تاثیر چشم و هم چشمی در طلاق

تاثیر چشم و هم چشمی در طلاق

عامل ۳۰ درصد طلاق‌ها چشم و هم‌چشمی است

بر اساس برخی برآورد‌ها چشم و هم‌چشمی عامل۳۰ درصد طلاق‌های کشور است و ازدواجی که قرار است با چشم و هم‌چشمی آغاز شود از همان ابتدا و در مقدمات ازدواج خودش را به خوبی نشان می‌دهد. برخی زوجین به این نشانه‌ها بی‌توجهند ولی برخی دیگر این هشدارها را به منزله نشانه‌های خطرناک یک رابطه مشکل‌دار تلقی کرده و با کنار هم قرار دادن آنها در نهایت به یک جمع بندی کلی از ادامه یا عدم ادامه رابطه می‌رسند. از بین رفتن سرمایه و ورشکستگی در کنار طرد اجتماعی تنها دستاورد این رفتارهای فخرفروشانه و به رخ کشیدن دارایی و سرمایه به دیگران است. شیما و محمد زوج جوانی که حدود پنج سال از ازدواجشان می‌گذرد به دلیل رفتارهای نمایشی شیما و تلاش‌های کاذبی که او برای کم نیاوردن از دیگران وبه رخ کشیدن دارایی انجام داده ورشکست شده‌اند. محمد در مورد بلندپروازی‌های همسرش می‌گوید: سرمایه اولیه من نزدیک ۶۰ میلیون تومان بود، اما به دلیل فشارهای شیما مجبور شدم از این ۶۰ میلیون تومان،

۲۰ میلیون ودیعه خانه داده و بقیه را صرف مراسم ازدواج کنم. این در حالی است که به گفته شیما این مراسم اصلا او را راضی نکرده است. او که برای ماه عسل به ترکیه سفر کرده در مورد هزینه‌های این سفر می‌گوید: در حال حاضر نفری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام هزینه اقامت حدود یک هفته‌ای شما در یکی از هتل‌های درجه دوی ترکیه به همراه پول بلیت است. در حالی که هزینه سفرهای خارجی با خریدها و مسائل جانبی دو برابر این مبلغ می‌شود و ما پنج سال پیش در حالی که قیمت‌ها کمتر بود، حدود۱۰ میلیون تومان دونفری در این سفر هزینه کردیم، در حالی که می‌توانستیم این پول را ذخیره کرده و برای مثال با آن خودروی بهتری بخریم. محمد می‌گوید: مجموعه این هزینه‌ها باعث شد من چندین جا چک بکشم و مبلغ بدهی هر روز بیشتر و بیشتر شد.
ماه‌عسل‌ها در ایران در ادامه مراسم عروسی به عاملی برای به رخ کشیدن و چشم و هم‌چشمی در بین جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده و به مجموعه ابزارهای دست و پاگیر ازدواج در ایران اضافه شده است. نرخ سفرهای دو نفره خارجی به کشورهای همسایه در بهترین حالت نزدیک پنج میلیون تومان است. در این بین برای برخی‌ سفر به کشورهای دورتر و نقاطی که به لحاظ جغرافیایی در نیمکره دیگر کره‌زمین واقع شده‌اند هم نوعی پرستیژ محسوب می شود.
با یک کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه برای برآورد هزینه‌های قبل از ازدواج از قبیل جشن عروسی و ماه‌عسل به گفت‌وگو نشستیم.
رضا محبی در مورد کسر مخارج قبل از ازدواج از سرمایه اولیه جوان می گوید: سرمایه اولیه هر جوان ایرانی در بهترین حالت اگر پدر و مادرش کمکی به او نکرده باشند از مرز صد میلیون تومان تجاوز نمی‌کند و این خرج‌های این چنینی یعنی کم کردن از سرمایه اولیه و افزودن به هزینه‌ها. معصومه روان‌بخش هم در مورد ماه عسل و تبدیل شدن‌ آن به یک عامل دست و پاگیر دیگر در راستای کم شدن میل جوانان به ازدواج می گوید: شروع آشنایی و ازدواج یکی از شیرین‌ترین رخدادهای زندگی است. آن‌قدر شیرین که نیازی به چاشنی نیست و لازم نیست شما به زور و با آب و تاب دادن به مراسم یا افراط در گشت و گذار سعی کنید خوش بگذرانید.

کسر مخارج از سرمایه اولیه

یک کارشناس مسائل اقتصادی با برآورد هزینه‌های ازدواج و تاثیر آن در زندگی و سرمایه زوجین می‌گوید: در بدترین حالت حدود ۴۰میلیون هزینه مراسم ازدواج است در حالی که اگر این مبلغ به کار گرفته شود یا حتی در بانک بخوابد هرساله مبلغی بر آن افزوده شود. محبی می‌گوید: همه سرمایه‌دارهای بزرگ از همینجا شروع کرده‌اند و باید افراد یاد بگیرند در مخارج صرفه‌جویی کنند تا منابع آنها بیشتر شود و بیشتر بماند، در غیر این صورت خانواده در مرز نابودی قرار می‌گیرد، زیرا سرمایه اقتصادی که مهم‌ترین عاملی است که در مشکلات به کمک فرد می‌رسد از دست می‌رود. او می‌افزاید: به طور متوسط نزدیک ۳۰ میلیون تومان هزینه مراسم ازدواج و نزدیک پنج میلیون تومان هم هزینه‌های بعد از آن است. این، آن چیزی است که متوسط جامعه و اکثر زوج‌هایی که ازدواج کرده‌اند در مورد هزینه‌های ازدواج می‌گویند و این در حالی است که اگر همین رقم صرفه‌جویی شود می‌تواند سالانه تاثیر زیادی در سرمایه اولیه یک جوان داشته باشد.

ورشکستگی مالی در بریز و بپاش‌های مردانه

بسیاری از مردان برای اینکه به قول خودشان از اطرافیان خود کم نیاورند و نشان دهند توانایی مالی بالایی دارند به گرداب نمایش و به رخ کشیدن داشته‌های خود به دیگران می‌افتند که متاسفانه در این ورطه در مورد مردان چون مالکان سرمایه هستند این قبیل رفتارها به یقین به ورشکستگی مالی می‌انجامد. عادل و سمیه نیز پنج سال از ازدواجشان گذشته است و به دلیل بلندپروازی‌های عادل و بریز و بپاش‌های بی‌رویه او ورشکسته شده و یک سال را دور از وطن زندگی کردند. سمیه در این زمینه می‌گوید: روزهای اول همه چیز داشتیم و از نظر من زندگی ما شاید در بهترین نقطه شهر و با امکانات آنچنانی نبود، اما یک زندگی مرفه و خوب بود هر چند همسرم این را باور نداشت. سمیه ادامه می‌دهد: برای ماه عسل به آفریقای جنوبی مسافرت کردیم چون عادل نمی‌خواست جلوی دوستانش بگوید برای بار هزارم به آنتالیا می‌رود. او درباره هزینه این سفر در پنج سال پیش می‌گوید: حدود ۵۰ میلیون؛ عادل پولدار آنچنانی نبود بلکه با سرمایه اولیه‌اش که مبلغی از آن هم با قرض بود مانور می‌داد که همین باعث شد طلبکاران به مرور سراغ پولشان را بگیرند و مجموع این مسائل زندگی ما را به مرز نابودی کشاند و عادل هم دارای سوءپیشینه شد.

بازی تمام می‌شود؛ شما می‌مانید و یک‌عالم قرض

بر اساس نظر روان‌شناسان روزهای اول زندگی باید آن‌قدر شیرین باشد که هیچ یک از زوجین اصلا برایشان مهم نباشد که کجا هستند و حتی خودشان هم در یادآوری آن روزها این کنار هم بودن تنها خاطره ماندگارشان باشد. با این وجود، در ایران قضیه به این شکل نیست. یک روان‌شناس در این زمینه می‌گوید: روزهای شیرین اوایل آشنایی می‌تواند تلخ شود اگر شما لحظه‌ای به این مساله فکر کنید که بازی‌های نمایشی که برای دیگران راه انداخته و دارایی‌تان را خرج می‌کنید بالاخره تمام می‌شود و شما می‌مانید و یک عالم قرض و گرفتاری واقعی. روان‌بخش درباره اینکه در بسیاری از موارد در ایران خانواده‌ها مانع برگزاری ساده مراسم ازدواج شده و جوانان را به مراسم پرخرج ازدواج تشویق می‌کنند، می‌گوید: برای آدم بالغ و بزرگسالی که بخواهد آن‌طور که خودش می‌خواهد زندگی کند این امکان با تشکیل خانواده جدید به خوبی محقق می‌شود، زیرا دیگران تصمیم گیرنده خانواده فرد نیستند و او باید یاد بگیرد خودش در مقام یک بزرگ‌تر نشسته و تصمیم بگیرد. این روان‌شناس با آسیب‌شناسی رفتارهای نمایشی در مراسم پرخرج ازدواج مثل ماه‌عسل می‌گوید: براساس بررسی‌ها میزان دوام و پایداری زندگی‌هایی که با بریز و بپاش‌های آن‌چنانی و مراسم پرخرج برگزار شده بسیار کمتر از زندگی‌هایی است که با مراسم ساده برگزار می‌شود، زیرا این خودش یک نشانه بزرگ است؛ هم در مورد زن و هم در مورد مرد وقتی طرف مقابل نتواند علاقه به همسر را بر خواسته‌های نفسانی خود از قبیل میل به نمایش دادن و جلب توجه ترجیح دهد، این نشان‌دهنده ضعف در علاقه و خلل رابطه است. روان‌بخش می‌گوید: این رابطه و تحت فشار گذاشتن طرف مقابل برای همراه شدن در بازی نمایش و جمع کردن دیگران نشانه یک رابطه مشکل‌دار است و این رابطه محکوم به شکست است، زیرا عامل دیگری جز عشق و تفاهم بر آن سیطره دارد
منبع : روزنامه آرمان
این مطلب در تاریخ 2016-05-14 06:56:45منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
12244





نظر شما در مورد مطلب تاثیر چشم و هم چشمی در طلاق چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




در محیط کار عاشق شویم یا نه؟
در محیط کار عاشق شویم یا نه؟

افزایش آمار ازدواج به دلیل شرایط کرونا
افزایش آمار ازدواج به دلیل شرایط کرونا

علت خونریزی واژن بعد از دخول
علت خونریزی واژن بعد از دخول

روشهای عمل دوختن پرده بکارت
روشهای عمل دوختن پرده بکارت

افکار بسیار تلخ و منفی دارم
افکار بسیار تلخ و منفی دارم

گرفتن مهریه بالای 110 سکه ممکن است ؟
گرفتن مهریه بالای 110 سکه ممکن است ؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14490

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292253

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام