زمان مناسب گفتگو با همسر

زمان مناسب گفتگو با همسر

زمان مناسب گفتگو با همسر

 

مي‌خواهيد تكليف ماجرايي را كه مثل خوره به ذهن‌تان افتاده روشن كنيد؟ همسرتان با شنيدن اولين جمله در مقابل‌تان مي‌ايستد و با حرف‌ها يا زبان بي‌زباني مي‌گويد كه ميلي به شنيدن حرف‌هاي‌تان ندارد؟ در چنين شرايطي احتمالا يك امتياز منفي ديگر به نمره‌هاي منفي او اضافه مي‌كنيد و در ذهن‌تان از شريك زندگي‌تان، مردي سرد و بي‌منطق مي‌سازيد كه ميلي به حل كردن مشكلات ريز و درشت زناشويي ندارد. اگر اين فكر و خيال‌ها شما را هر روز از او دورتر مي‌كند، مراقب باشيد. شايد اين‌بار در مورد او زود قضاوت كرده باشيد و اين فاصله نه به‌خاطر بي‌ميلي همسرتان به بهتر شدن اين رابطه، بلكه به دليل وقت‌نشناسي شما ايجاد شده باشد. پيش از آنكه روي مرد زندگي‌تان برچسبي بزنيد و از او در ذهن‌تان مردي بي‌تفاوت بسازيد اين مطلب را بخوانيد. دكتر جمشيد بيگدلي، روانشناس و مشاور، بدترين زمان‌ها براي گفت‌وگو‌هاي حساس را به شما معرفي مي‌كند.



يك هفته صبر كنيد


دوران قاعدگي يكي از بدترين زمان‌ها براي گفت و گوهاي حساس است. نوسان هورمون‌ها و شرايط نامساعد جسمي مي‌تواند معناي كلمات را هم در ذهن افراد به شكل ديگري جلوه دهد. اگر مي‌خواهيد تصميم مهمي بگيريد يا اينكه در مورد موضوع چالش‌برانگيزي با همسرتان به تفاهم برسيد، بهتر است چند روز صبر كنيد و در مطرح كردن ديدگاه‌تان عجله نكنيد. شايد خودتان متوجه نباشيد كه هورمون‌ها تا چه اندازه بر لحن كلام و حتي محتواي حرف‌هاي‌تان تاثير مي‌گذارند اما واقعيت اين است كه حساسيت و تحريك‌پذيري يك زن در دوران قاعدگي مي‌تواند يك مشكل ساده و قابل حل را به جنجال بكشاند يا از يك موضوع ساده، اتفاقي آزار‌دهنده و زجر‌آور بسازد.



كلاغ بدخبر نباشيد


باخبر شدن از يك موضوع ناخوشايند، مي‌تواند تا ساعت‌ها و حتي روزها ذهن همسرتان را آشفته كند. پس اگر همسرتان درگير يك ماجراي استرس‌زا شده يا خبر بدي را دريافت كرده، براي بازسازي شدن ذهنش كمي به او فرصت دهيد. مردي كه تازه به ملاقات يكي از عزيزانش در بيمارستان رفته يا اينكه از گرفتاري كسي كه دوستش دارد باخبر شده، نه تنها حرف‌هاي شما را آن‌طور كه انتظار داريد نمي‌شنود، بلكه ممكن است واكنش‌هايي به گفته‌هاي شما نشان دهد كه انتظارش را نداريد. پس با بي‌موقع مطرح كردن موضوع، گناه منحرف شدن بحث از جريان اصلي را برگردن او نيندازيد. يادتان نرود كه سخت‌ترين مشكلات را مي‌توانيد در زمان و مكان مناسب حل كنيد.



به چشم‌هايش نگاه كنيد


براي گرفتن تصميم‌هاي مهم بايد همه حواس‌تان را در اختيار همسرتان قرار دهيد. هنگامي كه مشغول شستن ظرف‌ها هستيد، نمي‌توانيد بحث چالش برانگيزي را شروع كنيد. براي رسيدن به نتيجه مطلوب بايد چشم در چشم همسرتان و در فاصله‌اي نزديك به او بحث را شروع كنيد. فاصله زياد مي‌تواند بر لحن شما و درجه صداي‌تان تاثير بگذارد و سوء‌تفاهم‌ساز شود. پس براي روشن كردن چنين موضوعاتي، در لحظه‌اي كه هر دوي شما فارغ از هر كاري هستيد، گفت و گو را شروع كنيد.



هيچ چيز را ناديده نگيريد


گرماي اواخر بهار و اوايل تابستان، مي‌تواند همسرتان را كلافه كند و حتي از يك مرد صبور، فردي تحريك‌پذير و كم‌تحمل بسازد. اگر مي‌خواهيد موضوع مهمي را با او در ميان بگذاريد، ‌تاثير خارق‌العاده اتفاقات ساده را ناديده نگيريد. تشنگي، غذا نخوردن، نياز به تخليه مثانه و بسياري عوامل ديگر بر منطق و قوه تفكر آدم‌ها تاثير مي‌گذارد و قدرت نتيجه‌گيري و تحليل‌شان را دچار مشكل مي‌كند. باور كنيد يك ترافيك سنگين و ماندن در كنار اتومبيل‌هايي كه به هر بهانه صداي بوق‌شان بلند مي‌شود، مي‌تواند موفق‌ترين گفت و گوها را هم به شكست بكشاند.



بي‌وقفه حرف نزنيد


براي تشخيص زمان مناسب گفت‌و‌گو، به تن‌صدا، نحوه ايستادن، جمله‌بندي و حتي نگاه فرد مقابل‌تان توجه كنيد. شما با كمك همين ابزار‌ها مي‌توانيد از ميل او به ادامه گفت و گو باخبر شويد. ممكن است همسرتان بي‌ميلي‌اش به بحث كردن را به زبان نياورد و از شما انتظار داشته باشد شرايط را درك كنيد. شايد او به شما نگويد كه خسته است و دوست داشته باشد كه از حالات چهره و بدن و صدايش چنين موضوعي را درك كنيد پس حرف‌هاي‌تان را بي‌وقفه ادامه ندهيد و با مشاهده بازخورد‌هاي او در مورد ادامه دادن بحث يا متوقف كردنش تجديد نظر كنيد.



باري روي دوشش نباشيد


همسرتان خسته از 10 ساعت كار به خانه بازگشته و به محض ورود از او مي‌خواهيد در مورد موضوعي مهم تصميم بگيرد؟ مطرح كردن موضوعات مهم در زمان خستگي، يكي از اشتباهات بزرگ اما رايج در زندگي زناشويي است. زماني كه او كار دشواري را به پايان رسانده، توانايي متمركز كردن ذهنش روي موضوعات حساس را ندارد و ممكن است با انتخاب كلمات نامناسب يا درك نكردن جملات شما سوء‌تفاهم ايجاد كند. شما در زمان خستگي همسرتان، مي‌توانيد از موضوعات خنثي و روزمره صحبت كنيد اما توصيه مي‌كنيم در چنين شرايطي سراغ بحث‌هاي جدي و موضوعاتي كه بار عاطفي بالايي دارند، نرويد.



بلافاصله عذرخواهي نكنيد


اگر در زمان نامناسبي گفت و گو را شروع كرده‌ايد يا با گفتن جمله‌اي ناخوشايند همسرتان را دلخور كرده‌ايد، بهتر است به جاي بلافاصله عذرخواهي كردن، راه ديگري براي برگرداندن گفت و گو به مسير آرام پيدا كنيد. بلافاصله عذرخواهي كردن آدم‌ها را در موقعيت حق به جانب بودن قرار مي‌دهد و مقاومت‌شان را بيشتر مي‌كند. البته فراموش نكنيد كه به تعويق انداختن عذرخواهي، به معناي مطرح نكردن آن نيست. شايد بهتر باشد چند ساعت بعد يا فرداي آن روز از همسرتان به‌خاطر چنين اشتباه ارتباطي عذرخواهي كنيد.



کمی سکوت کنید


گفتيم كه براي روشن كردن موضوعات حساس، بيان خواسته‌ها يا نقد كردن يكديگر بايد بهترين شرايط را انتخاب كنيد. اما قرار نيست هميشه به محض رخ‌دادن اتفاق‌ها در موردشان صحبت كنيد. بد نيست كه هر هفته در ساعت مشخص و در محل ويژه‌اي با همسرتان ملاقات كنيد و در مورد آنچه در هفت‌روز گذشته احساس و تجربه كرده‌ايد، با هم صحبت كنيد. محل اين گفت‌وگو مي‌تواند گوشه مشخصي از خانه باشد كه با لباسي متفاوت در آن حاضر مي‌شويد يا مي‌توانيد يك كافي‌شاپ يا نيمكت پارك را براي چنين گفت و شنودي انتخاب كنيد. براي رسيدن به نتيجه بهتر، مي‌توانيد از تكنيك ساندويچ كمك بگيريد. به اين ترتيب در آغاز گفت و گو دو موضوع خوشايند را مطرح مي‌كنيد و از همسرتان به‌خاطر رفتارهاي شايسته‌اي كه داشته قدرداني مي‌كنيد. به او مي‌گوييد كه تلاشش در بهتر شدن رابطه ميان شما و مادرش را ديده‌ايد و برايش توضيح مي‌دهيد كه همراهي‌اش در كار‌هاي خانه چقدر به شما آرامش داده‌ است. بعد از گفتن اين دو مورد خوشايند، نوبت به مطرح كردن يك انتقاد است. اگر مي‌خواهيد رفتار همسرتان را نقد كنيد،‌ مراقب لحن و جملات‌تان باشيد. با صدايي آرام و بدون غرض‌ورزي موضوع را با او در ميان بگذاريد و بعد از آن، بار ديگر از دو مورد از رفتارهاي خوشايندش تقدير كنيد. فراموش نكنيد هنگام به‌كار گرفتن تكنيك ساندويچ، هدف شناساندن بيشتر خود به شريك زندگي و نزديك كردن ديدگاه‌هاست نه تخريب او و ايراد‌گيري از رفتارهايش. شايد بهتر باشد به جاي تذكر هر روزه، در طول هفته كمتر او را سرزنش كنيد و در اين جلسه حرف‌هاي‌تان را با او در ميان بگذاريد.


منبع:مجله سیب سبز

مهارتهای گفتگو بین زن و شوهر

روشهای رفع دلخوری بین همسران

من و همسرم بلد نیستیم حرف بزنیم

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2014-07-14 20:25:39منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
12572





نظر شما در مورد مطلب زمان مناسب گفتگو با همسر چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج
تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج

پیشنهاد ازدواج از سوی دختر به پسر
پیشنهاد ازدواج از سوی دختر به پسر

اشتباهات در استفاده از کاندوم
اشتباهات در استفاده از کاندوم

هویت جنسی و اختلال هویت جنسی ( ترانس سکشوال)
هویت جنسی و اختلال هویت جنسی ( ترانس سکشوال)

4 ترفند برای مقابله با افکار منفی
4 ترفند برای مقابله با افکار منفی

چرا زنان ایرانی به آرایش اهمیت می دهند
چرا زنان ایرانی به آرایش اهمیت می دهند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8866

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286629

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام