اثرفیلمها،تصاویر و داستانهای پورنو بر روابط جنسی همسران

اثرات فیلم های پورنو

مطرح کردن اثرات و پیامدهای هرزه ‌نگاری روی جوانان، بزرگسالان و همسران، از این ایده سرچشمه می‌گیرد که سکوت درباره این مسئله به هیچ‌وجه راه حل مناسبی نیست و فقط بر پیچیدگی و گسترش مشکل می‌افزاید.

مجله سپیده دانایی در گزارشی با این مقدمه نوشت: کشور ما گر چه جزو کشورهای مطرح در استفاده و تولید اثرات هرزه‌نگاری نیست، اثرات منفی استفاده از آن بر افراد جامعه امری بدیهی است و نیاز به تحقیق و بررسی دارد. پس در این متن قصد داریم شما را با برخی اثرات و پیامدهای هرزه‌نگاری یا همان پورنوگرافی آشنا کنیم.

لازم به ذکر است که در زمینه پیامدهای هرزه‌نگاری، منابع فارسی کمی وجود دارد اما بسیاری از متون خارجی (متونی که عموما به زبان کشورهایی است که در تهیه و استفاده از هرزه‌نگاری در رتبه‌های اول هستند) نشان از فراوانی بالای اثرات منفی هرزه‌نگاری دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. پیامدهایی که در ابتدا آمده‌اند، بیشتر شامل جوانان و بزرگسالان می‌شوند و پیامدهایی که در انتها آمده‌اند، بیشتر شامل حال همسران و زندگی زناشویی است.

وابستگی به هرزه‌نگاری

بسیاری از افرادی که به طرف هرزه‌نگاری می‌روند، به مرور زمان به هرزه‌نگاری وابسته می‌شوند و به نظر می‌رسد هرزه‌نگاری به عنوان یک محرک قدرتمند جنسی در زندگی این افراد نقش بازی می‌کند. برای این افراد نسبت به هرزه‌نگاری مشغولیت ذهنی زیادی ایجاد می‌شود. دائما در پی تصاویر جدیدتر و گاهی خشن‌تر می‌گردند، تعداد دفعاتی که از مواد هرزه‌نگاری استفاده می‌کنند بیشتر می‌شود، نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و در ساعاتی که امکان استفاده ندارند دچار دلهره و اضطراب می‌شوند. این یعنی فرد به هرزه‌نگاری وابسته شده است.

ایجاد باورها و نگرش‌های غلط جنسی

به باور برخی از متخصصان علوم رفتاری، هرزه‌نگاری این توان را دارد تا به گونه‌ای بنیادی، اعمال، نگرش‌ها و باورهای جنسی افراد را تغییر دهد و حتی تعریف از رفتار جنسی را دگرگون سازد.

خودارضایی شدید

هرزه‌نگاری به اشکال مختلف آن به خصوص در مردان باعث تحریک شدید جنسی خواهد شد و در نهایت مشاهده می‌شود هر بار هرزه‌نگاری، حتی به صورت خفیف مانند تماشای یک عکس مستهجن، میل شدیدی برای خودارضایی در فرد ایجاد می‌کند و تا زمانی که فرد خودارضایی نکند، احساس تنش و اضطراب شدید خواهد داشت.

انزوا و کاهش روابط اجتماعی

پژوهشگران معتقدند گرایش و وابستگی به هرزه‌نگاری، سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او می‌شود. این مشکل از آن رو است که فرد نیازهای جنسی خود را به واسطه استفاده از این تصاویر و خودارضایی مرتفع می‌سازد و بنابراین نیاز و تمایلی برای ارتباطات اجتماعی نخواهد داشت.

احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

اقدام به دیدن و استفاده از مواد هرزه‌نگاری می‌تواند افراد را وارد رابطه‌های جنسی خطرناک و ناشناخته‌ای کند که در آن احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز افزایش می‌یابد.

مشکلات کاری و کاهش تعهد شغلی

گرایش به هرزه‌نگاری برای بسیاری از افراد به حدی است که حتی در محیط کاری خود، بیشتر وقتشان را به یافتن و تماشای صحنه‌های مستهجن در اینترنت می‌پردازند و در نتیجه وقت کمتری برای انجام تعهدات شغلی خود خواهند داشت. از طرفی همیشه نگران این هستند که رئیس یا همکاران آنان از هرزه‌نگاری‌شان اطلاع پیدا کنند و در نتیجه مشکلاتی ایجاد شود. بنابراین کمبود وقت، استرس، تنش مخفی‌کاری و ... باعث کاهش تعهدات شغلی و ایجاد مشکلات کاری حتی در حد اخراج می‌شود.

مشکلات قانونی

هنگامی که افراد به سمت هرزه‌نگاری می‌روند، در رویارویی با آن گاهی کنترل خود را از دست می‌دهند و اقدام به اعمالی مانند تهاجم جنسی، آزار کودکان، مزاحمت تلفنی و ... می‌کنند که نتیجه این اعمال، ایجاد مشکلات و مسائل قانونی خواهد بود. در واقع میزان تحریک جنسی برخی از فیلم‌ها، عکس‌ها و متن‌های مستهجن، به حدی است که فرد، واقعیت‌سنجی خود را از دست می‌دهد و مهار کنترل غرایز برای او به شدت ضعیف می‌شود و در نهایت تحت تاثیر هیجانات ممکن است دست به اعمال خارج از عرف و قوانین اجتماعی بزند.

ابتلا به انواع اختلالات و انحرافات جنسی

گاهی مشاهده و شنیده می‌شود برخی افراد برای کاهش یا رفع اختلالات عملکردهای جنسی خود به سمت تماشای فیلم‌های مستهجن و هرزه‌نگاری می‌روند. این در حالی است که تحقیقات بیانگر آن است که هرزه‌نگاری خود عامل ایجادکننده یا تسهیل‌کننده بسیاری از اختلالات و انحرافات جنسی مانند کم‌میلی جنسی، بیزاری جنسی، انزال زودرس، عورت‌نمایی و ... است. در واقع وقتی فرد تمایل افراط‌گونه به فیلم، عکس، متن و اصوات مستهجن پیدا می‌کند، به مرور زمان برای به دست آوردن و تشدید توان جنسی خود دست به اعمالی می‌زند که انحراف‌گونه و بیمارگونه است یا زمینه رشد و تشدید انحراف و بدعملکردی را فراهم می‌کند.

پیامدهای هرزه‌نگاری در همسران

در میزان تمایل جنسی همسران به یکدیگر دو عامل نقش بسیار مهم بازی می‌کنند. یکی از این دو عامل، میزان تمایل پایه برای رابطه جنسی (یا لیبیدو) است که در درون هر کسی به صورت خدادادی نهاده شده است. میزان لیبیدو تعیین می‌کند که فرد بدون اینکه محرکی وجود داشته باشد، تا چه اندازه به رابطه جنسی تمایل دارد. عامل دیگر را تحریک‌پذیری جنسی می‌نامند، یعنی میزان تحریک جنسی وقتی که فردی در برابر محرک‌هایی مانند فیلم‌ها یا تصاویر و ... قرار می‌گیرد.

وقتی زوجی برای مدتی طولانی با یکدیگر زندگی می‌کنند، عامل تحریک‌پذیری به تدریج کاهش پیدا می‌کند و رابطه جنسی‌شان صرفا تحت تاثیر لیبیدو اداره می‌شود. این کاملا طبیعی است که همسران برای برگرداندن شور و شوق سابق به رابطه‌شان به دنبال راه حل باشند. در واقع سالانه فیلم‌ها، تصاویر، مجلات و حتی بازی‌های کامپیوتری بسیاری برای برانگیختن و تحریک میل جنسی ساخته می‌شود اما این پرسش همیشه مطرح بوده است که آیا تماشای این‌گونه فیلم‌ها به همراه همسر برای افزایش تمایلات جنسی و افزایش شور و حرارت جنسی کار درستی است یا خیر؟

پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان از این فیلم‌ها یا محتواها برای یاد گرفتن رابطه جنسی استفاده کرد؟

این فیلم‌ها آموزشی نیست

ممکن است تصور بسیاری از افراد این باشد که این فیلم‌ها می‌توانند اثر آموزشی موثری داشته باشند و برای جوانانی که منبعی برای یاد گرفتن مهارت‌های جنسی ندارند، مفید باشد اما این‌طور نیست. این فیلم‌ها به منظور کسب درآمد ساخته شده‌اند و تقریبا در هیچ کدام از آنها اثری از آموزش مشاهده نمی‌شود. در حقیقت فیلم‌های آموزشی بسیار اندکی وجود دارند که روش برقراری رابطه جنسی را به درستی نشان داده باشند.

از سوی دیگر برخی ممکن است بگویند زوج‌ها با دیدن این فیلم‌ها می‌توانند مهارت‌ها یا روش‌های جدیدی یاد بگیرند. با این حال در بسیاری از فیلم‌های پورن روش‌های غیربهداشتی و ناسالم رابطه جنسی به نمایش گذاشته می‌شود که ممکن است همسران بدون توجه به اینکه این‌گونه فیلم‌ها همانند هر فیلم دیگری ساخته شده‌اند و طبعا برخی از صحنه‌های آن طبیعی نیست به تقلید از آنها بپردازند و خودشان را با مشکلات متعددی روبه‌رو کنند.

فیلم‌های پورن و توقعات بالا

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است این‌گونه فیلم‌ها برای زوج‌ها ایجاد کنند، بالا بردن سطح توقع همسران از عملکرد جنسی همدیگر است. بسیاری از کسانی که در این‌گونه فیلم‌ها بازی می‌کنند به دقت از لحاظ زیبایی ظاهری و توانایی بالای جسمانی دستچین شده‌اند و از آنجا که این فیلم‌ها برای اهداف تجاری ساخته می‌شوند، در آنها دست به کارهایی می‌زنند که احتمالا در رابطه معمول زناشویی اتفاق نمی افتد. آنها برای انجام این کارها پول می‌گیرند و برای کسب درآمد بیشتر ممکن است دست به هر کاری بزنند. تماشای آنها می‌تواند به صورت ناخودآگاه این تصور را ایجاد کند که برای مثال اندام همسرمان بایستی شبیه چنین افرادی باشد یا همسرمان باید بتواند همه کارهایی را که بازیگران این فیلم‌ها انجام می‌دهند، انجام بدهد.

تاثیر این فیلم‌ها روی افراد در پژوهش‌های مختلفی بررسی شده است. برای مثال پژوهشگران در یک مطالعه نشان دادند مردان پس از دیدن فقط 26 عکس و یک فیلم ویدئویی 6 دقیقه‌ای از خانم‌های برهنه، میزان جذابیت همسرشان را پایین‌تر ارزیابی کردند. دکتر زیلمن و دکتر بریانت نیز مشاهده کردند فقط پس از پنج ساعت تماشای فیلم‌های پورن در طی شش هفته، میزان رضایت جنسی زنان و مردان کاهش یافت. کسانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند پس از شش هفته از ظاهر جسمانی، عواطف و عملکرد جنسی همسرشان رضایت کمتری داشتند.

فیلم‌های پورن، زن و مرد را به یک اندازه تحریک نمی‌کند

اصولا صنعت تولید فیلم‌های پورن برای تحریک و لذت مردان به وجود آمده و حتی وقتی سازندگان این‌گونه فیلم‌ها متوجه درآمد بالای این صنعت شدند و تصمیم گرفتند برای خانم‌ها هم فیلم‌هایی بسازند، این فیلم‌ها آنقدر که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفت. دلیل این امر طبیعت و ماهیت متفاوت زنان و مردان است. در حالی که برای مردان دیدن تصاویر تحریک‌کننده به هر صورتی جذاب است، برای خانم‌ها دیدن صحنه‌هایی که در آن صرفا به رابطه جنسی می‌پردازد و در آنها از عاطفه خبری نیست، جذابیتی ندارد. زنان در خیال‌پردازی‌های خود نیز بیش از آنکه به صرف شرکت در رابطه جنسی فکر کنند، رویدادهایی مانند عاشق شدن یا وقت گذراندن با همسرشان را تصور می‌کنند. به همین دلیل است که زنان و مردان به یک اندازه تحت تاثیر این فیلم‌ها قرار نمی‌گیرند.

تحریک نشدن از طریق دیدن این فیلم‌ها ممکن است باعث شود زن به اندازه همسرش برای برقراری رابطه جنسی آماده نباشد و به همین دلیل ناهماهنگی بین همسران آنها را دچار مشکل کند. در حقیقت در جزوه‌ای آموزشی که توسط دانشگاه مینه‌سوتا منتشر شده است، عنوان می‌شود 21 درصد زنانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند، آن را نتیجه مستقیم استفاده همسرشان از فیلم‌های پورن می‌دانند.

فیلم‌های پورن و صمیمیت

پژوهشگران نشان داده‌اند تماشای فیلم‌های پورن در مردان با بی‌تفاوتی نسبت به زنان، بی‌ارزش تلقی کردن تک‌همسری، شک کردن درباره ارزش ازدواج و کاهش تمایل به بچه‌دار شدن همراه است. دکتر زیلمن و دکتر بریانت در سال 1988 پژوهشی انجام دادند که نشان می‌داد رویارویی با فیلم‌های پورن باعث می‌شود افراد برای رابطه جنسی بدون عاطفه اهمیت بیشتری قائل شوند.

نکته جالب پژوهش آنها این بود که نتیجه پژوهش آنان هم درباره زنان و هم درباره مردان صدق می‌کرد. تماشای این‌گونه فیلم‌ها باعث می‌شود رابطه جنسی به جای تعاملی معنادار با همسر به یک رفتار بی‌معنا تبدیل شود. همچنین در پژوهش‌ها نشان داده شده که هم زنان و هم مردان استفاده از این فیلم‌ها را نوعی خیانت به رابطه می‌دانند که انحصاری بودن رابطه را از بین می‌برد. این فیلم‌ها به خصوص برای زوج‌هایی که درباره روابط جنسی با یکدیگر مشکل دارند یا نمی‌توانند به همدیگر اعتماد کنند می‌تواند بسیار مخرب باشد.

دکتر گری بروکس بر این باور است که استفاده از پورنوگرافی در مردان باعث ایجاد ترس از صمیمیت می‌شود. این فیلم‌ها باعث می‌شود مرد برای تمایل به رابطه جنسی بیش از تمایل به برقراری رابطه واقعی اهمیت قائل شود و توانایی‌اش برای صمیمیت عاطفی کاهش پیدا کند.

فیلم‌های پورن و مشکلات فردی

مارتین هانت، سرپرست پژوهشی که در دانمارک روی اثرات پورن صورت گرفت، معتقد است بسیاری از افراد خودشان را در برابر اثرات مخرب رسانه‌ها ایمن می‌دانند و برای توجیه کار خودشان، صرفا بر جنبه‌های مثبت دیدن این‌گونه فیلم‌ها تکیه می‌کنند. با این وجود مطالعات بسیاری نشان داده است که تماشای این فیلم‌ها باعث بروز مشکلاتی برای فرد، همسر و جامعه می‌شود.

برای مثال متخصصان عصب‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که تماشای زیاد این‌گونه فیلم‌ها باعث از بین رفتن واکنش‌های جنسی در مردان جوان سالم می‌شود.

همچنین در سال 2006 موریسون و همکارانش به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین تماشای فیلم‌های پورن و اعتماد به نفس جنسی پسران دانشجو وجود دارد. همچنین دکتر اسکینر در پژوهشی که به صورت اینترنتی روی حدود 450 نفر انجام داد به این نتیجه رسید که بین تماشای این فیلم‌ها و افسردگی رابطه‌ای قوی وجود دارد. یعنی کسانی که چند بار در هفته یا روز به تماشای این فیلم‌ها می‌پردازند، نمره‌های بسیار بالایی در تست‌های افسردگی به دست می‌آورند.

همچنین مطالعات متعددی نشان داده است که تماشای این‌گونه فیلم‌ها باعث به وجود آمدن رفتار پرخاشگرانه می‌شود. تماشای این فیلم‌ها می‌تواند به نوعی اعتیاد تبدیل شود؛ به صورتی که زن یا مرد بدون دیدن این فیلم‌ها نتوانند با همسرشان رابطه جنسی برقرار کنند یا بدتر از آن تماشای این فیلم ها را به رابطه جنسی سالم با همسرشان ترجیح دهند.

نتیجه‌گیری

تماشای فیلم‌ها یا عکس‌های پورن نه‌تنها صمیمیت و شور و تمایل جنسی بین همسران را افزایش نمی‌دهد بلکه به شیوه‌های گوناگون باعث تخریب رابطه عاطفی بین همسران هم می‌شود. بنابراین برای بهتر کردن رابطه با همسرمان چه کار باید بکنیم؟

کتاب بخوانید: کتاب‌های بسیار خوبی وجود دارند که اصول ابتدایی برقراری رابطه جنسی لذتبخش و پایدار را آموزش می‌دهند. از این کتاب‌ها می‌شود برای بهبود رابطه جنسی استفاده کرد.

با همسرتان صحبت کنید: از همسرتان بخواهید روش‌هایی را که باعث افزایش لذت او می‌شود، برایتان توضیح دهد. شما نیز برای او توضیح دهید چه چیز را بیشتر دوست دارید.

در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید: خوشبختانه کلاس‌هایی وجود دارند که به صورت جداگانه روش‌های بهبود رابطه جنسی را برای زنان و مردان آموزش می‌دهند. شرکت در چنین کلاس‌هایی باعث می‌شود که بدون آسیب رساندن به صمیمیت رابطه‌تان اطلاعات آموزشی سالم و مناسب را به دست بیاورید.

با یک مشاور متخصص مشورت کنید: در صورتی که از روش‌های بالا نتیجه نگرفتید یا اگر به جز در حوزه مسائل جنسی در حوزه‌های دیگری نیز احساس مشکل می‌کنید، حتما مشکلتان را با یک مشاور متخصص در میان بگذارید.

منبع : پایگاه انتخاب

بازنشر در پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

،رابطه جنسی،رابطه زناشوئ

این مطلب در تاریخ 2013-09-18 09:52:09منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
36759





نظر شما در مورد مطلب اثرفیلمها،تصاویر و داستانهای پورنو بر روابط جنسی همسران چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چگونه خانم ها از آقایان خواستگاری کنند؟!
چگونه خانم ها از آقایان خواستگاری کنند؟!

ازدواج به موقع چه زمانیست ؟
ازدواج به موقع چه زمانیست ؟

عوارض استمنا (خود ارضایی) چیست  مقاله تکمیلی؟
عوارض استمنا (خود ارضایی) چیست مقاله تکمیلی؟

نکته بهداشتی برای خانم ها قبل از نزدیکی
نکته بهداشتی برای خانم ها قبل از نزدیکی

تشخیص اختلالات روانی از روی دندان
تشخیص اختلالات روانی از روی دندان

عاشق شدن در دانشگاه
عاشق شدن در دانشگاه










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11050

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288813

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام