بحران مصنوعی شدن خانواده در ایران

رشد مصنوعی دشن خانواده در ایران

مددکاران اجتماعی می گویند، خانواده امروزی در ایران با انواع مسائل و مشکلات، اعم از فضای کوچکِ زندگی، ضعف مالی، ازدواج بر پایه اشتباه و... روبروست که همه این‌ها سبب شده تا شاهد کم‌شدن مهر و محبت و روابط عاطفی در خانواده‌ها باشیم.

تبعات فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر نیز، به گفته کارشناسان اجتماعی و روان‌شناسی در مرحله اول به تنش‌ها، در مرحله بعد به طلاق عاطفی و در نهایت می‌تواند به طلاق واقعی بیانجامد.

تبدیل به خانواده های مصنوعی

به گزارش فرارو، جامعه شناسان درباره کم‌شدن روابط عاطفی و محبت‌آمیز در میان اعضای خانواده می‌گویند: خانواده‌های امروزی در ایران در حال تبدیل شدن به خانواده‌های مصنوعی هستند؛ خانواده‌هایی در فضاهایی محدود و کوچک، با درآمدی ناچیز و در معرض انواع فشارهای روانی و اقتصادی که هیچ‌گاه توان ایجاد فضایی مملوء از محبت را نمی‌یابند.

خانواده یک تعریف کلی دارد و آن جایی است متشکل از زن و شوهر و فرزندانی که در آرامش کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، با هم تعامل دارند، گفتگو می‌کنند، به یکدیگر کمک می‌کنند و به هم علاقه دارند.

تمام مراجع دینی بر لزوم خانه خوب برای داشتن خانواده خوب تاکید کرده‌اند، اما آیا در حال حاضر ما با چنین وضعیتی روبرو هستیم؟ آنها معتقدند که فضاهای امروز زندگی خانواده، بدل به فضاهایی با متراژ پایین شده‌اند، که در آن مکان‌های مجزای کمی برای والدین و فرزندان وجود دارد و همین فضای کوچک منجر شده تا ارتباطات خانوادگی به هم بریزند. این شاید اولین نیاز برای داشتن یک خانواده سالم با روابطی سالم باشد.

 

مشکلات اقتصادی موثر در مصنوعی شدن خانواده

آنها با اشاره به مشکلات اقتصادی که مستقیما بر روابط خانوادگی تاثیر می‌گذارند اعتقاد دارند، مشکلات مالی و اقتصادی نقش بسزایی در شرایط موجود در خانواده دارند. پدری که تنها نان‌آور خانواده است و درآمد مکفی ندارد، مجبور است بیشتر کار کند که در نتیجه زمان کمتری را در خانه خواهد بود.

این در حالی است که در همان زمان اندک نیز او دچار عصبانیت است؛ عصبانیت از حقی که احساس می‌کند در جامعه به او داده نمی‌شود. درنتیجه هنگام حضور او در خانه گفتگوها محدود به موارد لزوم خواهد شد؛

سخن گفتن از هزینه آب و برق، هزینه تحصیل فرزندان و... . در این شرایط نباید انتظار داشت که روابط عاطفی و سالمی میان اعضا شکل بگیرد. البته وضعیت بد خانواده را نباید به وسایل ارتباط جمعی مرتبط دانست و نمی‌توان شبکه‌های ارتباطی را در کمرنگ شدن روابط خانوادگی موثر دانست.

چرا که مشکلات ریشه‌ای‌ترند و به زیرساخت‌ها بازمی‌گردند. همچنین اگر گفته می‌شود که شبکه‌های ماهواره‌ای نقش موثری بر خانواده دارد، چه اقدامی در تلویزیون ملی و رسانه‌های دولتی شده که مردم را به خانواده بازگرداند؟

متاسفانه در رسانه‌ها تنها گفته می‌شود که چه‌کاری باید کرد، اما گفته نمی‌شود که چگونه و به نظرات کارشناسی توجهی نمی‌شود. این چیزی نیست که جامعه ما به آن نیاز داشته باشد. یکی دیگر از موارد موثر در به‌هم خوردن سیستم خانواده در ایران، ازدواج‌های اشتباه در آن است.

متاسفانه بسیاری از جوانان امروز برای تشکیل یک خانواده و نیاز به همزبان و یار ازدواج نکرده و بلکه اهداف دیگری را در ازدواج دنبال می‌کنند؛ برای مثال فردی که به دلیل فقر پدرش تن به ازدواج می‌دهد، پسری که برای اشتغال ازدواج می‌کند، دختری که برای فرار از فضای خانه به زندگی مشترک رو می‌آورد و... هنگامی که ازدواج‌ها برپایه اشتباه شکل بگیرند، چه انتظاری داریم که روابط خانوادگی روابطی خوب و سالم و پر مهر و محبت باشند؟

بنابراین ما هنگامی باید به فضای خانواده انتقاد وارد کنیم که زیرساخت‌های آن دچار مشکل نباشند، که متاسفانه زیرساخت‌های خانواده در ایران با مشکلات زیاد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی رودرروست. اینکه دو نفر در زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کرده و بعد از مدتی نیز یک فرزند به آن‌ها اضافه شود، لزوما به معنای این نیست که آن‌ها یک خانواده هستند.

تبعات بد برای خانواده ها

جامعه شناسان تاکید دارند، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب منجر به تبعات بدی بر خانواده شده است. تعداد زیادی از خانواده‌های امروز، خانواده‌های صوری و مصنوعی‌اند؛ به همین دلیل نیز هست که گفته می‌شود در 80 درصد خانواده‌ها طلاق عاطفی وجود دارد.

در دوره‌های گذشته، با این‌که فضا در بسیاری از خانواده‌ها کم بود، اما با این وجود والدین تلاش می‌کردند که تا با ابزارهایی ساده فضاهایی مجزا در خانه ایجاد کنند، تا روابط دچار مشکل نشود. در زمان فعلی اما آپارتمان‌ها بدون استاندارد شکل گرفته‌اند؛

یک خانواده چهارنفره مجبور به زندگی در خانه‌ای 50-60 متری است. این در حالی است که در کشورهای توسعه افراد تعداد خانواده برای زندگی در یک خانواده اهمیت زیادی دارد و در این زمینه محدودیتی که در اینجا وجود دارد، حاکم نیست.

منبع :  روزنامه ابتکار

بازنشر: سلامت نیوز

گراوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

ازدواج سفید

چه کسی حرف آخر را در خانواده میزند

دلایل کاهش سن تن فروشی

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-06-27 08:51:37منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
11287





نظر شما در مورد مطلب رشد مصنوعی شدن خانواده چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




بکارت ذهنی در دختران
بکارت ذهنی در دختران

نکات مهم در دوره شناخت
نکات مهم در دوره شناخت

ناتوانی جنسی مردان
ناتوانی جنسی مردان

رابطه جنسی با وجود ابتلا به بیماری
رابطه جنسی با وجود ابتلا به بیماری

با اضطراب کرونا چه کنیم
با اضطراب کرونا چه کنیم

تجاوز به 7 دختر نوجوان-دختران شکایت کنند
تجاوز به 7 دختر نوجوان-دختران شکایت کنند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15213

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292976

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام