بحران سرد مزاجی در رابطه زناشویی

بحران سرد مزاجی در رابطه زناشویی ایرانیان
نارضایتی جنسی در روابط زناشویی از موضوعات مهمی است که طلاق‌های حقیقی و عاطفی را در ميان گروههايي از جامعه رقم زده كه کمتر درباره آن صحبت و تدبیر می‌شود. فقدان آموزش‌های لازم در خانواده و دوران پیش از ازدواج برای داشتن رابطه زناشویی سالم و رضایتمند و از همه مهم‌تر، کم توجهی به نقش این روابط در تحکیم خانواده از دلایلی است که اکنون، با افزایش شکاف میان زوجین، طلاق‌های عاطفی و در ‌‌نهایت طلاق‌های حقیقی را رقم زده است.
دکتر «امیرمحمود حریرچی» ،جامعه‌شناس به بررسی دلایل و آثار طلاق‌های ناشي از مشكلات در روابط جنسي در ایران پرداخته و می‌گوید: طلاق عاطفی رابطه تنگاتنگی با نارضایتی در روابط جنسی دارد و زوجینی که از رابطه زناشویی شان رضایت کافی نداشته باشند، به مرور زمان به فروپاشی بنیان خانواده دچار می‌شوند.


سرد مزاجی در رابطه زناشویی بحران زاست


این جامعه‌شناس با بیان اینکه در این نوع از جدایی، می‌توان کاهش رابطه جنسی را با طلاق عاطفی ارزیابی کرد، می‌گوید: یکی از نخستین نشانه‌های شروع طلاق عاطفی در یک خانواده، می‌تواند کاهش چشمگیر روابط زناشویی در میان زوجین باشد. در این شرایط، زن و مرد از لحاظ عاطفی و علاقه با یکدیگر در یک خط موازی قرار دارند، اما در خصوص روابط زناشویی با همدیگر هم آغوشی ندارند و به این ترتیب رفته رفته عشق و علاقه‌شان نسبت به همدیگر کاهش می‌یابد. حریرچی یکی از دلایل موثر طلاق جنسی را سرد مزاجی زوجین می‌داند و تاکید می‌کند: سرد مزاجی، شادی و نشاط زندگی مشترک را کمرنگ کرده و در زندگی مشترک، عواقب جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد و حتی ممکن است به قهر و جدایی منجر شود. اما واقعیتی که مردان باید از آن آگاه شوند، این است که منشأ قریب به اتفاق سرد مزاجی خانم‌ها، همسران شان هستند. بنابراین آنان برای اینکه زندگی بادوامی داشته باشند، باید به کسب آموزش و مهارت‌های لازم بپردازند تا بتوانند نیاز و خواسته‌های زنان شان را برطرف کنند. وی ادامه می‌دهد: زوجین برای اینکه سردمزاجی را از رابطه زناشویی شان بکاهند باید به دنبال دلایل سرد مزاجی باشند. یکی از اقداماتی که در پیشگیری از ابتلا به سرد مجازی موثر است، این است که زوجین باید برای درمان بی‌میلی جنسی به درمانگر مراجعه کنند و هیچگاه نباید مرد یا زن به دیگری بگوید «تو مشکل داری، پس خودت به درمانگر مراجعه کن و من با تو نمی‌آیم.» به عبارت دیگر در برخورد با اختلالات زناشویی باید تاثیرات متقابل در هر دو طرف مورد بررسی قرار گیرد و اگر می‌خواهیم گرمی و خوشبختی مجدد به زندگی ما برگردد با زوج درمانی است، نه فرد درمانی.


زنان نسبت به حقوق خود آگاه شوند


«زنان تحصیلکرده نسبت به لذت بردن در رابطه زناشویی خودشان آگاه هستند.» حریرچی با بیان این مطلب می‌گوید: عمده زنان تحصیلکرده به این موضوع آگاه هستند که وظیفه زن، فقط خانه داری، شوهرداری و بچه داری نیست ، بلکه زمانی که در زندگی مشترک، همسرش نیاز جنسی را او را برآورده نمی‌کند، به مراکز مشاوره مراجعه کرده تا مشکل را برطرف کنند. البته باید توجه داشت دربرخی موارد، مردان نمی‌پذیرند که مشکل از سوی آنان است که در این شرایط، مردان به سرعت زمینه را برای سردی‌ها، بهانه گیری‌ها و تنفر از رابطه زناشویی در همسر خود فراهم می‌کنند. وی تصریح می‌کند: یکی از عواملی که بر رضایت جنسی تاثیرگذار است، سنت است چرا که نگرش‌های بعضی از خانواده‌ها درمورد مسائل جنسی به صورتی است که ممکن است میل جنسی زن را محدود یا منع کنند. حتی در برخی موارد هنگامی که زنان مسئله ارضا شدن را مطرح می‌کنند، همسر به او انگ بی‌عفتی می‌زند که این نگرش‌ها رفته رفته باعث می‌شود زنان دیگر تمایلی برای برقراری رابطه زناشویی نداشته باشند. در این شرایط میان زوجین اصطلاحا طلاق عاطفی صورت می‌گیرد، به این معنا که زوجین سال‌ها با یکدیگر زندگی می‌کنند، اما با همدیگر رابطه عاطفی و همبستری ندارند و در نتیجه این تفکر و شکل زندگی، سالیان طولانی، روابط بین زوجین به صورت رسمی و اجباری باقی می‌ماند.


فرهنگ و نقص در مهارت‌های ارتباطی عامل نارضایتی جنسی


حریرچی با بیان اینکه از دیگر عوامل موثر در بروز نارضایتی جنسی عوامل فرهنگی حاکم بر زوجین است، می‌افزاید: باورهای فرهنگی نادرستی چون برتری داشتن جنس مرد نسبت به زن و پرخاشگری جنسی از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به ناسازگاری و ناهماهنگی جنسی میان زوجین شود. امروزه موضوعاتی چون تغذیه نامناسب، داروهای بدنسازی و شیمیایی از جمله عواملی است که می‌تواند سلامت جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط معمولا میل جنسی مردان کمتر شده و باعث رضايتمندی جنسی پایینی برای زنان می‌شود که در ‌‌نهایت زندگی مشترک آنها را به خطر می‌اندازد. این جامعه‌شناس می‌افزاید: یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد سرد مزاجی و بی‌میلی جنسی در زوجین، مصرف سیگار یا مواد مخدر است، به طوری‌ که در افراد معتاد میل جنسی کاهش یافته و دیگر توانایی رسیدن به ارگاسم را ندارند چرا که بسیاری از مواد مخدر اثرات زیستی زیان آوری بر میل و توانایی جنسی انسان دارند. معمولا زوجین در این موارد از نقصان مهارت‌های ارتباطی رنج می‌برند که موجب می‌شود آنان از برقراری ارتباط موثر محروم بمانند.


درمان مشکلات جنسی را جدی بگیرید


حریرچی به راهکارهایی برای کاهش طلاق جنسی در خانواده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: یکی از راهکارهایی که می‌تواند در زندگی مشترک به کمک زوجین بیایید، مسئله آموزش قبل از ازدواج است که می‌تواند رابطه زناشویی را زنده نگه دارد. این درشرایطی است که بازگو کردن اینکه چند درصد از طلاق به دلیل نارضایتی جنسی است، همچنان میان مسئولان تابوست که این نوع نگاه باید از سوی نهادهای دولتی تغییر کند تا خودشان بتوانند برای این معضل برنامه‌های متعددی را در نظر بگیرند. راهکار بعدی، شناخت ظرفیت‌هاست. در درجه اول به عنوان پیشگیری، فرد باید قبل از ازدواج در مورد مسائل جنسی خود، شناخت و آگاهی داشته باشد. زوجین می‌توانند با آموزش و آگاهی از این ظرفیت‌ها، مهارت‌های جنسی را کسب کنند. هر کسی باید نیم نگاهی به نیاز‌هایش داشته و بر توقعات جنسی‌اش از زندگی مشترک آگاه باشد. اگر افراد به کیفیت رابطه‌شان توجه نکنند، در دراز مدت دچار بحران می‌شوند. حریرچی با تاکید بر اینکه سهل انگاری در درمان مشکلات جنسی توجیه پذیر نیست، خاطرنشان می‌کند: قطع به یقین مسائل جنسی در روابط زناشویی یک امر دوطرفه است و معمولا مشکلات جنسی یکی از زوجین موجب بروز بهانه گیری‌ها، دلخوری‌ها، بی‌میلی‌ها و دوری زوجین از یکدیگر می‌شود. در نتیجه باید درمان مشکلات جنسی و رفع سردمزاجی‌ها به طور جدی در زوجینی که مشکلاتی را در خود می‌بینند، پیگیری شده تا روند طلاق‌های عاطفی و حقیقی ناشی از مشکلات جنسی رو به نزول باشد.
مقاله از : دکتر امیرمحمود حریرچی
منبع: روزنامه قانون / بزنشر : سلامت نیوز
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
این مطلب در تاریخ 2016-05-23 06:59:13منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
11564





نظر شما در مورد مطلب بحران سرد مزاجی در رابطه زناشویی ایرانیان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چرا خانم ها برخی مردان را رد میکنند
چرا خانم ها برخی مردان را رد میکنند

راه های اشتباه برای شناخت قبل از ازدواج
راه های اشتباه برای شناخت قبل از ازدواج

چطور بفهمیم سرد مزاج هستیم یا گرم مزاج
چطور بفهمیم سرد مزاج هستیم یا گرم مزاج

پرسش و پاسخ بارداری
پرسش و پاسخ بارداری

چرا هر کاری می کنید باز آرامش ندارید
چرا هر کاری می کنید باز آرامش ندارید

می‌خواهم طلاق بگیرم و بعدش با مردی پولدار ازدواج کنم!
می‌خواهم طلاق بگیرم و بعدش با مردی پولدار ازدواج کنم!










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14604

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292367

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام