مشکلات دختران و زنان مجرد

مشکلات دختران و زنان مجرد

مشکلات دختران و زنان مجردزمانی که صحبت از مشکلات و مسائل دختران و زنان بی‌همسر است، دغدغه اصلی بر همسر متمرکز می‌شود. از این دیدگاه زنان باید زیر پوشش یا سرپرستی مرد به‌عنوان همسر زندگی کنند تا از مشکلات و مسائل آنان کاسته یا به‌طور کامل حل شود. اما نگاه چیره در سطح جامعه از این نوع اندیشه فاصله زیادی گرفته است. از آنجا که ازدواج امری طبیعی، مشروع و منطقی در تمامی زمان‌ها و در همه جوامع بشری تلقی می‌شود، خواه‌ناخواه زنانی که در سنین ازدواج قرار دارند، اما مجرد مانده‌اند، در وضعی نامعقول و غیرعادی به نظر می‌رسند.

مشکل تجرد دختران یک معضل جهانی است


این درحالی است که تجرد زنان و دختران جوان اینک به مسأله‌ای جهانی تبدیل شده است. برخی از مشکلات و مسائل این دسته از زنان در اغلب کشورها همگون و یکسان است اما بخش دیگری از آن خاص فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، ادیان و مذاهب مختلف، سنت‌های خاص، ارزش‌ها و سازه‌های مرسوم جوامع گوناگون است. گاه نگهداری از یک یا چند تن از اعضای خانواده که دچار بیماری یا پیری، ازکارافتادگی و معلولیت هستند موجب مجرد ماندن تعدادی از دختران مي‌شود. این وضع درحالی است که هیچ‌گونه پاداش مادی، بیمه، مستمری و... به آنان تعلق نمی‌گیرد. همچنین بسیاری از دختران به خاطر نداشتن خانواده‌ای برونگرا، معاشرتی یا داشتن خانواده فقیر، مشکل‌دار، متعصب یا گسسته و پریشان، مجال و فرصت ازدواج برایشان فراهم نشده است. در نتیجه به‌رغم تمایل و آمادگی شخصی باید همچنان مجرد باقی بمانند. از سوی دیگر وجود برخی سنت‌ها و آداب و رسوم مانند ازدواج دختران به ترتیب سن، لزوم موافقت پدر برای ازدواج، داشتن جهیزیه کامل، مهریه بالا و ... را نیز می‌توان از عوامل موثر در ازدواج نکردن دختران برشمرد.


اكثر این دختران حمایت‌های قانونی و سیاست‌های اجتماعی را تبعیض‌آمیز و ناکافی می‌دانند. نداشتن مسکن مستقل و مناسب، وجود نگرش‌های افراطی و اشتباه در مورد زندگی مستقل زنان مجرد، از مشکلات دختران بی‌همسر است که با مشکلاتی از قبیل نداشتن شغل و درآمد کافی برای اداره زندگی همراه شده و جنبه‌های گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
شايد در گذشته تنها راهی که جوانان برای یافتن استقلال می‌شناختند، ازدواج بود. اما اکنون جوانان ازدواج را مانع بزرگی برای استقلال می‌دانند، حتی برخی فکر می‌کنند گرفتار شدن در چارچوب خانواده و تعهداتی که این موضوع ایجاد می‌کند، مانع از رسیدن به بسیاری از آرزوها و آرمان‌های آنان می‌شود. بنابراین ازدواج نمی‌کنند یا به بهانه‌های مختلف حاضر به قطع ارتباط زناشویی می‌شوند. نگرش و طرز تفکر دختران امروز با همتایان آنان در دهه گذشته دگرگونی اساسی یافته است. آنان خواسته‌ها و عواملی را مدنظر قرار می‌دهند که در نگاه دختران دیروز ارزش محسوب نمی‌شد. تورم اقتصادی حاکم بر جامعه و خواسته‌هایی که زنان از مردان دارند باعث می‌شود پسران از ازدواج سر باز زنند، در این اوضاع دختران وارد بازار کار می‌شوند تا سربار خانواده نباشند.

رابطه سلامت روان و ازدواج


اداره بهداشت عمومی آمریکا طی تحقیقاتی علمی درباره ارتباط سلامت روان و ازدواج به این نتیجه رسیده است که بین «سلامت روانی» و «ازدواج» ارتباط معناداری وجود دارد و افراد متأهل در مقایسه با افراد مجرد در وضع بهتری از سلامت روانی قرار دارند و ‌درصد کمی از آنان به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا می‌شوند. این نهاد سلامت و بهداشت روانی، انس، آرامش و جایگاه شغلی و اقتصادی را از دیگر مزیت‌های ازدواج می‌داند.
در ايران اما دختران مجرد از اين به بعد مي‌توانند مادر هم بشوند. اين موضوع از يكسو اگر چه براي بچه‌هايي كه به فرزندخواندگي پذيرفته مي‌شوند خوب است اما بايد ديد كه در گسترش پديده دختران مجرد نيز نقش دارد. همان‌طور كه مي‌دانيد شرایط واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی در قانون جدید فرزندخواندگی نسبت به گذشته تسهیل شده است به طوری‌که با اجرایی شدن این قانون ٥٠‌درصد کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی به فرزندخواندگی سپرده می‌شود و همچنین دختران مجرد بالای ٣٠‌سال نیز می‌توانند با پذیرفتن یک کودک دختر، طعم مادر شدن را بچشند.

منبع : روزنامه شهروند

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

آیا دختر و پسرهیا امروزی برای ازدواج مناسبند

آنچه دختران مجرد باید بدانند

دختر مجردی که باکره نیست برای ازدواج چکار کند

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-04-08 08:54:52منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
25552





نظر شما در مورد مطلب مشکلات دختران مجرد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چرا خانم ها قدم اول را بر نمیداند؟
چرا خانم ها قدم اول را بر نمیداند؟

تفاوت دیدگاههای دختران و پسران در روابط دوستی امروزی
تفاوت دیدگاههای دختران و پسران در روابط دوستی امروزی

8 خوردنی برای استقامت جنسی
8 خوردنی برای استقامت جنسی

افزایش آمار ایدز از طریق رابطه جنسی مقعدی
افزایش آمار ایدز از طریق رابطه جنسی مقعدی

چطور از دیگران توقع نداشته باشیم
چطور از دیگران توقع نداشته باشیم

طلاق و سرد مزاجی در رابطه زناشویی
طلاق و سرد مزاجی در رابطه زناشویی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6149

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266283912

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام