مشاور سنتر

خواندن صیغه در نامزدی درست یا غلط

خواندن صیغه در نامزدی درست یا غلط

فاطمه پری کارشناس اداره کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست، گفت: در کشور ما کتاب تنظیم خانواده مرجع واحد اجباری در دانشگاه می‌شود در حالی که ما تاکنون نتوانسته‌ایم بحث آموزش مهارت های زندگی را نیز اجباری کنیم، این درحالی است که جوانان ما بلد نیستند چگونه وارد سه راهی زندگی شده و مسیر درست را انتخاب کنند.


وی افزود: متاسفانه در شرایط کنونی جوانان ما یاد گرفته‌اند که در مواقع بروز مشکل برای رفع استرس صورت مساله را حذف کنند و به رابطه عاطفی خود پایان دهند و دلیل آن نبود آموزش‌های قبل از ازدواج است .


این کارشناس اداره کل امور اجتماعی از جهادددانشگاهی خواست در بحث سبک زندگی به تحلیل وضعیت گذشته، حال و مطلوب آینده بپردازد و واقعیت ها را در اختیار مسئولان قرار دهد چرا که ما اگر روی شناخت جوانان هزینه بگذاریم نتیجه بهتری می گیریم .


دستگاه‌های متولی ازدواج جزیره‌ای عمل می‌کنند

اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه قبل از آغاز زندگی مشترک، باید آموزش های لازم به جوانان ارایه شود، گفت: متأسفانه بدون آموزش های لازم، دو جوان بی تجربه فرمان زندگی را در دست می گیرند و این ناآگاهی زوج ها، باعث می شود آنان در مواجهه با مشکلات، تصمیمات نادرست اتخاذ کنند و زندگی مشترک‌شان به بیراهه کشانده شود.
وی افزود: هیچ سازمان و اداره‌ای برنامه‌ای مدون و جامع به منظور آماده‌سازی جوانان برای آغاز زندگی مشترک ندارد و اصلی ترین مشکل حوزه ازدواج در کشور ما، همین خلاء برنامه‌ جامع است.


این نماینده مجلس عنوان کرد: در گذشته ازدواج به سبک سنتی بود و خانواده ها فرزندانشان را برای زندگی مشترک آماده می‌کردند و بطور کلی، پدر و مادر به عنوان دو فرد باتجربه نقش زیادی در شکل گیری و هدایت زندگی مشترک فرزندانشان ایفا می کردند، ولی اکنون جامعه وارد مرحله‌ی دیگری شده و ازدواج ها به سبک مدرن انجام می شود.


سعیدی با اظهار اینکه در شرایط کنونی جامعه و خانواده‌ها نمی توانند جوانان را برای ازدواج و تشکیل خانواده آماده کنند‌، گفت: از جهاددانشگاهی و دیگر مراکز علمی انتظار می‌رود در بخش ازدواج، آسیب شناسی کرده و راهکار ارایه دهند و در این بین وظیفه سازمان‌ها و ادارات است که به نتیجه این بررسی های علمی احترام بگذارند.


وی ادامه داد: متأسفانه همان‌گونه که ارتباط صنعت و اقتصاد با دانشگاه قطع شده، ارتباط حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز با دانشگاه از بین رفته است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه امروز در بحث ازدواج زاویه برای انحراف باز است، تأکید کرد: مسئولان کشور باید قبل از آوردن تکنولوژی جدید به کشور، فرهنگ استفاده از آن را به مردم آموزش دهند، متأسفانه اکنون با انبوهی از شبکه های اجتماعی مواجه هستیم و بعد از اینکه دچار آسیب‌های آ‌ن‌ها شده ایم، به دنبال چاره هستیم، غافل از اینکه اصلاح فرهنگ، زمان‌بر است.


وی اظهار کرد: سیستم مناسبی برای سنجش نتایج و یا اجرا شدن قوانین وجود نداشته و مرکز پژوهش های مجلس نیز به تنهایی توان انجام این کار را ندارد، لذا جهاددانشگاهی باید به این بخش نیز وارد شده و خلا موجود در خصوص بررسی قوانین را پر کند.
سعیدی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش گفت: شکل گیری شخصیت افراد در دوران تحصیل رخ می دهد لذا باید از آموزش و پرورش شروع کنیم چرا که در غیر این صورت در دانشگاه جواب نمی گیریم.


به اعتقاد این نماینده مجلس، دستگاه های متولی در امر ازدواج جوانان به صورت جزیره‌ای عمل می کنند که این اقدامات جزیره ای نیز گاهی موجب خنثی سازی می شود لذا در این زمینه باید راهکار داشته باشیم .


هشدار درباره اختلاس احساسات

حجت‌‎الاسلام حمید محمودی استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه و شبکه فعالان ازدواج(شفا) تبریز در این نشست اظهار کرد: جوانان باید برای آشنایی قبل ازدواج آگاهی و شعور کافی داشته باشند و تحت نظارت خانواده‎ها این دوران را سپری کنند؛ چراکه در اکثر موارد دختر و پسر در این دوران دچار اختلاس احساسات شده و اقدام به داد و ستدهای عاطفی بدون وجود شناخت درست کرده و موجبات تباهی سرنوشت خود را فراهم می‌‎کنند.
وی، افزود: درحال حاضر جامعه ایرانی در بحث ازدواج در حال رنسانس و تحول است؛ به‌‎گونه‎‏ای که برخی‌ها کاملا به روش سنتی ازدواج و انتخاب همسر را می‌پسندند و برخی افراد نیز تابع مدل‌های غربی بوده و در بعضی مواقع نیز نوعی تلفیق هم در این دومورد دیده می‌شود.


وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در جامعه کنونی دو بحث مهم ازدواج و اشتغال جوانان به ‌‎شکلی جدی پیگیری نمی‌شود، افزود: اگر وضعیت موجود و وضعیت مطلوب به درستی توصیف شده و کارشناسان و صاحبنظران به ارائه راهکارهای عملی پرداخته و این سرفصل‌ها ضمانت اجرایی مناسب داشته باشند، بسیاری از دیگر معضلات جامعه نیز برطرف خواهد شد.

ازدواج دانشجویی اگر با زیرسازی‎های اولیه و دریافت اطلاعات مناسب قبل از انتخاب همسر انجام شود، تجربه‌‎ای مؤفق خواهد بود اما متأسفانه ازدواج‎های دانشجویی امروزی با چنین روش‏‌هایی همراه نیست و علی‎رغم آمارهای غیرقابل قبولی که برخی‎ها ارائه کرده و اذعان دارند که 81 درصد ازدواج‏های دانشجویی موفق است، باید گفت بیش از 60 درصد ازدواج‎های دانشجویی منجر به طلاق می‎شود.

محمودی تأکید کرد: دو مسئله در بین جوانان مطرح و حائز اهمیت است، یکی انتخاب درست و دیگری نگهداری درست، که متأسفانه به‌خاطر برخی سیاست‌های غلط و برآوردهای اشتباه، نه‌تنها نتوانسته‌ایم به این دو مورد اساسی در زندگی و سرنوشت جوانان پاسخ مثبت دهیم، بلکه فعلا در پیچ انتخاب درست درمانده‏‎ایم چه برسد به نگهداری درست. این امر باید ازابعاد مختلف توسط مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازنگری شود، برای مثال چرا مجلس مصوباتی برای قرارگیری خدمات مشاوره تحت پوشش دفترچه درمانی ندارد تا هم توان معضل مراجعه به روانشناس را در اذهان عمومی کمرنگ و ازبین برد و هم هزینه کمتری را به خانواده‌‎ها تحمیل کرد.


مدیرعامل مؤسسه شفا خاطرنشان کرد: برآورد سال‌‎ها تدریس و مشاوره‎هایی که با جوانان داشتم به این نتیجه رسیده‎ام که اکثر جوانان بعداز دریافت برخی آموزش‌ها و روشنگری‌‎ها درخصوص انتخاب همسر، از انحرافاتی همچون انتخاب دوست غیرهمجنس و یا انتخاب همسرانی که مشکل اخلاقی در رعایت موازین اسلامی داشته‎اند، نادم و پشیمان شده اند.


محمودی افزود: باید توجه کرد که جوان را در چه شرایطی و با چه زیرساخت‏هایی در مسیر انتخاب همسر و آشنایی با وی قرار دهیم؛ چراکه هرگونه خلوت کردن روابط دختر و پسر فضا را برای نیل به حال و هوای عاطفی و به‌‎دور از عقل پیش می‎برد. لذا بهترین روش این است که دختران و پسران زیر نظر خانواده‎ها و به دور از هرگونه آلایش و ریاکاری با یکدیگر آشنا شوند در یک فضای معقول و حفظ موازین شرعی و عرفی نسبت به شناخت عاقلانه اقدام کنند.


صیغه نسخه مناسبی برای دوران نامزدی نیست

دکتر رضا سکوتی، حقوق‌دان و استاد دانشگاه تبریز نیز در این جلسه گفت: جامعه امروز ما با گذشته بسیار متفاوت بوده و دیگر روابط اشخاص با یکدیگر و نحوه ازدواج و ... همچون گذشته نیست، از نظر علمی هر تحولی نیازمند وضع قوانین جدید است.
وی با بیان اینکه روابط اشخاص در گذشته بسیار ساده بود، ولی اکنون پیچیدگی های زیادی دارد، عنوان کرد: در گذشته دختر و پسر تنها در جامعه فیزیکی با یکدیگر و آن هم به صورت محدود در ارتباط بودند، ولی اکنون دنیای مجازی نیز به این پازل اضافه شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در قانون مدنی کشور به موضوع "نامزدی" اشاره شده است، افزود: نامزدی به این معنا است که دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، قبل ازدواج باهم آشنا شده و از همدیگر شناخت پیدا کنند، اما در شرع توجه به موضوع نامزدی کمرنگ است. شورای نگهبان باید در خصوص این قانون تعیین تکلیف کند.


این استاد دانشگاه افزود: در این بین باید به این موضوع توجه شود که چه تعداد از مردم با قوانین حاکم بر ازدواج آشنا هستند؟ چه تعداد از قشر فرهیخته جامعه با این قانون آشنا است و یا اصلأ نام قانون مدنی را تاکنون شنیده اند؟ لازمه عمل به قانون، شناخت کامل از قانون است.برای ارتباط دختر و پسر قانون لازم است و لازمه قانون هم اینست که حوزویان و فقها به این بحث وارد شوند.
وی با بیان اینکه در جامعه ما علوم انسانی مظلوم واقع شده است، گفت: بحث آموزش های خانواده یکی از مهمترین مسائلی است که مورد غفلت واقع شده و حاکمیت باید برای پیشگیری از مشکلات آینده در بحث آموزش هزینه کند.
سکوتی در خصوص اقدام برخی خانواده ها به صیغه محرمیت میان دو جوانی که قصد آشنایی برای ازدواج دارند، یادآور شد: تمام آثار ازدواج با صیغه محرمیت حاکم می شود و از نظر حقوقی و فقهی هر رابطه ای بین طرفین آزاد است مگر اینکه میان آنها شرطی برقرار شده باشد که این شرط نیز با اراده طرفین می تواند ابطال شود.


وی تاکید کرد: نسخه صیغه برای صرفا آشنایی، نسخه مناسبی نیست، این نسخه فقط برای افرادی که پایبند هستند و وفای به عهد دارند شاید کارآمد باشد.


هشدار نسبت به جریان‌‎های پنهانی تهاجم فرهنگی در کتب آموزشی زبان خارجی

دکتر نجف قراچورلو، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به برخی نمودهای ظاهری تهاجم فرهنگی غرب، همچون ماهواره و شبکه‌های مجازی، اظهار کرد: مسئولان از جریان‌‎های پنهانی تهاجم فرهنگی همانند کتاب‌‎های آموزشی زبان خارجی که با محتوای غیر دینی و ایرانی در آموزشگاه‎ها تدریس می‌‎شود، غافل نشوند.


وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات خود به ابعاد گوناگون سبک زندگی اشاره فرموده و همواره ائمه جماعات به‌صورت ساماندهی‌شده و هدفمند بر این مهم تأکید دارند؛ لذا پرداختن به چگونگی درک، شناخت و اجرای این نوع از روش و سبک زندگی که همانا مورد تأئید خداوند متعال نیز هست، بسیار الزامی و ضروری بوده و جهاد دانشگاهی نیز دراین‌خصوص احساس تکلیف می‌‎کند.
وی بحث ازدواج را بخشی از پازل پیچیده سبک زندگی دانست و اظهار کرد: اگر عوامل تغییر و شکل‌دهی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را ریشه‌یابی کنیم و نگاهی به همت و مقاومت ایرانیان در دوران دفاع مقدس داشته باشیم، به عینه درمی‎یابیم که علت تمام پیروزی‌ها و سربلندی‌های مردم ایران به‎‌خاطر پایبندی به ارزش‎های دینی و غیرت ایرانی بوده و هست.


قراچورلو خاطرنشان کرد: امروز نیز دشمن در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با اهدافی شوم وارد میدان شده با برخی ابزارها همچون ماهواره، شبکه‌های مجازی، دنیای پرهیاهوی اینترنت و... به‌صورت آشکار عقاید غلط و مغایر با اخلاق اسلامی را با شتابی هرچه تمام‌تر رواج می‌دهد.


وی با تأکید براینکه یغماگران دین و ایمان جوانان از هیچ روزنه‌ای برای رسوخ و نفوذ به اذهان مردم غافل نمی‌شوند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در برخی جلسات خود با مسئولان همواره بر توجه آنان به محتوای کتب آموزشی زبان‌های خارجی تأکید ویژه دارند؛ چراکه سالانه حدود هزارنفر تحت فراگیری آموزش‌های زبان خارجه قرار می‌‎گیرند که اگر به فهوای کلام و محتوای درونی بحث‎های مطرح‌شده در داستان‎ها، گفتارها و آموزش‌های آن توجه و نگاه ژرف‌‎گونه داشته باشیم، درمی‌‎یابیم که امواج سهمگین تهاجم فرهنگی در قالب این مباحث گنجانده شده و مسائل فرهنگی مستهجن به‌‎دور ازهرگونه هویت اسلامی ایرانی به‌‎شکلی هوشمندانه برای درگیر کردن روح و جان جوانان به چنین سموم مهلک موج می‌زند.


رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این راستا اضافه کرد: انتظار می‎رود مسئولان و نظام آموزشی کشور از جریان‌‎های پنهانی تهاجم فرهنگی همانند کتاب‌‎های آموزشی زبان خارجی که با محتوای غیر دینی و ایرانی در آموزشگاه‎ها تدریس می‌‎شود، غافل نشوند و در کنار مقابله با نمودهای ظاهری جنگ نرم، حرکت‎های پنهانی و چراغ‎خاموش را هم درجامعه مهار کنند.


برخی مسائل حقوقی و فقهی زنان باید مورد بازنگری قرار گیرد

حجت‌الاسلام حسین فرج‎زاده، رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد آذربایجان شرقی اظهار کرد: بهتر است برخی مسائل حقوقی و فقهی زنان که موجب بی اعتمادی به شریک زندگی و زندگی مشترک می شود، با نظرات علمای اجتهاد مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت ازدواج دانشجویی اظهار کرد: ازدواج دانشجویی اگر با زیرسازی‎های اولیه و دریافت اطلاعات مناسب قبل از انتخاب همسر انجام شود، تجربه‌‎ای مؤفق خواهد بود اما متأسفانه ازدواج‎های دانشجویی امروزی با چنین روش‏‌هایی همراه نیست و علی‎رغم آمارهای غیرقابل قبولی که برخی‎ها ارائه کرده و اذعان دارند که 81 درصد ازدواج‏های دانشجویی موفق است، باید گفت به عینه مشاهده می‎کنیم که بیش از 60 درصد ازدواج‎های دانشجویی منجر به طلاق می‎شود.


وی با تأکید براینکه همه مسئولان فرهنگی جامعه درخصوص ایجاد فضا برای آشنایی بهینه جوانان و حل معضلات ازدواج آنان ضعیف عمل کرده‎اند، افزود: اصلی‌ترین مشکل در بین جوانان این است که هدف از زندگی مشترک را به درستی درک نکرده‌‎اند. خداوند می‎فرماید: «هیچکس به توحید دینی نمی‌رسد، مگر اینکه ازدواج کند»؛ لذا همه مسئولان فرهنگی و قرآنی جامعه موظفند محیط جامعه را به‏ گونه ای مهیا کنند که جوانان علل تشکیل زندگی را درک و موجبات سعادت دنیوی و اخروی را فراهم کنند.


فرج‌زاده با بیان اینکه متولی جدی در رسیدگی به امور مشکلات ازدواج جوانان نداریم، ادامه داد: توصیه می‌کنم مرکزی در استان ایجاد شود که مؤلفه‌های ازدواج مؤفق در آن ریشه‌یابی شده و مشاوره‌های مطلوب به جوانان ارائه شود که به‌‎طورحتم و با وجود سابقه درخشان جهاد دانشگاهی در ابعاد مختلف، این نهاد انقلابی می‌تواند با حمایت و پشتیبانی نهادهای مرجع به این رسالت عظیم جامعه عمل بپوشاند.


رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ازسویی در احکام فقهی و حقوقی ما نیز برخی کاستی‎ها دیده می‌شود، وقتی زن حق طلاق ندارد، حق حضانت از فرزند ندارد، حق اشتغال ندارد و هزاران حقوق دیگر را ندارد اما همه این حقوق به واسطه احکام فقهی و حقوقی به مرد واگذار شده است، زن باید برای حفظ کرامت خود به مسائلی ازقبیل مهریه، شیربها و... دست‌‎آویز شود.


وی با تأکید براینکه بهتر است برخی مسائل حقوقی و فقهی زنان که موجب بی‌‎اعتمادی وی به شریک زندگی و زندگی مشترک می‌شود، با درنظر گرفتن علمای اجتهاد مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: درصورتی که چنین اقداماتی از سوی علمای حوزه و مراجع تقلید صورت پذیرد، بسیاری از معضلات جامعه ازجمله بی‎تعهدی و عدم وفاداری به همسر، ازدواج‎های سفید، طلاق عاطفی و گسست در خانواده نیز کاهش می‌‎یابد.


سیدرضی آقاسیدی سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید مشخص شود که اساسی ترین خلاهای ما در بحث ازدواج در زمینه قانون، یا اجرا و یا عدم انعطاف پذیری قانون است، یادآور شد: در جلسات و اقدامات ستادهای استانی رفع مشکلات حوزه جوانان نیز، معمولا بازخوردگیری انجام نمی شود .


وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی می خواهد از این جلسات تکلیف خود را بردارد تا در پازل پیچیده در حال تغییر بتواند در راستای رفع مشکلات جامعه و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب گام بردارد.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه مدام در حال تغییر است، گفت: متاسفانه ما با همان نسخه های سالهای قبل، برای جوانان امروزی برنامه ریزی می کنیم در حالی که این نسخه شاید فقط بتواند پوسته جامعه را حفظ کند ولی تاثیرات منفی جنگ نرم دشمن در درون مایه افکار و رفتارهای جوانان مشهود است که حساسیت پرداخت عمیق و اقدامات هماهنگ را بیش از پیش نمایان می کند

منبع : ایسنا

این مطلب در تاریخ 2015-10-03 21:16:56منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
13793





نظر شما در مورد مطلب خواندن صیغه در نامزدی درست یا غلط چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




13 نکته برای درخواست ازدواج از فرد مورد علاقه
13 نکته برای درخواست ازدواج از فرد مورد علاقه

گرفتن خسارت بهم زدن نامزدی
گرفتن خسارت بهم زدن نامزدی

تاثیر سیگار و مواد مخدر بر باروری مردان
تاثیر سیگار و مواد مخدر بر باروری مردان

درباره هانتا ویروس بیشتر بدانید
درباره هانتا ویروس بیشتر بدانید

چطور به دیگران نه بگوییم
چطور به دیگران نه بگوییم

تفاوت مهریه عندالمطالبه با عندالاستطاعه
تفاوت مهریه عندالمطالبه با عندالاستطاعه










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

3980

بازدید امروز:

25654

بازدید دیروز:

266970475

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام