علت تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار

 

سوزش ادرار ، تکرر ادرار، خون در ادرار ، تغییر رنگ ادرار و در برخی موارد حاد تر تب و لرز ، درد در پهلو ها و درد عضلانی نشانه های عفونت های دستگاه تناسلی هستند و اگر زود درمان نشوند پیامد های جبران ناپذیری را به همراه دارد. در این خصوص با یک متخصص زنان به کفت و گو پرداخته ایم.

سهیلا امینی مقدم فوق تخصص سرطان زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد :عفونت ادراری عارضه ای است که قسمت تحتانی (مثانه و مجاری ادرار) و قسمت فوقانی (کلیه و لوله ای که از کلیه به مثانه می رسد) دستگاه تناسلی بانوان را درگیر می کند .اگرعفونت در قسمت تحتانی دستگاه ادراری باشد عفونت مثانه و مجاری ادراری رخ داده است اما اگر عفونت به کلیه ها رسیده باشد عفونت دستگاه ادراری فوقانی را درگیر کرده است .البته عفونت های تحتانی در زنان شایع تر است و جز شایع ترین بیماری های مقاربتی قرار دارد لذا اگر سریع و صحیح درمان نشود باعث بروز عفونت های کلیوی و مشکلات جدی تر می شود .

وی در ادامه افزود : خانم ها نسبت به آقایان بیشتر دچار عفونت های ادراری می شوند چرا که طول مجاری ادرار خانم ها کوتاه تر است و نحوه آناتومی دستگاه تناسلی خانم ها بسیار با آقایان متفاوت است ،به عبارتی مجاری ادراری بانوان به مقعد نزدیک تر بوده به همین سبب شیوع این عارضه در خانم ها بیشتر از آقایان است علاوه بر آن خانم های یائسه به دلیل کاهش استروژن ، خانم های باردار به دلیل افزایش استروژن بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ادراری هستند البته لازم به ذکر است مردانی که دچار بزرگی پروستات هستند به دلیل تخلیه نادرست ادرار در معرض این عارضه نیز قرار دارند .

این متخصص اظهار کرد : میکروبی که در عفونت ادراری دخیل است میکروبی است که گاهی از معقد وارد مجاری ادراری می شود و فرد را درگیر انواع عفونت ها می کند . متخصصان زنان بسیار به زوجین توصیه می کنند قبل از مقاربت حتما بهداشت این ناحیه را رعایت کنند همچنین بهتر است از دوش به جای قرار گرفتن در وان برای استحمام استفاده کنند. خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی بسیار از ابتلا به انواع بیمارهای تناسلی جلوگیری می کند .

امینی مقدم در رابطه با نشانه ای خطر بیان کرد : سوزش ادرار ، تکرر ادرار، خون در ادرار ، تغییر رنگ ادرار و در برخی موارد حاد تر تب و لرز ، درد در پهلو ها و درد عضلانی شایع ترین نشانه ها تلقی می شود .افراد که تحت شیمی درمانی هستند ، دیابتی ها و سیگاری ها به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان در صورت ابتلا به عفونت به نوع حاد آن مبتلا می شوند و باید بستری و تحت درمان تزریقی قرار بگیرند .

خبرنگار جام جم آنلاین از ارتباط عفونت ادراری با نارسایی های کلیوی پرسید و او پاسخ دارد : عفونت های ادراری اگر به دستگاه تناسلی فوقانی برسد می تواند فرد را دچار اختلالات کلیوی و نارسایی کلیه کنند همچنین اگر بیمار درگیر رفلاکس ادراری شود نیز بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی کلیه قرار دارد که در این مسئله کودکان بیشتر در معرض خطر قرار دارند .(رفلاکس ادراری : اگر ادرار از مثانه به مجاری ادراری نرود و برعکس به سمت بالا و هالب پیش رود ریفلاکس ادراری رخ داده است )

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر رنگ ادرار می تواند نشانه ای از عفونت ادراری باشد گفت :بله ، رنگ کدر و تیره نشان دهنده عفونت ادراری است همچنین قرمز و خونی بودن رنگ ادرار نیز نشانه خطرناکی است چرا که ممکن است فرد دچار سنگ کلیه و سرطان مثانه شده باشد .

این متخصص زنان یادآور شد : افرادی که دچار عفونت های ادراری مکرر می شوند باید به یک متخصص مراجعه کنند لذا نشاندهنده وضعیت مناسبی نیست زیرا ممکن است فرد دچار عفونت واژن و عفونت دهانه رحم شود که این موارد به خودی خود عارضه های جدی تری را به دنبال دارد .

همچنین این افراد باید در تغذیه شان بسیار دقت داشته باشند. از میوهای آب دار زیاد استفاده کنند ، دور غذاهای محرک (ادویه و فلفل ) را خط بکشند و روزی 8 لیوان آب میل کنند . میوه ای به نام کرنبری « Cranberry » میوه ای است متخصصان بسیار برای افرادی که دچار عفونت های مکرر می شوند توصیه می کنند .

جام جم آنلاین در رابطه با مصرف خودسرانه انواع دارو ها برای درمان این عارضه پرسید و امینی مقدم گفت : به هیچ عنوان بانوان خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنند زیرا مقاومت سیستم ایمنی بدنشان به آنتی بیوتیک ها بالا می رود و درمان را دشوار می کند .بهتر است به جای خود درمانی های ناصحیح نیم ساعت یکبار آب بنوشند و از خوردن غذای محرک اجتناب کنند تا میکروبی که وارد بدنشان شده است دفع شود.

به بانوانی که دچار عفونت های مکرر ادرار می شنود بسیار توصیه می گردد پس از هر بار دستشویی رفتن حتما خود را با پارچه های نخی و یا گاز استریل خشک کنند و تا حد امکان از دستمال های کاغذی کمتر استفاده کنند چرا که دستمال کاغذی به خودی خود فرد را دچار عفونت ادراری می کند لذا در صورت مصرف زیاد ، این عارضه شدید تر می شود همچنین تاکید می کنم بانوان از لباس زیر نخی و گشاد استفاده کنند تا درصد ابتلا به عفونت را پایین بیاورند .

وی به زنان باردار هشدار داد: شایع ترین عفونت بارداری عفونت کلیه است و معمولا خانم های بارداری که درگیر این بیماری می شوند باید سریعا بستری شوند لذا ممکن است مشکلات تنفسی و زایمان زودرس را برای مادر به همراه داشته باشد . تغییرات هورمونی که در طول بارداری اتفاق می افتد سطح پروژسترون را افزایش می دهد و مجاری ادراری گشاد شده و ادرار جمع می شود و درصد ابتلا به عفونت های کلیوی افزایش میابد و علاوه بر آن سیستم ایمنی بدن در زنان باردار پایین است و بیشتر مستعد درگیری با انواع عفونت ها هستند به همین دلیل به زنان باردار هشدار داده می شود تا در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت ادراری به پزشک مراجعه کند .

این فوق تخصص سرطان زنان در پایان توصیه کرد : زنان باردار ، کودکان ، مردان مسن ، افراد سیگار و قلیانی بیشتر از سایرین در خطر ابتلا قرار دارند .نوزادان پسر سریع ختنه شوند . والدین شب ادراری در کودکان را جدی بگیرند چرا که می تواند زمینه ساز رفلاکس ادراری شود .زوجین در هنگام مقاربت حتما بهداشت را رعایت کنند

منبع: جام جم آنلاین

رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود
این مطلب در تاریخ 2016-12-25 08:31:16منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
10068





نظر شما در مورد مطلب علت تغییر رنگ ادرار چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج به خاطر پول و موقعیت اجتماعی
ازدواج به خاطر پول و موقعیت اجتماعی

در کلاس‌های مشاوره پیش از ازدواج چه می‌گذرد
در کلاس‌های مشاوره پیش از ازدواج چه می‌گذرد

تاثیر تلفن همراه در ضعف جنسی آقایان
تاثیر تلفن همراه در ضعف جنسی آقایان

ارزان ترین و قوی ترین تقویت کننده جنسی
ارزان ترین و قوی ترین تقویت کننده جنسی

13 عادت خوبی که در صورت زیاده روی می تواند بد شود
13 عادت خوبی که در صورت زیاده روی می تواند بد شود

کشتن همسر وسواسی
کشتن همسر وسواسی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

5202

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282965

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام