطسه کردن، خندیدن، قلقلک دچار ریزش ادرار شده اند.
بعد از زایمان نه تنها بدن دچار تحولاتی می شود، بلکه در نحوه پاسخگویی و رفتارهای جنسی فرد نیز تغییراتی بوجود می آید که کنار آمدن با آن مستلزم تطابق با شرایط جدید است. در نخستین گام، زوجین باید این تغییرات ناخواسته را بپذیرند و آنها را جزیی از زندگی جنسی بدانند. در دومین مرحله با امتحان کردن وضعیت های مختلف نزدیکی و تعدیل کردن انتظارات و خواسته های مختلف، با آرامش خود را با شرایط موجود تطبیق داده و سازگار شوند.
در سومین گام، اگر مساله گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی آنقدر جدی بود که یکی از زوجین و یا هر دو، با کاهش میل جنسی مواجه شدند و یا در کسب لذت جنسی و رضایت از آن ناتوان گشتند، می توان به کمک های پزشکی برای درمان گشادی واژن متوسل شد. برای دریافت نتایج مطلوب، صبور و شکیبا باشید، قطعا بدانید و بپذیرید تلاش شما برای رفع گشادی واژن بی نتیجه نخواهد ماند، زیرا تاثیر گذاری تمرینات کیگل همچون بسیاری از تکنیک های وزنه برداری و بدنسازی نیازمند گذر زمان است. استفاده از میله های هالتر واژن هم می تواند برای درمان گشادی واژن مفید باشد و بهبودی این وضعیت را تسریع کند.
روش های برای درمان گشادی واژن و برگرداندن واژن به حالت قبل
- درمان گشادی واژن با تمرینات کیگل
یکی از روشهای تقویت عضلات پایینی لگن خاصره و ماهیچه هایی که به هنگام زایمان کشیده شده اند، انجام تمرینات کیگل (ورزش های عضلات کف لگن ) است.
تمرینات کیگل نه تنها با انعطاف پذیر و قویتر کردن ماهیچه ها و سفت شدن عضلات واژن به لذت بیشتر جنسی ( ارگاسم شدیدتر ) در هنگام دخول منجر می شود،  بلکه موجب سفتی ماهیچه های کیسه مثانه شده و مانع چکه های ادراری نیز می گردد. انجام ورزش های کیگل آن هم بطور مرتب در طول مدت دوران بارداری، نقش بسزایی در زایمان سریع و آسان داشته، همچنین نیاز به بخیه های اضافی را کاهش می دهد و حتی باعث بند آمدن سریع خونریزی در زن می شود. انجام این تمرینات در دوران پس از زایمان نیز، برای برقراری یک رابطه جنسی بدون درد، بسیار موثر و مفید است.
لازم به یادآوری است، تمرینات کیگل به خودی خود منجر به تنگ شدن واژن نخواهد شد، بلکه در حقیقت ماهیچه های ورودی دهانه مهبل تنگ تر می شود.
تمرینات کیگل برای درمان گشادی واژن
تمرینات کیگل برای درمان گشادی واژن مفید است
تمرین اول: برای سفت کردن و فشار آوردن بر ماهیچه های بخش تحتانی لگن خاصره، سعی کنید به هنگام ادرار، بدون دخالت دست، ماهیچه هایتان را منقبض کنید تا آنجایی که مانع خروج ادرار شوید (نگه داشتن ادرار باعث جمع شدن واژن می شود)، این حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید، سپس ماهیچه ها را رها و ریلکس کرده و اجازه خروج ادرار بدهید. این تمرین سه مرتبه در روز و هر دفعه 30 تا 40 ثانیه باید تکرار شود.
تمرین دوم: در حالت طبیعی و زمانی که احساس دفع ادرار ندارید، می توانید تمرینات کیگل را انجام دهید.
یک یا دو انگشت به هم چسبیده تمیز و ضدعفونی شده خود را داخل واژن کنید، سپس سعی کنید ماهیچه های مهبل را منقبض و سفت کنید. احساس فشار بر روی انگشتان، حتی به اندازه خیلی کم، نشانه آن است که شما در مسیر درستی حرکت می کنید و به درستی به ماهیچه های مربوطه فشار می آورید. انجام این تمرین روزانه پنج تا ده مرتبه و هر دفعه ده بار توصیه می شود. پس از هشت تا ده هفته از انجام تمرینات، خواهید توانست نشانه های پیشرفت و بهبود این وضعیت خود را مشاهده نمائید.
اگر با انجام مستمر و مدام تمرینات کیگل، هیچ گونه تغییری در وضعیت خود مشاهده نکردید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا بتوانید از روشهای دیگر پزشکی، برای رفع مشکل گشادی واژن استفاده کنید.
- درمان گشادی واژن با کمک محرک های الکتریکی
یکی از روشهایی که برای رفع گشادی واژن می توان به کار برد، استفاده از محرک های الکتریکی است. برای ایجاد انقباض و انبساط در ماهیچه های واژن و بخش تحتانی لگن خاصره، جریانی از برق ایجاد می شود که با قطع و وصل کردن آن می توان ماهیچه را جمع و بعد شل کرد. از این تکنیک می توان یک تا چهار روز استفاده کرد، اگر چه شاید در برخی از زنان با توجه به شرایط بدنی، ماهیچه ها و میزان گشادی واژن، لازم است که انجام این کار به مدت چند هفته مستمر ادامه یابد. معمولا هر مرحله، با توجه به میزان آمادگی زن، 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.
برای استفاده از این روش برای درمان گشادی واژن، مراجعه به پزشک و انجام آن در مطب در اولویت اول است، اگر چه گاه می توانید با صلاحدید و تجویز پزشک معالج تان، از دستگاه های ساده و مشابه های خانگی این وسیله، این کار را در منزل انجام دهید.
برخی از پزشکان برای درمان عارضه گشادی واژن لیرز را پیشنهاد می دهند
- رفع گشادی واژن با استفاده از وزنه مخروط واژن
وزنه مخروط واژن، جسمی وزن دار در اندازه تامپون های معمولی (پنبه های دوران قاعدگی) است. مخروط های واژن برای ایجاد فشار بر روی ماهیچه های واژن مورد استفاده قرار می گیرند. وزنه مخروط در داخل مهبل کار گذاشته شده و برای مدت زمانی معین در درون آن نگه داشته می شود. معمولا روزی دو مرتبه به مدت 15 دقیقه، سبک ترین وزنه در واژن قرار می گیرد، به مرور زمان، دقیقا زمانی که زن توانایی نگهداری وزنه را در خود مشاهده کرد، وزن وزنه افزایش می یابد. افزایش تدریجی این اجسام، باعث قوی تر شدن و انقباض ماهیچه های واژن شده و آن را تنگ تر می کند.
برای استفاده از وزنه مخروط واژن برای درمان گشادی واژن، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید ایشان از این روش استفاده کنید.
- رفع گشادی واژن با لیرز درمانی
برخی از پزشکان برای درمان عارضه گشادی واژن لیرز را پیشنهاد می دهند، با انجام چند جلسه لیزر می توان، واژن را تا حدودی به وضعیت قبلی برگرداند. استفاده از این روش برای درمان گشادی واژن در بانوانی که مشکل نشت ادرار دارند، بسیار مفید به فایده است و مثانه را در مکان و موقعیت بهتری تثبیت می کند.
- نیوکنترل، صندلی مخصوصی برای درمان گشادی واژن
نیوکنترل صندلی مخصوصی است که، مجهز به بخش مغناطیسی است و معمولا در مطب متخصصان کلیه و مجاری ادراری وجود دارد. بیمار، بنابر تشخیص پزشک، به مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی صندلی می نشیند، ماهیچه های بخش تحتاتی لگن خاصره توسط امواج مغناطیسی تحریک و منقبض می شوند. این شیوه دو بار در هفته و به مدت 8 هفته ادامه می یابد، تا با قویتر شدن عضلات لگن مشکل گشادی واژن رفع شود.
- جراحی آخرین گام برای درمان گشادی واژن
جراحی رکتوسل یا پرینورافی ( تنگ کردن واژن )، آخرین گام درمان است. پزشکان به بانوانی که مشکل کشیدگی واژن دارند، جراحی را پیشنهاد می دهند. در این روش دیواره های پشتی واژن به هم نزدیک شده و به یکدیگر وصل می شوند و در بخش بیرونی واژن نیز، می توان عمل ترمیم و زیبایی را انجام داد. جراحی پرینوگرافی را می توان بلافاصله بعد از زایمان طبیعی انجام داد، پزشک با زدن چند بخیه می تواند واژن را تنگ تر کند.
برای رفع گشادی واژن هر یک از روشهای پیشنهادی فوق با توجه به تشخیص پزشک و تصمیم شما قابل اجراست، توصیه می کنیم با چند پزشک مجرب مشورت کنید و راه حلی را که برای شما منطقی تر و بهتر است را برای درمان گشادی واژن انتخاب کنید.

منبع: shafafonline.ir
این مطلب در تاریخ 2016-04-18 18:51:31منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
12030





نظر شما در مورد مطلب درمان گشادی واژن چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سوالات پسر در خواستگاری: پسرها چه سوالاتی را در خواستگاری بپرسند؟
سوالات پسر در خواستگاری: پسرها چه سوالاتی را در خواستگاری بپرسند؟

برگردوندن پسر به خواستگاری
برگردوندن پسر به خواستگاری

مهم ترین مشکل جنسی زنان
مهم ترین مشکل جنسی زنان

تبخال تناسلی در مردان
تبخال تناسلی در مردان

چاق ها زودتر افسرده می شوند یا لاغرها
چاق ها زودتر افسرده می شوند یا لاغرها

زندگی پس از طلاق
زندگی پس از طلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4689

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282452

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام