تازه ترین آمار تعداد افراد مجرد

تازه ترین آمار تعداد افراد مجرد

با بالا رفتن سن ازدواج بحران تجرد در ایران ابعاد تازه تری پیدا کرده است. بر اساس آنچه روز گذشته یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرده است از ۱۲ میلیون جوان مجرد در ایران حدود چهار میلیون نفر آنها بالای ۳۰ سال سن دارند. با مجرد ماندن این تعداد قابل توجه از افراد، آن هم در سنین بالا بیم آن می‌رود تا میزان تجرد قطعی در ایران افزایش یابد.

چند سالی است که بحث کاهش جمعیت و زنگ خطر نسبت به پیری جمعیت به موضوع مهمی در جامعه تبدیل شده است.اگرچه به گفته کارشناسان رواج فردگرایی، افزایش سطح تحصیلات، اشتغال زنان، افزایش شهرنشینی و رواج فرزندسالاری از جمله علل کاهش جمعیت در ایران عنوان شده است.امروزه بسیاری از جوانان مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در عدم ازدواج خود عنوان می‌کنند.از سوی دیگر، بسیاری از خانواده ها نیز تمایل زیادی به تک‌فرزندی دارند و معتقدند مشکلات اقتصادی مانع از تعدد فرزندان در خانواده است.زمانی که نگاهی به ریشه این معضلات می‌اندازیم متوجه شویم که جدا از ضرورت ایجاد فرهنگ سازی مناسب در بین خانواده‌ها، هیچ حمایت جدی از سوی دولت‌ها برای افزایش آمار ازدواج صورت نگرفته است. میزان افراد مجرد در جامعه ما به نحوی است که دیگر برخی افراد مجرد دهه چهارم زندگی خود را تجربه می‌کنند و برای اغلب این افراد بیم تجرد قطعی و آسیب‌های آن وجود دارد. با وجود اینکه تجرد قطعی مساله اي فراجنسيتي است، اما براي دختران مساله و دغدغه‌اي جدي‌تر و بحراني‌تر است و صد البته با آسيب‌هاي روحي و اجتماعي بيشتري همراه است.در ضمن دلايل تجرد قطعي هم خودخواسته و هم ناخواسته است.

یک سوم مجرد‌ها در دهه‌ چهارم زندگی

روز گذشته یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان را یکی از علت‌‌های آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت:‌ ۱۲میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند و حدود چهار میلیون نفر نیز افراد مجرد بالای ۳۰ سال هستند. به گزارش تسنیم، ایرج عبدی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و راه‌های مقابله با آنها اظهار داشت: در زمینه آسیب‌های اجتماعی در درجه اول نیازمند قانون هستیم که باید این مهم در فوریت کار مجلس باشد. او ادامه داد:‌ توجه به جوانان و ازدواج آنها باید یکی از اولویت‌ها قرار بگیرد و تلاش شود با ارائه راهکارهای ممکن موانع ازدواج برطرف شود؛ باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی همه دستگا‌ه‌ها دست به دست هم دهند و همه چیز را به پول موکول نکنیم. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در بحث کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست نیز باید ساماندهی انجام گیرد و زندگی آبرومندی را برای آنها فراهم آوریم. باید حل مشکلاتی همچون آسیب‌های اجتماعی دغدغه اصلی مسئولان باشد. عبدی خاطرنشان کرد: وام ۱۰میلیونی ازدواج به زوج‌های جوان می‌تواند یکی از همان کارهای مهم در برداشتن موانع ازدواج باشد و برنامه بسیار مناسبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. عبدی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی جوان مجرد وجود دارند. جامعه جوان را رها کرده‌ایم و این افراد قشر تاثیرگذار هستند که باید راهکاری برای آنها اندیشیده شود. باید سن ازدواج را به زیر ۲۰ سال بیاوریم و فقط نصیحت و صحبت در تلویزیون و رادیو یا رسانه‌ها کفایت نمی‌کند، بلکه باید راه حل از سوی دولت و مسئولان ارائه شود.این نماینده مجلس تصریح کرد: بحث اشتغال و فراهم آوردن حداقل امکانات باید برای جوانان در سن ازدواج انجام گیرد؛ دولت می‌تواند با تمهیداتی یارانه افرادی را که ازدواج می‌کنند افزایش دهد و جوانانی که به خانه بخت می‌روند تا ۵ سال یارانه بالایی دریافت کنند.عبدی خاطرنشان کرد: باید برای تشکیل خانواده مشوق‌های مالی قرار دهیم و امتیازگذاری کنیم. مجلس می‌تواند در این راستا وارد شود و بحث اشتغال و ازدواج را مورد توجه و تاکید قرار دهد. او اظهار داشت: مشکل ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نبود قوانین متقن و شفاف است و خلا قانونی داریم.باید سهم آسیب‌ها را در منابع مالی و بودجه کشور تعریف کنیم و برای حل آنها راهکار ارائه دهیم. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:‌ تعداد افراد مجرد بالای ۳۰ سال ۴ میلیون نفر و افراد ورود یافته به سن ازدواج حدود ۱۲ میلیون نفر است که باید دولت راهکاری را عملیاتی کند؛ بالا رفتن سن ازدواج یکی از علت‌های آسیب‌های اجتماعی است.

تجرد قطعی نتیجه نگاه جنسیتی افراد به یکدیگر

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره تجرد قطعی و آسیب‌های ناشی از آن به «آرمان» می‌گوید: بنابر تعریف‌های جمعیت شناسی یک دوره از سن افراد در سنین جوانی جزو سن ازدواج محسوب می‌شود که عدم ازدواج در آن دوران نشان دهنده تجرد قطعی برای همگان است. ثریا عزیز پناه می‌افزاید: میزان آسیب و شرایط آسیب زا برای افراد در شرایط تجرد قطعی باید مورد بررسی قرار گیرد. البته بنابر سرشت بشر انسان ذاتا تنهایی را نمی‌پسندد. تجرد قطعی در جامعه‌ای که تشکیل خانواده دارای ارزش است، بی شک آسیب‌های فراوانی را برای فرد به همراه دارد. به گفته او جامعه ما در سال‌های اخیر با تغییرات فراوانی در زمینه ساختار خانواده، تقلیل تعداد اعضای خانواده و افزایش تب خانواده‌های هسته ای رو‌به‌رو بوده است. این پژوهشگر مسائل اجتماعی می‌افزاید: دیدگاه‌های حاکم بر جامعه ما بر ارج و ارزش نهادن به ازدواج مبتنی است.حتی این طرز تفکر در نهادهای رسمی کشور نیز حاکم است، برای مثال مردان متاهل در استخدام شرکت ها و سازمان ها در اولویت هستند. به گفته او هم اکنون در جامعه ما زندگی یک زن تنها با نگاه‌های کنجکاو و پرسشگر فراوانی همراه است. این امر ممکن است یک برهه طولانی از زندگی او را شامل شود. هر چه جامعه بسته تر و سنتی تر باشد به نسبت این کنجکاوی ها نیز بیشتر می‌شود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه امروزه در کشور با حجم بالای طلاق رو‌به‌رو هستیم که این مسائل پدیده جدید در جامعه کهن محسوب می‌شود، تاکید می‌کند: در اصل این امر خود را به جامعه تحمیل کرده است و به این ترتیب خانواده ها در ایران با هر نوع پایبندی آسیب طلاق را تجربه می‌کند. این در حالی است که تجرد قطعی در گذشته چندان جایگاهی نداشت. در ضمن این طرز تفکر در شرایطی با اقتباس از غرب وارد فرهنگ ما شده است که در سه دهه اخیر دولت‌های غربی در پی ترویج خانواده اقدامات گوناگونی انجام داده اند. به گفته او برای بررسی تجرد قطعی در کشور باید پژوهش‌های فراوانی انجام داد تا بتوان دلیل این مساله اجتماعی را کشف کرد. در ضمن اگر در سیستم آموزشی کشور از سنین کودکی افراد با نگاه انسانی نسبت به جنس مخالف تربیت شوند دیگر در زمینه ازدواج با مشکل رو‌به‌رو نمی‌شوند و این امر را به عنوان یک موضوع عادی در زندگی خود می‌پذیرند. عزیزپناه می‌افزاید:هر از چندگاهی در کشور ما تصمیماتی در قالب وام‌های حمایتی ازدواج را شاهد هستیم، باید دانست که هیچ یک از این وام ها و حتی بیمه ازدواج برای گسترش فرهنگ ازدواج در جامعه ثمربخش نیست. چون در جامعه ما هنوز دیدگاه مناسب و انسانی نسبت به ازدواج وجود ندارد. در اصل این شرایط به دلیل عدم شناخت واقعی جامعه بروز کرده است.او می‌گوید: این شرایط در حالی در کشور ما بروز کرده است که به هیچ عنوان نسبت به مقوله ازدواج هیچ اقدام مناسبی لحاظ نشده است و فقط با دیدگاه‌های سطحی با این مقوله رفتار شده است.

منبع : روزنامه آرمان

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

 

این مطلب در تاریخ 2016-05-03 06:16:26منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
11564





نظر شما در مورد مطلب تازه ترین آمار تعداد افراد مجرد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




8 عاملی که عشق در دوران عقد را نابود می کند
8 عاملی که عشق در دوران عقد را نابود می کند

انتخاب همسر در دختران مادی گرا
انتخاب همسر در دختران مادی گرا

تاثیر رابطه زناشویی بر اخلاق زوجین
تاثیر رابطه زناشویی بر اخلاق زوجین

تاثیر رابطه جنسی بر پوست
تاثیر رابطه جنسی بر پوست

چطور حال خوبی داشته باشیم
چطور حال خوبی داشته باشیم

زنان خیابانی در شهر
زنان خیابانی در شهر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

13536

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266291299

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام