نیمی از طلاقها در دوران عقد می باشد

مهرداد دشتی در همایش «از جنس آرامش» در کانون الزهرای کاشان افزود: به دلیل مشکل در ایجاد ارتباط بین همسران، حدود 50 درصد طلاق‌ها دوران عقد اتفاق می‌افتد که هرکدام، طرف دیگر را متهم می‌کند.

به گفته وی، طرفین باید نیازها، خواسته‌ها و احساسات خود را به روشنی بیان کنند و هر چیزی که بر بهبود رابطه زوجین مربوط است باید صادقانه گفته شود. نباید بین زن و شوهر حرف ناگفته‌ای باقی بماند ولی صداقت به معنی گفتن هر حرف ناسنجیده نیست زیرا بسیاری از حرف‌ها راز خانواده است و نباید گفته شود.

دشتی تصریح کرد: زندگی‌ مشترک با کمبود اندوخته عاطفی تهدید می‌شود و هر چه اتفاقات خوشایند بیشتر باشد اندوخته عاطفی نیز بیشتر می‌شود و فعالیت‌های مشترک می‌تواند باعث افزایش اندوخته عاطفی همسران شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هرچه ویژگی‌های مثبت همسر خود را به طور مستمر گوشزد کنید، حساب عاطفی قوی و غنی می‌شود اما نباید آن را مشروط کرد، چراکه محبت مشروط، بی‌اثر می‌شود. مهمترین عوامل افزایش آمار طلاق در جامعه، اعتیاد و دخالت خانواده‌ها است که دخالت خانواده و دیگران را با رعایت مرزهای احترام باید مدیریت کرد. دخالت زمانی است که اجازه بدهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و این دخالت، تا اندازه‌ای است که ما به آنها اجازه می‌دهیم.

به گفته وی، تصمیم‌هایی که مربوط به دو طرف است باید توسط خود آنها گرفته شود و دخالت‌های دیگران نباید با پیشنهاد اشتباه شود و حرف و رفتار دیگران مبنای مشاجره دو طرف باشد .

وی گفت: هنگام بروز مشکل در خانواده، نباید دنبال مقصر گشت بلکه باید دنبال راه حل مساله بود. دو طرف باید بپذیرند که نباید سر همه موضوعات توافق داشته باشند و تفاوت شخصیت‌ها در فکر و عمل را باور کنند اما باید هماهنگ بوده و موظف به حمایت از همدیگر هستند.

این استاد دانشگاه افزود: در ازدواج فردیت افراد را نباید از بین برد در غیر این صورت منجر به این عقیده شده که با ازدواج همه روابط را از دست داده‌ام و هزینه ازدواج را بالا می‌برد و این اندیشه باعث خستگی در زندگی می‌شود.

به گفته وی، فاصله بین همسران ناشی از سردی روابط است و رفتار مثبت اگر تقویت نشود به خاموشی می‌گراید از جمله آنها، بی توجهی به محبت کلامی است و دو طرف باید سعی کنند لحظات با هم بودن را خوش بگذرانند.

دشتی تصریح کرد: ازدواج به مفهوم رقابت نیست بلکه رفاقت است که خروج از این حریم، باعث ضرر می‌شود. اندیشه تسلط یا تحقیر یکی از طرفین، باعث شکست در ارتباط و تهدید زندگی مشترک می‌شود.

به گفته وی، اندیشه برنده شدن، جدی‌بودن همه موضوعات و گلایه همسران در جمع دیگران باعث تخریب بنیاد خانواده می‌شود، همچنین ترس سرکوب شده قاتل عشق است و طرفی که ترسید و نتوانست آن را مطرح کند باعث شکست در زندگی می‌شود.

این استاد دانشگاه به باورهای اشتباه در ازدواج اشاره کرد و گفت: دو طرف ازدواج نباید انتظار داشته باشند به خاطر علاقه، هر کاری را انجام داد و محدودیت‌های یکدیگر را درک کنند.

به گفته وی، خطاهای فرآیند ازدواج را عبارتند از کلی‌گویی، حدس‌زدن، تعجیل، درجه‌بندی نکردن ملاک‌ها و نادیده گرفتن تعارض‌ها دانست که باید آنها را به درستی شناخت .

دشتی افزود: از جمله باورهای اشتباه دوران ازدواج عبارتند از اینکه "همسر من تنها تکیه‌گاه عاطفی است یا همسر من باید همه تنهایی من را پر کند یا همسر من باید از هر لحاظ شبیه من بشود یا همسر من باید آن‌گونه که من درست می‌دانم زندگی کند.

به گفته وی، از دیگر باورهای اشتباه عبارتند از "اگر همسرم به من علاقه دارد نباید تحت هیچ شرایطی با خانواده من مشکلی داشته باشد یا اگر خطاهایم را بپذیرم و عذرخواهی کنم باعث گستاخ شدن همسرم می‌شود یا اگر از حرف، نظر و موضع خودم کوتاه بیایم، اقتدارم را در زندگی از دست می‌دهم.

این استاد دانشگاه متذکر شد: هیچ‌یک از زوجین نباید انتظار داشته باشند پس از ازدواج، تمام دوستان و تفریحات دوران مجردی کنار گذاشته شوند بلکه هر کدام باید رفتار خود را کنترل کنند.

دشتی تاکید کرد: بعد از ازدواج فرزندان، پدر و مادر جایگاه دوم را پیدا می‌کنند و مرزبندی با خانواده دو طرف به معنی بی‌احترامی نیست بلکه باید رفتار خانواده بر پایه احترام متقابل باشد و منجر به دخالت آنها و جنگ روانی نشود.

همچنین رییس مرکز مشاوره آموزش و پرورش کاشان نیز در این همایش گفت: همایش یک روزه "از جنس آرامش" با حضور 150 زوج از دانش‌آموزان متاهل مدارس کاشان با هدف آگاهی‌بخشی و آشنایی با شرایط دوران عقد دانش‌آموزان متاهل و تحکیم بنیاد خانواده و جلوگیری از مسایل و مشکلات این دوران انجام گرفت.

حسین عنایتی افزود: در مدارس روزانه و بزرگسالان شهرستان کاشان نزدیک به 400 نفر دانش‌آموز دختر متاهل مشغول به تحصیل هستند که با توجه به وضعیت موجود نیاز به ارایه آموزش مهارت‌های زندگی به این دانش‌آموزان لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

رییس مرکز مشاوره آموزش و پرورش کاشان افزود: سالانه بیش از 400 پرونده در مرکز مشاوره آموزش و پرورش کاشان تشکیل می‌شود که نیمی از آنها مربوط به زوج‌های جوانی است که به دلیل عدم آشنایی با مهارت‌های همسرداری در روابط خود دچار مشکل شده‌اند .

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط جامعه و افزایش رو به رشد مسایل و مشکلات خانوادگی و درخواست‌های طلاق، برنامه‌ریزی‌های مشترک با سازمان‌های مرتبط برای توسعه آموزش مهارت‌های دوران عقد و همسرداری یک ضرورت است.

عنایتی گفت: باتوجه به پایین بودن سن ازدواج بین دانش‌آموزان، تدوین و اجرای برنامه‌های مورد نیاز برای این دسته از دانش‌آموزان کنار برنامه‌های درسی مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

همایش یک روزه "از جنس آرامش" با همکاری مشترک مرکز مشاوره آموزش و پرورش، اداره بهزیستی و کانون الزهرای کاشان برگزار شد

منبع : ایلنا / سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2016-04-19 07:41:34منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
11446





نظر شما در مورد مطلب نیمی از طلاقها در دوران عقد می باشد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج فرد سرد مزاج با فرد گرم مزاج
ازدواج فرد سرد مزاج با فرد گرم مزاج

خصوصیات ازدواج سالم و پایدار
خصوصیات ازدواج سالم و پایدار

مواد غذایی مضر برای پروستات مردان
مواد غذایی مضر برای پروستات مردان

علت سردرد در دوران قاعدگی
علت سردرد در دوران قاعدگی

کارهای ساده ای که به مغز شما آسیب میزند
کارهای ساده ای که به مغز شما آسیب میزند

علل و چگونگی پیدایش و تداوم ختنه زنان
علل و چگونگی پیدایش و تداوم ختنه زنان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14795

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292558

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام