عوامل موثر در سرد شدن رابطه با همسر

عوامل موثر در سرد شدن رابطه با همسر

سرد شدن رابطه با همسر،سرد شدن همسر

اگررابطه‌تان درد می‌کند خیلی نگران نباشید. این مسئله غیر عادی نیست. حتی همسرانی هم که به قول بعضی‌ها زندگی ایده آ‌لی را پشت سر می‌گذارند گهگاه دردی را در رابطه‌شان احساس می‌کنند. فکر می‌کنید علت این درد چیست؟ و چطور می‌توان آن را مداوا کرد؟ در این نوشتار سه علت مهم ایجاد کننده درد در رابطه با همسر به همراه درمان آن‌ها مطرح می‌شود.

مخفی نگه داشتن درونیات خود از همسر

وقتی درباره مسئله‌ای با همسرمان گفتگو می‌کنیم اغلب به بیان سطحی ‌ترین لایه آن اکتفا می‌کنیم. به عبارت دیگر آنچه را که در دلمان می‌گذرد اعم از ترس‌ها، نیاز‌ها و یا لذت‌هایمان را برای او روی داریه نمی‌ریزیم. و این در حالی است که دوست داریم او درونیات ما را بداند و برای آن‌ها کاری بکند. اما طبیعتاً چون همسر چیزی نمی‌‌داند اقدام موثری نیز نمی‌‌تواند انجام دهد و به این ترتیب سر و کلّه اولین درد‌ها در ناحیه رابطه پیدا می‌شود.

برون ریزی درونیات برای همسر

وقتی که بتوانیم نیاز‌ها، احساسات، آرزو‌ها، ترس‌ها و دغدغه‌های خود را با همسرمان مطرح کنیم زمانی است که می‌توانیم بگوییم به برون ‌ریزی درونیات خود پرداخته‌ایم. به خاطر داشته باشیم رابطه شاداب و سالم رابطه ‌ای است که همسران.

 

انتقادگرایی

بعضی از ما فکر می‌کنیم صحبت کردن درباره نکات مثبت همسر ضرورتی ندارد چرا که همین ‌طور که هست خوب است و به جای آن باید ضعفهای او را شناسایی و برطرف کرددر نتیجه انگشتمان را فقط روی ویژگیهایی می‌‌گذاریم که مورد پسند ما نیست. چنین می‌شود که شروع می‌‌کنیم به کاربرد وسیع جمله «تو.......» تا سیل انتقادات و حملات خود را به سوی او روانه کنیم. در این وضعیت طبیعتاً همسرمان هم بیکار نمی‌نشیند و در پاسخ به این حمله دست به ضد حمله می‌زند. به این ترتیب که به لاک دفاعی فرو می‌‌رود و برای محافظت از خودش ضعفهای موجود را انکار می‌کند و او هم با متوسل شدن به جمله «تو........» دست به حمله متقابل می‌زند. گفته‌های همسران نشان می‌دهد که این اتفاق تا چه حد می‌‌تواند رابطه را دردناک کند.

پرهیز از انتقادگرایی و مشخص کردن خواسته‌ها و انتظارات

برای قطع چرخه «انتقاد کردن از همسر- دفاعی شدن همسر» بایدبه جای آنکه بر ضعفهای همسر تأکید کنیم، انتظاراتمان از وی را به صورت دقیق و شفاف مشخص کرده و با طمأنینه و احترام یک به یک آن‌ها را برای او بازگو کنیم. وقتی خواسته‌هایمان را به صورت مشخص با همسرمان مطرح می‌کنیم نیاز او به دفاعی شدن را به طور کامل از میان برمی داریم و در نتیجه او با قلبی نرم و عطوف به نیازهای ما گوش می‌سپارد.
ما در گفتگو چیزهایی می‌گوییم که از صافی ذهنی خودمان به سلامت عبور کرده ‌اند و کلماتی را به کار می‌بریم که به نظرمان می‌‌تواند به بهترین شکل منظور ما را به دیگری برساند. اما گاهی مواقع تأثیر آن کلمات و مطالب بر همسرمان متفاوت از چیزی می‌‌شود که منظور ما بوده است.

 

تفاوت بین «منظور از گفته ‌ها» و «تأثیر آن‌ها بر همسر»

ما در گفتگو چیزهایی می‌گوییم که از صافی ذهنی خودمان به سلامت عبور کرده ‌اند و کلماتی را به کار می‌بریم که به نظرمان می‌تواند به بهترین شکل منظور ما را به دیگری برساند. اما گاهی مواقع تأثیر آن کلمات و مطالب بر همسرمان متفاوت از چیزی می‌شود که منظور ما بوده است. علت آن مشخص است؛ همسر هم صافی‌های ذهنی خودش را دارد که از دریچه آن‌ها حرف‌های ما را ادراک می‌کند. اینجا زمانی است که ما به واکنش او اعتراض می‌کنیم و با گفتن «من چنین کلماتی را بر زبان نیاوردم» رابطه را با چالش بیشتری مواجه می‌کنیم.

توجه به صافی‌های ذهنی همسر

وقتی بین آنچه که می‌خواستیم به همسرمان برسانیم با آنچه که همسرمان برداشت کرده تفاوتی مشاهده می‌کنیم باید به درمان دردی که در ناحیه رابطه احساس می‌کنیم توجه ویژه‌ای نشان دهیم. یک راه این است که به همسرمان بگوییم «عزیزم، به نظر می‌رسد من نتوانستم منظورم را خوب بیان کنم. لطفاً برداشت خودت را از حرف من دقیق بگو تا من بتوانم منظور واقعیم را برای تو بیان کنم». و یا از خود بپرسیم که» چرا همسرم درباره حرف من به این نتیجه رسید؟ چه چیزی در این حرف او را اذیت کرد؟ «سعی در درک معانی عمیق ‌تر مسائل از دریچه نگاه همسر به ما کمک می‌کند تا رابطه‌مان را از لوث درد‌ها و بیماری‌ها پاک کنیم.

ما سعی می‌کنیم رابطه خوبی با همسرمان برقرار کنیم اما اغلب از راههای آسیب ‌زا برای این کار استفاده می‌‌کنیم و در نتیجه فرصتهای ایجاد یک رابطه سالم را از دست می‌دهیم. وقتی رابطه دچار درد می‌شود تنها شناسایی علت کافی نیست بلکه لازم است برای درمان آن هم قدمی برداریم. برای اینکه رابطه‌ای بدون درد را تجربه کنیم باید مطمئن شویم که :
1 - نیاز‌ها و احساساتمان را به صورت شفاف و مشخص برای همسرمان بازگو می‌کنیم،
2 - از انتقادگرایی اجتناب می‌کنیم و
3 - در جریان گفتگو صافی‌های ذهنی او را هم در نظر می‌‌گیریم.

منبع : سایت تبیان / بازنشر : سایت سلامت نیوز و پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

دلایل سرد شدن روابط بعد از ازدواج

رفتارهایی که باعث سرد شدن مردان می شود

رفتارهایی که باعث سرد شدن خانم ها می شود

همسرم عوض شدن و از من سرد شده

سرد مزاجی همسرم در مقابل نیاز جنسی بالای من

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-05-05 19:23:24منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
11621





نظر شما در مورد مطلب عوامل موثر در سرد شدن رابطه با همسر چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




رابطه با دوستان بعد از ازدواج
رابطه با دوستان بعد از ازدواج

علت نداشتن خواستگار برخی دختران
علت نداشتن خواستگار برخی دختران

تغییرات واژن در رابطه جنسی
تغییرات واژن در رابطه جنسی

آیا ارتباط جنسی در زمان بارداری و تولد فرزند مجاز است؟
آیا ارتباط جنسی در زمان بارداری و تولد فرزند مجاز است؟

با دیدن زنان زیبا ناراحت می شوم
با دیدن زنان زیبا ناراحت می شوم

رشد سریع طلاق عاطفی در کشور
رشد سریع طلاق عاطفی در کشور










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12394

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290157

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام